Ο τεχνολογικός κολοσσός Tencent αποκάλυψε τα σχέδιά του για τη δημιουργία της «πόλης του μέλλοντος», «χωρίς αυτοκίνητα», μεγέθους περίπου όσο το Μονακό, εντός της κινεζικής μητρόπολης Σεντσέν.
Στην "Net City", έκτασης δύο εκατομμυρίων τετραγωνικών μέτρων, δίνεται προτεραιότητα στους πεζούς, στο πράσινο, αλλά και στα αυτόνομα οχήματα σύμφωνα με τους σχεδιαστές της. Το φιλόδοξο εγχείρημα της «πόλης μέσα στην πόλη» αναμένεται να αναπτυχθεί σε μία έκταση γης στις εκβολές του ποταμού Περλ. Η πόλη θα μπορεί να φιλοξενήσει περίπου 80.000 κατοίκους και θα εξυπηρετεί πρωτίστως την Tencent, τον όμιλο πίσω από το WeChat και τη δημοφιλή υπηρεσία ανταλλαγής μηνυμάτων QQ της Κίνας.
Πέρα από κατοικίες και γραφεία, στην "Net City" θα φιλοξενούνται καταστήματα, σχολεία, υπηρεσίες ενώ θα συνδέεται με την υπόλοιπη πόλη με πεζογέφυρες, γραμμή μετρό αλλά και πορθμεία. Η NBBJ, η αμερικανική εταιρεία που βρίσκεται πίσω από τον σχεδιασμό της πόλης, ελπίζει πως οι χώροι ψυχαγωγίας, τα πάρκα και το παραλιακό μέτωπο της νέας περιοχής θα προσελκύσουν επισκέπτες από άλλες συνοικίες της πόλης.
Με αυτόν τον τρόπο η "Net City" διαφοροποιείται από άλλα αντίστοιχα εγχειρήματα τεχνολογικών κολοσσών, σύμφωνα με τον Jonathan Ward, που μίλησε στο CNN εκ μέρους της NBBJ. Ο σχεδιαστής της εταιρείας αναφέρει ότι η πόλη της Tencent «αποτελεί προορισμό» ενώ «δεν αποσκοπεί στο να γίνει μία απομονωμένη, ασφαλής νησίδα». Ο Ward υποστηρίζει ότι οι άνθρωποι θα μετακινούνται σε αυτήν και θα συνδέονται μαζί της ενώ «θα αποτελέσει έναν ζωτικό κόμβο για τη Σεντσέν».
Η Σεντζέν, στο Δέλτα του ποταμού Περλ, θεωρείται μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες πόλεις στον κόσμο. Αποτελεί το οικονομικό κέντρο της νότιας Κίνας και ένα από τα πιο πολυσύχναστα λιμάνια παγκοσμίως.
Χωρίς αυτοκίνητα
Έχοντας μία ασυνήθιστα μεγάλη έκταση στη διάθεσή της, η NBBJ, η οποία ανέλαβε το έργο μετά από διεθνή διαγωνισμό, μπόρεσε να επανεξετάσει τον ρόλο του αυτοκινήτου μέσα στην πόλη. Σύμφωνα με τον Ward κύριος στόχος αποτελεί η δημιουργία ενός μέρους όπου η καινοτομία θα μπορεί να ανθίσει και έτσι οι σχεδιαστές προσπαθούν να ελαχιστοποιήσουν όσο το δυνατόν περισσότερο τη χρήση του αυτοκινήτου. Το σχέδιο της πόλης έγινε με κριτήρια «τον χαμηλό αντίκτυπο, την αφαίρεση αυτοκίνητων από εκεί που δεν είναι απαραίτητα και την εστίαση στους ανθρώπους».
Παρότι συμβατικά θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε ορισμένα μέρη της "Net City", η πόλη αναπτύσσεται γύρω από έναν «πράσινο διάδρομο» σχεδιασμένο για λεωφορεία, ποδήλατα και αυτόνομα οχήματα. Σύμφωνα με τον Ward με αυτόν τον σχεδιασμό εξαλείφεται η «περιττή κίνηση».
«Έχουμε εξαλείψει δρόμους από μέρη όπου πιστεύουμε ότι είναι εντάξει για τους ανθρώπους να περπατούν (...) περισσότερο από δύο λεπτά» αναφέρει ο Ward σημειώνοντας πως μέσα σε αυτόν τον χρόνο οι κάτοικοι θα μπορούν να «συνδεθούν με τη φύση ή να συναντήσουν έναν συνάδελφό τους και να μιλήσουν».
Διασύνδεση
Εκτός από την ενσωμάτωση στον ευρύτερο αστικό ιστό, το γενικό σχέδιο της NBBJ καταρτίσθηκε για να προσφέρει αυτό που αποκαλεί «διασυνδεδεμένο, με επίκεντρο τον άνθρωπο, οργανικό οικοσύστημα». Για τους υπαλλήλους της Tencent, αυτό μπορεί να σημαίνει την εξάλειψη της διάκρισης μεταξύ της επαγγελματικής και της ιδιωτικής τους ζωής, μια ιδέα που τείνει να γίνει όλο και πιο σχετική κατά την εξέλιξη της πανδημίας του κορωνοϊού, αναφέρει ο Ward.
Στον σχεδιασμό προβλέπεται η «περιβαλλοντική βιωσιμότητα» με ηλιακούς συλλέκτες στον τελευταίο όροφο των κτιρίων και συστήματα για τη επεξεργασία λυμάτων και επαναχρησιμοποίηση του νερού. Η NBBJ εξέτασε επίσης τις προβλέψεις για μελλοντικές αυξήσεις της στάθμης της θάλασσας ώστε να διασφαλίσει ότι τα κτίρια θα προστατεύονται καλύτερα από την κλιματική αλλαγή.
Η Tencent δεν είναι η μόνη ιδιωτική εταιρεία που προσπαθεί να δημιουργήσει τη δική της «μικροσκοπική» πόλη. Η Toyota παρουσίασε φέτος τα σχέδια για μία πόλη στους πρόποδες του Φούτζι με τεχνολογία αιχμής. Στο Τορόντο, η Sidewalk Labs, η θυγατρική εταιρεία Alphabet στην οποία ανήκει και Google, σχεδίαζε να αναδημιουργήσει μία γειτονιά, πριν ακυρώσει το έργο επικαλούμενη την «οικονομική αβεβαιότητα» που προκλήθηκε από τον κορωνοϊό.
Πολλές μεγάλης κλίμακας παρεμβάσεις σχεδιάζονται στη Σενζέν, μια πόλη που έχει μεγεθυνθεί από το 1980, όταν η κινεζική κυβέρνηση την χαρακτήρισε «Ειδική Οικονομική Ζώνη». Η κατασκευή της "Net City" θα διαρκέσει περίπου επτά χρόνια και αναμένεται να ξεκινήσει αργότερα φέτος. Τα δεκάδες κτίρια, θα σχεδιαστούν από πολλά διαφορετικά αρχιτεκτονικά γραφεία.
Με πληροφορίες από CNN
σχόλια