Η Koyo Kouoh διορίστηκε επιμελήτρια της Μπιενάλε της Βενετίας το 2026

Η Koyo Kouoh διορίστηκε επιμελήτρια της Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 Facebook Twitter
Η Kouoh περιέγραψε την Μπιενάλε της Βενετίας ως έναν «μυθικό τόπο», όπου καλλιτέχνες, συλλέκτες και το κοινό συγκλίνουν κάθε δύο χρόνια για να «αισθανθούν τον παλμό του zeitgeist». Φωτ.: Jared Siskin/PMC via Getty Images/Ideal Image
0

Η 57χρονη Koyo Kouoh είναι από το 2019 διευθύντρια του Zeitz Museum of Contemporary Art Africa του Κέιπ Τάουν, το οποίο διαθέτει τη μεγαλύτερη συλλογή σύγχρονης τέχνης της αφρικανικής ηπείρου. Το 2015 οι «New York Times» την αποκάλεσαν «εξέχουσα επιμελήτρια τέχνης από την Αφρική». 

Η Koyo Kouoh έχει αναλάβει την επιμέλεια της 61ης Μπιενάλε σύγχρονης τέχνης, η οποία θα διεξαχθεί στη Βενετία από τον Απρίλιο έως τον Νοέμβριο του 2026. Είναι η πρώτη φορά στην ιστορία της Μπιενάλε που διορίζεται σε αυτήν τη θέση μια γυναίκα από την Αφρική και αυτό το γεγονός καθησύχασε αλλά και ξεπέρασε τις προσδοκίες πολλών που περίμεναν ότι η κυβέρνηση Μελόνι θα έκανε μια πιο εθνικιστική επιλογή.

Η Kouoh γεννήθηκε το 1967 στο Καμερούν, αλλά μεγάλωσε στην Ελβετία, στη Ζυρίχη. Υπηρέτησε προηγουμένως ως ιδρύτρια και καλλιτεχνική διευθύντρια του Raw Material Company, ενός καλλιτεχνικού κέντρου στο Ντακάρ της Σενεγάλης.

Ο επιμελητής και κριτικός τέχνης Όκγουι Ένβεζορ (1963-2019) ήταν ο πρώτος Αφρικανός που ορίστηκε επιμελητής της Μπιενάλε το 2015, αν και εκείνη την εποχή εργαζόταν κυρίως στην Ευρώπη, ως διευθυντής του Haus der Kunst στο Μόναχο.

Η Kouoh ακολουθεί τα βήματα του Βραζιλιάνου επιμελητή Αδριάνο Πεδρόσα, του οποίου η Μπιενάλε του 2024, με τίτλο «Ξένοι παντού», προκάλεσε μεικτές αντιδράσεις. Την περιέγραψαν ως μια γιορτή της μετανάστευσης και του μη ανήκειν, επαινέθηκε από κάποιους για την ανατροπή του δυτικού κανόνα, ενώ οι κριτικοί τη βρήκαν διδακτική και ασυνεπή στην παρουσίασή της.

Με την αλλαγή του πολιτικού κλίματος στην Ιταλία, η 60ή Μπιενάλε τέχνης αναμενόταν από πολλούς να είναι η τελευταία εκδήλωση μιας σχολής που καταδίκαζε τον ευρωκεντρισμό και υποστήριζε τις φωνές από τον παγκόσμιο Νότο.

Ο Πιετράντζελο Μπουταφούκο, ο Σικελιανός δημοσιογράφος που ανέλαβε την προεδρία της Μπιενάλε τον περασμένο Νοέμβριο, είναι υποστηρικτής της πρωθυπουργού της ακροδεξιάς Τζόρτζια Μελόνι και υπήρξε φόβος ότι θα μετατρέψει την πολιτιστική έκθεση σε όχημα για τον λαϊκισμό της Μελόνι.

Ο Τζενάρο Σαντζιουλιάνο, πρώην υπουργός Πολιτισμού, ο οποίος παραιτήθηκε αργότερα λόγω του διορισμού της πρώην ερωμένης του ως βοηθού, είχε ζητήσει να γίνει μια στροφή μακριά από τον διεθνισμό των προηγούμενων διοργανώσεων, επιμένοντας ότι η Μπιενάλε της Βενετίας είναι «ένα θεμελιώδες στοιχείο της ιταλικής φαντασίας».

Ωστόσο, με τον διορισμό της Kouoh, ο Μπουταφούκο φαίνεται να δικαιώνει τη φήμη που έχει ως ένας πιο ιδιοσυγκρασιακός και ελεύθερα σκεπτόμενος συντηρητικός, με τάση προς τον μυστικισμό.

Η Kouoh περιέγραψε την Μπιενάλε της Βενετίας ως έναν «μυθικό τόπο», όπου καλλιτέχνες, συλλέκτες και το κοινό συγκλίνουν κάθε δύο χρόνια για να «αισθανθούν τον παλμό του zeitgeist».

Με πληροφορίες από Guardian

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στη Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες που εξακολουθούν 60 χρόνια μετά

Εικαστικά / Το αμερικανικό «πραξικόπημα» στην Μπιενάλε της Βενετίας και οι θεωρίες συνωμοσίες 60 χρόνια μετά

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εστιάζει στις έντονες αντιδράσεις που προκάλεσε η «σκανδαλώδης» βράβευση του αρχιερέα της ποπ αρτ Ρόμπερτ Ράουσενμπεργκ στην Μπιενάλε του 1964, με τη χορηγία της αμερικανικής κυβέρνησης.
THE LIFO TEAM
Πάνος Γιαννικόπουλος: «Δεν θέλω να βλέπω την τέχνη ως κάτι χρήσιμο»

Portraits 2024 / Πάνος Γιαννικόπουλος: «Δεν θέλω να βλέπω την τέχνη ως κάτι χρήσιμο»

Διοργάνωσε μερικές από τις πιο πετυχημένες εκθέσεις εικαστικών μέσα στη χρονιά, δίνοντας κι αυτός με τον τρόπο του την ευκαιρία σε ένα μεγάλο κοινό να έρθει σε επαφή με τη σύγχρονη τέχνη. Λίγους μήνες πριν από τη συμμετοχή του στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, ο επιδραστικότερος επιμελητής της γενιάς του κάνει έναν απολογισμό της φετινής πολύ παραγωγικής χρονιάς του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νέος φωτισμός στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου δια χειρός Ελευθερίας Ντεκώ

Πολιτισμός / Νέος φωτισμός στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου από το Ίδρυμα Ωνάση και την Ελευθερία Ντεκώ

Στις αρχές του 2025 θα ξεκινήσουν οι εργασίες για την αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση μιας από τις ωραιότερες διαδρομές της Αθήνας Δήμος Αθηναίων σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ωνάση προχωρούν σε παρεμβάσεις με σκοπό την αναβάθμιση του κέντρου της Αθήνας
LIFO NEWSROOM
Πειραματικός Ζεμέκις, Τίλντα Σουίντον και Kraven από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Πειραματικός Ζεμέκις, Τίλντα Σουίντον και Kraven από αύριο στους κινηματογράφους

Το αισθητικά φιλόδοξο και αδικημένο από την κριτική «Here», το μετα-αποκαλυπτικό μιούζικαλ «The End», η νέα κατάθεση στο marvelικό πολυσύμπαν της Sony και 4 ακόμα ταινίες περιλαμβάνονται στο κινηματογραφικό πρόγραμμα της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Tζέιμι Φοξ για την περιπέτεια της υγείας του: «Είδα το τούνελ, δεν είδα το φως» 

Πολιτισμός / Tζέιμι Φοξ δακρυσμένος για την περιπέτεια της υγείας του: «Είδα το τούνελ, δεν είδα το φως» 

Έχω χάσει 20 ημέρες από τη ζωή μου, ζω χάρη στην πίστη μου στον Θεό και στο χιούμορ μου, είπε ο ηθοποιός που αποκάλυψε τι συνέβη τον Απρίλιο του 2023 όταν νοσηλεύτηκε για περίπου ένα μήνα σε κώμα
LIFO NEWSROOM
Χρυσές Σφαίρες 2025: Κυριαρχούν «Emilia Perez», «The Bear» και «Shogun» - Όλες οι υποψηφιότητες

Πολιτισμός / Χρυσές Σφαίρες 2025: Κυριαρχούν «Emilia Perez», «The Bear» και «Shogun» - Όλες οι υποψηφιότητες

Το μιούζικαλ «Emilia Perez» συγκέντρωσε 10 υποψηφιότητες, με διαφορά τις περισσότερες από κάθε άλλη ταινία, ενώ η Αντζελίνα Τζολί και ο Ντάνιελ Κρεγκ απέσπασαν αμφότεροι υποψηφιότητες Α' Γυναικείου και Α ανδρικού ρόλου
LIFO NEWSROOM
Φεστιβάλ Δράμας: Αποχωρεί ο Θανάσης Νεοφώτιστος από επικεφαλής του Σπουδαστικού Προγράμματος

Πολιτισμός / Φεστιβάλ Δράμας: Αποχωρεί ο Θανάσης Νεοφώτιστος από επικεφαλής του Σπουδαστικού Προγράμματος

«Η στροφή της νέας διοίκησης του Φεστιβάλ σε πρακτικές διακρίσεων και ομοφοβίας, αν και δεν με εκπλήσσει, με βρίσκει ιδιαίτερα προβληματισμένο» αναφέρει στην επιστολή αποχώρησής του ο σκηνοθέτης.
LIFO NEWSROOM