Ο ‘Μόντι Πάιθον’ Τέρι Γκίλιαμ στην Δράμα, στους Φιλίππους, στα μπαρ -σε κουβέντα με την συγγραφέα Εύη Λαμπροπούλου

Ο ‘Μόντι Πάιθον’ Τέρι Γκίλιαμ στην Δράμα, στους Φιλίππους, στα μπαρ -σε κουβέντα με την συγγραφέα Εύη Λαμπροπούλου Facebook Twitter
0
Ποιος είναι αυτός στην πρώτη σειρά με τις σαγιονάρες; αστειεύτηκε ο αναμαλλιασμένος σκηνοθέτης Γ. Φουρτούνης μόλις παρέλαβε το βραβείο για την ταινία «Το Πίστομα» στο Διεθνές Φεστιβάλ Δράμας. Ο σαγιοναροφόρος ήταν ο Τέρι Γκίλιαμ, φυσικός και άνετος στην καλοκαιρινή θερμοκρασία της βόρειας Ελλάδας. Κατέφθασε ινκόγκνιτο ξαφνιάζοντας μέχρι και τις μπουγάτσες.

Μετά ανέβηκε να παραλάβει το Α’ βραβείο για την ταινία του “The Wholly family”, την ονειρική περιπλάνηση ενός πιτσιρικά στα απόκρυφα της Νάπολης, για την οποία οι Ναπολιτάνοι του είπαν, «Πάρε τα χρήματα… Αρκεί να γίνει στη Νάπολη και να μην πεθαίνει κανείς στην ταινία…» Θα μπορούσε να είχε προβληθεί εκτός συναγωνισμού, αλλά ο παραγωγός του την ένταξε στο διαγωνιστικό για τα λεφτά. Ίσως και για το βραβείο: είναι ειρωνικό, αλλά το πρώτο βραβείο της ζωής του, ο δημιουργός των Mondy Pythons, του Brazil και του Imaginarium of doctor Parnassus, το τσίμπησε με τις σαγιονάρες σ’ ένα αμφιθέατρο με κακό ήχο σε επαρχιακή πόλη Βαλκανικής χώρας. Ο αμερικανογεννημένος Μόντι Πάιθον που έγινε αυτοβούλως Βρετανός το ‘68, δήλωσε: «Εδώ είναι γεμάτο νέους σκηνοθέτες που βρίσκονται στην αρχή της καριέρας τους. Η δικιά μου πάει στην αντίθετη κατεύθυνση.» Έκλεισε με λογοπαίγνιο: «Πάντα ήθελα λίγο Δράμα στη ζωή μου.»

Αργότερα ανακάλυψα ότι χοροπηδούσαμε δίπλα δίπλα στον δρόμο με Μπακιρτζή και Χάλκινα. Στο μπαρ, το επίκεντρο ήταν πάλι ο Γκίλιαμ.

Με σύστησαν ως ‘κριτικό’.

- Δεν είμαι κριτικός. Γράφω βιβλία, διορθώνω ενστικτωδώς∙ υποθέτω ότι ο Τέρι δεν τρελαίνεται για κριτικούς.

- Πάλι καλά. Τι βιβλία; Μικρές ιστορίες ή μεγάλες;

- Μεγάλες. Πολλές σελίδες. Τρία χρόνια το καθένα μου παίρνει.

- Ωραία. Αυτός είναι ο τρόπος, λέει. Να σκίζεις, να γράφεις, να διορθώνεις, να βρίσκεις τα λάθη, να αλλάζεις, να παρατάς, να πετάς.

- Να απελπίζεσαι;

- Εννοείται. Και να ξεχνάς. Και ξανά. Για πες κανένα βιβλίο σου.

- Εμ, η Λου παίρνει χάπια και θέλει να γίνει ευτυχισμένη αλλά δεν καταφέρνει να κοιμηθεί σε καμία πόλη της Ευρώπης, παπαγαλίζω από το οπισθόφυλλο συνειδητοποιώντας ότι δε θα γίνω ποτέ δημοσιογράφος. Θέλω να πω: ο Τέρι Γκίλιαμ μου κάνει ερωτήσεις ΑΥΤΟΣ! Οι ταλαντούχοι άνθρωποι, έχω προσέξει, είναι απλοί, χορευταράδες, πότες. Προσιτοί. Ο εγωκεντρισμός τους επιτρέπει τον εγωκεντρισμό των άλλων.

- Και τι γράφεις τώρα; συνεχίζει.

- Μόλις τέλειωσα κάτι κίνκι διηγήματα που έγραφα τον χειμώνα, μάλλον επειδή δεν μπορούσα να συγκεντρωθώ σε κάτι μεγάλο.

- Ακριβώς! Κι εγώ γι’ αυτό έκανα την μικρού μήκους. Σκοτώνω τον χρόνο μου με τα μικρά, με κρατάνε μέχρι να κάνω την μεγάλη. Είναι για να μην σαλτάρω στο ενδιάμεσο. Χρειάζομαι να κάνω μεγάλη ταινία, αναστενάζει.

Σ’ αυτό το σημείο μπουκάρουν θαυμαστές για να φωτογραφηθούν μαζί του. «Μπα, αποκλείεται», διαμαρτύρεται αλλά φωτογραφίζεται με όλους.

- Δες εκεί, τι μπορεί να είναι αυτό; απορεί για ένα γραφείο απέναντι από το μπαρ, που λέγεται ‘AGF COSMOS’.

ANTARCTIC GIGANTIC FISHES? ANTI GERIATRIC FORNICATION? ALFA GENTAUR’S FLIGHTS? Αυτοσχεδιάζουμε.

- Ένα γραφείο για να ταξιδέψεις στο Σύμπαν! ενθουσιάζεται.

- Και βρίσκεται στη Δράμα!

- Δράμα, το κέντρο του σύμπαντος.

- Καταπληκτικό, γελάει. Λοιπόν, θα ‘θελα να κάνω ταινία στην Ελλάδα. Ίσως εδώ γύρω.

Τον φαντάζομαι σε παραθαλάσσια γυρίσματα στην Καβάλα με σουτζουκάκια, σαραγλί από Ξάνθη και ελώδεις σκηνές στα εξωτικά Νερά της Δράμας. Ένα επαμφοτερίζον γραφείο που λέγεται COSMOS θα διακτινίζει τους μπούμαν σε διαστημικές συχνότητες.

O Γκίλιαμ, φυσιογνωμικά και ενεργειακά, μου θυμίζει τον πατέρα μου. Πράγμα που, σύμφωνα με τον Φρόιντ, θα με έκανε να τον ερωτευτώ. Έχουν και την ίδια ηλικία (71). Αλλά δε χρειάζεται ένα ισχυρό οιδιπόδειο για να τον ερωτευτείς. Η αναβράζουσα ενέργειά του ελκύει τον κόσμο. Όλα πάνω του είναι πολύ. Ο χορός, το τσίπουρο, το γέλιο του.

Αγκαλιάζει την όμορφη σκηνοθέτιδα του «Κύκλωπα». Φωτογραφίζεται πάλι.

- Δεν θα χορέψουμε άλλο; λέω.

- Είμαι γέρος και δεν είμαι καλά. Καταρρέω.

- Δε σου φαίνεται. Μοιάζεις να έχεις τόνους ενέργειας.

- Ήπια πολύ τσίπουρο όμως και χόρευα Βαλκανικά για ώρα.

- Εγώ δεν το παλεύω το τσίπουρο.

- Μέχρι στιγμής μια χαρά με πάει: αύριο δεν ξέρω πώς θα είμαι. Λέω να κοιμηθώ ώστε να πάω πρωί στους Φιλίππους.

- Στο χωριό της μαμάς μου δηλαδή.

- Σοβαρά;

- Ναι, αλλά οι αρχαιότητες βρίσκονται κοντύτερα στο χωριό που ονομάζεται Κρηνίδες. Υποψιάζομαι ότι οι Φίλιπποι πήραν το όνομα με μέσον.

- Έτσι γίνεται. Θα πάω λοιπόν εκεί που περπάτησε ο Παύλος, και όλα αυτά είναι τόσο σημαντικά, η αρχή του κόσμου κλπ. Αυτός είναι ο χριστιανισμός βασικά: ο Παύλος.

- Είναι αυτός που είναι στη ρεσεψιόν στον παράδεισο;

- Όχι, εκείνος είναι ο Πέτρος. Ο Παύλος περπάτησε τη γη για να διαδώσει τη θρησκεία. Αυτός έκανε όλη τη δουλειά, αυτός πούλησε το όλο πράγμα. Ο Χριστός απλά πήγε και πέθανε. Ο Παύλος είναι ο άνθρωπος. Είναι θέμα μάρκετινγκ.

-       Μακάρι να είχα τον Παύλο στις δημόσιες σχέσεις για το βιβλίο μου.

-       Κι εγώ.

-       Εσύ δεν το χρειάζεσαι!

-       Χρειάζομαι λεφτά για την ταινία μου.

-       Αν είχα θα σου έδινα!

-       Το ξέρω! λέει όλο καλή πίστη. Ο Παύλος θα τα έβρισκε.

-       Προσευχήσου τότε! Αλλά μπορεί να σου κρατάει κακία από «Τη Ζωή του Μπράιαν».

-       Κατά πάσα πιθανότητα! γελάει.

-       Τέρι, να πας για μπάνιο. Έχει φοβερές θάλασσες η Καβάλα.

-       Θα τον πάμε παντού, παρεισφρέει τελεσίδικα η ελληνίδα συνοδός του.

[Αγκαλιά, σταυρωτό φιλί.]

-       Γράψε κάτι μακρύ! φωνάζει φεύγοντας.

Χώνεται στο μαύρο αυτοκίνητο μέσα σε αναθυμιάσεις δέους. Δεν πρόλαβα να του πω ότι έχω την αγγλική κασετίνα με τα άπαντα των Μόντι Πάιθονς. Και αντιγραμμένο το Brazil. Ότι έπαθα πλάκα με το Tideland, που δεν αναφέρεται καν στις βασικές του ταινίες. Και ότι οι Αμμόλοφοι αυτήν την εποχή είναι ιδανικά έρημοι.

Η Εύη Λαμπροπούλου έχει γράψει τα μυθιστορήματα «χάπι Λου», «Σχεδόν σούπερ» και «Όλα τα μήλα».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.