Μια παλιά επεισοδιακή κουβέντα με την Sharon Jones, που έφυγε σήμερα στα 60 της χρόνια

Μια παλιά επεισοδιακή κουβέντα με την Sharon Jones, που έφυγε σήμερα στα 60 της χρόνια Facebook Twitter
0

Η συνέντευξη με την Sharon Jones είχε γίνει λίγες μέρες πριν έρθουν στο Gagarin για το περίφημο live τους. Ήταν 2008 και είχαμε κάνει τηλεφωνικά μια πολύ αγχωτική συνομιλία γιατί μιλούσε με έντονη προφορά (ήταν από τη Νότια Καρολίνα) και δεν καταλάβαινα χριστό από όσα έλεγε. Εγώ ρωτούσα, αυτή απαντούσε, και όταν έκλεισα το τηλέφωνο δεν είχα ιδέα τι μου είχε πει. Χρειάστηκε η βοήθεια του Φρέντι για να αποκωδικοποιήσουμε τα λόγια της. Σήμερα που ξαναδιαβάζω τη συνέντευξη, τα βρίσκω συγκινητικά. Η Sharon Jones άργησε πολύ να κάνει καριέρα, ξεκίνησε στα 40 της να έχει την αναγνώριση που της άξιζε, κι έζησε 20 πολύ δημιουργικά και λαμπερά χρόνια. Ήταν ένας πολύ ξεχωριστός άνθρωπος. Πάλεψε σκληρά για να αναγνωριστεί, να αποδείξει την αξία της και πάλεψε με την αρρώστια ακόμα πιο σκληρά. Κατάφερε να γίνει μία από τις πιο σπουδαίες τραγουδίστριες που είχε η σύγχρονη σόουλ και μέχρι την τελευταία μέρα της έκανε σχέδια για νέο δίσκο και εμφανίσεις στη Νέα Υόρκη. Όταν έχασε τα μαλλιά της από την χημειοθεραπεία, δεν φόρεσε ποτέ περούκα για να εμφανιστεί στη σκηνή. Ήταν πιο όμορφη από ποτέ. Ήταν μόλις 60 χρονών. 

H Sharon Jones είναι αφοπλιστικά ειλικρινής. Πληθωρική σε όλα, σε φωνή, σε εμφάνιση, με στόφα μεγάλης τραγουδίστριας των '60s και των '70s, χρειάστηκε να περιμένει τρεις δεκαετίες για να δει το πρώτο άλμπουμ της στα δισκάδικα και να διεκδικήσει τελικά το μερίδιό της στην επιτυχία. «Έκανα του κόσμου τις δουλειές, ενώ ήδη είχα αρχίσει να ασχολούμαι με το τραγούδι» λέει με βαριά νότια προφορά που με πολύ κόπο καταλαβαίνεις. «Ο λόγος; Μου έλεγαν ότι δεν έχω την εμφάνιση που χρειαζόταν για να γίνω τραγουδίστρια. Στα ’70s μου έλεγαν ότι δεν έχω το look, ότι είμαι πολύ κοντή και πολύ χοντρή κι αργότερα, όταν ήμουν 25, μου είπαν κι ότι ήμουν και πολύ μεγάλη! Γι' αυτό έπρεπε να κάνω διάφορες δουλειές για να τα βγάλω πέρα». Μιλάει γρήγορα και γελάει, αλλά κάθε φορά που αναφέρεται στον τρόπο που την αντιμετώπιζαν λόγω του «ακατάλληλου look» σοβαρεύει. «Βασικά δούλευα στο Rikers Island, τη φυλακή της Νέας Υόρκης, με τους άντρες, και δεν ήθελα καθόλου να είμαι εκεί. Δούλεψα για δυο χρόνια και μετά έπαθα ένα ατύχημα με το αυτοκίνητο κι έλειψα για 9 μήνες. Έτσι με έδιωξαν. Στη συνέχεια δούλεψα για τη Wells Fargo Bank, προστάτευα τα θωρακισμένα αυτοκίνητα που μετέφεραν τα λεφτά του χρηματιστηρίου. Φοβερές εμπειρίες. Τραγουδούσα εδώ κι εκεί στη Νέα Υόρκη, σε γάμους, έκανα backing vocals σε διάφορα κομμάτια σαν Lafaye Jones, μέχρι που γνώρισα τον Lee Fields το 1996. Μέσα απ' την Desco Records γνώρισα τα υπόλοιπα μέλη του γκρουπ, τους Dap Kings».

Μια παλιά επεισοδιακή κουβέντα με την Sharon Jones, που έφυγε σήμερα στα 60 της χρόνια Facebook Twitter

H Sharon Jones και οι Dap Kings πέρασαν πολλά μέχρι να βγάλουν τον πρώτο τους επίσημο δίσκο -το 2002. Ήταν το Dap Dippin' with Sharon Jones and the Dap-Kings που ηχογραφήθηκε στη Βαρκελώνη. Η παλιομοδίτικη σόουλ φανκ και η φωνή της ξεχώρισαν μέσα στον ορυμαγδό του μοδάτου R&B και γρήγορα ακολούθησαν κι άλλα δυο άλμπουμ. Το περσινό εξαιρετικό 100 Days, 100 Nights τους έκανε δημοφιλείς και πέρα από τα αμερικανικά σύνορα και οι κριτικές μιλούσαν για θρίαμβο. Σήμερα η Sharon αισθάνεται δικαιωμένη, παρόλο που είναι εμφανής η πικρία της όταν μιλάει για νεότερες τραγουδίστριες που λόγω εμφάνισης είχαν περισσότερες ευκαιρίες. «Δεν έχασα ποτέ την πίστη μου» λέει. «Βεβαίως κι αποθαρρύνθηκα, γι' αυτό έκανα όλες αυτές τις δουλειές, αλλά ήξερα ότι ο Θεός μου είχε δώσει ένα χάρισμα και μια μέρα οι άνθρωποι θα με αποδέχονταν για τη φωνή μου και όχι για το πώς μοιάζω. Κράτησα την πίστη μου κι έμεινα καρφωμένη εκεί. Αν κάτι υπάρχει βαθιά μέσα στην καρδιά σου, στην ψυχή σου, δεν το αφήνεις ποτέ. Μένεις εκεί, ό,τι κι αν πετάξει μπροστά σου ο Θεός. Το να βλέπω την Amy Winehouse να παίρνει το Grammy με συνοδεία το συγκρότημά μου δεν με χάλασε καθόλου, γιατί αυτή και ο Mark Ronson μας έβαλαν στο mainstream και τώρα μας ακούνε και νέα παιδιά. Μπορεί να παίρνει όλα τα πλεονεκτήματα της δόξας και την προσοχή, αλλά απ' την άλλη βλέπεις τι επιπτώσεις μπορούν να έχουν όλα αυτά. Υπάρχουμε 30 χρόνια και τώρα χάρη σ' αυτή μας πρόσεξαν διαφορετικοί άνθρωποι. Δες, μας καλέσατε ακόμα και στην Ελλάδα. Δεν έχω τίποτα κακό να πω για την Amy, τη χαίρομαι την επιτυχία της, ελπίζω μόνο να φτιάξει τη ζωή της, να συνέλθει και να συνεχίσει να κάνει μουσική. Όλοι τα διαβάζουμε αυτά που κάνει στις εφημερίδες». 

Τα λόγια της δεν έχουν ίχνος ειρωνείας, μιλάει σοβαρά. Αμέσως μετά όμως σκοτεινιάζει. «Πριν από λίγες μέρες πήγαν οι Dap Kings να ηχογραφήσουν το σάουντρακ για τη νέα ταινία του James Bond μαζί της, αλλά δεν θα το κάνει τελικά, το μετάνιωσε, διάβασα κάπου ότι θα τραγουδήσει η Beyonce. Γιατί δεν χρησιμοποιούν εμένα; Ίσως είμαι πολύ μεγάλη, ίσως δεν πουλάω τόσο, ίσως δεν τα πάω τόσο καλά, δεν ξέρω. Ξέρεις ποιος είναι ο λόγος που φτάσαμε στα Grammy και μας το έδωσαν; Η δισκογραφική μας είναι ανεξάρτητη».

«Στην Αθήνα θα σας πάμε πίσω στο χρόνο, στα '60s και στα '70s. Βγαίνουμε και του δίνουμε να καταλάβει. Ιδρώνουμε, το make up τρέχει, βγάζω τα παπούτσια μου και χορεύω. Χορεύω μέχρι τελικής πτώσης...».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα τρία τραγούδια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT