To Άουσβιτς στην εποχή του «σκοτεινού τουρισμού»

To Άουσβιτς στην εποχή του «σκοτεινού τουρισμού» Facebook Twitter
Το Άουσβιτς έχει γίνει ένας τουριστικός προορισμός που βρίσκεται στη λίστα με τα μέρη τα οποία πρέπει να επισκεφτεί κανείς.
0

ΟΚΤΩ ΔΕΚΑΕΤΙΕΣ ΜΕΤΑ την απελευθέρωσή του, το Άουσβιτς παραμένει ένα σύμβολο του απόλυτου κακού, επίσης όμως αποτελεί ένα σύμβολο του λεγόμενου «σκοτεινού τουρισμού» [dark tourism], που υποδηλώνει μια έλξη για τον θάνατο και την καταστροφή, καθώς πεδία μαχών, φυλακές, κολαστήρια και μέρη όπου συνέβησαν γενοκτονίες μετατρέπονται σε δημοφιλείς ταξιδιωτικούς προορισμούς.

Υπάρχει το στοιχείο της ενσυναίσθησης και το καθήκον της μνήμης. Υπάρχει όμως και μια δυσάρεστη υφή ηδονοβλεψίας η οποία έχει συμβάλει στη μετατροπή του διάσημου στρατοπέδου θανάτου σε ένα τουριστικό κέντρο που δεν μοιάζει με κανένα άλλο, όπου μπορεί κανείς να φάει, να πιει, να πάει στην τουαλέτα και να βγάλει ακόμη και μια selfie δίπλα στους θαλάμους αερίων.

Το 2014, η πρόσχαρη selfie ενός εφήβου στο Άουσβιτς-Μπίρκεναου, συνοδευόμενη από ένα εξίσου χαμογελαστό emoji, είχε προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το γεγονός ότι διακρινόταν η εγκατάσταση εξατμιστήρων νερού στην είσοδο του στρατοπέδου για την ανακούφιση από την καλοκαιρινή ζέστη, που προκαλούσαν συνειρμούς με τα δολοφονικά αέρια, δεν βοήθησε. Το ίδρυμα του Άουσβιτς απάντησε ότι η διαμάχη ήταν αδικαιολόγητη: Το Zyklon B, το θανατηφόρο αέριο με το οποίο εξοντώθηκαν οι Εβραίοι, εκτοξευόταν «με εντελώς διαφορετικό τρόπο».

«Η φύση του έχει αλλάξει, αλλά δεν θα γίνει ποτέ ένα μουσείο όπως όλα τα άλλα, γιατί εξακολουθεί να είναι ένας ιερός τόπος, λόγω των δεινών που έλαβαν χώρα εκεί αλλά και λόγω του τεράστιου μεγέθους του. Οι τελευταίοι επιζώντες χάνονται σιγά-σιγά και μαζί η από πρώτο χέρι μαρτυρία τους. Το ερώτημα είναι ποια θα είναι πλέον η σχέση μας με αυτά τα μέρη».

Κάθε επέτειος της απελευθέρωσης του στρατοπέδου θανάτου πραγματοποιείται μέσα σε ένα συγκεκριμένο πολιτικό πλαίσιο. Η επέτειος που τιμάται κάθε χρόνο στις 27 Ιανουαρίου σηματοδοτείται φέτος στην 80ή εκδοχή της από την παραμονή εν ζωή ελάχιστων από τους επιζώντες, από την καταστροφή της Γάζας και από την άνοδο της ακροδεξιάς σε πολλά μέρη της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, αλλοιώνοντας όλες τις μεταπολεμικές επιταγές της συλλογικής ιστορικής μας μνήμης.

Η επανεκλογή του Ντόναλντ Τραμπ φαίνεται επίσης να βάζει οριστικό τέλος στη διεθνή τάξη που προέκυψε μετά τον πόλεμο, καθώς αποσύρει σταδιακά τις ΗΠΑ από τους θεσμούς που δημιουργήθηκαν μετά το 1945. «Πολιτισμικά, πρόκειται για μια απίστευτη αλλαγή», λέει η Γαλλίδα ιστορικός Annette Wieviorka, μία από τις κορυφαίες ειδικούς του Ολοκαυτώματος παγκοσμίως.

«Ο κόσμος στον οποίο άνθρωποι σαν εμένα μεγάλωσαν και έμαθαν να σκέφτονται εξαφανίζεται. Τώρα μας λένε ότι η ελευθερία του λόγου συνοδεύεται και από το δικαίωμα να λέμε ψέματα. Αυτή η 80ή επέτειος έρχεται εν μέσω της μετάβασης σε έναν νέο κόσμο που δεν ξέρουμε πια πώς να τον αντιμετωπίσουμε».

Η ιστορικός θυμάται τον εορτασμό πριν από 20 χρόνια, όταν πίστευε ότι η ιστορία είχε νικήσει, όπως λέει: «Είχα πιστέψει, δηλαδή, ότι η εξιστόρηση των όσων συνέβησαν στο Άουσβιτς είχε εισχωρήσει βαθιά στη συλλογική συνείδηση. Τώρα συνειδητοποιούμε ότι όλα μπορούν να αναιρεθούν. Το Άουσβιτς παραμένει σύμβολο φρίκης, αλλά τα ταμπού έχουν αρθεί». Αυτό περιλαμβάνει τις selfies μπροστά στο συρματόπλεγμα και το άνοιγμα στο κοινό του σπιτιού του Rudolf Höss, εκεί όπου γυρίστηκε η ταινία «Ζώνη Ενδιαφέροντος», καθώς και τον απίστευτο πολλαπλασιασμό των βιβλίων με τη λέξη «Άουσβιτς» στον τίτλο, σαν να έχει μετατραπεί το στρατόπεδο σε ένα είδος εμπορικού σήματος.

Ιδού μερικοί μόνο: Η μπαλαρίνα του Άουσβιτς, Το ορφανό του Άουσβιτς, Εραστές στο Άουσβιτς, Η μαία του Άουσβιτς, Ο τατουατζής του Άουσβιτς, Οι αδελφές του Άουσβιτς, Ο φωτογράφος του Άουσβιτς, Ο βιβλιοθηκάριος του Άουσβιτς, Οι μοδίστρες του Άουσβιτς. «Τα πάντα αφορούν πλέον το συναίσθημα», λέει η Wieviorka. «Τα συναισθήματα είναι απαραίτητα για την κατανόηση του Ολοκαυτώματος, αλλά όταν τα πάντα ανάγονται στο συναίσθημα, χάνεται η ιστορική αλήθεια».

Έχει κανονικοποιηθεί πλήρως το Άουσβιτς; «Όχι ακόμη», λέει, «αλλά υπάρχει ένας προοδευτικός ευτελισμός. Η τάση της εποχής είναι η δημιουργία ενός ατελείωτου αριθμού ιστορικών Ντίσνεϊλαντ. Προς το παρόν, αυτό δεν συμβαίνει με το Άουσβιτς ή το Μπιρκενάου, αλλά το μέλλον δεν είναι ελπιδοφόρο».

Σύμφωνα με τον μουσειολόγο ερευνητή Nathanaël Wadbled έχουμε περάσει από την «εποχή της μαρτυρίας», η οποία αναφέρεται στον πολλαπλασιασμό των μαρτυριών που ακολούθησε την τηλεοπτική δίκη του Αδόλφου Άιχμαν το 1961, σε «μια εποχή της μετα-μνήμης, στην οποία η μετάδοση της εμπειρίας δεν θα γίνεται πλέον μέσω των ανθρώπων, αλλά μέσω των τόπων». Η μνημειακή διαδρομή δεν εξαφανίζεται, αλλά μετασχηματίζεται. Και υπό αυτή την έννοια, ο τουρισμός μπορεί να μην είναι απλώς ασεβής και μάταιος, αλλά αντίθετα μια νέα μορφή μνήμης που αντικατοπτρίζει την εποχή  μας.

Ο Ολλανδός ιστορικός Robert Jan van Pelt, επιμελητής της μεγάλης περιοδεύουσας έκθεσης που είναι αφιερωμένη στην ιστορία του στρατοπέδου, έχει επισκεφθεί το Άουσβιτς περισσότερες από 80 φορές. Στην αρχή, στα τέλη της δεκαετίας του 1980, συνήθιζε να περνάει μιάμιση ώρα στο στρατόπεδο. Τώρα περνάει μέχρι και τέσσερις ημέρες.

«Το στρατόπεδο έχει επεκταθεί και έχει εφοδιαστεί με μια υποδομή που μπορεί να φιλοξενήσει εκατοντάδες ξεναγήσεις την ημέρα. Παραδόξως, το Άουσβιτς έχει γίνει ένας τουριστικός προορισμός που βρίσκεται στη λίστα με τα μέρη τα οποία πρέπει οπωσδήποτε να επισκεφτεί κανείς», λέει.

«Η φύση του έχει αλλάξει, αλλά δεν θα γίνει ποτέ ένα μουσείο όπως όλα τα άλλα, γιατί εξακολουθεί να είναι ένας ιερός τόπος, λόγω των δεινών που έλαβαν χώρα εκεί αλλά και λόγω του τεράστιου μεγέθους του. Οι τελευταίοι επιζώντες χάνονται σιγά-σιγά και μαζί η από πρώτο χέρι μαρτυρία τους. Το ερώτημα είναι ποια θα είναι πλέον η σχέση μας με αυτά τα μέρη. Τι θα βλέπει ένας 18χρονος, 25χρονος ή 30χρονος που δεν έχει μεγαλώσει με αυτές τις μαρτυρίες; Τι θα σημαίνουν γι' αυτόν αυτοί οι τόποι;»

Με στοιχεία από El Pais

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αι

Ιστορία μιας πόλης / Το «φαρμακείο» της οικογένειας Χωματιανού και η ιατρική στην Αθήνα του 19ου αιώνα

Μια αθηναϊκή οικογένεια με ρίζες στο Βυζάντιο, η οποία άφησε το αποτύπωμά της στην υλική και άυλη κληρονομιά της πόλης μας κι ένα αντικείμενο του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου, το οποίο μας «μιλά» για την οικογένεια αλλά και την ιατρική κατά το 19ο αιώνα. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Γιώργο Νικολάου για το φαρμακείο της οικογένειας Χωματιανού.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Αρχαιολογία & Ιστορία / 10 άγνωστες αθηναϊκές ιστορίες

Tι γινόταν τον Μεσαίωνα στην Αθήνα; Υπήρχε ζωή στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας; Ποια είναι η σκληρή αλήθεια για αυτό που αποκαλούμε «Αθηναϊκή Δημοκρατία» και τι ήταν τελικά οι Δεσμώτες του Φαλήρου; Ακούμε σήμερα 10 άγνωστες ή παραγνωρισμένες πτυχές από το μακροχρόνιο παρελθόν της πόλης μας που συνέλεξε η Αγιάτη Μπενάρδου για τη σειρά podcast της LiFO «Ιστορία μιας πόλης».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Αισθάνομαι όπως την πρώτη φορά που θα έβγαινα ραντεβού»: Η Τασούλα Βερβενιώτη για την 4η Γιορτή Προφορικής Ιστορίας 

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι κοινωνικές ομάδες παίζουν καθοριστικό ρόλο στη γραφή της Ιστορίας»

Η ιστορικός και συγγραφέας Τασούλα Βερβενιώτη μοιράζεται τη γνώση της με ανθρώπους που θέλουν να συλλέξουν τις άγραφες ή αποσιωπημένες πτυχές της ιστορίας και για τρεις ημέρες θα κατευθύνει τη μεγάλη συνάντηση των Ομάδων Προφορικής Ιστορίας στην Τεχνόπολη.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα – Θεσσαλονίκη έγινε τον Μάιο του 1931 και δυο αστυνομικοί ρεπόρτερ μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Η ατμόσφαιρα έχει λιγότερες λακκούβες από τας Αθήνας»

Η πρώτη δοκιμαστική πτήση Αθήνα–Θεσσαλονίκη έγινε το 1931 και δύο αστυνομικοί ρεπόρτερ της εποχής μοιράστηκαν τις εντυπώσεις τους. Η ομάδα των dirty '30s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τις μαρτυρίες τους για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ιστορία μιας πόλης / Μια μοναδική φωνή από το Βυζάντιο στον ναό των Αγίων Θεοδώρων

Ένας βυζαντινός ναός στο κέντρο της πόλης και μια φωνή που έρχεται από 1000 χρόνια πριν. Τι μάς διηγείται το σύντομο βυζαντινό ποίημα που βρίσκεται στη μαρμάρινη επιγραφή, πάνω από την είσοδο του ναού της πλατείας Κλαυθμώνος; Ο Γιώργος Πάλλης εξηγεί στην Αγιάτη Μπενάρδου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Κωνσταντίνος Κονοφάγος 

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Κωνσταντίνος Κονοφάγος: Ο μεταλλουργός που έσωσε το Λαύριο από την πείνα

Το 1942 ο Κωνσταντίνος Κονοφάγος ηγείται μιας μυστικής αποστολής, μετατρέποντας σωρούς «χωρίς αξία» σε άργυρο. Μέσα σε συνθήκες Κατοχής και πείνας, το θάρρος και η επινοητικότητά του εξασφαλίζουν τροφή για εκατοντάδες κατοίκους του Λαυρίου.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Ιστορία μιας πόλης / Ένα γλέντι στην Αθήνα και το κρασοπότηρο του Περικλή

Τι μπορεί να διαβάσει κανείς πάνω στον σκύφο του Περικλέους; Και γιατί θεωρείται ένα αυθεντικό στοιχείο μιας ιδιωτικής στιγμής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Η ερευνητική ομάδα «dirty ‘30s & late ‘20s» διασώζει μια δημοσιογραφική έρευνα για τα έκθετα βρέφη στο Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών, φέρνοντάς τη στο σήμερα και αναδημοσιεύοντάς τη, σχεδόν έναν αιώνα μετά, στη LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Ιστορία μιας πόλης / Η καθημερινή ζωή στην Αθήνα μέσα από τις αρχαίες επιγραφές

Τι μαθαίνουμε από τις ιδιωτικές και τι από τις δημόσιες επιγραφές των Αθηναίων; Πώς αποτύπωναν τον δημόσιο και πολιτικό βίο; Τι μας αποκαλύπτουν για την προσωπική ζωή των κατοίκων της πόλης; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον αρχαιολόγο Άγγελο Ματθαίου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ηχητικά Άρθρα / Η μυθιστορηματική ιστορία της οικογένειας Ζιλιερόν που συνδέθηκε με την ελληνική αρχαιολογία όσο καμία

Ποιοι ήταν οι Ζιλιερόν και πώς βρέθηκαν στην Ελλάδα; Γιατί υπήρξε καθοριστική η σχέση του Ε. Ζιλιερόν με τον Ε. Σλήμαν; Πώς κλήθηκε να συνεργαστεί με τον Άθρουρ στις ανασκαφές της Κνωσού; Ποια είναι η συνδρομή των καλλιτεχνών Ζιλιερόν στην ελληνική αρχαιολογία; Και τι ακριβώς είναι το «αρχείο Ζιλιερόν»;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριασίου πεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Η ιδιότυπα μητριαρχική κοινωνία του Θριάσιου Πεδίου

Από την αρχαιότητα το Θριάσιο πεδίο συνδέεται με δύο εξέχουσες γυναικείες θεότητες: τη Δήμητρα και την Κόρη, την Περσεφόνη. Τι συμβαίνει όμως κατά τα υστερότερα χρόνια στην περιοχή; Πόσο μητριαρχική τελικά υπήρξε η τοπική κοινωνία; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Πέστροβα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Άγαλμα που ανακαλύφθηκε στον τάφο της Κλεοπάτρας αποκαλύπτει το πραγματικό της πρόσωπο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Άγαλμα που ανακαλύφθηκε σε αιγυπτιακό ναό αποκαλύπτει το πραγματικό πρόσωπο της Κλεοπάτρας

Ορισμένοι αρχαιολόγοι διαφωνούν, σημειώνοντας ότι τα χαρακτηριστικά του προσώπου διαφέρουν σημαντικά από τις γνωστές απεικονίσεις της Κλεοπάτρας
THE LIFO TEAM
Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο «φως» η ανασκαφή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Παναγία των Παρισίων: Οι αρχαιολογικοί θησαυροί που έφερε στο φως η ανασκαφή

Βρέθηκαν περίπου 1.035 θραύσματα ιστορικών έργων τέχνης, συμπεριλαμβανομένων ευρημάτων από ασβεστολιθικά αγάλματα, τμήματα μεσαιωνικού χώρου λατρείας (jubé) και μιας σαρκοφάγου που αποδίδεται στον Αναγεννησιακό ποιητή Ζοακίμ ντυ Μπελαί
THE LIFO TEAM
Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια μεγάλη έκθεση για τους παραμυθένιους Δρόμους του Μεταξιού

Η έκθεση «Silk Roads» στο Βρετανικό Μουσείο αφηγείται μια ιστορία σύνδεσης πολιτισμών και ηπείρων, αιώνες πριν από τον παγκοσμιοποιημένο κόσμο που γνωρίζουμε σήμερα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Αρχαιολογία & Ιστορία / Οι σιωπηλές «Κυκλαδίτισσες» στη μεγαλύτερη έκθεση για τον κυκλαδικό πολιτισμό

Με πολύτιμα και άγνωστα αντικείμενα από όλο το Αιγαίο η νέα έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης επιχειρεί να ερμηνεύσει το παρελθόν όλου του Αρχιπελάγους μέσα από τα μάτια των γυναικών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ