Είναι η επανακυκλοφορία της χρονιάς και ένας από τους πιο ιδιαίτερους δίσκους που έχουν γίνει ποτέ και χρειάστηκαν 21 χρόνια για να κυκλοφορήσει κανονικά. Το Obaa Sima είναι ένα άλμπουμ που δεν μοιάζει με τίποτα άλλο, είχε κυκλοφορήσει σε κασέτα το 1994 και ήταν μια αποκάλυψη για τον ιδιοκτήτη του blog Awesome Tapes of Africa που το πέτυχε σε ένα παζάρι της Γκάνας το 2002 και για χρόνια ολόκληρα έψαχνε τον δημιουργό του για να του επιτρέψει να το επανακυκλοφορήσει.
«Την αγόρασα από έναν τύπο που την πουλούσε μαζί με άλλες κασέτες σε ένα από αυτά τα μεγάλα κατακόρυφα ξύλινα ράφια στην Cape Coast της Γκάνας. Δεν είχα ακούσει τίποτα σαν και αυτό που περιείχε. Πουθενά. Και κανείς από όσους γνωρίζω στην Γκάνα δεν άκουγε ποτέ κάτι σαν αυτό το φρενήρες ραπ», λέει.
Η κασέτα του μυστηριώδους ράπερ που ονομαζόταν Ata Kak περιείχε 7 κομμάτια με τα πιο απρόσμενα, αλλόκοτα μίγματα που μπορούσες να πετύχεις σε κασέτα της Γκάνας και περιείχε από τον ήχο της Ουάσινγκτον των ’80s (το go-go), τα ανδρόγυνα φωνητικά του Prince στο ακυκλοφόρητο project του ως Camille, την ακατέργαστη DIY σόουλ των πρώιμων πρωτοπόρων και το hip house των Rob Base & DJ EZ-Rock, με φωνητικά σε μια τοπική διάλεκτο που ακούγονται σαν στριγκλίσματα. Κάποιες στιγμές φαίνεται ότι το στόμα του Kak δεν προλαβαίνει το γρήγορο ρυθμό της μουσικής και κάνει κόλπα με τη γλώσσα του για να καταφέρει να συμβαδίσει με το χοροπηδηχτό beat.
Όταν ο ιδιοκτήτης την εταιρίας αποφάσισε το 2011 να ξεκινήσει τις κυκλοφορίες, ο Ata Kak ήταν ένα από τα πρώτα ονόματα που έψαξε να βρει (όλες τις κυκλοφορίες του τις βγάζει σε συνεργασία με τους αυθεντικούς μουσικούς και παραγωγούς) αλλά ήταν αδύνατο να εντοπίσει τα ίχνη του. Μετά από χρόνια αναζητήσεων και ταξιδιών από το Λος Άντζελες στην Γκάνα, μετά στο Ντίσελντορφ, στον Καναδά και πάλι πίσω στην Γκάνα τελικά πέτυχε τον άνθρωπο που είχε φτιάξει το απίστευτο άλμπουμ: τον Yaw Atta-Owusu, έναν αυτοδίδακτο μουσικό που ξεκίνησε ως ερασιτέχνης ντράμερ σε ένα καναδέζικο ρέγγε συγκρότημα το διάστημα που ζούσε στη Γερμανία και έπειτα στο Τορόντο.
Τα κομμάτια του Obaa Sima ηχογραφήθηκαν στο στούντιο που είχε φτιάξει μόνος του στο σπίτι του στο Οντάριο στις αρχές των ’90s (στο παρακάτω απίθανο βίντεο φαίνεται ότι κάποια κομμάτια είχαν κυκλοφορήσει πιο νωρίς στις ντίσκο της Γκάνας) και περιείχε οτιδήποτε του «γυάλιζε» εκείνη την εποχή: το ραπ των Grandmaster Flash and the Furious Five που έβλεπε στην τηλεόραση, ρέγκε, dancehall, το highlife της Γκάνας, αμερικάνικη σόουλ και ντίσκο. Η ραπ ήταν ξεκάθαρα η πιο μεγάλη επιρροή του, αγνοώντας ότι εκείνη την εποχή η Γκάνα είχε ολόκληρη ραπ σκηνή. Ράπαρε στη διάλεκτο Twi γιατί του ήταν πιο εύκολη από τα αγγλικά και έφτιαχνε ένα μίγμα εντελώς δικό του. Το σημαντικό είναι δεν έμοιαζε καθόλου με τη μουσική που έβγαινε εκείνη την εποχή από την Γκάνα – η οποία στηριζόταν στο αφρο-φανκ. Η μουσική του Ata Kak είχε σαν βάση τη house.
Στη διαδικασία του mastering η ηχολήπτρια Jessica Thompson ανακάλυψε ότι ολόκληρο το άλμπουμ είχε αρχικά ηχογραφηθεί σε πιο αργές στροφές, σε τέμπο χιπ χοπ, αλλά σε όλα τα κομμάτια είχε επιταχυνθεί ο ρυθμός για να γίνουν hip house και τα φωνητικά είχαν γίνει «γυναικεία», θυμίζοντας κάποιες στιγμές τον Μπομπ τον Σφουγγαράκη.
Το Obaa Sima μπορεί να ακούγεται σήμερα vintage και ξεπερασμένο, αλλά παραμένει μία από τις πιο αυθεντικές μουσικές των ’90s.
Αυτή είναι η αυθεντική ηχογράφηση του κομματιού Obaa Sima
Και αυτή είναι η εκτέλεση που μπήκε στο άλμπουμ
Ο δίσκος κυκλοφορεί από την Awesome Tapes of Africa σε βινύλιο, σε εξαιρετικό remastering.
σχόλια