Fomo, Momo κ.λπ.: 5 νέοι τύποι κατάθλιψης και άγχους στην εποχή των social media

Fomo, Momo κ.λπ.: 5 νέοι τύποι κατάθλιψης και άγχους στην εποχή των social media Facebook Twitter
3

Η Kate Moss γιόρτασε τα 42α γενέθλια της την προηγούμενη εβδομάδα. Λέμε "γιόρτασε", αλλά η αλήθεια είναι πως δεν γνωρίζουμε τι έκανε διότι α) κήρυξε σιγή ασυρμάτου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και β) οι παπαράτσι μας απογοήτευσαν. Ούτε Instagram, ούτε Vines, ούτε ψήγμα πληροφορίας, εκτός από τον Boy George, που έσπασε το εμπάργκο τουϊτάροντας ότι "πέρασε μια υπέροχη βραδιά" σε ένα πάρτυ με θέμα τον Bowie. Φυσικά το μυαλό αναρωτιέται τι συνέβη εκεί, εμπνέοντας εκείνο που θα περιέγραφε κανείς ως ένα βαθύ αίσθημα Momo, δηλαδή το "mystery of missing out" ή στα ελληνικά το μυστήριο του να χάνεις όσα συμβαίνουν.

 

Το νέο, κακό αδελφάκι του Fomo (που γεννήθηκε το 2011 ως φόβος του να χάνεις όσα συμβαίνουν, αναφερόμενο στο δυσάρεστο συναίσθημα του να παρακολουθεί κανείς την διασκέδαση άλλων στο Instagram ή το Facebook), το Momo είναι η υποψία ότι χάνεις γεγονότα που δεν καταγράφονται και δεν αναρτώνται καν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (συχνά επειδή οι άνθρωποι που παρευρίσκονται είναι πιο απασχολημένοι με το να "βιώνουν την εμπειρία".) Αυτό συμβαίνει τώρα και δεν ξεκίνησε με την Moss. Σήμερα όσο καλύτερη/ενδιαφέρουσα/διασκεδαστική είναι μία εκδήλωση, τόσο λιγότερο πιθανό είναι να εμφανίζεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η πιο σικ συμπεριφορά την παραμονή της Πρωτοχρονιάς ήταν να κάνεις check out. Όταν πέθανε ο Bowie, η σωστότερη αντίδραση ήταν να πενθήσει κανείς σιωπηλά, και ίσως να αναρτήσει κάτι μερικές ημέρες αργότερα. Η Phoebe Philo, η καλλιτεχνική διευθύντρια της Céline, χαιρέτησε να να ειναι κάποιος unGoogleable, να μην εμφανίζεται δηλαδή στις μηχανές αναζήτησης, ως το αποκορύφωμα της κομψότητας. 

Το γεγονός ότι το Momo έχει γίνει πραγματικότητα είναι αιτία κατάθλιψης από μόνο του, αν σας απασχολεί τι δεν αναρτάται στο Instagram όσο και ό,τι αναρτάται: μάλλον έχει έρθει ο καιρός να ρίξετε μια σοβαρά απολογιστική ματιά σε εσάς και τον ευρύτερο κοινωνικό σας κύκλο. Αυτή η κοινωνική διαταραχή όμως δεν σταματάει στο Momo: η σταθερά του "missing out" ή αλλιώς το να νιώθεις ότι χάνεις, επειδή δεν συμμετέχεις στο πάρτι των κοινωνικών δικτύων είτε ως πρωταγωνιστής, είτε ως θεατής, έχει πλέον εμπλουτιστεί με άλλα ακρώνυμα όπως τα Bromo, Foji και Jomo.

Fomo, Momo κ.λπ.: 5 νέοι τύποι κατάθλιψης και άγχους στην εποχή των social media Facebook Twitter
Η Kate Moss πρόσφατα στα εγκαίνια ενός εστιατορίου. "Όσο πιο αποκλειστική είναι μια εκδήλωση, τόσο λιγότερο πιθανό είναι να αναρτηθεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης."

 

Ιδού ένας οδηγός με τα πέντε πιο διαδεδομένα:

Bromo: Η πράξη του να μην αναρτούν οι φίλοι σου (bros) φωτογραφίες από το πάρτι που χάνεις, για να αποφύγουν να σου το τρίψουν στα μούτρα. Ευγενικό μεν, αλλά αν το σκεφθείς καλά λίγο χειριστικό. 

Foji: Ο φόβος του να συμμετάσχεις, ή η άλλη όψη του νομίσματος του Momo, βασιζόμενο στην ιδέα του να μην συμμετέχεις στο Instagram και τα αδελφάκια του, επειδή δεν ξέρεις τι να ποστάρεις και/ή φοβάσαι ότι κανείς δεν θα σε ακολουθήσει.

Fo-momo: Ο φόβος του μυστηρίου του να χάνεις κάτι. Βασισμένο στην ασυνήθιστη αρχή του "όπου δεν υπάρχουν φωτογραφίες, συνήθως συμβαίνουν συγκλονιστικά πράγματα", περιγράφει τον πανικό του να μην γνωρίζεις καν τι αναρτούν οι άλλοι γιατί έχεις μείνει χωρίς μπαταρία. 

Slomo: ή όταν αργείς να ανακαλύψεις τι έχασες. Αυτό που συμβαίνει, όταν έχεις βγει από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να κοιμηθείς και ξυπνάς ανακαλύπτοντας στο Instagram ότι οι άλλοι ξεφάντωσαν, κάτι που συνήθως έχει ως αποτέλεσμα μια Μαύρη Μέρα.   

Jomo: Η χαρά του να μην συμμετέχεις. Μια άξια εναλλακτική που εμφανίστηκε πριν από ένα δυο χρόνια, βασισμένη στην λανθασμένη εντύπωση ότι η μη-συμμετοχή είναι κάτι που πρέπει να απολαμβάνει κανείς.  

Στοιχεία από την Guardian

Υγεία & Σώμα
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η «Τελική έξοδος» και το δικαίωμα στην ευθανασία

Υγεία & Σώμα / Η «Τελική έξοδος» και το δικαίωμα στην ευθανασία

Έχουμε το δικαίωμα να επιλέξουμε πώς θα πεθάνουμε όταν βρισκόμαστε στα πρόθυρα του αναπόφευκτου, χωρίς αυτό να αντιβαίνει στην αξία της ζωής; Ποια είναι τα ηθικά, νομικά και πολιτισμικά διλήμματα; Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση για το θέμα πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στη Μικρή Σκηνή της Στέγης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί έκανα παιδί με τον γκέι φίλο μου

Ψυχή & Σώμα / Γιατί έκανα παιδί με τον γκέι φίλο μου

Η Τζούλη Αγοράκη μιλά με την Ελίζα Γερολυμάτου, μια τολμηρή γυναίκα που αψήφησε την εμπειρία του ορμονοεξαρτώμενου καρκίνου και την έλλειψη ωαρίων, ακολουθώντας την εσωτερική της φωνή που της έλεγε πως ήθελε να γίνει μητέρα. Παρά τις αντιξοότητες, απέκτησε ένα παιδί με έναν άνθρωπο που θαύμαζε.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
ΕΠΕΞ Γιατί όλοι ξετρελαίνονται με το πάντελ;

Υγεία & Σώμα / Πάντελ: Το άθλημα με την παράξενη ρακέτα που πωρώνει τους Αθηναίους

«Το πιο ωραίο είναι ότι το παιχνίδι είναι πάντα τόσο έντονο που σε απορροφά, για μιάμιση ώρα το μόνο που έχει σημασία είναι πού πάει το κίτρινο μπαλάκι, πράγμα που σε βοηθάει πολύ να αποφορτιστείς»
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η ομορφιά ως βία, ως εμπειρία και ως προϊόν

Κοκέτα / Η ομορφιά ως βία, ως εμπειρία και ως προϊόν

Τα πάντα ώστε τα πράγματα να μπουν σ’ ένα κουτί και το κλειστό κύκλωμα «ομορφιά - κατανάλωση - εκτόνωση» να διατηρηθεί ακέραιο, να μην υπάρχει τίποτα το καινούργιο, τίποτα το έντονο Ή το εκπληκτικό, παρά μόνο η ίδια Διαφορά παντού.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί γίνεται τόσος ντόρος με το μικροβίωμα του εντέρου και τη διατροφή;

Ψυχή & Σώμα / Γιατί γίνεται τόσος ντόρος γύρω από το μικροβίωμα του εντέρου και τη διατροφή;

Τι συμβαίνει με τα τρισεκατομμύρια μικροοργανισμών στο έντερό μας; Πώς αλληλεπιδρούν με τη διατροφή μας –ενισχύοντας ή διαταράσσοντάς την– και τι σημαίνει αυτό για την υγεία μας; H Μερόπη Κοκκίνη συζητά με τη Μαντώ Κυριακού, καθηγήτρια Μικροβιολογίας, στο Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η γυναίκα που ανέδειξε τον οργασμικό διαλογισμό θα συνεχίσει να το κάνει ακόμα και στη φυλακή

Υγεία & Σώμα / Η γυναίκα που ανέδειξε τον οργασμικό διαλογισμό θα συνεχίσει να το κάνει ακόμα και στη φυλακή

Η Νικόλ Ντεντόν υπήρξε για μια δεκαετία επικεφαλής μιας αυτοκρατορίας κέντρων ευεξίας που μετέτρεπε τη σεξουαλική διέγερση σε πρακτική διαλογισμού. Τώρα αντιμετωπίζει την κατηγορία της εκμετάλλευσης των εργαζομένων στην εταιρεία που ίδρυσε.
THE LIFO TEAM
Διατροφή και γυμναστική: Με τόσα trends στο TikTok πώς θα βρω αυτό που μου ταιριάζει;

Ζωή στα καλύτερά της / Διατροφή και γυμναστική: Με τόσα trends στο TikTok πώς θα βρω αυτό που μου ταιριάζει;

Mια συζήτηση για τις αλήθειες και τους μύθους της διατροφής και της γυμναστικής με τον αθλητικό επιστήμονα Γιάννη Κωτσή, στο πλαίσιο της νέας σειράς podcast «Ζωή στα καλύτερά της», με την υποστήριξη των συμπληρωμάτων διατροφής EVIOL.
THE LIFO TEAM
Burnout: Είναι απλή κόπωση ή κάτι βαθύτερο;

Ζωή στα καλύτερά της / Burnout: Είναι απλή κόπωση ή κάτι βαθύτερο;

Μια συζήτηση για το σύνδρομο εργασιακής εξουθένωσης με την κλινική-οργανωσιακή ψυχολόγο Έλενα Μπίκου, στο πλαίσιο της νέας σειράς podcast «Ζωή στα καλύτερά της», με την υποστήριξη των συμπληρωμάτων διατροφής EVIOL.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ΙΟΥΛΙΑ ΑΡΜΑΓΟΥ

Good Business Directory Vol.5 / Ιουλία Αρμάγου: Επιστήμη, βιωσιμότητα και εξωστρέφεια από μια ελληνική εταιρεία που πρωτοπορεί

Σε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση μιλά για την επιμονή της όσον αφορά την εξατομικευμένη φροντίδα του δέρματος, την έμφαση στη βιωσιμότητα, αλλά και την εξωστρέφεια, χάρη στην οποία η Juliette Armand βρίσκεται σε 42 χώρες(!).
ΕΦΗ ΑΝΕΣΤΗ
Σάββας Χαραλαμπίδης

Good Business Directory Vol.5 / Βιώσιμο σύστημα υγείας επιτυγχάνεται με καινοτομία και σταθερό πλαίσιο συνεργασίας με την πολιτεία

Σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης ο Σάββας Χαραλαμπίδης, γενικός διευθυντής Ελλάδος, Κύπρου & European Distributor Μarkets της Gilead Sciences, χαρτογραφεί τους παράγοντες που διασφαλίζουν τη βιωσιμότητα του συστήματος υγείας στη χώρα μας.
ΑΛΕΞΙΑ ΣΒΩΛΟΥ
Τι στρέφει έναν άνθρωπο στους εθισμούς;

Άκου την επιστήμη / Τι στρέφει έναν άνθρωπο στους εθισμούς;

Oι εξαρτήσεις, οι ψυχοδραστικές ουσίες και η απειλή μιας νέας πανδημίας. Ο καθηγητής Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής στο ΕΚΠΑ, Άγγελος Χατζάκης, εξηγεί στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ