Mutina for Art Facebook Twitter
Aimée Moreau, «Untitled», 1957, oil on wood. Ronan & Erwan Bouroullec, «Rombini Vase A - Glossy Brun», 2021, Mutina Editions, ceramic coated with Rombini Triangle elements. Ronan Bouroullec, «Talea Ambra Blu», 2024, Mutina Editions, ceramic. Luigi Ghirri, «Bologna, Via Fondazza» (Studio di Giorgio Morandi), 1989-90 vintage c-print. Credit: Φωτ.: Nicolò Panzeri. Artworks, © Estate of Aimée Moreau Courtesy Mai 36 Galerie; © Eredi Luigi GhirriCourtesy Mai 36 Galerie. Vases, courtesy Mutina

Mutina: Εκεί που τα όρια του τι είναι τέχνη και τι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται

0

Έχω μια τρελή/ τρελή αγάπη/ για τα αντικείμενα./ Μου αρέσουν οι πένσες / και τα ψαλίδια. / Αγαπώ / τα φλιτζάνια, / τα δαχτυλίδια / και τα μπολ – / για να μη μιλήσω, φυσικά, / για τα καπέλα. 

Από αυτή την ερωτική εξομολόγηση του Πάμπλο Νερούδα για τα καθημερινά αντικείμενα είναι εμπνευσμένη η έκθεση των κεραμικών Mutina, «An Ode to Things», που θα φιλοξενείται ως τις αρχές Αυγούστου σε μια γωνιά των αχανών εγκαταστάσεων του brand, διά χειρός Patricia Urquiola, στο βιομηχανικό χωριό Φιοράνο Μοντενέζε.

Άγνωστη στους αμύητους, αλλά με ένα ενθουσιώδες niche κοινό που παρακολουθεί τις συνεργασίες της με σύγχρονους σχεδιαστές και ενθουσιάζεται με τις αρχιτεκτονικές εφαρμογές των προϊόντων της, η επωνυμία χειροποίητων κεραμικών Mutina χτίστηκε γύρω από την προσωπική συλλογή του ιδρυτή της, Μάσιμο Ορσίνι

«Ανάμεσα στα πολλά που πετύχαμε αυτά τα 20 χρόνια, το πιο σημαντικό στάθηκε η σχέση μας με τους καλλιτέχνες και τους σχεδιαστές που έδωσαν μορφή σε όλον αυτόν τον δημιουργικό κόσμο», σημείωσε στα εγκαίνια η Ιταλίδα επιμελήτρια Sarah Cosulich, διευθύντρια, εκτός των άλλων, της Πινακοθήκης Ανιέλι και υπεύθυνη του επιμελητικού προγράμματος «Mutina for Art», μιας σειράς πρωτοβουλιών που περιλαμβάνουν εκθέσεις και συνεργασίες με γκαλερί, ιδρύματα, καλλιτέχνες και designers απ' όλον τον κόσμο. 

Στην Ελλάδα, η υλικότητα της Mutina έχει βρει θέση στα Χανιά, χάρη στο όραμα του επιχειρηματία Νίκου Τσεπέτη, ενός χαρισματικού hotelier και design junkie που έγινε διεθνώς γνωστός για το προσωπικό του υβρίδιο φιλοξενίας – χειροποίητης, συναισθηματικής και αμπαλαρισμένης σε τέχνη.

Στην έκθεση «An Ode to Things», διαφορετικές μορφές νεκρής φύσης –ζωγραφικά έργα, φωτογραφίες, γλυπτά, έπιπλα και αντικείμενα 18 σύγχρονων καλλιτεχνών και σχεδιαστών– αντικαθρεφτίζονται και μοιάζουν να ανυψώνονται σε ένα στοχαστικότερο επίπεδο, αναδεικνύοντας την ποιητικότητα του καθημερινού. 

Mutina for Art Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης «Ode to Things» στη Spazio Mutina Fiorano. Credit: Φωτ.: Nicolò Panzeri

Βάζα των Γάλλων Ronan και Erwan Bouroullec έχουν φόντο μια μελαγχολική νεκρή φύση της Aimée Moreau (1926-2023) και μια φαντασιακή φωτογραφία του Luigi Ghirri. Δίπλα, ένα γυάλινο δοχείο σε σχήμα μήλου της Ingeborg Lundin (1921-1992) –της πρώτης γυναίκας που σχεδίασε για τα κρύσταλλα Orrefors, βραβευμένης στην Τριενάλε του 1957 για το ιστορικό, πλέον, βάζο «Apple»– αντιπαραβάλλεται με ένα άλλο βάζο με λουλούδια σε πίνακα του John Currin. Στον ίδιο χώρο, μια ήσυχη μεγάλη σάλα βορειοευρωπαϊκής αυτοσυγκράτησης, κυλινδρικά βάζα Georges Jouve και «τοτέμ» του Ettore Sottsass καθώς και αντικείμενα Mutina από συνεργασίες με τη Nathalie du Pasquier και τους αδελφούς Bourroulec συνδυάζονται με έργα φωτογράφων και καλλιτεχνών, ανάμεσά τους οι Ρούντολφ Στίνγκερ, Ed Ruscha, Wolfgang Tillmans, Peter Dreher και Damien Hirst.

«Τα όρια του τι είναι τέχνη και τι είναι ένα απλό αντικείμενο συγχέονται», παρατηρεί η Cosulich, συνοψίζοντας το στίγμα της Mutina, αυτής της πρότυπης κοινότητας επιμελητών τέχνης, καλλιτεχνών και σταθερά συνεργαζόμενων σχεδιαστών που παράγουν συλλεκτικής αξίας συλλογές (Mutina Editions) ή συμμετέχουν σε αρχιτεκτονικά project, ενώ την ίδια στιγμή κρατούν ανοιχτό έναν διάλογο με την τέχνη, οργανώνοντας εφήμερες εκθέσεις ή εγκαταστάσεις.

Mutina for Art Facebook Twitter
Georges Jouve, «Vases Cylindre, 1960-1969», and «Vase Cylindre», 1955, glazed stoneware. Nathalie Du Pasquier, Untitled, 2015/16, oil on canvas in artist-made frame. Credit: Φωτ.: Nicolò Panzeri. Stoneware, courtesy Galerie Alexandre Guillemain, Galerie Chantala. Nathalie du Pasquier artwork, courtesy the artist
Mutina for Art Facebook Twitter
Ιngeborg Lundin, «Apple», 1957, glass. John Currin, Uncle Frank, 2024, oil on canvas. Credit: Φωτ.: Nicolò Panzeri. Artwork, © John Currin, courtesy the artist and Gagosian. Vase, courtesy Dansk Moebelkunst Gallery

Στις πιο πρόσφατες –και εντυπωσιακότερες– παρεμβάσεις της ομάδας Mutina ανήκει η διαμόρφωση του pop-up εστιατορίου La Ciccheterria στο Fondazione Giorgio Cini στη Βενετία, όπου φιλοξενήθηκε τον Σεπτέμβριο η έκθεση του Homo Faber. Στο στυλ των μπαρ της γειτονιάς που προσφέρουν μικρά πιάτα και καφέ στη Βενετία, η Mutina διαμόρφωσε έναν «χειροποίητο», παραδοσιακά ιταλιάνικο χώρο, χρησιμοποιώντας κεραμικά πλακάκια με ανάγλυφο γυάλωμα της Urquiola από τη συλλογή Mater και κινητά στοιχεία –πήλινα τούβλα– από την Bloc Collection των Bouroullec. 

Στην Ελλάδα, η υλικότητα της Mutina έχει βρει θέση στα Χανιά, χάρη στο όραμα του επιχειρηματία Νίκου Τσεπέτη, ενός χαρισματικού hotelier και design junkie που έγινε διεθνώς γνωστός για το προσωπικό του υβρίδιο φιλοξενίας – χειροποίητης, συναισθηματικής και αμπαλαρισμένης σε τέχνη. Στο μοναδικό του Ammos, η πιο έντονη δήλωση στα interiors των δωματίων γίνεται στα μπάνια, που έχουν επενδυθεί με τρισδιάστατα πλακάκια του βιομηχανικού σχεδιαστή Konstantin Grcic από τη σειρά DIN της Mutina. Στο Red Jane Project του ίδιου, ένα τυπογραφείο από τα 1930s που προσεγγίστηκε ως ένα design project και λειτουργεί ως φούρνος, κυριαρχεί το αυλακωτό πάτωμα από custom πλακάκια τερακότας με λευκές ανάγλυφες γραμμές που σχεδίασε ο φίλος του Νίκου και σταθερός συνεργάτης της Mutina, Michael Anastassiades.

H «Ωδή» που αφιερώνει στα άψυχα αντικείμενα η Mutina με αυτήν την έκθεση τιμά τον τρόπο που έχει πορευτεί το brand ως τώρα, στις παρυφές του design και της τέχνης, αναζητώντας ομορφιά και ποίηση στην ύλη. 

Mutina for Art Facebook Twitter
Ettore Sottsass, «Totem Chocolat», 1994, glazed ceramic, formica covered particle board. Wolfgang Tillmans, «Nite Queen», 2013, inkjet print on paper mounted on aluminium in artist’s frame. Credit: Φωτ.: Nicolò Panzeri. Wolfgang Tillmans artwork, courtesy the artist and David Zwirner
Mutina for Art Facebook Twitter
Ettore Sottsass, «Lolita», 1994-2024, porcelaine, Venini glass. Rudolf Stingel, «Untitled», 2020, oil on canvas. Credit: Φωτ.: Nicolò Panzeri. Artwork, © Rudolf StingelCourtesy the artist and Gagosian. Vessel, courtesy Sèvres
Mutina for Art Facebook Twitter
Goran Trbuljak, «Untitled (Teapots)», 1988-1994, black and white photograph. Ettore Sottsass, «Vase» (The Last Pieces Series), 2006, glass. Credit: Φωτ.: Nicolò Panzeri. Black and white photograph courtesy the artist and Galerija Gregor Podnar. Vase, courtesy Friedman Benda

Η έκθεση «An Ode to Things», στο πλαίσιο του προγράμματος Mutina for ART, θα φιλοξενείται έως τις 8 Αυγούστου 2025 στο Spazio Mutina Fiorano.  

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

 Στο Urban Block 11 η βιώσιμη προσέγγιση υπερβαίνει τα στερεότυπα ιεράρχησης δομημένου-φυσικού

Design / Στο Urban Block 11 η βιώσιμη προσέγγιση υπερβαίνει τα στερεότυπα ιεράρχησης δομημένου-φυσικού

Ο Δημήτρης Ποτηρόπουλος, επικεφαλής του γραφείου Potiropoulos+Partners Architecture, μας ξεναγεί στο νέο του πρότζεκτ το οποίο θυμίζει τοπίο πριν από τη μεγάλη αστικοποίηση, με τη φύση πανταχού παρούσα
THE LIFO TEAM
H δημιουργικότητα είναι μια αναπάντεχη δύναμη

Creative Minds / H δημιουργικότητα είναι μια αναπάντεχη δύναμη

Ο Άλεξ Κάβδας συζητά με την Καλλίνα Κυρατσούλη, Head of Creative στη Soho Square Athens και τον Χρήστο Κουτσούκο, Executive Creative Director στην Cream, για τη σημασία της δημιουργικότητας αλλά και το πώς μία καλή ιδέα μπορεί να αλλάξει τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο, στο πλαίσιο του πρώτου επεισοδίου της νέας σειράς podcast «Creative Minds», με την υποστήριξη των βραβείων Ermis Awards.
Casa Gaia Ένα παράδειγμα εμβληματικών μεσογειακών διακοπών

Design / Casa Gaia Ένα παράδειγμα εμβληματικών μεσογειακών διακοπών

Η Casa Gaia από τους Bobotis+Bobotis Architects είναι μια βίλα που, απόλυτα συνδεδεμένη με το τοπίο, ενσωματώνει με ευαισθησία τις καθημερινές ανθρώπινες ανάγκες, αποτίνοντας φόρο τιμής στη διαχρονική ηρεμία του μεσογειακού καλοκαιριού.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
10 απίθανα αθηναϊκά σπίτια

Design / 10 απίθανα αθηναϊκά σπίτια

Τη χρονιά που μας πέρασε, η Τζούλη Αγοράκη «άνοιξε» για τους αναγνώστες της LifO μερικά από τα πιο ιδιαίτερα, όμορφα, παράξενα, εκκεντρικά, γουστόζικα σπίτια της πόλης μας. Διαλέξαμε 10 που θα μας μείνουν αξέχαστα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΠΑΡΙΣ ΤΑΒΙΤΙΑΝ
CHECK Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Design / Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Στην πόλη της Καβάλας oγδόντα παραμύθια και αγαπημένοι ήρωες προσφέρουν στα παιδιά την ευκαιρία να ταξιδέψουν σ’ έναν φανταστικό κόσμο με τη χρήση απλών, καθημερινών αντικειμένων που συχνά καταλήγουν στα σκουπίδια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Design / Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Ο διευθυντής προγράμματος του Δίεση, Γιώργος Γιαννόπουλος, προτιμά να ψάχνει πράγματα στο «γιουσουρούμ του Facebook» παρά να μπει σε μια αλυσίδα επίπλων. Και όταν έχει τις κλειστές του, μπορεί να ασχολείται με μια καρέκλα για δέκα ώρες χωρίς να κουράζεται.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ