Τι είναι αυτό που κάνει τις τουρκικές σειρές τόσο δημοφιλείς;

Τι είναι αυτό που κάνει τις τουρκικές σειρές τόσο δημοφιλείς; Facebook Twitter
Το 2023 η σειρά «Yargi» («Οικογενειακά μυστικά») κέρδισε διεθνές βραβείο Emmy για την καλύτερη telenovela.
0

Η ΤΟΥΡΚΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΛΕΟΝ ο τρίτος μεγαλύτερος εξαγωγέας τηλεοπτικών σειρών στον κόσμο – πίσω μόνο από την Αμερική και τη Βρετανία. Μεταξύ του 2020 και του 2023 η παγκόσμια ζήτηση για τουρκικές σειρές αυξήθηκε κατά 184%, σε σύγκριση με 73% για τα κορεατικά δράματα, σύμφωνα με την εταιρεία δεδομένων Parrot Analytics.

Οι τουρκικές σειρές είναι εξαιρετικά δημοφιλείς όχι μόνο στη Μέση Ανατολή αλλά και στην Ευρώπη και στη Λατινική Αμερική. Πέρυσι οι τρεις μεγαλύτεροι εισαγωγείς νέων τουρκικών σειρών ήταν η Ισπανία, η Σαουδική Αραβία και η Αίγυπτος. Το Εμπορικό Επιμελητήριο της Κωνσταντινούπολης εκτιμά ότι οι τηλεοπτικές εξαγωγές της Τουρκίας απέφεραν 600 εκατ. δολάρια το 2022 – ορισμένοι αναλυτές προβλέπουν ότι οι πωλήσεις τους σύντομα θα ανέλθουν σε δισεκατομμύρια.

Τι είναι αυτό που κάνει τις τουρκικές σειρές τόσο δημοφιλείς; Πρώτον, είναι εύκολες στο μάτι. Διαθέτουν λαμπερά τοπία, πολυτελή κοστούμια και όμορφους ηθοποιούς. Οι περισσότερες είναι ερωτικές ιστορίες, ενώ ακόμα και οι αστυνομικές, νομικές ή σειρές εποχής αναμειγνύουν ρομαντισμό και εκδίκηση. Το 2023 η σειρά Yargi («Οικογενειακά μυστικά»), η οποία παρακολουθεί ανταγωνιστές δικηγόρους που ερωτεύονται, κέρδισε διεθνές βραβείο Emmy για την καλύτερη telenovela ή «σαπουνόπερα» που λέγαμε παλιά.

Οι Ισπανοί και οι Λατινοαμερικανοί έχουν μια μακρά σχέση με τις «τηλενουβέλες» και το ισπανόφωνο κοινό έλκεται από τα υψηλά στάνταρντ παραγωγής των τουρκικών σειρών σε σχέση με τις αντίστοιχες λατινοαμερικάνικες.

Το αραβικό κοινό εκτιμά το γεγονός ότι οι τουρκικές σειρές παρουσιάζουν τους μουσουλμάνους ως ήρωες και όχι ως τρομοκράτες ή οδηγούς ταξί, όπως συχνά κάνει το Χόλιγουντ. Συχνά επίσης, οι τουρκικές σειρές ικανοποιούν τις θρησκευτικές ευαισθησίες του μουσουλμανικού κοινού, «θολώνοντας» τα μπουκάλια με αλκοόλ και αποφεύγοντας ερωτικές περιπτύξεις κάθε είδους. Η δημοτικότητα των τουρκικών σειρών εξαπλώνεται όμως πολύ πιο πέρα από τον αραβικό κόσμο.

Η Τουρκία είναι πλέον ο τρίτος μεγαλύτερος εξαγωγέας τηλεοπτικών σειρών στον κόσμο Facebook Twitter
Η τουρκική τηλεοπτική παραγωγή τα πάει περίφημα και σε ποιοτικές σειρές που προβάλλονται στις πλατφόρμες streaming, όπως η σειρά «The Club» (Kulup) στο Netflix.

Το πρώτο εξάμηνο του 2023, οι τρεις πιο δημοφιλείς σειρές μυθοπλασίας στην Ισπανία ήταν τουρκικές, σύμφωνα με την Glance, μια εταιρεία τηλεοπτικών δεδομένων. Οι Ισπανοί και οι Λατινοαμερικανοί έχουν μια μακρά σχέση με τις «τηλενουβέλες» και το ισπανόφωνο κοινό έλκεται από τα υψηλά στάνταρντ παραγωγής των τουρκικών σειρών σε σχέση με τις αντίστοιχες λατινοαμερικάνικες.

Στην Τουρκία, οι σειρές αυτές προβάλλονται μία φορά την εβδομάδα και μπορεί να διαρκούν έως και τρεις ώρες, αλλά όταν πωλούνται σε ξένες χώρες τεμαχίζονται και προβάλλονται συχνότερα, μερικές φορές καθημερινά. Τα τηλεοπτικά κανάλια που εισάγουν τις σειρές μπορούν να τις επεκτείνουν σε εκατοντάδες επεισόδια. Τα κορεατικά δράματα είναι εξαιρετικής ποιότητας, λέει ο Izzet Pinto, ένας διανομέας τηλεοπτικών προγραμμάτων, αλλά διαρκούν μόνο 13 «εμπορικές» ώρες κατά κανόνα. Τα τουρκικά μπορούν να φτάσουν ή να ξεπεράσουν τις 200.

Οι τουρκικές σειρές έχουν επίσης συμβάλει σημαντικά στην ενίσχυση της εικόνας της Τουρκίας, ιδίως στα πρώην οθωμανικά εδάφη. Η κυρία Celikkol μεγάλωσε στη Βουλγαρία, ακούγοντας ότι οι Τούρκοι ήταν «κακοί, βάρβαροι και τρομακτικοί», αλλά πιστεύει ότι τα τουρκικά δράματα έχουν βοηθήσει να αλλάξει αυτή η αντίληψη. Οι Βούλγαροι συνήθιζαν να κάνουν διακοπές στην Ελλάδα, λέει, αλλά τώρα πηγαίνουν στην Τουρκία πιο συχνά από πριν.

Η τουρκική τηλεοπτική παραγωγή τα πάει περίφημα και σε ποιοτικές σειρές που προβάλλονται στις πλατφόρμες streaming, όπως η σειρά The Club (Kulup) στο Netflix, που διαδραματίζεται στην Κωνσταντινούπολη τη δεκαετία του 1950 και απεικονίζει τα πογκρόμ κατά των μειονοτήτων –Ελλήνων και άλλων– εκείνη την περίοδο, ένα θέμα ιδιαιτέρως ευαίσθητο στην Τουρκία.

Αντίθετα από χώρες όπως η Ισπανία (με το La Casa de Papel) ή η Νότια Κορέα (με το Squid Game), η Τουρκία δεν έχει καταφέρει ακόμα να κατακτήσει θεαματικά, με σειρά παραγωγής της, την Αμερική ή τη Βρετανία. Αλλά ο κόσμος είναι μεγάλος. Ακόμα και ο Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής δεν μπόρεσε να φτάσει τόσο μακριά.

Με στοιχεία από το The Economist

  

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

The Review / Γιατί διχάζει τόσο το «The Substance»;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Ιωσηφίνα Γριβέα συζητούν για την πιο αμφιλεγόμενη ταινία της χρονιάς, που έχει προκαλέσει έντονες διαμάχες στα social media, για τη φεμινιστική της διάσταση και για τις γυναικείες φωνές στο σινεμά, που επιτέλους ακούγονται πιο ηχηρά από ποτέ.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Οθόνες / Ματ Ντίλον: Outsider για πάντα

Ξεκίνησε ως εφηβικό είδωλο στα ’80s, πρωταγωνίστησε σε δύο εμβληματικές ταινίες του Κόπολα και έχτισε την καριέρα του επιλέγοντας ταινίες με γνώμονα τα ενδιαφέροντά του. Στα 60 του έχει συνδεθεί με μερικές από τις πιο αγαπημένες καλτ ταινίες διεθνώς, δηλώνει ζωγράφος και διατηρεί σημαντική συλλογή τέχνης. Έρχεται στη Θεσσαλονίκη για να παραλάβει έναν τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζέιμς Φράνκο και Σεθ Ρόγκεν: Το πικρό τέλος ενός μεγάλου bromance

Οθόνες / Τζέιμς Φράνκο και Σεθ Ρόγκεν: Το πικρό τέλος ενός μεγάλου bromance

Οι κατηγορίες εναντίον του Φράνκο για σεξουαλική κακοποίηση έβαλαν στον γύψο όχι μόνο την καριέρα του στο Χόλιγουντ αλλά και τη στενή φιλία του με τον επί εικοσαετίας κολλητό και συνεργάτη του.
THE LIFO TEAM