Ο Ρίτσαρντ Χάμιλτον ο οποίος πέθανε χθες σε ηλικία 89 ετών υπήρξε ένας από τους πιο χαρακτηριστικούς εκπροσώπους του κινήματος της pop art και ο πιο επιδραστικός βρεττανός καλλιτέχνης του 20ου αιώνα.
Και παρ΄όλο που η δημοφιλία του και η απηχησή του στο ευρύ κοινό δεν έφτασε τα επίπεδα του Warhol ο χαρακτηρισμός πατέρας της ποπ -αρτ ανήκει σε αυτόν αφού πρώτος έδωσε τον ορισμό της σέ ένα γράμμα προς τους αρχιτέκτονες Peter και Alison Smithson το 1957:
'Pop art is popular (designed for a mass audience), transient (short term solution), expendable (easily forgotten), low cost, mass produced, young (aimed at youth), witty, sexy, gimmicky, glamorous, big business.'
Με ένα από τα αρχικά του και πιο γνωστά έργα το εμβληματικό 'Just What Is It That Makes Today’s Homes So Different, So Appealing?' το 1956 για την έκθεση This is Tommorow στη Whitechappel Gallery εισήγαγε πρώτος τη pop art αισθητική στο προσκήνιο χρησιμοποιώντας όλα αυτά που λίγο μετά θα γινόντουσαν τα σήματα κατατεθέν της. Η τηλεόραση, το comic strip ως ζωγραφικος πίνακας, τα car logo, οι φουτουριστικές αναφορές κτλ.
Καλλιτεχνικά μπορεί να έγινε γνωστός από την αναμειξή του με την ποπ αρτ αλλά παρ' όλα αυτά θεωρούσε τον εαυτό του έναν παραδοσιακό ζωγράφο. Τον ενδιέφερε καλλιτεχνικά η ανάμειξη των εικαστικών πρακτικών της παλιάς σχολής με όλη την μοντέρνα εικονογραφική θεματολογία που παρήγαγε το σύγχρονο οπτικοακουστικό σύννεφο. Έτσι μπορούσε ανάλογα το έργο να δούλευει ως τυπογράφος, δημιουργός κολάζ, γραφίστας, digital image manipulator, προγραμματιστής λογισμικού, φωτογράφος ή οτιδήποτε άλλο εξυπηρετούσε το κάθε πρότζεκτ του, εξερευνώντας και μπλέκοντας τα όρια μεταξύ χαμηλού και υψηλού όσο καθορισμένα και φθαρμένα να ήταν από τη προηγούμενη "κανονική" τους χρήση.
Η πολιτική δεν έλειψε από τα έργα του. Οι συγκρούσεις με τον IRA στα 80ς, ο πόλεμος του Κόλπου το 1991, η συμμετοχή του Μπλερ στο πλευρό του Μπους στην επιδρομή το Ιράκ πριν λίγα χρόνια τον ενέπνευσαν να φτιάξει μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά έργα της τελευταίας του περιόδου.
Μια βδόμαδα πριν όπως έγινε γνωστό από την Gagosian Gallery που τον αντιπροσώπευε ετοίμαζε μια μεγάλη ρετροσπεκτίβα του έργου του η οποία θα ταξίδευε από το Λος Άντζελες, Φιλαδέλφεια , Λονδίνο μέχρι και τη Μαδρίτη.
Ακολουθούν μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά του έργα
σχόλια