Γεμάτη σκανδαλώδεις λεπτομέρειες για την προσωπική του ζωή είναι μία νέα, εξαιρετικά τολμηρή βιογραφία του Richard Avedon, καθώς σε αυτήν ο φημισμένος φωτογράφος περιγράφεται ως bisexual, που κάποτε είχε φιληθεί "αθώα" με τον James Baldwin, ενώ διατηρούσε δεκαετή ερωτική σχέση με τον σκηνοθέτη Mike Nichols και ακόμη περισσότερο ότι και οι δυο τους σκόπευαν να εγκαταλείψουν τις συζύγους τους για να ζήσουν μαζί.
Ενδιαφέροντα όλα αυτά, ωστόσο υπάρχει ένα ζήτημα: το γεγονός ότι το Ίδρυμα που διαχειρίζεται το έργο του φωτογράφου θεωρεί ότι το νέο αυτό βιβλίο με τίτλο "Something Personal" (μτφ.: Κάτι προσωπικό) βρίθει από ψεύδη και ανακρίβειες για τον βίο και την πολιτεία του φωτογράφου.
Ωστόσο, πρόκειται για βιβλίο που γράφτηκε από δύο ανθρώπους που βρέθηκαν για χρόνια κοντά στον Avedon και συνεργάστηκαν στενά μαζί του. Ο λόγος για τη Norma Stevens, πρώην διευθύντρια των studio του Avedon, η οποία εργάστηκε δίπλα του για 30 χρόνια, ενώ υπήρξε η πρώτη διευθύντρια του ιδρύματός του και για τον Steven M.L. Aronson, συγγραφέα που γνώριζε τον φωτογράφο για σχεδόν τέσσερις δεκαετίες.
H αντιπαράθεση του ιδρύματος με τον εκδοτικό οίκο έγινε ακόμη πιο έντονη, όταν στους New York Times φιλοξενήθηκε μία βιβλιοκριτική. Ο συντάκτης της μεταξύ άλλων έγραφε ότι η εμπειρία της ανάγνωσης του βιβλίου του άφηνε την αίσθηση που έχει κανείς "όταν καταφθάνει σε ένα πάρτι και διαπιστώνει ότι όλοι είναι τουλάχιστον δύο ποτά (και ποιος ξέρει τι άλλο) μπροστά"...
Οι επικεφαλής του Ιδρύματος Avedon αρχικά εξέφρασαν τη δυσαρέσκειά τους για το βιβλίο μέσα από σχετική ανακοίνωση και αμέσως μετά την κυκλοφορία του στα βιβλιοπωλεία, μόλις τον προηγούμενο μήνα από τον εκδοτικό οίκο "Penguin Random House". "Το εν λόγω βιβλίο γράφτηκε με μία κάποια φαιδρότητα και σίγουρα με έλλειψη σεβασμού προς τα αληθή γεγονότα, καθώς είναι γεμάτο από ψεύδη κάθε είδους, για των οποίων την καταγραφή θα χρειαστεί λίγος χρόνος", αναφερόταν στην ανακοίνωση.
Όμως, η αντιπαράθεση του ιδρύματος με τον εκδοτικό οίκο έγινε ακόμη πιο έντονη, όταν στους New York Times φιλοξενήθηκε μία βιβλιοκριτική. Ο συντάκτης της μεταξύ άλλων έγραφε ότι η εμπειρία της ανάγνωσης του βιβλίου του άφηνε την αίσθηση που έχει κανείς "όταν καταφθάνει σε ένα πάρτι και διαπιστώνει ότι όλοι είναι τουλάχιστον δύο ποτά (και ποιος ξέρει τι άλλο) μπροστά"...
Για το Ίδρυμα Avedon, ωστόσο, αυτό που συμβαίνει, μοιάζει περισσότερο με hangover. Από την προηγούμενη Τετάρτη, εκδόθηκε ήδη συμπληρωματική ανακοίνωση - απάντηση στο άρθρο των Times, με τον εκτελεστικό διευθυντή του ιδρύματος James Martin -ο οποίος είχε επίσης εργάστηκε στο στούντιο του Avedon μαζί με τον Stevens- να απαριθμεί διάφορα περιστατικά που αναφέρονται στο βιβλίο και ο ίδιος υποστηρίζει ότι είναι ωμά ψεύδη.
Κατ' αρχάς ο Martin αμφισβητεί το γεγονός ότι η Stevens βρισκόταν στο πλευρό του φωτογράφου, όταν εκείνος πέθανε το 2004. (Η Stevens αναφέρεται σ' αυτές τις τελευταίες στιγμές του Avedon, προκειμένου να αποδείξει τη στενή της σχέση μαζί του). Ο Martin όμως λέει ότι δεν ήταν εκεί...
"Πώς το ξέρω αυτό;", λέει ο Martin. "Επειδή πολύ απλά την ημέρα που πέθαινε ο Avedon στο Σαν Αντόνιο, η κυρία Stevens ήταν μαζί μου, όπως και οι υπόλοιποι υπάλληλοι του Avedon στο στούντιο του στη Νέα Υόρκη. Δίπλα του εκείνες τις ώρες βρίσκονταν αποκλειστικά μέλη του στενού οικογενειακού του κύκλου".
Ακόμη χειρότερα ο Martin κάνει λόγο για άπειρες αδιασταύρωτες πληροφορίες που εμφανίζονται στο βιβλίο, ενώ υποστηρίζει ότι ο συγγραφέας ποτέ δεν είχε μπει στη διαδικασία συνέντευξης με τον φωτογράφο, όπως αυτές που γίνονται όταν συντάσσεται η βιογραφία μίας προσωπικότητας.
"Η κυρία Stevens προσπαθεί να μας πείσει ότι ο Avedon της εμπιστεύθηκε τα πιο μύχια μυστικά του -κάτι που είναι αναληθές- και ότι την ενθάρρυνε στο να προχωρήσει σε αποκαλύψεις για τη ζωή του, όταν εκείνη θα ήταν έτοιμη", λέει ο Martin και συνεχίζει: "Η λίστα των λαθών και των ψεμάτων που αναφέρονται είναι μακρά, και είναι ο λόγος που αυτός το βιβλίο παρουσιάζεται ως αναξιόπιστο με τους ισχυρισμούς του να καταρρέουν λόγω της ανοησίας των συγγραφέων του. Η Στίβενς, που προσπαθεί να εμφανίζεται ως απόλυτα έγκυρη, είναι αντιθέτως η πλέον αναξιόπιστη αφηγήτρια".
Μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει σχόλιο από τον εκδοτικό οίκο, ούτε κάποια απάντηση από την ίδια τη συγγραφέα.
Lifo Newsroom, Αrtnet.
σχόλια