Γιατί τα αεροσκάφη του μέλλοντος θα μοιάζουν με το stealth βομβαρδιστικό B-2

Θα μοιάζουν τα αεροπλάνα του μέλλοντος με μαχητικά αεροσκάφη; Facebook Twitter
Φωτογραφία: JetZero
0

Στα σχεδόν 80 χρόνια που έχουν περάσει από την λήξη του Β' Παγκοσμίου πολέμου, έχουν αλλάξει σχεδόν τα πάντα όσον αφορά την αεροπορική βιομηχανία. Όλα εκτός από τον σχεδιασμό του ίδιου του αεροπλάνου, το οποίο συνεχίζει να αποτελείται, στην πιο απλή μορφή του, από έναν σωλήνα με φτερά. 

Όμως ακόμη και αυτό μπορεί να αλλάξει σύντομα, σε ένα μέλλον στο οποίο πάνω από την Καλιφόρνια πετάνε επιβατικά αεροσκάφη που εμφανισιακά θυμίζουν κάποια από τα πιο προηγμένα σκάφη της αμερικανικής αεροπορίας. Ή τουλάχιστον αυτή είναι η πρόβλεψη ή η φαντασίωση των ανθρώπων της JetZero, μιας startup που αποσκοπεί να αλλάξει μια για πάντα την αεροπλοΐα. 

Στόχος της JetZero είναι να βοηθήσει την αεροπορική βιομηχανία να πετύχει τον στόχο του «net zero», δηλαδή του μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος, αξιοποιώντας «βιώσιμα καύσιμα» και κατασκευάζοντας πιο αποδοτικά αεροπλάνα. Έτσι, το concept της εταιρείας προβλέπει ένα αεροσκάφος με φτερά που λυγίζουν, ξεκάθαρα εμπνευσμένο στον σχεδιασμό του από το  αμερικανικό βομβαρδιστικό αεροσκάφος, Β-2.

Θα μοιάζουν τα αεροπλάνα του μέλλοντος με μαχητικά αεροσκάφη; Facebook Twitter
Το στρατηγικό βομβαρδιστικό αεροσκάφος B-2 Φωτογραφία: EPA, αρχείου

Ο επαναστατικός σχεδιασμός είναι μόνο μία από τις πολλές ιδέες της βιομηχανίας για να μειώσει το ανθρακικό της αποτύπωμα, όπως η χρήση του υδρογόνου ως καυσίμου ή οι ηλεκτρικές μπαταρίες. 

Φυσικά, το διακύβευμα, η μακροχρόνια βιωσιμότητα του πλανήτη, είναι μεγάλο, όπως και το μερίδιο ευθύνης της αεροπορικής βιομηχανίας. Συνολικά, η αεροπλοΐα ευθύνεται για 2%-3% των εκπομπών CO2 στην ατμόσφαιρα παγκοσμίως, τιμή που αναμένεται να αυξηθεί, καθώς η πράσινη μετάβαση είναι πολύ πιο εύκολη υπόθεση για πολλούς άλλους παραγωγικούς τομείς. 

Σύμφωνα με υπολογισμούς της IATA, της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών, για την επίτευξη του «net zero» απαιτούνται ετήσιες επενδύσεις ύψους $128 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε βιώσιμα καύσιμα και άλλες σχετικές τεχνολογίες. Ο αριθμός μπορεί να μοιάζει τεράστιος και ο στόχος φιλόδοξος, αλλά η IATA επιμένει ότι είναι «εφικτός», αν οι κυβερνήσεις ανά τον κόσμο είναι διατεθειμένες να αυξήσουν την οικονομική στήριξή τους. 

Σε σύγκριση με τα παραδοσιακά καύσιμα που τα αεροπλάνα χρησιμοποιούν σήμερα, η «βιώσιμη» εναλλακτική τους μειώνει τις εκπομπές ρύπων κατά 70%. Μόνο πρόβλημα είναι ότι επί του παρόντος, η παραγωγή βιώσιμων καυσίμων υπολογίζεται στους 1.5 εκατομμύρια τόνους, ενώ η ΙΑΤΑ υπολογίζει πώς το 2030 θα χρειάζονται 24 εκατομμύρια τόνοι και 50 εκατομμύρια τόνοι το 2050. 


Ωστόσο, ο Tom O'Leary, διευθύνων σύμβουλος της JetZero, δεν πτοείται. Ερωτηθείς για το πώς οι αεροπορικές εταιρείες σκοπεύουν να συνεχίσουν την ανάπτυξη τους και παράλληλα την επίτευξη του «net zero», εκείνος απαντά ότι «το ένα δεν αναιρεί το άλλο». Πίσω από την αισιοδοξία του O' Leary φαίνεται να κρύβεται η ακράδαντη πίστη στις δυνατότητες της εταιρείας που ηγείται. 

«(Οι προσδοκίες της βιομηχανίας για το net zero) δεν είναι μη ρεαλιστικές. Αν, το 2050, όλα τα αεροσκάφη έχουν φτερά με κλίση, τότε σίγουρα υπάρχει ελπίδα», δήλωσε στους Financial Times. 

Θα μοιάζουν τα αεροπλάνα του μέλλοντος με μαχητικά αεροσκάφη; Facebook Twitter
Φωτογραφία: JetZero


Τόσο η Boeing, όσο και η Airbus έχουν πειραματιστεί με αυτού του είδους τα ειδικά φτερά, όμως η JetZero, ως νεοφυής επιχείρηση, πιστεύει ότι μπορεί να κινηθεί πολύ πιο γρήγορα από τους τιτάνες της βιομηχανίας. Μέχρι πρότινος, δεν τα πάνε άσχημα. Μέσα σε τρία χρόνια λειτουργίας έχουν ήδη κλείσει συμφωνίες με την EasyJet και την Air Alaska, αλλά και κυβερνητικό συμβόλαιο ύψους $235 εκατομμυρίων με την αμερικανική πολεμική αεροπορία, για την κατασκευή μοντέλου επίδειξης. 

Παρότι δεν είναι λίγοι οι επικριτές της JetZero, ή έστω των αισιόδοξων προβλέψεών της, η προοπτική των δραστικά μειωμένων ρύπων μέχρι το 2030 είναι υπερβολικά ελκυστική για τους ιθύνοντες της βιομηχανίας. Ειδικότερα όταν η παραγωγή των βιώσιμων καυσίμων παραμένει κατώτερη των προσδοκιών και παράλληλα οι παραδόσεις των νέων, πιο αποδοτικών μοντέλων της Boeing και της Airbus καθυστερούν. 

Πριν μερικούς μήνες, η Air New Zealand έγινε η πρώτη αεροπορική εταιρεία του μεγέθους της που εγκατέλειψε τον στόχο της για μειωμένες εκπομπές ρύπων μέχρι το 2030, ενώ υπάρχουν φόβοι ότι δεν θα είναι η τελευταία.

Οπως αναφέρει η Bain, μέλος του λεγόμενου «big four» των συμβουλευτικών, η εκπομπές CO2 στην ατμόσφαιρα από την αεροπορική βιομηχανία αναμένεται να παρουσιάσουν αύξηση ύψους 3,4%, από το 2019 μέχρι το 2030. Παρά τις προσπάθειες των εταιρειών για «πράσινη μετάβαση», η αυξημένη ζήτηση για τις υπηρεσίες τους σημαίνει πώς η ανακούφιση του πλανήτη θα αργήσει μερικά χρόνια παραπάνω. 

Η Owens Thomsen, επικεφαλής οικονομολόγος της IATA, ήταν κάπως πιο αισιόδοξη, αν και όχι αποφασιστική, όταν ρωτήθηκε κατά πόσο η αεροπορική βιομηχανία είναι στον σωστό δρόμο για να πετύχει τους περιβαλλοντικούς στόχους της.

«Νομίζω μπορούμε να πούμε πως ναι, είμαστε. Αλλά πρόκειται πιο πολύ για εικασία, γιατί η απόσταση από το σημείο στο οποίο βρισκόμαστε σήμερα είναι τόσο μεγάλη».

Με πληροφορίες από Financial Times

Διεθνή
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σχεδόν 9.000 μετανάστες πέθαναν πέρυσι προσπαθώντας να διασχίσουν σύνορα, αριθμός ρεκόρ, σύμφωνα με τον ΟΗΕ

Διεθνή / OHE: Σχεδόν 9.000 μετανάστες πέθαναν πέρυσι προσπαθώντας να διασχίσουν σύνορα

Ο αριθμός όσων πέθαναν ή εξαφανίστηκαν στη θάλασσα μεταξύ 2014 και 2024 ήταν τουλάχιστον 24.506, αν και ο πραγματικός αριθμός πιθανότατα είναι πολύ υψηλότερος, δεδομένου ότι πολλοί θάνατοι δεν καταγράφονται
LIFO NEWSROOM
Απορρίπτει τις κατηγορίες περί διαφθοράς ο Ιμάμογλου – Χιλιάδες διαδηλώνουν σε όλη την Τουρκία

Διεθνή / Απορρίπτει τις κατηγορίες περί διαφθοράς ο Ιμάμογλου – Χιλιάδες διαδηλώνουν σε όλη την Τουρκία

Ο πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, απαντώντας στις κινητοποιήσεις, προειδοποίησε ότι «η Τουρκία δεν θα υποκύψει στην τρομοκρατία του δρόμου» και κατηγόρησε την αντιπολίτευση ότι προσπαθεί να διαταράξει τη δημόσια τάξη
LIFO NEWSROOM
Η Ευρώπη έχει έλλειψη σε πυρίτιδα και TNT τη στιγμή που τα χρειάζεται περισσότερο

Διεθνή / Η Ευρώπη έχει έλλειψη σε πυρίτιδα και TNT τη στιγμή που τα χρειάζεται περισσότερο

Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις καλούνται να κινηθούν άμεσα, καθώς η Ρωσία, λειτουργώντας πλέον ως οικονομία πολέμου, μπορεί να ενισχύσει την παραγωγή της χωρίς τους περιορισμούς της φιλελεύθερης αγοράς
LIFO NEWSROOM
Φρίκη στην Αγγλία: Σκότωσε τον συγκάτοικο του, τον διαμέλισε σε 27 κομμάτια και τα σκόρπισε στο Μάντσεστερ

Διεθνή / Φρίκη στην Αγγλία: Σκότωσε τον συγκάτοικο του, τον διαμέλισε σε 27 κομμάτια και τα σκόρπισε στο Μάντσεστερ

Ο δολοφόνος συνελήφθη όταν ένας αστυνομικός που ασχολούταν με την υπόθεση πέρασε τυχαία δίπλα του, συνειδητοποιώντας ότι έμοιαζε με τον ύποπτο που είχε δει σε βίντεο από κάμερα ασφαλείας
LIFO NEWSROOM
O Τραμπ ανακοίνωσε συνεργασία με την Boeing για αεροπορική «κυριαρχία» των ΗΠΑ έναντι της Κίνας

Διεθνή / O Τραμπ ανακοίνωσε συνεργασία με την Boeing για αεροπορική «κυριαρχία» των ΗΠΑ έναντι της Κίνας

Το νέο μαχητικό αεροσκάφος, το οποίο ο Τραμπ χαρακτήρισε «το πιο φονικό αεροσκάφος στην ιστορία», θα λέγεται Boeing F-47 και θα επιχειρεί μαζί με ημιαυτόνομα μη επανδρωμένα αεροσκάφη
LIFO NEWSROOM
Ισραήλ: Προσάρτηση εδαφών και «εκκένωση» Παλαιστινίων στη βάση του σχεδίου Τραμπ για τη Γάζα

Διεθνή / Ισραήλ: Προσάρτηση εδαφών και «εκκένωση» Παλαιστινίων στη βάση του σχεδίου Τραμπ για τη Γάζα

Εντολή στον ισραηλινό στρατό «να καταλάβει επιπλέον περιοχές στη Γάζα, να εκκενώσει τον πληθυσμό και να επεκτείνει τις ζώνες ασφαλείας γύρω από τη Γάζα»
ΑΓΑΠΗ ΒΑΡΟΥΝΗ
Τέλος οι συνεργασίες για Νοτιοκορεάτη σταρ μετά από υπόθεση με ανήλικη και τον θάνατό της

Διεθνή / Τέλος οι συνεργασίες για Νοτιοκορεάτη σταρ μετά από υπόθεση με ανήλικη και τον θάνατό της

Το σκάνδαλο με τον Κιμ Σου-χιουν αναζωπύρωσε μια συλλογική συζήτηση για τις αφόρητες πιέσεις που ασκούνται στις διασημότητες στη Νότια Κορέα, καθώς και για τη σκληρή και συχνά αδυσώπητη φύση της δημόσιας κριτικής
LIFO NEWSROOM