Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς έργων επιστημονικής φαντασίας, η Αμερικανίδα Ούρσουλα Λε Γκεν πέθανε τη Δευτέρα σε ηλικία 88 ετών, γνωστοποίησε η οικογένειά της.
Πολυδιάστατη και πολυγραφότατη, ασχολήθηκε με την ποίηση, το δοκίμιο και τη μικρή φόρμα του διηγήματος, αλλά έγινε γνωστή κυρίως για το έργο της στη λογοτεχνία της επιστημονικής φαντασίας. Έγραψε, επίσης, 13 βιβλία για παιδιά.
«Εάν δεν μπορείς ή δεν θες να φανταστείς τα αποτελέσματα των πράξεών σου, δεν υπάρχει περίπτωση να δράσεις ηθικά ή υπεύθυνα» ανέφερε σε συνέντευξή της στην εφημερίδα Guardian το 2005. «Τα μικρά παιδιά δεν μπορούν να το κάνουν. Τα μωρά είναι τέρατα από ηθική σκοπιά - τελείως άπληστα. Η φαντασία τους πρέπει να διαπλαστεί ώστε να οδηγεί στην σύνεση και την ενσυναίσθηση».
Ο Αμερικανός συγγραφέας Στίβεν Κινγκ απέτισε φόρο τιμής μέσω Twitter σε μια λογοτέχνιδα που κατατάσσει μεταξύ «των σπουδαιότερων»: κατά την άποψή του, η Λε Γκεν «δεν ήταν απλώς μια συγγραφέας (έργων) επιστημονικής φαντασίας», αλλά μια εμβληματική μορφή της λογοτεχνίας.
Usula K. LeGuin, one of the greats, has passed. Not just a science fiction writer; a literary icon. Godspeed into the galaxy.
— Stephen King (@StephenKing) January 23, 2018
Γεννημένη στο Μπέρκλεϊ της Καλιφόρνιας την 21η Οκτωβρίου 1929, η Λε Γκεν ενδιαφέρθηκε πολύ νωρίς για την επιστημονική φαντασία, αλλά αποφάσισε να πάψει να ασχολείται στην εφηβεία της, αφού θεώρησε το είδος υπερβολικά ανδροκρατικό και γεμάτο στερεότυπα.
Σπούδασε ανθρωπολογία, όπως και ο πατέρας της Άλφρεντ Λούις Κρούμπερ, εθνολόγος γνωστός για τη δουλειά του όσον αφορά τους Αμερινδιάνους. Μετά τις σπουδές της στο Κολούμπια, στη Νέα Υόρκη, και στο Παρίσι, όπου θα συναντούσε τον σύζυγό της, τον γάλλο ιστορικό Σαρλ Λε Γκεν, άρχισε να ασχολείται πιο συστηματικά με τη συγγραφή.
Αποφάσισε να επιστρέψει στο είδος της επιστημονικής φαντασίας και στα τέλη της δεκαετίας του 1960 κυκλοφόρησε το διασημότερο ίσως βιβλίο της, Το αριστερό χέρι του σκότους, που της χάρισε τεράστια επιτυχία.
Έγραψε συνολικά είκοσι μυθιστορήματα που εξερευνούν την ανθρώπινη φύση, τοποθετώντας τον άνθρωπο σε διαφορετικές καταστάσεις και σε διάφορα σύμπαντα.
Διαθέτοντας παιδεία και βαθιά καλλιέργεια, έφερε την κοινωνική ανάλυση στον πυρήνα του έργου της όσο κανείς άλλος Αμερικανός συγγραφέας.
Τα βιβλία της έχουν μεταφραστεί σε περισσότερες από 40 γλώσσες και έχουν πουλήσει εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως.
Όλη της τη ζωή η Λε Γκεν επέμενε να λέει πως η επιστημονική φαντασία πρέπει να πάψει να θεωρείται ήσσον λογοτεχνικό είδος.
Τα τελευταία χρόνια, το όνομά της είχε αναφερθεί αρκετές φορές στις συζητήσεις για τις υποψηφιότητες για το Νόμπελ Λογοτεχνίας.
Έχει τιμηθεί με όλα σχεδόν τα μεγάλα λογοτεχνικά βραβεία: Πέντε βραβεία «Hugo», 4 βραβεία «Nebula» και ακόμη με τα βραβεία «Locus», «Jupiter», «James Tiptree JR», «Pushshc Art Prize», «Pen/Malumud Award», «National Book Award», «International Fantasy Award». Το 2003 τιμήθηκε με τη μεγαλύτερη διάκριση του χώρου της ε.φ.:Grand Master από την SFWA (την Ένωση Αμερικανών Συγγραφέων Ε.Φ.)
Η Λε Γκεν ήταν εξάλλου γνωστή για τις ριζοσπαστικές της απόψεις και την πολιτική της στράτευση στην αμερικανική Aριστερά.
Τον Φεβρουάριο του 2017, σε μια επιστολή της στην εφημερίδα «The Oregonian», η Λε Γκεν απέρριπτε τις συγκρίσεις ανάμεσα στα «εναλλακτικά γεγονότα», τον νεολογισμό που χρησιμοποίησε η Κελιάν Κόνγουεϊ, συνεργάτιδα του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, και την επιστημονική φαντασία.
«Εμείς, οι συγγραφείς έργων φαντασίας, εφευρίσκουμε πράγματα», έγραφε η Λε Γκεν. «Μπορεί να το αποκαλούμε αυτό εναλλακτική ιστορία, ή εναλλακτικά σύμπαντα, αλλά δεν διατεινόμαστε ότι τα αποκυήματα της φαντασίας μας είναι "εναλλακτικά γεγονότα"», σημείωνε. Εξηγούσε ότι ο Ήλιος ανατέλλει από την ανατολή κι αυτό είναι γεγονός, και μπορεί να γράψει κανείς σε ένα έργο φαντασίας ότι ανατέλλει από τη δύση, αλλά δεν μπορεί κατόπιν να διατείνεται πως αυτό είναι «γεγονός», «εναλλακτικό» ή όχι.
«Η δοκιμασία ενός γεγονότος είναι ακριβώς πως είναι αυτό και μόνο, δεν υπάρχει καμιά "εναλλακτική" εκδοχή του», πρόσθετε.
Η ίδια συνήθιζε, μάλιστα, να απευθύνει εκκλήσεις σε εκδότες και συγγραφείς να μη δίνουν τόσο μεγάλη έμφαση στο κέρδος.
«Είχα μία μεγάλη και καλή καριέρα», έλεγε και προσέθετε: «Τώρα, στο τέλος της, δεν θέλω να βλέπω την αμερικανική λογοτεχνία να ξεπουλιέται».
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ, New York Times και biblionet.gr