Από σήμερα η Μαδρίτη εντάσσεται ανάμεσα στις πρωτοποριακές πόλεις που καταπολεμούν τη ρύπανση του αέρα μέσω τοπικών πρωτοβουλιών.
Η αλλαγή είναι εν εξελίξει και προβλέπει απαγόρευση των ρυπογόνων οχημάτων στο κέντρο της πόλης.
Το σχέδιο καθιερώνει ζώνη χαμηλών εκπομπών που καλύπτει 1.166 στρέμματα. Όλα τα βενζινοκίνητα οχήματα που έχουν ταξινομηθεί πριν από το 2000 και τα ντίζελ που είχαν ταξινομηθεί πριν από το 2006 θα απαγορευτούν από την περιοχή, εκτός εάν χρησιμοποιούνται από κατοίκους της περιοχής ή πληρούν άλλες απαλλαγές.
Έτσι περιέγραψε η ισπανική εφημερίδα El Pais τα νέα μέτρα που πάρθηκαν για τον περιορισμό των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου στην ισπανική πρωτεύουσα, κάνοντας ακόμα λόγο για «ιστορική κίνηση».
Παράλληλα, επισημαίνεται πως η κίνηση αυτή αποτελεί κομμάτι μιας δεσμίδας μέτρων για την βελτίωση της ποιότητας και της ασφάλειας μιας περιοχής που μοιράζονται αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα, πεζοί, ποδήλατα και ένας αυξανόμενος αριθμός μέσων ατομικής μεταφοράς.
Πλέον, σε μια έκταση 472 εκταρίων που αναπτύσσεται το κέντρο της ισπανικής πρωτεύουσας, έχουν τεθεί σκληροί περιορισμοί.
Μόνιμοι κάτοικοι και ΜΜΜ θα κινούνται κανονικά στα όριά του, ενώ υπό όρους θα γίνεται η μετακίνηση όσων δεν κατοικούν εκεί. Αυτοί θα μπορούν να μπαίνουν μέσα στην πόλη, αν τηρούν τους απαραίτητους ενεργειακούς δείκτες αλλά θα σταθμεύουν τα οχήματά τους σε ένα δημοτικό πάρκινγκ.
Ο κανονισμός, που θεωρείται ένα από τα μεγάλα έργα της αριστερής δημάρχου Manuela Carmena, προβλέπει εξαιρέσεις για τα άτομα με μειωμένη κινητικότητα, τα ασθενοφόρα, τα νοικιασμένα αυτοκίνητα και τα βαν που μεταφέρουν αγαθά.
Τα ηλεκτρικά οχήματα θα είναι επίσης ευπρόσδεκτα στο κέντρο της πόλης.
Σύμφωνα με τις δημοτικές αρχές, τροποποιήσεις σε αρκετούς κεντρικούς δρόμους θα αυξήσουν τον χώρο για τους πεζούς κατά περίπου 22.000 τετραγωνικά μέτρα.
Σημειώνεται πως ήδη από τον Οκτώβριο έχουν μεταξύ άλλων τεθεί σε ισχύ νέοι περιορισμοί στα όρια ταχύτητας, έχουν εγκριθεί νέοι χώροι στάθμευσης για τις μοτοσυκλέτες και έχουν δοθεί κατευθύνσεις για την ορθή χρήση των ατομικών μέσων μεταφοράς.
Οι αρχές τις πόλης αναμένεται να δείξουν ελαστικότητα απέναντι στους παραβάτες κατά τον ερχόμενο μήνα ενώ ήδη έχει λανσαριστεί καμπάνια για τα πλεονεκτήματα του μέτρου.
Από τον Ιανουάριο θα υπάρξουν αυτόματοι έλεγχοι και οι κλήσεις θα στέλνονται στους παραβάτες, παρότι δεν θα επιβάλλονται πρόστιμα για τους πρώτους δύο μήνες.
H βελτίωση της ποιότητας του αέρα αποτελεί εντολή της ΕΕ και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έθεσε ως όριο το 2020 στην Μαδρίτη για να πετύχει τους στόχους της.
Στο κέντρο της πόλης οι εκπομπές αναμένεται να μειωθούν κατά 40% σαν ένα αποτέλεσμα της μείωσης της κυκλοφορίας και της απαγόρευσης εισόδου όσων ρυπαίνουν περισσότερο.
Πολλές ευρωπαϊκές πόλεις έχουν πάρει μέτρα αλλά μόνο σε τέσσερις η είσοδος στο κέντρο της πόλης γίνεται επί πληρωμή. Ο λόγος για το Λονδίνο, το Μιλάνο, τη Στοκχόλμη και το Γκέτεμποργκ.
Η εφημερίδα El Pais αναφέρει πως το μέτρο αποτελεί μια παλιά ιδέα που είχε διακομματική απήχηση καθώς πρώην δήμαρχοι που στηρίχθηκαν τόσο από το λαϊκό κόμμα όσο και από τους σοσιαλιστές έπαιρναν περιορισμού της αυτοκίνησης.
Σήμερα, ωστόσο, το λαϊκό κόμμα τάχθηκε ενάντια στο μέτρο.
«Πρόκειται για μια σημαντική στιγμή για την πόλη», δήλωσε η Inés Sabanés, η επικεφαλής του τοπικού τμήματος περιβάλλοντος και μετακίνησης, αποκαλώντας την Παρασκευή σαν μία «ιστορική μέρα».
Το εγχείρημα ωστόσο συνάντηση σφοδρή αντίσταση από τοπικούς εμπόρους, επαγγελματίες οδηγούς και πολίτες, όπως συχνά συμβαίνει σε ανάλογες περιπτώσεις.