Η ζωή και η δουλειά των Kalos&Klio, που είναι δυο άνθρωποι αλλά ένας καλλιτέχνης

Η ζωή και η δουλειά των Kalos&Klio, που είναι δυο άνθρωποι αλλά ένας καλλιτέχνης Facebook Twitter
Οι Kalos&Klio στο στούντιό τους στην Θεσσαλονίκη, 7 Νοεμβρίου 2017. (Φωτ.: Konstantinos Tsakalidis/SOOC/LIFO.gr)
0

Από τους γνωστότερους σήμερα Έλληνες εικαστικούς, οι Kalos&Klio γεννήθηκαν στην Θεσσαλονίκη και σπούδασαν καλές τέχνες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Συγκεκριμένα η Κλειώ Τανταλίδου σπούδασε Ζωγραφική (summa cum laude),στο University Hanze University, Groningen, NL, Xαρακτική, Governors' State University, Chicago IL USA, και έχει MFA στα Ψηφιακά Μέσα, με πλήρη υποτροφία του University Of Chicago, IL, USA. Ο Χρήστος Καλός σπούδασε Φωτογραφία στο (Ι.Ι.Ε.Κ) E.S.P. Photography, Θεσσαλονίκη και Ζωγραφική στο Boston College UK.

Χρησιμοποιούν διάφορα μέσα στη δουλειά τους, και καταργούν τα όρια μεταξύ υψηλής και "φτηνής" τέχνης. Τα υλικά τους τα βρίσκουν online αλλά και offline - σε υπαίθριες αγορές του πλανήτη.

Η ζωή και η δουλειά των Kalos&Klio, που είναι δυο άνθρωποι αλλά ένας καλλιτέχνης Facebook Twitter
Παλιότερο έργο των Kalos&Klio: Exodus, από τη σειρά Violent Silk (2014-15) / Courtesy of the artists and Kalfayan Galleries, Athens - Thessaloniki


Εκτός από τις διεθνείς εκθέσεις στις οποίες συμμετείχαν δείχνοντας τα δικά τους έργα, οι Kalos&Klio  οργανώνουν εκθέσεις στο Kalos&Klio Showroom -art project space στην Θεσσαλονίκη, παρουσιάζοντας Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες. Τους αγαπώ εδώ και τουλάχιστον μια δεκαετία.  Κάθε δουλειά τους είναι διαφορετική, ταυτόχρονα πανέμορφη αλλά και βαθιά κοινωνικοπολιτική.

Σήμερα όμως έχουμε βρεθεί με αφορμή τη συμμετοχή τους στο σπουδαίο Paris Photo 2017 (στο περίπτερο Kalfayan Galleries, απ' τις 9-12 Νοεμβρίου). Εκεί θα παρουσιάσουν δύο δείγματα της νέας τους δουλειάς. Με την ευκαιρία μου έλυσαν και κάποιες απορίες που είχα πάντα...

Η ζωή και η δουλειά των Kalos&Klio, που είναι δυο άνθρωποι αλλά ένας καλλιτέχνης Facebook Twitter
«Στήνουμε οπτικές παγίδες για να αφηγηθούμε την χαοτική ανθρώπινη συμπεριφορά» (Φωτ.: Konstantinos Tsakalidis/SOOC/LIFO.gr)

— Αλήθεια, πώς αποφασίσατε να γίνετε εικαστικό δίδυμο;

Η πορεία μας ως εικαστικό δίδυμο ξεκίνησε πριν περίπου δώδεκα χρόνια, όταν αρχικά διαπιστώσαμε μια αντίστοιχη οπτική που είχαμε ως προς την κατανόηση του κόσμου που μας περιβάλλει, καθώς και κοινά μορφολογικά στοιχειά και πρακτικές στο έργο του καθενός μας. Μέσα από μια μακρόχρονη, επίμονη και επίπονη διαδικασία εικαστικής ζύμωσης πρόεκυψε η συνέργια μας ως Kalos&Klio, "Δυο άνθρωποι ένας καλλιτέχνης ". Ένα από τα βασικά στοιχεία της μέχρι τώρα διαδρομής μας είναι και ο συγκερασμός του Εγώ από ατομικό σε ομαδικό επίπεδο, από τον οποίο προκύπτει αυτό που σήμερα είναι το προσωπικό μας καλλιτεχνικό σύμπαν και η ουσία του εικαστικού μας έργου, η άρρηκτη σχέση της τέχνης με την καθημερινή εμπειρία.

Η ζωή και η δουλειά των Kalos&Klio, που είναι δυο άνθρωποι αλλά ένας καλλιτέχνης Facebook Twitter
Pandora's Box απ' τη σειρά The Matrix Extends / Courtesy of the artists and Kalfayan Galleries, Athens - Thessaloniki

 

Δουλειά της τέχνης είναι να ανοίγει ένα παράθυρο αποκαλύπτοντας το χάος όπως έλεγε ο Κορνήλιος Καστοριάδης. Για την επίτευξη ενός τέτοιου εγχειρήματος είναι απαραίτητη η μορφή, ένας μορφοπλαστικός τρόπος που θα χτίσει το έργο, χρησιμοποιούμε συχνά μια εικαστική γλώσσα που εμπεριέχει την ομορφιά και διέπεται από τις εικαστικές αξίες και τις πολύπλοκες ισορροπίες φωτός και χρώματος που συναντά κάνεις στην τέχνη πολύ πριν κι από τον μοντερνισμό. Στήνουμε οπτικές παγίδες για να αφηγηθούμε την χαοτική ανθρώπινη συμπεριφορά, κοιτάμε πάντα τον πολιτισμό τόσο του παρελθόντος αλλά και του τρέχοντος παρόντος καθώς και της Ανατολής και της Δύσης ως ένα ενιαίο πεδίο με φωτεινή και σκοτεινή δραστηριότητα.

Η ζωή και η δουλειά των Kalos&Klio, που είναι δυο άνθρωποι αλλά ένας καλλιτέχνης Facebook Twitter
Equilibrists of Memory. 2016-2017, digital Print on archival paper, 85 x 60 cm. /Courtesy of the artists and Kalfayan Galleries, Athens - Thessaloniki


— Είδα μόλις τη νέα σας δουλειά, που μια πρόγευσή της παίρνουν από σήμερα οι επισκέπτες της περίφημης Paris Photo 2017... (Πάνω και κάτω είναι οι δύο εικόνες με τις οποίες συμμετέχουν.)

"Οι Ισορροπιστές της Μνήμης","The Equilibrists Of Memory" είναι μια σειρά δεκατριών  ψηφιακών έργων που οικειοποιούνται τους κώδικες της φωτογραφίας πορτραίτου και αποτελούν μια ενότητα, με ένα μικρό μέρος της οποίας συμμετέχουμε στο Paris Photo.

Η σειρά αυτή είναι ο βασικός κορμός της νέα μας δουλειάς, πρόκειται για μια εγκατάσταση, με γενικό τίτλο, "Η Iσορροπία του Tρόμου", "Balance of Terror", που πραγματεύεται μεταφορικά την σύγχρονη  ανθρωπολογική συνθήκη, ως μια διαχρονικά εύθραυστη ισορροπία που εκτυλίσσεται μπροστά στα μάτια μας, δίπλα μας πια, με τον ξεριζωμό εκατομμύριων ανθρώπων από τις εστίες τους και την φυγή προς μια κάποια νέα πατρίδα. Τα συντρίμμια αυτού του κόσμου μοιάζουν να είναι τα νέα του μνημεία.Τα δεκατρία  μη-πορτρέτα, εμφανίζονται ως φαντασματικές φιγούρες που η  ταυτότητα, η ηλικία και η εθνικότητα τους αποκρύπτεται κάτω από το ένα μαύρο πέπλο.

Οι μορφές στοιβάζουν και ισορροπούν τοτεμικά, με αρχαϊκό τρόπο, πάνω στο κεφάλι τους αστικά και πολιτισμικά θραύσματα, συντρίμμια από μνημεία και τοπόσημα ανακατεμένα με προσωπικά αντικείμενα, ως τα απομεινάρια μνήμης, της έννοιας της ταυτότητας, της κουλτούρας, ενός τόπου και μιας αίσθησης του ανήκειν. Οι μορφές αναδύονται από το σκοτάδι μέσα από έναν κόσμο που δεν αποκαλύπτεται αλλά υποδηλώνεται. Το σκοτάδι εδώ χρησιμοποιείται με τον αντίστροφο τρόπο από ότι στην αγιογραφία, δηλαδή την ιερή μεταφυσική του μη κόσμου, που συμβολίζει το φύλλο χρυσού πίσω από τις μορφές των αγίων, ενώ στους Ισορροπιστές της Μνήμης ο κόσμος που ασφυκτιά κρύβεται στο σκοτάδι.

Η ζωή και η δουλειά των Kalos&Klio, που είναι δυο άνθρωποι αλλά ένας καλλιτέχνης Facebook Twitter
Equilibrists of Memory. 2016-2017, digital Print on archival paper, 85 x 60 cm. /Courtesy of the artists and Kalfayan Galleries, Athens - Thessaloniki

— H νέα σας δουλειά μοιάζει πιο σκοτεινή σε σχέση με τις πιο ποπ και αποστασιοποιημένες προηγούμενες. Ήταν συνειδητή η απόφαση;

Όταν μπροστά στα μάτια σου συμβαίνει μια φρικτή συνθήκη, ένα έγκλημα, δεν έχεις πολλές επιλογές, ή κινείσαι ακτιβιστικά ή επιλέγεις να μην αποστρέψεις το βλέμμα σου, κατά κάποιο τρόπο στέκεσαι ως ένας "εικαστικός αυτόπτης".Σε αυτήν την σειρά των έργων διατηρούμε το πολίτικο βλέμμα  όπως και στις προηγούμενες δουλειές μας, αλλά στους Ισορροπιστές της Μνήμης, υιοθετούμε μια ανθρωποκεντρική προσέγγιση ενός εσωτερικού κόσμου, η εικαστική μας γλώσσα αλλάζει, χρησιμοποιούμε λιτότερα εκφραστικά μέσα φτιάχνοντας αλληγορίες με το ύφος του μαγικού ρεαλισμού.

Η ζωή και η δουλειά των Kalos&Klio, που είναι δυο άνθρωποι αλλά ένας καλλιτέχνης Facebook Twitter
«Η τέχνη, για εμάς, είναι ο τρόπος ζωής μας, όποτε όταν δεν κοιμόμαστε δουλεύουμε» (Φωτ.: Konstantinos Tsakalidis/SOOC/LIFO.gr)


— Τι σας εμπνέει;

Μας εμπνέει ο κόσμος γύρω μας, η ανθρώπινη δραστηριότητα σε όλες τις εκφάνσεις της, ο υλικός πολιτισμός, αλλά και η αξιοποίηση της νέας όρασης που προκύπτει από την νέα ανθρωπολογική συνθήκη του διαδικτύου. Σκεφτείτε πόσο χρόνο θα χρειαζόταν  να μείνει κανείς στην βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας, αν βέβαια κατάφερνε να έχει την πρόσβαση, για να έρθει σε επαφή με την γνώση της εποχής του, σήμερα όλα είναι εκεί αρκεί να θέλεις να τα δεις.

Η ζωή και η δουλειά των Kalos&Klio, που είναι δυο άνθρωποι αλλά ένας καλλιτέχνης Facebook Twitter
Evangelion (2011) / Courtesy of the artists and Kalfayan Galleries, Athens - Thessaloniki
Η ζωή και η δουλειά των Kalos&Klio, που είναι δυο άνθρωποι αλλά ένας καλλιτέχνης Facebook Twitter
War Carousel, από τη σειρά Violent Silk (2014-15) / Courtesy of the artists and Kalfayan Galleries, Athens - Thessaloniki


— Πόσο κομμάτι της ζωής σας καταλαμβάνει η ενασχόληση με την τέχνη; Τι κάνετε στο υπόλοιπο;

Η τέχνη, για εμάς, είναι ο τρόπος ζωής μας, όποτε όταν δεν κοιμόμαστε δουλεύουμε, είναι ένας τρόπος να εισπράττεις τον κόσμο, είναι ένα δημιουργικό apparatus σε διαρκή λειτουργιά.Το διάβασμα, τα ταξίδια, ο κινηματογράφος, η μουσική και η μαγειρική καταλαμβάνουν το υπόλοιπο του χρόνου μας και όλα για εμάς είναι εν δυνάμει αφορμές για νέα έργα.

— Δεν έχετε φύγει απ' την Θεσσαλονίκη. Γιατί;

Απαντάμε με τον στίχο από το τραγούδι του Curtis Μayfield, "Ηere but Ι'm Gone".

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ