Γιάννη, αντίο κι ευχαριστώ

Γιάννη, αντίο κι ευχαριστώ Facebook Twitter
Φανταστικό τοπίο. Ζωγραφισμένο στο εφηβικο λεύκωμα της Ευφροσύνης Δοξιάδη, Αθήνα 1960. Η φωτογραφία είναι του Γιώργου Τουρκοβασίλη, Κηφισιά 1985.
0

Τον ήξερα από παιδί. Όμως από τα δεκάξι μου χρόνια, το 1962, θυμάμαι τον Τσαρούχη σαν αναπόσπαστο και κρυφό μέρος του εαυτού μου. Κάθε φορά που συναντιόμασταν, ζωντάνευα. Τον άκουγα ατέλειωτες ώρες να μου περιγράφει τις εικόνες και όλα τα μαγικά πράγματα που είχε μέσα στην ψυχή του. Και η ψυχή του ήταν αστείρευτη και βυθό δεν είχε. Ενώ μπαίναμε κάθε μέρα και βαθύτερα στον κόσμο του, εγώ ένιωθα ότι πετούσα μαζί του και φύτρωναν φτερά στην πλάτη μου και πέταγα, πέταγα με τον ήχο της φωνής του, που τόσο με μάγευε. Με έπαιρνε μαζί του και όλο έλεγα με τον νου μου εγώ: «Να! Τώρα πια θα τελειώσει η διήγηση, γιατί δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν κι άλλα μέσα του που δεν έχω δει και δεν έχω ακούσει». Όμως πάντα έβγαινα λανθασμένη.

Ο φίλος μου ο Τσαρούχης ήτανε πράγματι αστείρευτη πηγή! Είχε τόσο χάρισμα επάνω του, από τον Θεό δοσμένο απλόχερα, που όταν σε έκανε παρέα ερωτευόσουνα την ίδια τη ζωή! Με αυτά που σου 'δειχνε και μ' αυτά που σου 'λεγε έμπαινες κι εσύ στον κόσμο του. Βέβαια, τώρα που το σκέφτομαι ξανά, μετά από τόσα χρόνια, καταλαβαίνω πως όλα αυτά που μου έδειχνε και που μου έλεγε ήσαν όσα ο ίδιος αγαπούσε. «Ο ενδιαφέρων άνθρωπος είναι εκείνος που ενδιαφέρεται για πράγματα» του άρεσε να λέει. Κι αν είχε ενδιαφέροντα ο Τσαρούχης! Τίποτα δεν ήταν πολύ ταπεινό γι' αυτόν. Αντιμετώπιζε τον καθένα σαν αδελφό του. Όλους τους έβλεπε καλούς. «Αν σου ζωγραφίσω φτερά, θα το δεις ότι είσαι άγγελος!» τον είχα δει να λέει σε ανθρώπους που τον κοιτούσαν έκπληκτοι.

Είχα τόση τύχη που με έκανε παρέα! Για να μου εξηγήσει πώς ο Καραβάτζιο και ο Τιέπολο ζωγράφιζαν αγγέλους στα ουράνια, ξάπλωνε ανάσκελα πάνω σε κρεβάτια με το ένα πόδι σηκωμένο και ακίνητο και τα χέρια ανοιγμένα: «Δες, έτσι τους πόζαραν τα μοντέλα. Η ζωγραφική έχει τα μυστικά της». Είδα δέρματα από λεοπαρδάλεις ζωγραφιστά να λικνίζονται μπροστά μου πάνω σε θεϊκά ωραία σώματα χορευτών στην οδό Ομήρου. Ήταν το καλοκαίρι που πρωτοδούλεψα μαζί του ζωγραφίζοντας λεοντές για ένα χορόδραμα της Ματέυ. Είδα ζωντανεμένο τον Πανσέληνο να ζωγραφίζει στον τοίχο του Πρωτάτου το πορτρέτο του Άγιου Μερκούριου με ζωντανό μοντέλο μπροστά του και τις φυλλωσιές να ρίχνουν τις πρασινωπές σκιές τους στο πρόσωπό του: «Μόνο εκ του φυσικού μπορεί να γίνει τόσο μεγάλη ζωγραφική σαν του Πανσέληνου». Μου έμαθε ότι «Ποτέ δεν είναι νωρίς για να κάνεις κάτι». Μου έμαθε να γελάω αλλά να σέβομαι και τα δάκρυά μου. Όταν έκλαιγα διηγούμενη τη ζωή μου, βράδια του 1967 στο Παρίσι, ενώ τρώγαμε οι δυο μας στο φθηνότερο κινέζικο του Μονπαρνάς, μου έλεγε πως είμαι «Των δυνατών γελώτων, των σκοτεινών δακρύων!». Και διευκρίνιζε πως πρόκειται για στίχο του Μπωντλαίρ σε δική του μετάφραση. «Μα εσύ είσαι η Θαΐς του Ανατόλ Φρανς!». Την Τραβιάτα την τραγουδούσε στα ελληνικά σε μια καθαρεύουσα που θυμότανε από παράσταση που είχε δει πολύ παλιά στη Λυρική Σκηνή. «Τι θέλεις τάχα; Μόνη, έρημη, στην πολυπληθή έρημο που ονομάζουν Παρίσι!» και κατέληγε τραγουδώντας το ρεφραίν της Βιολέττας, «Εις ηδονάς να ζω! Ναιαιαιαιαι... να Ζω!». Στο τέλος κατέληγε με ένα «ου!», που ήταν κάτι μεταξύ έντονης εκπνοής και γαλλικής προφοράς τού γαλλικού γράμματος «u».

Θυμάμαι εκείνα τα μεσημέρια στην αγροικία των γονιών του Τεριάντ στη Βαριά της Μυτιλήνης, όπου ατέλειωτες ώρες ζωγραφίζαμε πλάι πλάι, αυτός κι εγώ, στο τραπέζι της οικογενειακής τραπεζαρίας. Κλειστά τα παντζούρια και τα τζιτζίκια να χαλάνε τον κόσμο έξω στον ελαιώνα. Αυτός ζωγράφιζε μικρές ακουαρέλες ολοφώτεινες σαν τα πρωινά στους γύρω όρμους, φρέσκιες σαν τα λουλούδια του «κήπου που έμπαινε στη θάλασσα». Καμιά φορά τρώγαμε παρέα με τον Ελύτη, στο λευκό παραθαλάσσιο σπίτι του «στ' Ακλειδιού», κι άλλες φορές τον παίρναμε μαζί μας τα βράδια στις νυχτιάτικες βόλτες μας, σ' αυτό που η κυρία Αλίς Τεριάντ ονόμαζε χαριτωμένα «διπλή σας ζωή». Ο Τσαρούχης έτρεφε βαθύ σεβασμό για τον Τεριάντ. Ό,τι ζωγραφίζαμε όλη τη μέρα του το δείχναμε το απογευματάκι. Του Γιάννη του έλεγε πάντα μεγάλα εγκώμια και εμένα με ενθάρρυνε έντονα, λέγοντάς μου συχνά για το παραμικρό μου σχέδιο «Μα είναι ένα αριστούργημα!». «Μais c'est un chef d' oeuvre!». Το ίδιο αυτό σπίτι είχε ανοίξει την αγκαλιά του στον κατατρεγμένο Μεγαλέξανδρο, τον ταπεινό μα τεράστιο Θεόφιλο Χατζημιχαήλ. Ο Τεριάντ είχε καλέσει τον Τσαρούχη για να τον βοηθήσει να κρεμάσουν τα έργα στο νεόχτιστο πέτρινο Μουσείο Θεόφιλου, μέσα στα ελαιόδεντρα, δυο βήματα από την αυλή του σπιτιού. «Γιάννη, φέρε μαζί σου εκείνο το κορίτσι που ζωγραφίζει σαν άντρας» είχε πει ο Τεριάντ για μένα. Έτσι βρέθηκα μαζί τους στη Μυτιλήνη εκείνο το καλοκαίρι του 1965. Ήμουν δεκαεννιά χρόνων, «επύρωνε θείος Ιούλιος μήνας», και με συνόδευαν αυτοί οι τρεις ημίθεοι.

Ο Τσαρούχης ήταν ο πιο γενναιόδωρος άνθρωπος που συνάντησα. Χάριζε αφειδώς τα μυστικά της τέχνης του, τις πολύτιμες γνώσεις, αλλά και τα έργα των χεριών του - δεν υπήρχε άνθρωπος, φίλος ή ξένος, άντρας, γυναίκα ή μικρό παιδί που να τον συναντούσε και να μην του χάριζε ένα σχέδιο, μια ακουαρέλα. Προσωποποιούσε τα δώρα αυτά γράφοντας επάνω στο έργο ιδιαίτερα ταιριαστές αφιερώσεις και ευχές. «Στον Γιώργο που είναι ρόδο» έγραψε κάτω από ένα ζωγραφισμένο τριαντάφυλλο.

Θεωρώ τον Γιάννη Τσαρούχη τον άξονα της ελληνικής ζωγραφικής του εικοστού αιώνα. Χωρίς τον Τσαρούχη δεν υπάρχει αυτό που ονομάζουμε ελληνική ζωγραφική. Κατάλαβε πώς ζωγράφιζαν οι αρχαίοι. Μαθήτευσε στη βυζαντινή τεχνική και κατάλαβε ότι τα μυστικά των αρχαίων ζωγράφων ήσαν κρυμμένα κάτω από τις στυλιζαρισμένες μορφές των αγίων. Διαπίστωσε πως η ελληνική ζωγραφική διέπεται από δικούς της κανόνες και γι' αυτό γύρισε την πλάτη στην ακαδημαϊκή ζωγραφική των δασκάλων του στην ΑΣΚΤ, που μιμούνταν τον ευρωπαϊκό τρόπο. Έψαξε και βρήκε τους χυμούς της ζωής στα έργα λαϊκών ζωγράφων όπως ήταν ο Θεόφιλος και ο Σωτήρης Σπαθάρης. «Ήταν οι δάσκαλοί μου» δεν κουραζόταν να λέει. Μας άνοιξε τα μάτια να δούμε για πρώτη φορά στη ζωγραφική την αλήθεια αυτού εδώ του τόπου, και ότι δεν είναι καθόλου σύμπτωση πως η μεγάλη δυτική ζωγραφική παράδοση γεννήθηκε στην Ελλάδα τον 5ο αι. π.Χ. Το επάγγελμα του ζωγράφου στην Πομπηία ή στην Αίγυπτο το ασκούσαν Έλληνες. «Ο ζωγράφος ζωγραφίζει τη σχέση του με τα πράγματα», έλεγε. Η σχέση η δική του με τα πράγματα ήταν ερωτική. Όντας σε απόλυτη επαφή με τα συναισθήματά του, το έργο του όλο συνιστά «τον θρίαμβο της αισθησιακής ζωγραφικής», σύμφωνα με την εύστοχη διατύπωση του Ανδρέα Εμπειρίκου. Ιστορικά τη σωστή και κρίσιμη στιγμή βρέθηκε αυτός να μας δείξει τον ενθουσιασμό του με αυτό που κάποτε ονόμαζαν Ελλάδα.

Σε μια εποχή που ήταν επικίνδυνο και απαγορευτικό να μιλήσει κάποιος θαρραλέα για τις επιθυμίες του μέσα από την τέχνη του, σε εποχές που δολοφονούνταν ομοφυλόφιλοι καλλιτέχνες (Ρωσία, Ισπανία κ.λπ.), ο Τσαρούχης από τη δεκαετία κιόλας του '30, σε μια στραγγαλιστική Αθήνα, μίλησε με σαφήνεια και επιμονή για τις επιθυμίες του. Όλο του το έργο είναι ένας ύμνος στον ανδρικό έρωτα, που ανάλογό του σε μέγεθος, ένταση και πανανθρώπινη σημασία είναι μόνο το ποιητικό έργο του Καβάφη. Τα καφενεία που ζωγραφίζει, τα τοπία με βράχια, οι λόφοι, είναι τόποι προσμονής και ερωτικών συναντήσεων. Από την αρχαιότητα είχε να υμνηθεί το ανδρικό σώμα σαν σάρκα και σαν τραγούδι. (Εξάλλου, κ. Μαθιόπουλε, οι δηλώσεις στη ζωγραφική δεν γίνονται με λέξεις αλλά με χρώματα και με σχήματα. Πιο εξομολογητικός, πιο θαρραλέος, πιο τολμηρός στο έργο του και στη ζωή του καλλιτέχνης υπάρχει άλλος από τον Γιάννη Τσαρούχη; Μήπως το επόμενο μελέτημά σας θα είναι μια πονεμένη κλαψούρα γιατί ούτε ο Καβάφης, με τη σειρά του, δεν έκανε επαρκείς, για το γούστο σας, δηλώσεις πως ήταν gay; Και το βρίσκετε δεοντολογικό, κομψό και οικολογικά ορθό να δαπανάτε 50 ολόκληρες σελίδες γυαλιστερό χαρτί για να παραπονιέστε που αυτός ο Τιτάνας δεν κατέθεσε στον ελληνικό Τύπο υπεύθυνη δήλωση ερωτικών φρονημάτων; Και να φανταστεί κανείς πως το κείμενό σας αποτελεί το βασικό κείμενο του επίσημου καταλόγου της πρώτης αναδρομική έκθεσης του Τσαρούχη στην Αθήνα...)

Είναι υπέροχο που το Μουσείο Μπενάκη και το Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη οργάνωσαν μια τόσο ποιοτική και πλήρη έκθεση. Είναι θαυμάσιο που κάθε μέρα, για τρεις μήνες, γεμίζουν οι αίθουσες με κόσμο που βλέπει τα επτακόσια έργα με σεβασμό και κατάνυξη (αριθμητικά το έργο του Τσαρούχη είναι τριπλάσιο περίπου σε όγκο). Την έκθεση αυτή όφειλε να την είχε οργανώσει η Εθνική Πινακοθήκη εδώ και πολλά χρόνια. Δεν το έκανε. Τουλάχιστον να ευχηθούμε να συμμεριστεί επιτέλους τη ρήση του David Hockney: «Μετά τον θάνατο του Joan Miro, ο Τσαρούχης είναι ο σημαντικότερος εν ζωή ζωγράφος στον κόσμο». Και αφού συμμεριστεί τη φράση, να δείξει στις αίθουσές της τον Τσαρούχη με τρόπο που να είναι αντάξιος του μεγέθους του.

Αγία Ειρήνη, 8 Μαρτίου 2010

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ