Σε δημοπρασία ένα αριστουργηματικό πορτραίτο του Μοντιλιάνι από τα χρόνια της Κυανής Ακτής

Σε δημοπρασία ένα αριστουργηματικό πορτραίτο του Μοντιλιάνι από τα χρόνια της Κυανής Ακτής Facebook Twitter
Amedeo Modigliani Jeune fille assise, les cheveux dénoués (Jeune fille en bleu). Φωτο: Sotheby's
0

Το 1918, όταν ο Αμεντέο Μοντιλιάνι ήταν 33 ετών, μετακόμισε από το Παρίσι στα νότια της Γαλλίας. Ο έμπορος τέχνης και ατζέντης του Λεοπόλντ Ζμπορόφσκι, φοβούμενος για την υγεία του καλλιτέχνη και τη διαρκή της επιδείνωση εν μέσω της αυξανόμενης έντασης του πολέμου, τον έστειλε με την σύντροφό του Ζαν Εμπιτέρν στην Κυανή Ακτή.

Αυτά συνέβησαν ένα χρόνο αφότου είχε κάνει, στις 3 Δεκεμβρίου του 1917, στην γκαλερί Berthe Weill τα εγκαίνια της πρώτης — και τελικά μοναδικής όσο ζούσε — ατομικής έκθεσής του. Τις αίθουσες της γκαλερί κοσμούσαν γυμνά μεγάλου μεγέθους κι ένα από αυτά τοποθετήθηκε στη βιτρίνα. Ήταν η αφορμή ενός πρωτοφανούς σκανδάλου με την αστυνομία να κατεβάζει την έκθεση.

Εν τω μεταξύ, στο Παρίσι το 1918, τέταρτη χρονιά του πολέμου, η ζωή έγινε πολύ δύσκολη λόγω της έλλειψης τροφίμων και ηλεκτροδότησης και του φόβου των αεροπορικών βομβαρδισμών. Ο 33χρονος Μοντιλιάνι αποφάσισε να φύγει μαζί με τη νέα του αγαπημένη, τη 19χρονη σπουδάστρια τέχνης Ζαν Εμπιτέρν. Στο λαμπερό φως της Κυανής Ακτής, όπου κατέφυγαν, ο Μοντιλιάνι ζωγράφισε τους πιο δημοφιλείς και ακριβοπληρωμένους πίνακές του. Τα τελευταία δύο χρόνια της ζωής του ο ζωγράφος έφτιαξε 25 πορτρέτα της ντροπαλής, μελαγχολικής και πανέμορφης Ζαν. Στις 29 Νοεμβρίου 1918 η Ζαν γέννησε την κόρη τους, η οποία πήρε το όνομά της. Δεν πρόλαβε όμως να παντρευτεί την αγαπημένη του Ζαν ούτε να αναγνωρίσει νόμιμα τον καρπό της σχέσης τους.

Περιτριγυρισμένος από μια καλλιτεχνική κοινότητα, όπως αυτή με την οποία συσχετίστηκε στο Μονπαρνάς, ο Μοντιλιάνι δούλεψε με ανανεωμένη έμπνευση στα ήσυχα περιβάλλοντα του Νότου. Οι επόμενοι μήνες τον οδήγησαν σε μία από τις πιο παραγωγικές περιόδους της καριέρας του και είδαν τη δημιουργία τέτοιων υπέροχων ήρεμων έργων, όπως το Jeune fille assise, les cheveux dénoués.

Σε δημοπρασία ένα αριστουργηματικό πορτραίτο του Μοντιλιάνι από τα χρόνια της Κυανής Ακτής Facebook Twitter
Ο Μοντιλιάνι στο στούντιό του το 1915. Φωτο: Paul Guillaume

Ζωγραφισμένο το 1919, το παρόν έργο αποτυπώνει την ηρεμία μιας νεαρή γυναίκας και αποτελεί παράδειγμα της δυναμικής χρήσης των μέσων του που καθορίζει το ώριμο έργο του καλλιτέχνη. Μακριά από το Παρίσι και τα μοντέλα που του έστελνε ο Ζμπορόφσκι, ο Μοντιλιάνι έπρεπε να αναζητήσει νέα θέματα με τα περιορισμένα οικονομικά του. Εκτός από τα διάφορα πορτρέτα της Ζαν δημιούργησε μια σειρά απεικονίσεων των ερασιτεχνών μοντέλων που βρήκε ανάμεσα στους τοπικούς εργάτες, υπηρέτες, αγρότες και κορίτσια. Τα χρόνια της ανεμελιάς στο Νότο κράτησαν δυο περίπου χρόνια και μετά το ζευγάρι επέστρεψε στο Παρίσι.

Στις 24 Ιανουαρίου 1920 ο ζωγράφος που έλεγε «θα ήθελα η ζωή μου να ήταν σαν πλούσιο ποτάμι που κυλάει χαρμόσυνα πάνω στη γη» πέθανε, σε ηλικία 36 ετών, από φυματιώδη μηνιγγίτιδα, στο νοσοκομείο Σαριτέ. Μια μέρα μετά το θάνατο του καλλιτέχνη, η σύντροφός του, Ζαν, αυτοκτόνησε πέφτοντας από το παράθυρο του διαμερίσματός τους στον πέμπτο ορόφο, μην αντέχοντας τον θάνατό του, ούσα εννέα μηνών έγκυος στο δεύτερο παιδί τους. Στην κηδεία του στο Κοιμητήριο Περ Λασέζ (Père Lachaise) παρευρέθηκε ένα τεράστιο πλήθος κόσμου.

Σε διάστημα περίπου πέντε ετών, από το 1915 έως το 1920, ο Μοντιλιάνι ζωγράφισε πάνω από τριακόσιους πίνακες.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΛΕΞ: Έβγαλε το νέο άλμπουμ και αποθεώθηκε - «Παπαλουκάς, Διαμαντίδης και Σπανούλης μαζί» γράφουν

Πολιτισμός / ΛΕΞ: Έβγαλε νέο άλμπουμ και αποθεώθηκε - «Παπαλουκάς, Διαμαντίδης και Σπανούλης μαζί» γράφουν

Τα χρόνια έχουν περάσει, οι καιροί έχουν αλλάξει και ο καλλιτέχνης της ραπ σκηνής με τα γεμάτα γήπεδα «σα να παίρνουμε πρωτάθλημα» φροντίζει να εξελίσσεται και να μην μένει στα παλιά
LIFO NEWSROOM
Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

Πολιτισμός / Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

«Οι επισκέπτες θα κατανοήσουν καλύτερα γιατί ο ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο η κοιτίδα του Δυτικού Πολιτισμού, αλλά έχει τεράστιο αποτύπωμα και στην Ασία» τόνισε ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κίνα
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Πολιτισμός / Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Η έκθεση «Χέρι με χέρι: Γλυπτική και Χρώμα στην Ισπανική Χρυσή Εποχή», καταδεικνύει ότι ο δυτικός καλλιτεχνικός κανόνας δεν έκανε διακρίσεις σε βάρος ορισμένων καλλιτεχνών μόνο λόγω γεωγραφίας και φύλου, αλλά και λόγω των υλικών που χρησιμοποιούσαν
LIFO NEWSROOM
Κίλιαν Μέρφι

Πολιτισμός / Ο Κίλιαν Μέρφι, ο Νόμος του Μέρφι και η Μαριόν Κοτιγιάρ από αύριο στους κινηματογράφους

Η κινηματογραφική μεταφορά των «Μικρών Πραγμάτων σαν κι Αυτά», ένα εγχώριο εμπορικό στοίχημα από τον σκηνοθέτη της «Ευτυχίας» και τρεις ακόμα επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Πολιτισμός / Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Ο βιογράφος του Αλέν Ντελόν, δήλωσε πως ο μεγάλος Γάλλος ηθοποιός «από σεξουαλική άποψη είχε εξερευνήσει τα πάντα, με άνδρες, με γυναίκες και κάνοντας τρίο»
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ