ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

«Δεν βρήκαν ούτε καρφιά; Γιατί δεν μας λένε;»

«Δεν βρήκαν ούτε καρφιά; Γιατί δεν μας λένε;» Facebook Twitter
12

Την άποψη της ότι ο τάφος της Αμφίπολης έχει συληθεί εκφράζει σε συνέντευξη της στον Τύπο της Κυριακής η επίτιμη διευθύντρια Αρχαιοτήτων, Κατερίνα Ρωμιοπούλου.

 «Έχουν βγάλει τόσα χώματα έξω από τον τάφο, κιβώτια ολόκληρα, τα οποία ξέρω καλά ότι τα κοσκινίζουν. Τίποτα δεν βρήκαν, κάποιες ενδείξεις; Γιατί δεν μας λένε; Δεν βρήκαν ούτε καρφιά; Τα καρφιά είναι πραγματικό στοιχείο. Όταν βρίσκεις καρφιά, και μάλιστα μεγάλα, αμέσως λες “έχουμε ξύλινο φορείο”» σημειώνει χαρακτηριστικά.

Η κ. Ρωμιοπούλου εμφανίζεται σίγουρη ότι ο τάφος έχει συληθεί και όπως τονίζει συλημένος βρέθηκε και ο μακεδονικός τάφος που ανέσκαψε η ίδια στη ρίζα του λόφου Καστά, στις αρχές της δεκαετίας του 1960.

«Από πού μπαίνουν οι κλέφτες; Από την κορυφή. Άνοιξαν μια, δυο, τρεις τρύπες. Και βεβαίως όταν έφυγαν εισχώρησε το χώμα. Δεν δέχομαι την ερμηνεία πως το χώμα λειτουργεί ως στατικό στοιχείο. Το χώμα φαίνεται σαν κώνος στη μέση, δεν στηρίζει τους τοίχους. Η αρχαιοκαπηλία έπρεπε να σταματήσει και θα σταματούσε μόνο αν γίνονταν συστηματικές ανασκαφές. Η περιοχή εκατέρωθεν του Στρυμόνα πάντα αποτελούσε πεδίο για τη δράση αρχαιοκαπήλων και τυμβωρύχων», λέει η Κ. Ρωμιοπούλου.

Στη συνέχεια αναπτύσσει τον τρόπο με τον οποίο γινόταν η ιεροτελεστία της ταφής στην αρχαιότητα:  «Η τελετουργία της καύσεως λάμβανε χώρα ή κοντά στον τάφο ή επάνω στον τάφο, στην οροφή του, όπως τη βρήκαν στη Βεργίνα, ή κάπου πίσω από τον τάφο, όπως τη βρήκα εγώ στα Λευκάδια, ή μπορεί ακόμα πιο μακριά από τον τάφο».

Προτού ο νεκρός παραδοθεί στην πυρά τον εναπόθεταν σε ξύλινη κλίνη ή φορείο όπου επάνω υπήρχε ένα στρώμα πουπουλένιο ντυμένο με πολύτιμα υφάσματα, υφασμένα στον αργαλειό. Ο νεκρός ήταν στολισμένος με χρυσοΰφαντα υφάσματα.

Στην πυρά εναπόθεταν την κλίνη με το νεκρό και τα κτερίσματα, δηλαδή κοσμήματα, αγγεία και άλλα αντικείμενα, ό,τι θεωρούσαν πολύτιμο, διότι υποτίθεται ότι διά της καύσεως συνόδευαν το νεκρό στη μετέπειτα ζωή του.

Τα υπολείμματα της καύσεως, τις στάχτες και τα κόκαλα του νεκρού, το μισοκαμένο χρυσό στεφάνι -με τα δεδομένα που έχουμε ως τώρα πολλά στεφάνια είναι στραβωμένα γιατί έχουν υποστεί την πυρά- τα τύλιγαν σε ένα πολύτιμο ύφασμα και τα τοποθετούσαν σε λάρνακα».

Ήταν ένα χρυσό κουτί, είτε ασημένιο αγγείο είτε μπρούντζινο, γιατί -μην ξεχνάμε- ήταν και τα μπρούντζινα σπουδαία αγγεία. Μπορεί σήμερα να τα βρίσκουμε σκουριασμένα και πράσινα, αλλά όταν τα έφτιαχναν άστραφταν σαν χρυσά. Στη συνέχεια τοποθετούσαν τη λάρνακα στον τάφο, ποτέ πάνω στο έδαφος, αλλά μέσα σε ένα πέτρινο αγγείο.

Μερικές φορές έχτιζαν στον τάφο και έναν πάγκο όπου τοποθετούσαν ορισμένα αγγεία. Στις άκρες της πυράς ορισμένα αντικείμενα έμεναν πιο ζωντανά. Επίσης όταν μιλάμε για σπουδαία πρόσωπα οι κλίνες τις περισσότερες φορές δεν ήταν απλές αλλά “ντυμένες” με ελεφαντοστό και μπρούντζινες διακοσμήσεις.»

12

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

7 σχόλια
Πολυ την χαιρομαι την πολυπραγμοσυνη του Νεοελληνα.Ειναι γνωστο οτι ανεκαθεν ημασταν ενα εθνος πολιτικων και στρατιωτικων αναλυτων.Απεδειχθη,στην παροδο του χρονου,οτι ειμαστε,επισης,ενα εθνος οικονομολογων και κοινωνιολογων.Τις τελευταιες δεκαετιες δειξαμε οτι ειμαστε και εθνος σεισμολογων.Και προπονητων.Ποδοσφαιρου και μπασκετ.Τωρα βγαζουμε προς τα εξω τον αρχαιολογο που κρυβαμε ολοι μεσα μας.Πολυ ευχαριστα ολα αυτα,που θα ελεγε και ο μακαριτης ο Βασιλης Αυλωνιτης.Ειναι,αλλωστε,ενα απο τα στοιχεια τα οποια εξηγουν ιις μεγαλες επιτυχιες μας ,σε εθνικο ,κοιωνικο ,πολιτικο,στρατηγικο και οικονομικο επιπεδο.Ειδικα τις τελευταιες δεκαετιες.
Εγώ να ρωτήσω κάτι απλό;Η επίτιμη διευθύντρια αρχαιοτήτων, ΔΕΝ μπορεί να ρωτήσει την Περιστέρη; Ως τίτλος σίγουρα μπορεί. Ως συνάδελφος επίσης φαντάζομαι μπορεί. Γιατί δεν το κάνει; Την παίρνει τηλ. και δεν της απαντά; Αυτό να μας πει.
Ρε παιδιά η Ρωμιοπούλου είχε έρθει για επαγγελματικό προσανατολισμό στο σχολείο μας τέλη δεκαετίας του 70. Πόσω χρονών είναι τώρα? Πάνω από 80 σίγουρα.
Kai αυτό σημαίνει τι; Ότι οι πάνω από 80 θα πρέπει να το βουλώνουν, να μην σκέφτονται, να πάψουν να ασχολούνται με το επιστημονικό τους αντικείμενο; Να βρουν ένα μακεδονικό τάφο και να πέσουν μέσα;
Συμφωνώ με τον αραβομαθή(?) κο/κα.Εκτός από τα καρφιά που πολύ σωστά αναφέρει η κα Ρωμιοπούλου , εκείνο που προκαλεί μεγάλη εντύπωση είναι η φαινομενική έλλεψη οστράκων -τμήματα αγγείων τόσο συνηθισμένα σε κάθε ανασκαφή και που χρονολογούν αστραπιαία το αρχαιολογικό στρώμα μερικές φορές και με απόκλιση εισαπενταετίας .Εκτός δηλαδή από τα σπασμένα μαρμάρινα τμήματα των καρυάτιδων και σφιγγών που είναι προιόντα σύλησης , δεν υπάρχει κάποιο άλλο εύρημα- μικροέυρημα ? Αυτός ο τάφος δηλαδή έως τώρα περιέχει μόνον ΧΩΜΑ κάτι πολύ παράξενο για όσους διατείνονται ότι είναι ασύλητος.!
Ολοι θελουμε να μαθουμε ποιος και τι ειναι κρυμμενο μεσα στον ταφο αλλα λιγο σεβασμο στην δουλεια της αρχαιολογου που της ανατεθηκε η δουλεια δεν βλαπτει.Οποτε θελησει εκεινη θα μιλησει και με το δικαιο της.Το εχετε καταντησει reality και οπως και να'χει ειναι ενας ταφος,αξιας μεν,αλλα ταφος γι'αυτο σεβαστειτε τουλαχιστον τον η τους νεκρους που μπορει κειτονται στο εσωτερικο του.
Όχι. Από την αρχή, ήταν η Κυβέρνηση δια του Πρωθυπουργού προσωπικώς που έκανε την ανασκαφή reality: Αυτό χρονικώς επεκτάθηκε μέχρι την ανακάλυψη των Καρυατίδων. Από τότε και μετά, άρχισε μία μούγγα, που σε κάποιο βαθμό πρέπει να έχει να κάνει και με την έλλειψη ευρημάτων. Σίγουρα, αν έβρισκαν κάτι εντυπσωιακό, θα το έδειχναν οι ίδιοι, έτσι δεν είναι?Δεν μπορείς να απαιτήσεις μυστικότητα και σεβασμό στην έρευνα όταν έχεις αναγάγει την ανασκαφή σε εθνικό ζήτημα, βάζεις τα κυβερνητικά, κυρίως, μέσα, να ασχολούνται νυχθημερόν με αυτό (NEΡΙΤ, MEGA), ακόμη και όταν δεν υπάρχει κάτι απτό να αναφερθεί και, τέλος, όταν έχεις τοποθετήσει Σύμβουλο Επικοινωνίας... Τάφου την Παναγιωταρέα.
Κανένας δεν έχει βάλει τα ΜΜΕ να ασχολούνται με τον τάφο, ούτε προσπαθεί κανένας να "αποκοιμήσει" τον κόσμο..Η περιέργεια του κόσμου αλλά και το μέγεθος της ανακάλυψης έχουν αναγκάσει τα ΜΜΕ να παίζουν το θέμα συνέχεια..Πάρε παράδειγμα το lifo που κάνει συνεχώς αναρτήσεις σχετικά με την Αμφίπολη. Τους έχει αναγκάσει κανένας???Και μιλάμε για ένα μέσο που -σε γενικές γραμμές- απευθύνεται σε νέο και πάνω απ όλα ανοιχτόμυαλο κόσμο.