Ένα εντυπωσιακό μνημείο από σωλήνες στο πάρκο της Ουτρέχτης

Ένα εντυπωσιακό μνημείο από σωλήνες στο πάρκο της Ουτρέχτης Facebook Twitter
0

Εκατοντάδες στοιβαγμένοι, χρησιμοποιημένοι σωλήνες από χάλυβα σχηματίζουν αυτό το τοξωτό μνημείο στο πάρκο Laagraven της Ουτρέχτης, σχεδιασμένο από το στούντιο αρχιτεκτονικής και τέχνης Gijs Van Vaerenbergh.

Το Waterline δημιουργήθηκε ως μνημείο για το αμυντικό σύστημα καναλιών, οχυρών και αποθηκών που επέτρεπε σε περιοχές να πλημμυρίζουν στρατηγικά, προκειμένου να γίνουν απρόσιτες σε περίπτωση εισβολής. Ήταν από τα πιο ευφάνταστα οχυρωματικά έργα που έχουν γίνει ποτέ και αυτή η ολλανδική υδάτινη γραμμή ανακηρύχθηκε Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO το 2021.

Λειτούργησε από το 1815 έως το 1940 και εκτείνεται από το Muiden, έξω από το Άμστερνταμ, μέχρι το Εθνικό Πάρκο Biesbosch κοντά στο Ρότερνταμ, μια περιοχή που σήμερα είναι δημοφιλής για τη διαδρομή για ποδηλασία και πεζοπορία, με πολλά από τα οχυρά, τις αποθήκες και τα κανάλια να παραμένουν ανέπαφα.

Οι αρχιτέκτονες της Gijs Van Vaerenbergh θεωρούν ότι αυτές οι ιστορικές κατασκευές είναι καθοριστικές για τη «συλλογική μνήμη» της περιοχής. Για τον σχεδιασμό του μνημείου, το στούντιο αντέγραψε τη μορφή ενός από τα πολλά οχυρά κατά μήκος της διαδρομής, χρησιμοποιώντας μια συγκολλημένη στοίβα μεταλλικών σωλήνων.

Οι αρχιτέκτονες της Gijs Van Vaerenbergh θεωρούν ότι αυτές οι ιστορικές κατασκευές είναι καθοριστικές για τη «συλλογική μνήμη» της περιοχής. Για τον σχεδιασμό του μνημείου, το στούντιο αντέγραψε τη μορφή ενός από τα πολλά οχυρά κατά μήκος της διαδρομής, χρησιμοποιώντας μια συγκολλημένη στοίβα μεταλλικών σωλήνων.

«Παρουσιάζοντας αυτή την αμυντική γραμμή στην ουσιαστική της μορφή, δηλαδή με τρία τοξωτά ανοίγματα σε ορθή γωνία, και καθώς το γλυπτό βρίσκεται στην κορυφή της πλαγιάς, θυμίζει επίσης μια αψίδα θριάμβου. Το παιχνίδι με την αναγνωρισιμότητα αυτών των διαφορετικών μορφών εμποτίζει το έργο με διφορούμενα νοήματα» λένε οι σχεδιαστές του μνημείου.

Από απόσταση, το μνημείο έχει σχεδιαστεί για να μοιάζει με συμπαγή κατασκευή, παρόμοια με πολλά άλλα που είναι διάσπαρτα κατά μήκος της διαδρομής της New Dutch Waterline. Από κοντά, ωστόσο, τα διαφορετικά μήκη των σωλήνων και η κοίλη μορφή τους προκαλούν τη διάλυση αυτής της αρχικά συμπαγούς εμφάνισης, καθώς οι επισκέπτες κινούνται γύρω του.

Για μια σύντομη στιγμή το έργο μοιάζει να διαλύεται και να γίνεται διαφανές. Το βλέμμα τότε όχι μόνο περνά μέσα από τις καμάρες της πύλης, αλλά και μέσα από τους ίδιους τους σωλήνες και αποκτά μια νέα αντίληψη του χώρου.

Ένα εντυπωσιακό μνημείο από σωλήνες στο πάρκο της Ουτρέχτης Facebook Twitter
Το Waterline δημιουργήθηκε ως μνημείο για το αμυντικό σύστημα καναλιών, οχυρών και αποθηκών που επέτρεπε σε περιοχές να πλημμυρίζουν στρατηγικά, προκειμένου να γίνουν απρόσιτες σε περίπτωση εισβολής. Φωτο: Johnny Umans | Gijs Van Vaerenbergh
Ένα εντυπωσιακό μνημείο από σωλήνες στο πάρκο της Ουτρέχτης Facebook Twitter
Φωτο: Johnny Umans | Gijs Van Vaerenbergh
Ένα εντυπωσιακό μνημείο από σωλήνες στο πάρκο της Ουτρέχτης Facebook Twitter
Φωτο: Johnny Umans | Gijs Van Vaerenbergh
Ένα εντυπωσιακό μνημείο από σωλήνες στο πάρκο της Ουτρέχτης Facebook Twitter
Φωτο: Johnny Umans | Gijs Van Vaerenbergh
Ένα εντυπωσιακό μνημείο από σωλήνες στο πάρκο της Ουτρέχτης Facebook Twitter
Φωτο: Johnny Umans | Gijs Van Vaerenbergh
Ένα εντυπωσιακό μνημείο από σωλήνες στο πάρκο της Ουτρέχτης Facebook Twitter
Φωτο: Johnny Umans | Gijs Van Vaerenbergh
Ένα εντυπωσιακό μνημείο από σωλήνες στο πάρκο της Ουτρέχτης Facebook Twitter
Φωτο: Johnny Umans | Gijs Van Vaerenbergh
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM
H θρυλική Ιταλίδα designer Paola Navone θέλει να ζήσει στην Αθήνα

Design / H θρυλική Ιταλίδα designer Paola Navone θα ήθελε να ζήσει στην Αθήνα

 H προσωπικότητα της αρχιτεκτόνισας και designer Paola Navone είναι πληθωρική, όσο και η ιστορία της ζωής της. Λίγο πριν εμφανιστεί ως ομιλήτρια το Σάββατο 5 Οκτωβρίου στο συνέδριο Hotel Experience στο Ωδείο Αθηνών μας μιλάει με πάθος για ένα πρόσφατο πρότζεκτ που υπέγραψε.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ