Ένα έργο του Κινέζου καλλιτέχνη Su Shi που χρονολογείται από τον 11ο αιώνα, πωλήθηκε έναντι 59,2 εκατομμυρίων δολαρίων σε δημοπρασία που διοργάνωσε ο Christie's Χονγκ Κονγκ τη Δευτέρα.
Το έργο αποτελεί τον έναν από τους δυο γνωστούς σωζόμενους παπύρους του Κινέζου καλλιτέχνη, πολιτικού και λόγιου που ο οποίος περιγράφεται ως «ο Κινέζος ντα Βίντσι».
Παρότι το ποσό σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί ως απογοητευτικό, κάποιοι εκτιμούν πως είναι σημάδι μιας αγοράς που συρρικνώνεται.
Σύμφωνα με την South China Morning Post, η πολιτική και οικονομική αβεβαιότητα, ο διαφαινόμενος εμπορικός πόλεμος με τις ΗΠΑ και οι εκλογές στην υπό αμφισβήτηση κινεζική περιοχή της Ταϊβάν, έχουν συμβάλει στο πρόσφατο «πάγωμα» στην αγορά τέχνης της περιοχής.
Ο οίκος δημοπρασιών ανέφερε πως ο πάπυρος είναι το πιο σπάνιο και πιο ακριβό κινεζικό ζωγραφικό έργο. Οι πελάτες του έπρεπε να πληρώσουν 20 εκατομμύρια δολάρια εγγύηση, μόνο για να έχουν πρόσβαση στην χρυσή ρακέτα που θα σήκωναν διεκδικώντας το έργο.
Ωστόσο, πολλοί εξέφρασαν τις αμφιβολίες για την αυθεντικότητα του παπύρου, ο οποίος δεν έχει εκτεθεί ποτέ στο κοινό και αποτελούσε μιας, σε μεγάλο βαθμό, συλλογής χωρίς πιστοποιητικά.
Ο άλλος πάπυρος του καλλιτέχνη είναι μέρος της συλλογής του National Palace Museum της Ταϊβάν.
Από την πλευρά του, ο οίκος δημοπρασιών αντέταξε στοιχεία για την αυθεντικότητα και την ηλικία του έργου.
Το σχετικά μικρό σε μέγεθος έργο, στο οποίο απεικονίζεται ένα δέντρο και ένας βράχος, είναι τοποθετημένο σε έναν μεγαλύτερο πάπυρο με σημειώσεις από τον σύγχρονο καλλιτέχνη του Su Shi, Mi Fu και τριών ακόμα καλλιγράφων.
Όταν το έργο δημοπρατήθηκε έγιναν μόλις τρεις προσφορές έως ότου κατοχυρώθηκε σε αγοραστή που συμμετείχε μέσω τηλεφώνου στη δημοπρασία και συνομιλούσε με την Rebecca Wei, πρόεδρο του ασιατικού σκέλους του Christie's.
Η τελική τιμή, που άγγιξε τα 59,2 εκατομμύρια δολάρια, ξεπέρασε τις αρχικές προβλέψεις που ήθελαν την τιμή να κυμαίνεται «πάνω από τα 51 εκατομμύρια δολάρια» αλλά δεν ξεπέρασε το ρεκόρ για κινεζικό έργο ζωγραφικής ή καλλιγραφίας.
Ένα σετ πάνελ με μελάνι του Qi Baishi, το «Twelve Landscape Screens» του 1925 πωλήθηκε έναντι 140,8 εκατομμυρίων δολαρίων τον προηγούμενο Δεκέμβριο, και ένας πίνακας του Γαλλο-κινέζου Zao Wou-Ki του 1985 άγγιξε τα 25 εκατομμύρια δολάρια τον Σεπτέμβριο.
Η τιμή ωστόσο αποτέλεσε ρεκόρ για το ασιατικό σκέλος του Christie's. Σύμφωνα με αναφορές το έργο ήταν κομμάτι μιας ιαπωνικής συλλογής από τη δεκαετία του 1930 και ένας Ιάπωνας συλλέκτης τον ανέθεσε στον οίκο δημοπρασιών.
Συνολικά τα έργα του 20ου αιώνα και της σύγχρονης τέχνης που δημοπρατήθηκαν από τον Christie's Asian το Σάββατο άγγιξαν τα 54,2 εκατομμύρια δολάρια, ποσό αισθητά μικρότερο από τα 199,2 εκατομμύρια που σημείωσε ο Sotheby's Hong Kong τον Σεπτέμβριο.
Τα παραπάνω μεγέθη φαίνεται να επιβεβαιώνουν τους φόβους για τη συρρίκνωση της συγκεκριμένης αγοράς.
Με πληροφορίες από το Artnet