Το Meeting Points είναι ένα φεστιβάλ σύγχρονης τέχνης από τον αραβικό κόσμο που πραγματοποιείται σε πρωτεύουσες της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής, στις Βρυξέλλες και το Βερολίνο, με πρωτοβουλία του Tarek Abou El Fetouh και του Young Arab Theatre Fund (YATF).
Θέατρο, μουσική, χορός, εικαστικά, συζητήσεις, προβολές και διαλέξεις καλλιτεχνών από το Κάιρο, τη Δαμασκό, το Αμάν, τη Βηρυτό, την Τύνιδα, το Λονδίνο και το Παρίσι θα μετατρέψουν για μία εβδομάδα τη Στέγη σε διεθνή πλατφόρμα καλλιτεχνικής δημιουργίας και πολιτικού στοχασμού.
Σύμφωνα με το σκεπτικό του επιμελητή, κορυφαίου θεωρητικού και κριτικού τέχνης Okwui Enwezor,
το Meeting Points 6 επιχειρεί μια ανατομία της «πολιτειακής φαντασίας» προσεγγίζοντας, μεταξύ άλλων, ζητήματα ταυτότητας και ετερότητας, συλλογικής μνήμης και ιστορίας, κοινωνικού αποκλεισμού και πολιτικής ευθύνης σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη για τον αραβικό κόσμο ιστορική συγκυρία.
Πόλεμος, επιθυμία για ελευθερία, επανάσταση, καλλιτεχνική πρωτοπορία μπορούν να συναντηθούν όταν καλλιτέχνες όπως στη περίπτωση του Meeting Points επιχειρούν να μιλήσουν για τα του οίκου τους, να μετασχηματίσουν πραγματικότητες, να κριτικάρουν κοινωνικοπολιτικά αδιέξοδα, να ερμηνεύσουν αντιξοότητες, να μιλήσουν για τις ανθρώπινες τύχες τελικά χωρίς τους ασφυκτικούς πολιτικοοικονομικούς όρους και τους γεωπολιτικούς περιορισμούς. Δεν είναι εύκολο. Ποτέ δεν ήταν.
Ωστόσο το ιστορικο-πολιτικό momentum της Αραβικής Άνοιξης προσφέρει έναν σαφή και εύγλωττο καμβά πάνω στον οποίο μπορούν να ξεδιπλωθούν ερωτήματα που είναι κοινά για όλους μας τελικά.
Σήμερα λοιπόν το Φεστιβάλ ξεκινάει με την Μόνα Χατούμ και τα εγκαίνια της εκθεσής της Περφόρμανς και επανάδραση.
Η έκθεση αυτή που παρουσιάζεται στο πλαίσιο του Meeting Points 6 αποτελείται από την επανάδραση (reenactment) της ιστορικής της περφόρμανς The Negotiating Table [Το τραπέζι των διαπραγματεύσεων]
που πρωτοπαρουσιάστηκε το 1983 ως αντίδραση στην ισραηλινή εισβολή στο Λίβανο, καθώς και από μια σειρά ντοκουμέντων (βίντεο, σχέδια, σημειώσεις, φωτογραφίες κ.ά.) από τα έργα Roadworks (1985), Variation on Discord and Divisions (1984) και Don't smile, you're on camera! (1980).
>>> Μόνα Χατούμ- Περφόρμανς και επανάδραση Τετάρτη 7 Μαρτίου εως Κυριακή 11 Μαρτίου | 17:30-20:30 *Είσοδος ελεύθερη* (θα παρουσιάζεται καθημερινά)
Τη σκυτάλη παίρνει στις 20:30 ο σκηνοθέτης Φάδελ Ζάιμπι και η ηθοποιός Ζαλίλα Μπακκάρ, αμφότεροι θεατρικοί συγγραφείς, οι οποίοι διαπραγματεύονται ένα θέατρο δέσμευσης, με σάρκα και ψυχή, με κίνηση και συναίσθημα, επιχειρώντας να μεταφέρουν στα έργα τους μια ενέργεια άμεση και ασυγκράτητη.
Ο Ζάιμπι είναι μια κορυφαία μορφή του αραβόφωνου θεάτρου. Μετά από είκοσι θεατρικά έργα και τρεις ταινίες, έχει αποκτήσει μεγάλη φήμη στην Τυνησία, η οποία του εγγυάται την ανεξαρτησία και την ελευθερία έκφρασης και δημιουργίας, επιτρέποντάς του να εργάζεται δίχως να χρειάζεται να αντιμετωπίσει την εξουσία ή να συμβιβαστεί με τις εμπορικές απαιτήσεις.
Στο έργο που θα παρουσιάσει στην Αθήνα, ο κεντρικός ήρωας (ο Γιάχια Γιάις) είναι ένας άνθρωπος της εξουσίας ο οποίος έχει εκδιωχθεί από τη θέση του και έχει τεθεί σε κατ’ οίκον περιορισμό. Κάποια στιγμή κλείνεται στη βιβλιοθήκη του, η οποία μυστηριωδώς παίρνει φωτιά. Πρόκειται για δολοφονική ενέργεια, απόπειρα αυτοκτονίας ή μια προσπάθεια του ήρωα να απαλλαγεί από ενοχοποιητικά στοιχεία;
Το Amnesia μοιάζει με αστυνομικό μυθιστόρημα, λόγω των απρόσμενων ανατροπών στην πλοκή. Μας μεταφέρει σε έναν αυταρχικό κόσμο με ασθενική μνήμη. Τι είναι αυτό που θυμόμαστε από την ιστορία; Ποιοι οφείλουν να λογοδοτούν;
Το έργο θίγει το ζήτημα της ατομικής ελευθερίας όταν αυτή συγκρούεται με τις συλλογικές δυνάμεις, ένα θέμα με μεγάλη παράδοση στο χρόνο και με ρίζες στην ελληνική τραγωδία, το οποίο εξακολουθεί να προβληματίζει μέχρι σήμερα.
>>> Jalila Baccar & Fadhel Jaïbi: Amnesia 7-8 Μαρτίου 20:30 στη Κεντρική Σκηνή *Είσοδος: 7 ευρώ*
Σύλληψη, κείμενο και σκηνοθεσία: Jalila Baccar και Fadhel Jaïbi
Σκηνογραφία: Kaîs Rostom
Μουσική: Gérard Hourbette (ART ZOYD)
Φωτισμοί: Fadhel Jaïbi
Κοστούμια: Anissa B’diri
Ερμηνεύουν: Jalila Baccar, Fatma Ben Saîdane, Sabah Bouzouita, Ramzi Azaiez, Moez M’rabet, Lobna M’lika, Basma El Euchi, Karim El Kefi, Riadh El Hamdi, Khaled Bouzid, Mohammed Ali Kalaî
Βοηθός σκηνοθέτη: Narjes Ben Ammar
Βοηθός φωτιστή: Naîm Zaghab
Βοηθός ενδυματολόγου: Jalila Madani
Βοηθός παραγωγής: Nozha Ben Mohammed
Διεύθυνση παραγωγής: Bel Hedi
Συμπαραγωγή: Familia Productions, Scène Nationale d’Annecy, C.D.N. Bordeaux, C.D.N. Limoges, C.D.N Evry, L’I.FC Tunis
Με την υποστήριξη: Ministère de la Culture et de la Sauvegarde du Patrimoine
Πρεμιέρα: 2 Απριλίου 2010, Le Mondial, Τύνιδα
Στα αραβικά με υπέρτιτλους στα ελληνικά
Μετάφραση υπερτίτλων από τα γαλλικά: Λουίζα Μητσάκου
Ταυτόχρονος υπερτιτλισμός: Γιάννης Παπαδάκης
Συντονισμός καλλιτεχνικού προγράμματος ελληνικής διοργάνωσης: Κάτια Αρφαρά
Το αναλυτικό πρόγραμμα εκδηλώσεων θα το βρείτε στο www.sgt.gr/gr/circle/17
Πληροφορίες και προπώληση εισιτηρίων: 2109005800
σχόλια