Η «εφεύρεση» των διαμαντιών

Η «εφεύρεση» των διαμαντιών Facebook Twitter
Το μήνυμα που περνούσε στον καταναλωτή ήταν ότι, ανεξάρτητα από τις προδιαγραφές του, το καλύτερο δώρο στον κόσμο είναι ένα διαμάντι -έκπληξη. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΜΙΑ από τις πιο διάσημες σκηνές στην ιστορία του Χόλιγουντ: Η Μέριλιν Μονρό, με ένα καυτό ροζ φόρεμα σ΄ ένα κατακόκκινο σκηνικό, πλαισιωμένη από μνηστήρες με φράκο, τραγουδάει το "Diamonds Are a Girl's Best Friend" ενώ φοράει τόσα πολλά κοσμήματα που μοιάζει σχεδόν σαρκαστικό. Στο Gentlemen Prefer Blondes [«Οι άνδρες προτιμούν τις ξανθιές»] του 1953,το χάρισμα και η επιρροή της Μονρό βρίσκονται στο απόγειό τους και είναι δύσκολο να πάρεις τα μάτια σου από εκείνη και τα αστραφτερά (και άψογα φωτισμένα) διαμάντια της, καθώς μοιάζει να πετάει γύρω από τη σκηνή, αναφωνώντας επιφανείς φίρμες όπως Tiffany και Cartier.

Η εμφάνισή της αυτή είναι τόσο επιδραστική που ακόμα κι ένας φόρος τιμής σ’ αυτήν όπως το βίντεο της Μαντόνα το 1985 για το "Material Girl", αποτελεί από μόνο του ένα θρυλικό τεχνούργημα της ποπ κουλτούρας. Η σκηνή, ίσως η πιο διάσημη στην καριέρα της Μονρό, ήταν επίσης αυτό που σήμερα θα μπορούσαμε να ονομάσουμε «τοποθέτηση προϊόντος» ή «χορηγούμενο περιεχόμενο».

Αυτό που ακολούθησε ήταν η πιο επιτυχημένη, αναμφισβήτητα, εταιρική εκστρατεία μάρκετινγκ όλων των εποχών και εξακολουθεί σήμερα να χρησιμοποιείται ευρέως ως εγχειρίδιο για την πώληση προϊόντων.

Το πρώτο βήμα για την επίλυση αυτού του προβλήματος ήταν η δημιουργία της De Beers Corporation, ενός καρτέλ καθορισμού των τιμών που έθεσε υπό τον έλεγχό του την παγκόσμια προσφορά διαμαντιών. Όμως, η εξασφάλιση της διατήρησης των τιμών των διαμαντιών σε υψηλά επίπεδα δεν προκάλεσε από μόνη της τη ζήτηση για τους λίθους- καθώς η Μεγάλη Ύφεση πλησίαζε στο τέλος της, ήταν σαφές ότι για να επεκταθεί η αγορά αρκετά ώστε να καταστήσει τις εκτεταμένες επιχειρήσεις εξόρυξης συνεχώς κερδοφόρες, οι απλοί άνθρωποι έπρεπε οπωσδήποτε να λαχταρούν ένα δικό τους διαμάντι.

Η «εφεύρεση» των διαμαντιών Facebook Twitter
Η Μέριλιν Μονρό τραγουδάει το "Diamonds Are a Girl's Best Friend" στην ταινία «Οι άνδρες προτιμούν τις ξανθιές» του 1953

Η ανθρώπινη τάση να προσδίδει στα αντικείμενα νόημα προϋπήρχε της εμφάνισης του σύγχρονου καταναλωτικού συστήματος και το νόημα – και το «μήνυμα» – του διαμαντιού έπρεπε να αλλάξει. «Αντιμετωπίζουμε ένα πρόβλημα μαζικής ψυχολογίας», ανέφερε μια έκθεση του 1947 που συντάχθηκε από την αμερικανική διαφημιστική εταιρεία N. W. Ayer για λογαριασμό της De Beers.

Αυτό που ακολούθησε ήταν η πιο επιτυχημένη, αναμφισβήτητα, εταιρική εκστρατεία μάρκετινγκ όλων των εποχών και εξακολουθεί σήμερα να χρησιμοποιείται ευρέως ως εγχειρίδιο για την πώληση προϊόντων. Η De Beers προσέλαβε την Ayer για να μετατρέψει το διαμάντι σε σύμβολο αιώνιας αγάπης, με σκοπό όχι απλώς να βάλει ένα διαμαντένιο δαχτυλίδι σε περισσότερα δάχτυλα, αλλά να διασφαλίσει ότι θα θεωρούνταν άκομψο και διόλου ρομαντικό να μεταπωλούν οι αγοραστές το δικό τους –  χωρίς σημαντική δευτερογενή αγορά, θα διατηρούνταν η απόλυτη κυριαρχία του καρτέλ στην παγκόσμια προσφορά.

Παρότι τα ορυχεία παρήγαγαν κυρίως μεγαλύτερα διαμάντια, οι διαφημιστικές καμπάνιες έδιναν έμφαση στα δαχτυλίδια αρραβώνων και το βάρος σε καράτια ήταν ο πρωταρχικός δείκτης ενός καλού διαμαντιού. Οι άνδρες, επίσης, έπρεπε να εκπαιδευτούν να αγοράζουν οι ίδιοι τα διαμάντια, χωρίς καν να γνωρίζουν αν η σύντροφός τους θα το ήθελε πραγματικά. Το μήνυμα που περνούσε στον καταναλωτή ήταν ότι, ανεξάρτητα από τις προδιαγραφές του, το καλύτερο δώρο στον κόσμο είναι ένα διαμάντι -έκπληξη.

Ωστόσο, μερικά από τα πιο ισχυρά εργαλεία της διάδοσης των διαμαντιών ήταν έμμεσα. Η διαφημιστική εταιρεία του καρτέλ πλημμύριζε το Χόλιγουντ με κοσμήματα και τροφοδοτούσε τα κουτσομπολίστικα έντυπα με πληροφορίες για τους πολύτιμους λίθους των σταρ. Καθώς το Χόλιγουντ μεγάλωνε σε μέγεθος και επιρροή, αυξήθηκε και η ικανότητά του να καθορίζει τις πολιτισμικές προσδοκίες. Οι διαφημιστικές καμπάνιες από μόνες τους δεν έχουν τη δύναμη να ενσωματώσουν μια νέα ιδέα στα παλιά πολιτιμτικά πρότυπα. Η Μέριλιν Μονρό την είχε.

Με στοιχεία από The Atlantic

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Fashion Alert: Η δημιουργικότητα σε συνεχή αποχαιρετισμό

Μόδα & Στυλ / Μεγάλοι οίκοι, μεγάλες φουρτούνες: Είναι η χειρότερη περίοδος για τους σχεδιαστές;

Ο ένας μετά τον άλλον, οι δημιουργικοί διευθυντές των κορυφαίων οίκων μόδας αλλάζουν καπέλα μέσα στους ίδιους ομίλους, με τα αφεντικά τους να βιάζονται να ξαναβρούν τα χαμένα τους κέρδη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Μπέλα Φρόιντ

Μόδα & Στυλ / Fashion Neurosis: Το podcast της Μπέλα Φρόιντ είναι περισσότερο ψυχανάλυση παρά κουβέντες για μόδα

Η επιτυχημένη σχεδιάστρια και δισεγγονή του Σίγκμουντ Φρόιντ στο podcast της παριστάνει την ψυχολόγο, και όλοι μοιράζονται αλήθειες που δυσκολεύονται να παραδεχτούν.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Κλασική couture vs θέατρο γκραν γκινιόλ

Μόδα & Στυλ / Τελικά, οι μεγάλοι σχεδιαστές δημιουργούν μόδα ή θεατρικά κοστούμια εκτός εποχής;

Τα shows υψηλής ραπτικής, το πεδίο του ανέφικτου στη μόδα, ανύψωσαν για λίγο όλους εμάς σε ένα όνειρο, ενώ ξεσήκωσαν σε αγορές άνω των τεσσάρων μηδενικών τους 4.000 περίπου πελάτες της couture στον κόσμο, μαζί με έντονες συζητήσεις για τη στόφα του «couturier». Τον θέλουμε grandmaster της βελόνας ή Χουντίνι οπερετικών θεαμάτων;
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Καουμπόικες μπότες, φανταχτερά κοσμήματα και τεράστιοι φιόγκοι στις ανδρικές πασαρέλες

Μόδα & Στυλ / Καουμπόικες μπότες, φανταχτερά κοσμήματα και τεράστιοι φιόγκοι στις ανδρικές πασαρέλες

Τα αντρικά shows για τον χειμώνα του 2025 επιβεβαίωσαν τη στροφή στο κομψό  tailoring, αλλά και μια (αντιφατική) αναβάθμιση του καθημερινού ντυσίματος, ταρακουνώντας κάθε  βεβαιότητα και σύμβαση για την γκαρνταρόμπα ενός άνδρα. 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Μόδα και μπίζνες στην τελετή ορκωμοσίας του Τραμπ

Μόδα & Στυλ / Μόδα και μπίζνες στην τελετή ορκωμοσίας του Τραμπ

Η εποχή της πρώτης προεδρίας του Τραμπ, όταν η Μελάνια είχε μαλλιά με μπούκλες και απαστράπτουσες ανταύγειες στο χρώμα του μελιού, ανήκει στο παρελθόν. Η δεύτερη ορκωμοσία του Τραμπ ήταν (κυρίως) μια επίδειξη αυστηρά συγκρατημένης επισημότητας.
THE LIFO TEAM
Jonathan Anderson: Ο χαϊδεμένος της Anna Wintour αναλαμβάνει τον Dior;

Μόδα & Στυλ / Jonathan Anderson: Ο χαϊδεμένος της Anna Wintour αναλαμβάνει τον Dior;

Ορμητικός και αλαζονικός, με μια εντελώς προσωπική ταυτότητα που έχει ορίσει τα τελευταία χρόνια το gender-fluid στυλ, ο Βορειοϊρλανδός σχεδιαστής υπόσχεται μια νέα εποχή στον κορυφαίο οίκο μόδας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Matthieu Blazy

Μόδα & Στυλ / Matthieu Blazy: Ποιος είναι ο ιδιοφυής designer που επέλεξε η Chanel να την πάει στο μέλλον;

Ανακοινώθηκε επιτέλους πως ο νεαρός Γαλλοβέλγος σχεδιαστής είναι ο εκλεκτός του οίκου Chanel για την (ακέφαλη επί 6 μήνες) κορυφή της υψηλής μόδας, διαψεύδοντας και τα πιο τολμηρά προγνωστικά.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ