Στο Urban Block 11 η βιώσιμη προσέγγιση υπερβαίνει τα στερεότυπα ιεράρχησης δομημένου-φυσικού

 Στο Urban Block 11 η βιώσιμη προσέγγιση υπερβαίνει τα στερεότυπα ιεράρχησης δομημένου-φυσικού Facebook Twitter
0

Η ταχεία και σε μεγάλο βαθμό απρογραμμάτιστη ανάπτυξη που συντελείται σε παγκόσμιο επίπεδο λειτουργεί εις βάρος του περιβάλλοντος και των οικοσυστημάτων, τα οποία μας φέρνουν αντιμέτωπους με την κλιματική αλλαγή τόσο σε περιφερειακό όσο και σε πλανητικό επίπεδο.

Ωστόσο, σύμφωνα με την έκθεση «Μετριασμός της Κλιματικής Αλλαγής» της IPCC, σημαντικό ποσοστό των εκπομπών από το δομημένο περιβάλλον θα μπορούσε σταδιακά να μειωθεί χρησιμοποιώντας σχεδιαστικά μοντέλα και τεχνολογίες που είναι σήμερα διαθέσιμες, σημειώνοντας ότι κάθε γραμμάριο εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα κτίρια αναλογεί σε ένα λάθος ή μία παράληψη στη μελέτη τους.

 

 Στο Urban Block 11 η βιώσιμη προσέγγιση υπερβαίνει τα στερεότυπα ιεράρχησης δομημένου-φυσικού Facebook Twitter

Κατά συνέπεια η διαµορφούµενη ιδέα για τον αρχιτεκτονικό χώρο δεν μπορεί να είναι ουδέτερη ως προς τις σύγχρονες απαιτήσεις κατοίκησης, µετακίνησης, και επικοινωνίας, με γνώμονα τις επιταγές της αειφορίας. Οι οποίες, συνθέτουν γνώση από τις ανθρωπιστικές επιστήμες, τις κοινωνικές επιστήμες, τα οικονομικά, τις πολιτικές και διοικητικές επιστήμες, και τους τεχνολογικούς κλάδους, βασιζόμενη στην υπόθεση της επιρροής που έχουν στο βιώσιμο σχεδιασμό τα πέντε βασικά στοιχεία: φύση, άνθρωπος, κοινωνία, κτίρια, δίκτυα. Η διατύπωση προτάσεων που θα σέβονται με έναν ολιστικό τρόπο το περιβάλλον και την κοινωνία συνιστά πλέον κυρίαρχο αίτημα, το οποίο στηρίζεται στην πεποίθηση ότι οι νέες µορφές χωρικής οργάνωσης οφείλουν να είναι προϊόντα διεπιστηµονικής σκέψης, και μίας νέας λογικής πολιτικής διαβούλευσης.

 

 Στο Urban Block 11 η βιώσιμη προσέγγιση υπερβαίνει τα στερεότυπα ιεράρχησης δομημένου-φυσικού Facebook Twitter

Στον σχεδιασμό του Urban Block 11 κυριαρχεί ως πρωταρχικό μέλημα η ιδέα μίας βιώσιμης προσέγγισης που υπερβαίνει τα στερεότυπα ιεράρχησης δομημένου-φυσικού. Ο συνθετικός χειρισμός διερευνά νέες πιθανές αναγνώσεις, οι οποίες προσλαμβάνονται ως περισσότερο «ευέλικτες» συγκριτικά με τα δυϊστικά και αντιθετικά ετερώνυμα που ενυπάρχουν σε τόσα κοινωνικά/χωρικά θεωρητικά σχήματα και προσλήψεις στα οποία έχουμε συνηθίσει. Κατά το σχεδιαστικό process επιδιώχθηκε η χωρική εμπειρία να συνδεθεί µε την επανεφεύρεση µίας νέας αφήγησης -αναδεικνύοντας την ανάγκη επανεξέτασης της σχέσης αρχιτεκτονικής-περιβάλλοντος- θέτοντας την συνθήκη μίας πολυαισθητηριακής εμπειρίας μέσα στη φύση.  

Ο συνθετικός χειρισμός βασίζεται στην αντίστιξη χρωμάτων και υφών μεταξύ του δομημένου (λευκού, σκληρού, ορθοκανονικού) και του φυσικού (γαιώδους, μαλακού, καμπυλωμένου). Δύο βασικά υλικά -υπόλευκος σοβάς σε τρείς διαφορετικές υφές και βαμμένο μέταλλο- εναλλάσσονται στις όψεις των κτιρίων επιτρέποντας μία ποικιλία διαφοροποιήσεων του φωτός και της σκιάς. Μεγάλοι πρόβολοι-βεράντες οργανώνουν «εξωτερικά δωμάτια» προσφέροντας σημεία θέασης, ενώ μαζί με τα φυτεμένα δώματα και τις περιμετρικές ζαρντινιέρες υποδέχονται το πράσινο, που αγκαλιάζει τις όψεις ενισχύοντας τη φυσική αίσθηση. Το όριο μεταξύ του «μέσα» και του «έξω» ακυρώνεται, το πράσινο των βεραντών ενώνεται με τους εσωτερικούς χώρους αποτελώντας μέρος της συνολικής εμπειρίας. Οι αλληλοεπικαλύψεις των προβόλων σε συνδυασμό με τις πέργκολες διασφαλίζουν την απαραίτητη καλοκαιρινή σκίαση. Λευκές «σκηνογραφίες», που εμπλέκουν μία γκάμα φυσικών υλικών -συμπαγών και διάτρητων, λείων και αδρών, μαλακών και σκληρών- δίνουν το ύφος των εσωτερικών χώρων, όπου επικρατεί το φυσικό φως.  

 

 Στο Urban Block 11 η βιώσιμη προσέγγιση υπερβαίνει τα στερεότυπα ιεράρχησης δομημένου-φυσικού Facebook Twitter

 

 Στο Urban Block 11 η βιώσιμη προσέγγιση υπερβαίνει τα στερεότυπα ιεράρχησης δομημένου-φυσικού Facebook Twitter

Με τη μία γωνία της έκτασης σχεδόν να συμπίπτει με τον βορρά, οι δεκαέξι κτιριακοί όγκοι διατάσσονται περιμετρικά, βορειοανατολικά και βορειοδυτικά, με τους τέσσερις της μικρής πλευράς στραμμένους προς τον νότο. Τα ενδιάμεσα κενά λειτουργούν για το εσωτερικό, προστατευμένο πάρκο ως κάδρα επιτρέποντας επιλεκτικές φυγές. Η υπαίθρια ζωή μοιράζεται ανάμεσά τους και στο πράσινο που απλώνεται απ’ άκρη σε άκρη στον ακάλυπτο χώρο, με το υδάτινο στοιχείο να δηλώνει το κέντρο της σύνθεσης. Θυμίζοντας τοπίο πριν από τη μεγάλη αστικοποίηση, η πανταχού παρούσα φύση του Urban Block 11 αντιτάσσεται στη γνωστή, τυπική εικόνα των αστικών και προαστιακών δομών. Στην εποχή μας, καθώς απομακρυνόμαστε όλο και περισσότερο από τη φύση υπό την πίεση της ραγδαίας τεχνολογικής εξέλιξης, και ενώ ο ίδιος ο πλανήτης αντιδρά, η αρχιτεκτονική οφείλει να κινηθεί προς τα «πίσω», προς μία «αρχέγονη εικόνα», όπως θα έλεγε ο Pallasmaa.

 Στο Urban Block 11 η βιώσιμη προσέγγιση υπερβαίνει τα στερεότυπα ιεράρχησης δομημένου-φυσικού Facebook Twitter

www.potiropoulos.gr

3D Visualization
Batis Studio

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 11.2.2025

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H δημιουργικότητα είναι μια αναπάντεχη δύναμη

Creative Minds / H δημιουργικότητα είναι μια αναπάντεχη δύναμη

Ο Άλεξ Κάβδας συζητά με την Καλλίνα Κυρατσούλη, Head of Creative στη Soho Square Athens και τον Χρήστο Κουτσούκο, Executive Creative Director στην Cream, για τη σημασία της δημιουργικότητας αλλά και το πώς μία καλή ιδέα μπορεί να αλλάξει τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο, στο πλαίσιο του πρώτου επεισοδίου της νέας σειράς podcast «Creative Minds», με την υποστήριξη των βραβείων Ermis Awards.
Casa Gaia Ένα παράδειγμα εμβληματικών μεσογειακών διακοπών

Design / Casa Gaia Ένα παράδειγμα εμβληματικών μεσογειακών διακοπών

Η Casa Gaia από τους Bobotis+Bobotis Architects είναι μια βίλα που, απόλυτα συνδεδεμένη με το τοπίο, ενσωματώνει με ευαισθησία τις καθημερινές ανθρώπινες ανάγκες, αποτίνοντας φόρο τιμής στη διαχρονική ηρεμία του μεσογειακού καλοκαιριού.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
10 απίθανα αθηναϊκά σπίτια

Design / 10 απίθανα αθηναϊκά σπίτια

Τη χρονιά που μας πέρασε, η Τζούλη Αγοράκη «άνοιξε» για τους αναγνώστες της LifO μερικά από τα πιο ιδιαίτερα, όμορφα, παράξενα, εκκεντρικά, γουστόζικα σπίτια της πόλης μας. Διαλέξαμε 10 που θα μας μείνουν αξέχαστα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΠΑΡΙΣ ΤΑΒΙΤΙΑΝ
CHECK Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Design / Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Στην πόλη της Καβάλας oγδόντα παραμύθια και αγαπημένοι ήρωες προσφέρουν στα παιδιά την ευκαιρία να ταξιδέψουν σ’ έναν φανταστικό κόσμο με τη χρήση απλών, καθημερινών αντικειμένων που συχνά καταλήγουν στα σκουπίδια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Design / Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Ο διευθυντής προγράμματος του Δίεση, Γιώργος Γιαννόπουλος, προτιμά να ψάχνει πράγματα στο «γιουσουρούμ του Facebook» παρά να μπει σε μια αλυσίδα επίπλων. Και όταν έχει τις κλειστές του, μπορεί να ασχολείται με μια καρέκλα για δέκα ώρες χωρίς να κουράζεται.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ