Η Ισπανία έχει το δικό της υποβρύχιο Στόουνχεντζ

Η Ισπανία έχει το δικό της υποβρύχιο Στόουνχεντζ Facebook Twitter
0

Ένα άγνωστο μνημείο αποκάλυψε η περσινή, ακραία ξηρασία που έπληξε περιοχές της Ισπανίας.

Το καλοκαίρι του 2019 ήταν ένα από τα πιο θερμά στην ιστορία της Ευρώπης. Τον Ιούνιο στην Ισπανία σημειώθηκαν ιστορικά υψηλές θερμοκρασίες, ενώ ανάλογες ήταν οι συνθήκες τόσο τον Ιούλιο όσο και τον Αύγουστο, καθώς σημειώθηκαν αλλεπάλληλα κύματα ξηρασίας. 


Ένα από τα πράγματα που αποκάλυψαν αυτές οι ακραίες καιρικές συνθήκες στην πόλη Καθέρες ήταν ένα κυκλικό μνημείο, το οποίο έχει χαρακτηριστεί ως το «Στόουνχεντζ της Ισπανίας». Το μνημείο αυτό εμφανίστηκε λόγω της ξηρασίας στον ποταμό Τάγο, στη μέση του νησιού Valdecañas. 

Πρόκειται για ένα μεγαλιθικό μνημείο που αποτελείται από 100 μεγάλες πέτρες από γρανίτη, ύψους 1,8 μέτρων, οι οποίες σχηματίζουν έναν κύκλο με διάμετρο 26 μέτρα. Το συγκεκριμένο μέρος κατά πάσα πιθανότητα ήταν ναός ή χώρος ταφής, ενώ υπάρχει μια πιθανότητα να ήταν ακόμη και σημείο όπου γίνονταν εμπορικές συναλλαγές, κυρίως λόγω της στρατηγικής του θέσης δίπλα στις όχθες του ποταμού Τάγου. Σύμφωνα με τους αρχαιολόγους, ο χώρος αυτός στη συνέχεια λεηλατήθηκε από τους Ρωμαίους. 

Τη δεκαετία του '20, ο Γερμανός ερευνητής Hugo Obermaier διεξήγαγε μια ανασκαφή στην περιοχή απ'όπου και πήρε ορισμένα αντικείμενα για μελέτη στο Βερολίνο. Οι μελέτες του, όμως, δεν είχαν δει το φως της δημοσιότητας μέχρι και τη δεκαετία του '60. Τρία χρόνια αργότερα, η περιοχή πλημμύρισε λόγω της κατασκευής του "Valdecañas Reservoir", ενός πρότζεκτ που είχε ως στόχο να τροφοδοτήσει με ρεύμα και νερό τα λιγότερα ανεπτυγμένα μέρη της περιοχής. 

Σταδιακά, όμως, εμφανίστηκαν αυτοί οι τεράστιοι πέτρινοι όγκοι, ιδίως τα καλοκαίρια που η στάθμη της θάλασσας κατέβαινε. Βέβαια, οι ξηρασίες που έγιναν το καλοκαίρι του 2019 ήταν ο πιο ουσιαστικός λόγος που οδήγησε στην πλήρη αποκάλυψη του "θησαυρού του Guadalperal", όπως συνηθίζεται να αποκαλείται. 

Πέρα από το ότι το μνημείο έχει συγκεντρώσει το ενδιαφέρον των τουριστών, έχει προκαλέσει συγχρόνως και ορισμένες ανησυχίες. Λόγω του ότι δεν υπάρχει επιτήρηση γύρω από τις πανύψηλες πέτρες, οι επισκέπτες είναι πιθανό να τις αγγίξουν ή ακόμη και να τις καταστρέψουν. 

Μετά από ολόκληρες δεκαετίες κάτω από το νερό, είναι λογικό ότι οι πέτρες έχουν υποστεί αλλοιώσεις, ενώ ορισμένες έχουν σπάσει ή πέσει κάτω. Αυτό το γεγονός κινητοποίησε μια ομάδα πολιτών της Peraleda de la Mata, της πόλης όπου βρίσκεται το μνημείο, να πιέσει την Ισπανική κυβέρνηση να μεταφέρει τους βράχους σε ένα πιο ασφαλές μέρος για λόγους συντήρησης αλλά και μελέτης. 

Για την ακρίβεια, έχουν δημιουργήσει μια online φόρμα με υπογραφές, την οποία έχουν υπογράψει προς το παρόν 44.000 άνθρωποι. Παρόλα αυτά, το υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού της χώρας σε συνδυασμό με το υπουργείο που ασχολείται με θέματα οικολογίας και μια ομάδα από το Πανεπιστήμιο της Extremadura φαίνεται πως είναι αντίθετα με αυτή την απόφαση, θεωρώντας πως κάτι τέτοιο θα προκαλέσει ζημιές στο μνημείο. 

Επί του παρόντος, υπάρχει μια προσπάθεια να ανακηρυχθεί το μνημείο ως «προϊόν πολιτιστικού ενδιαφέροντος», που αποτελεί τη μέγιστη προστασία που μπορεί να λάβει ένα μνημείο στην Ισπανία. Βέβαια, λόγω των βροχοπτώσεων το περασμένο φθινόπωρο, το ύψος της θάλασσας στο νησί Valdecañas έφτασε πάλι στα κανονικά του επίπεδα και, παρά τις όποιες προσπάθειες έχουν γίνει, ο "θησαυρός του Guadalperal" είναι ξανά  - έστω και προσωρινά -  κάτω από το νερό. 

Με πληροφορίες από BBC

 

Culture
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.