Το 2004 οι υπάλληλοι της Netflix έθεσαν ένα κρίσιμο ερώτημα στο τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού της εταιρείας:
"Εφόσον δεν καταγράφεται ο χρόνος που δαπανούμε εργαζόμενοι εκτός γραφείου, όπως πχ για να απαντήσουμε σε email ή εκκρεμότητες που τακτοποιούμε το βράδυ και το σαββατοκύριακο, τότε γιατί υπολογίζουμε τον εκτός εργασίας χρόνο μας;"
Οι επικεφαλείς της εταιρείας θεώρησαν το ερώτημα λογικό και δίκαιο και έκτοτε οι υπάλληλοι της διαθέτουν όσες ημέρες διακοπών θέλουν. Από την ημέρα θέσπισης αυτής της πολιτικής η Netflix έχει αυξήσει την κεφαλαιοποίηση της άνω των 47,5 δις.
Το εντυπωσιακό αυτό αποτέλεσμα εξηγείται από το γεγονός πως η ευελιξία στην διαχείριση του χρόνου αδείας συνοδεύεται από λογοδοσία. Οι υπάλληλοι οφείλουν να ενημερώνουν τους μάνατζερ τους για την πρόοδο των έργων που αναλαμβάνουν και αναμένεται να έχουν εξαιρετικές επιδόσεις. Έτσι λοιπόν η εταιρεία δεν αναλώνεται στην μικροδιαχείριση του πως, και κυρίως από που, κάνουν τα στελέχη της καλά την δουλειά τους, αλλά η ηγεσία της εστιάζει σε εκείνο που έχει σημασία: τα αποτελέσματα.
Ναι, στην αυγή της βιομηχανικής επανάστασης όταν οι εργαζόμενοι βρίσκονταν στην γραμμή παραγωγής απο τις 09.00 ώς τις 17.00 η καταβολή αμοιβής ανάλογα με τον χρόνο που δαπανούσε ο υπάλληλος στον χώρο εργασίας ήταν απολύτως λογική. Με την εξέλιξη της τεχνολογίας όμως αυτό πλέον δεν ισχύει. Δεδομένου ότι οι υπερωρίες σχεδόν πουθενά δεν αμοίβονται γιατί πολύ απλά είναι πρακτικά αδύνατον να υπολογιστούν, η έννοια της φυσικής παρουσίας στην εταιρεία είναι ξεπερασμένη.
Η πρώτη εταιρεία που εφάρμοσε την πρακτική αυτή ήταν η βραζιλιάνικη Semco και μάλιστα προχώρησε στο καινοτόμο αυτό βήμα πριν από περίπου 30 χρόνια. Ο Ricardo Semler, γιος του ιδρυτή της, πέρασε μια σοβαρή περιπέτεια με την υγεία του μόλις στα 21 του χρόνια και όταν επανήλθε θεώρησε πως αν συνέχιζε να εργάζεται με τους ίδιους ρυθμούς αργά μεν, αλλά σταθερά, θα εμφάνιζε ξανά προβλήματα υγείας. Κι αυτό ίσχυε προφανώς και για τους εργαζόμενους του. Τότε πήρε την ριζοσπαστική απόφαση να εγκαταλείψει το σταθερό πρόγραμμα και τις άδειες. Επιβραβεύθηκε με την σαφή αύξηση της παραγωγικότητας των υπαλλήλων και της αφοσίωσης τους και η Semco από εταιρεία αξίας 3,73 εκ. ευρώ πλέον έχει μια κεφαλαιοποίηση άνω του 1 δις.
Οι παραδοσιακοί μάνατζερ υπερασπίζονται τις πολιτικές αδείας που ισχύουν σήμερα γιατί πιστεύουν ότι οι υπάλληλοι θα εκμεταλλευθούν μια αλλαγή στο status quo. Ωστόσο όλοι όσοι το έχουν δοκιμάσει διαπίστωσαν το ακριβώς αντίθετο. Η απολυτη ελευθερία διαχείρισης του χρόνου δημιουργεί μια έντονη αίσθηση ανήκειν και ευθύνης και εν τέλει οι υπάλληλοι καταλήγουν να απουσιάζουν ακόμα λιγότερο, στο βαθμό μάλιστα που κάποιες εταιρείες αναγκάστηκαν να θεσπίσουν κίνητρα ώστε να ενθαρρύνουν τους υπαλλήλους τους να λέιψουν με άδεια. Η Evernote για παράδειγμα προσφέρει στους εργαζόμενους το ποσό των 1.000 δολαρίων για να τα δαπανήσουν σε διακοπές ενώ η FullContact αντίστοιχα 7.500 δολάρια. Φυσικά απαιτείται η προσκόμιση αποδειξεων για να διαπιστωθεί ότι όντως τα ποσά αυτά δαπανήθηκαν για την ξεκούραση τους.
Καθόλου άσχημη υποχρέωση σε μια αμοιβαία επωφελή συνεργασία.
σχόλια