Η απίστευτη Οσκαρική ιστορία του Κλοντ Λελούς

Η απίστευτη Οσκαρική ιστορία του Κλοντ Λελούς Facebook Twitter
0

Με το που μπήκε στο Civic Auditorium της Σάντα Μόνικα, την αίθουσα διεξαγωγής των 39ων βραβείων Όσκαρ, ακριβώς πριν από 49 χρόνια, ο Κλοντ Λελούς δεν είχε υπολογίσει καθόλου την γενναιοδωρία των Αμερικανών, αλλά και τον ενθουσιασμό ενός άνδρα που δεν κρατιόταν να του προλάβει τα καλά νέα. Είχε βέβαια προηγηθεί, έναν χρόνο νωρίτερα, ο Χρυσός Φοίνικας για το Ένας Άνδρας, Μια Γυναίκα, μια τεράστια επιτυχία, για τη ρομαντική του αφαιρετικότητα, τη λυπητερή δωρικότητα της Ανούκ Αιμέ, και τα ατελείωτα μουσικά "σαμπανταμπαντά" του Φράνσις Λε, και ο Λελούς, αγαπητός ακόμη και στα Cahiers du Cinéma σε εκείνην τη φάση, ήταν υποψήφιος για τα βραβεία σκηνοθεσίας, σεναρίου, και καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας.

To trailer του «Ένας Άνδρας, Μια Γυναίκα»

 

Στο Παρίσι, που τον συνάντησα, μαζί με την ηθοποιό, Ελζά Σιλμπερστάϊν, με την ευκαιρία μιας ακόμη κινηματογραφικής ιστορίας αγάπης που σκηνοθέτησε, το "Μια Αγκαλιά στην Άκρη του Κόσμου", του έκανα δύο σχετικές ερωτήσεις, μιας και βρισκόμαστε στην τροχιά των Όσκαρ, και είναι από τους λίγους Γάλλους που πήραν μια γεύση από τα βραβεία που συνήθως επιφυλάσσουν οι Αμερικανοί για τα δικά τους παιδιά.

- Κύριε Λελούς, αναρωτιέμαι πώς η Ακαδημία των Όσκαρ, με το ιστορικό των βραβεύσεων που την χαρακτηρίζει, τόλμησε να δώσει Όσκαρ σεναρίου στο Ένας Άνδρας, Μια Γυναίκα, μια ταινία όπου το σενάριο δεν είναι εντελώς ορατό, με την έννοια της αυστηρής δομής, και χρησιμεύει ως αφορμή για την σκηνοθετική άποψη σας πάνω στον έρωτα, και χορευτές τους δύο πρωταγωνιστές πάνω στους διαλόγους και τη μουσική. 

Ενδιαφέρουσα η ερώτησή σας. Βέβαια, θα μου επιτρέψετε να σας πω πως βρίσκω το σενάριο δυνατό, για μια ιστορία όχι μόνο για την αγάπη, αλλά και πάνω στο θάνατο. Κοιτάξτε, το σενάριο, κατά τη γνώμη μου, δεν είναι φυλακή, αλλά έξοδος κινδύνου σε περίπτωση που εγώ ή οι ηθοποιοί δεν βρεθούμε σε φόρμα. Λογικά, ένα απλό σενάριο θα μπορούσε να γυριστεί από έναν βοηθό, αλλά ιδανικά, ένας σκηνοθέτης οφείλει να το αποθεώσει, να το μετατρέψει σε μια υπερβατική εμπειρία. Εγώ κάνω σινεμά όπως ένας μουσικός της τζαζ: υπάρχει ένα βασικό θέμα, αλλά οι ανάπτυξη του είναι πάντα πιο ενδιαφέρουσα και δυνατή από το θέμα, όσο διαρκεί η ταινία. Οι ηθοποιοί λειτουργούν όπως οι μουσικοί και ο καθένας από αυτούς φέρνει το ταλέντο του, παραλλάσσει και προσθέτει. Εγώ είμαι εκεί για να τους ενθαρρύνω και να ισορροπώ. Αυτό έκαναν ο Ζαν Ντυζαρντέν και η Ελζά Σιλμπερστάϊν στο "Μιά Αγκαλιά στην Άκρη του Κόσμου", το ίδιο συνέβη και με τον Ζαν Λουί Τρεντινιάν  και την Ανούκ Αιμέ τότε. Επίσης, στο σινεμά και το θέατρο οι ηθοποιοί συνηθίζουν να μιλάνε υπερβολικά όμορφα, να λένε τα λόγια τους τρομερά καλά. Εμένα πάλι μου αρέσουν οι ηθοποιοί που κάνουν βλακείες, λάθη, στραβοπατήματα, βήματα πίσω. Το καθημερινό κυνηγάω, και στην τύχη επαφίεμαι, αλλιώς θα καθόμουν σπίτι μου. Το απρόοπτο είναι πιο έξυπνο και πιό πονηρό από τη λογική μου ακι τις χαζές μου συνήθειες. Γιατί αλλιώς, από καταβολής κόσμου, οι ιστορίες είναι μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού. Υπάρχουν οι ευγενικοί, οι κακοί, οι θαρραλέοι, οι φοβιτσιάρηδες και οι απατεώνες, και αυτό είναι όλο

Η απίστευτη Οσκαρική ιστορία του Κλοντ Λελούς Facebook Twitter
Ξαφνιασμένος ή υποψιασμένος; Ο Κλοντ Λελούς παίρνει το Όσκαρ απ' την Πατρίσια Νιλ

-Ήσασταν παρών στην απονομή των Όσκαρ, για το Ένας Άνδρας, Μια Γυναίκα;

Ναι και μάλιστα έφτασα, όπως πάντα καθυστερημένος, γιατί είχε αργήσει η πτήση μου. Αγχωμένος μπαίνω στην αίθουσα και ένας άγνωστος κύριος στον διάδρομο, με πλησιάζει και μου λέει "απόψε, θα κερδίσετε δύο Όσκαρ"! Μένω άφωνος, γιατί δεν πίστευα πως θα κερδίσω απολύτως τίποτε και ήξερα πως δεν το λένε από πριν. "Σσσσσ", μου κάνει με το δάχτυλο του, λέγοντας μου να μην το πως σε κανέναν. Προφανώς, ήταν από εκείνους που ήξεραν.

Κάθομαι και όντως με φωνάζουν όταν η ταινία κερδίζει το Όσκαρ καλύτερου ξενόφωνου φιλμ. Ανεβαίνω στο πόντιουμ και ευχαριστώ πολύ τυπικά, γιατί τα αγγλικά μου ήταν άθλια, λέω κάτι σαν "Τενκ Γιού", πριν επιστρέψω στη θέση μου, με ξανατραβάνε επάνω, γιατί είχα μόλις κερδίσει και το Όσκαρ σεναρίου (ΣΣ, ανάμεσα στους υποψήφιους, ήταν ο Μπίλι Γουάϊλντερ και ο Μικελάντζελο Αντονιόνι). Δεν ήξερα τι να πω και άκουσα τον παρουσιαστή Μπομπ Χόουπ να λέει, νομίζω, πως ο στρατηγός Ντε Γκολ πρέπει να είναι ευχαριστημένος από τις νίκες μου.

Δεν πολυκατάλαβα τι μου συνέβη, με αγκάλιαζαν ο Τζον Γουέϊν, ο Μάρλον Μπράντο και ο Στιβ Μακουίν και μου έλεγαν με νοήματα πως ήθελαν να κάνουν ταινίες μαζί μου. Δεν ξενύχτησα, δεν γιόρτασα, γιατί έπρεπε να πάρω την πρωινή πτήση από το Λος Άντζελες και να πάω στο Βιετνάμ για να γυρίσω το Vivre pour Vivre!

 


(Αυτή είναι η στιγμή που παρέλαβε το πρώτο του Όσκαρ)

 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Οθόνες / «Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Μια σειρά τεσσάρων επεισοδίων υπενθυμίζει μία από τις μεγαλύτερες δικαστικές αδικίες στη βρετανική ιστορία, όταν εκατοντάδες αθώοι υπεύθυνοι ταχυδρομείων κατηγορήθηκαν για κλοπή και απάτη εξαιτίας ενός ελαττωματικού πληροφοριακού συστήματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Λόρεν Γκρίνφιλντ: «Μόλις αποκτήσουμε ξανά χρήματα, επιστρέφουμε στις ίδιες συμπεριφορές»

Οθόνες / «Είμαστε εθισμένοι, θέλουμε παραπάνω λεφτά, παραπάνω ομορφιά, παραπάνω νιότη»

Με αφορμή το αφιέρωμα του 27ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στο έργο της, μια δημιουργός που ξέρει πώς να φτιάχνει σωστά crowdpleasers, η Λόρεν Γκρίνφιλντ μιλά στη LiFO για την απροθυμία μας να διδαχτούμε από τις οικονομικές κρίσεις και εξηγεί γιατί βλέπει τις ταινίες τεκμηρίωσης ως μηχανές ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bong Joon Ho: «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μπονγκ Τζουν-Χο / «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μετά τα πολυβραβευμένα «Παράσιτα», ο Μπονγκ Τζουν-Χο επιστρέφει με το «Mickey 17», μια σάτιρα επιστημονικής φαντασίας, και μιλά στη LiFO για τις ιστορίες που επιλέγει να αφηγείται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Μυθολογίες / «To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης μοιράζεται μια λίστα με ταινίες που έχει δει δεκάδες φορές και του έχουν προκαλέσει έντονα συναισθήματα, όπως εκείνη που κάνει τη ζωή του πιο υποφερτή και αυτή που τον έφερε αντιμέτωπο με τη φθορά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Movies

Οθόνες / Οι ταινίες της εβδομάδας: «Mickey 17» και 7 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μαζί με τον Μπονγκ Τζουν-Χο που επιστρέφει δυναμικά μετά τα «Παράσιτα», αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες προβάλλεται ένα καλοδουλεμένο θρίλερ, και ένα ντοκιμαντέρ που θα μιλήσει στην καρδιά των Αθηναίων – και δη των Εξαρχειωτών και των σκακιστών.
THE LIFO TEAM
15 επιλογές από το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, 6-16/3/25

Οθόνες / 15 πολύ καλά ντοκιμαντέρ που έρχονται στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το φεστιβάλ-θεσμός επιστρέφει από τις 6 έως τις 16 Μαρτίου με μια ποικιλία από συναρπαστικά ντοκιμαντέρ, που καλύπτουν επίκαιρα και διαχρονικά κοινωνικά ζητήματα, καθώς και προσωπικές ιστορίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Οθόνες / «Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Παρά τη μεταγραφή της στη Disney από το Netflix, η σειρά διατηρεί τον βλοσυρό τόνο και τα αιματοβαμμένα set-pieces, επιχειρώντας, παράλληλα, να μιλήσει για κάτι πέρα από το είδος της – σπάνιο αυτό για δημιουργία της Marvel.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Οθόνες / «Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Γοητεύτηκε ξαφνικά από το θέατρο και διάβαζε γι' αυτό ενώ εργαζόταν σε ένα περίπτερο. Όταν, δίχως να ξέρει τι τον περιμένει, ο Γιάννης Καράμπαμπας βρέθηκε μπροστά από την κάμερα της Πέννυς Παναγιωτοπούλου στο «Wishbone», διακρίθηκε με το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

Οθόνες / Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

«Αν δεν ξέρεις το όνομα Keyser Söze, τότε έχεις ένα σοβαρό κινηματογραφικό κενό» - Είναι δυνατόν μια συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων να μην ξέρει από ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα και σασπένς; Αποκλείεται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ