Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα

Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Katrina Daschner, Powder Placenta
0

Στις 22 του μήνα οι GOMENES I –ένα καλλιτεχνικό project που διερευνά τα στερεότυπα του φύλου στην Ελλάδα, την Αυστρία αλλά και άλλες ευρωπαϊκές χώρες- παρουσιάστηκαν κατά την διάρκεια της Σύναψης 2, στα πλαίσια της Biennale Αθηνών 2015-2016, ενώ το φθινόπωρο θα βρεθούν στην Βιέννη της Αυστρίας για την δεύτερη παρουσίασή τους υπό τον τίτλο GOMENES II. Η Εύα Γιαννακοπούλου και η Rilène Markopoulou που βρίσκονται πίσω από το project μας εξήγησαν τι ακριβώς είναι και ποια σχεδιάζουν να είναι η πορεία του.

 

— Γιατί χρησιμοποιήσατε μια λέξη με τόσο αμφιλεγόμενη έννοια στα ελληνικά όπως οι γκόμενες; Και γιατί είναι γραμμένη με λατινικούς χαρακτήρες;

Θεωρούμε ότι ο όρος στα Ελληνικά συμπυκνώνει σε μια λέξη έννοιες που σχετίζονται με προκλητικό τρόπο με την διερεύνηση των Φύλων και την σεξουαλικότητα. Πρόκειται για ένα "μη πολιτικά ορθό" όρο, ο οποίος αν και οργανικό στοιχείο της καθομιλουμένης, προκαλεί ως επί το πλείστον αρνητικούς συνειρμούς. Αυτό το πλαίσιο σε συνδυασμό με μια έντονη δική μας διάθεση αυτοσαρκασμού και χιούμορ μας γοήτευε, οπότε αποφασίσαμε να υιοθετήσουμε τον αμφιλεγόμενο αυτό τίτλο ως αφορμή για αμφιλεγόμενες εικαστικές και θεωρητικές προσεγγίσεις. Ο τίτλος, στην συγκεκριμένη γραπτή του εκδοχή όπου χρησιμοποιούνται κεφαλαίοι λατινικοί χαρακτήρες και αρίθμηση, θεωρούμε ότι αποσυντίθεται εννοιολογικά. Πιστεύουμε ότι το οπτικό αποτέλεσμα αποδυναμώνει την αρνητικά χροιά του όρου προσδίδοντάς του υπαινιγμούς και αφαιρώντας του οποιαδήποτε σαφήνεια.

Σκοπός του εγχειρήματος είναι μια διαδικασία διερεύνησης κατά την οποία αποκαλύπτονται ενδεχόμενες αλληλοεξαρτώμενες συνάφειες του Φύλου και των στερεοτύπων στην Ελλάδα και την Αυστρία υπό ένα εικαστικό πρίσμα.

— Στα αυστριακά υπάρχει λέξη με παρόμοια έννοια;

Στα Γερμανικά υπάρχουν δυο παρόμοιοι όροι (Tussi, Braut), οι οποίοι όμως δεν αποδίδουν επακριβώς την ελληνική έννοια. Αυτό είχε εξαιρετικό ενδιαφέρον γιατί από νωρίς, όταν δηλαδή προτείναμε το concept στις/στους συμμετέχουσες/οντες, χρειάστηκε να  εξηγήσουμε περιφραστικά περί τίνος επρόκειτο.   

— Τι ακριβώς είναι το project GOMENES; Τι παρουσιάσατε στην Bienalle και τι θα παρουσιάσετε στη Βιέννη;

Οι GOMENES προκύπτουν τόσο από την διερεύνηση των στερεοτύπων του Φύλου έτσι όπως αυτά νοούνται σε κοινωνικό επίπεδο, όσο και από μοτίβα που σχετίζονται με τις κυρίαρχες δομές αφήγησης. Σκοπός του εγχειρήματος  είναι μια διαδικασία διερεύνησης κατά την οποία αποκαλύπτονται ενδεχόμενες αλληλοεξαρτώμενες συνάφειες του Φύλου και των στερεοτύπων στην Ελλάδα και την Αυστρία υπό ένα εικαστικό πρίσμα. Σκοπός μας είναι η διερεύνηση της επίδρασης της πολύπλευρης Ευρωπαϊκής κρίσης στην ενσώματη διάσταση των Φύλων μέσω της πολιτικής, της σεξουαλικότητας και των κυρίαρχων κοινωνικών δομών.


Ως επίκεντρο της πειραματικής τους πρακτικής οι GOMENES I, μέρος της Σύναψης 2 της Αθηναϊκής Biennale, παρουσίασαν performances και Συμπόσια όπου τα όρια μεταξύ θεωρητικού λόγου και καλλιτεχνικής αναπαράστασης, ο ρόλος μεταξύ ομιλητή και καλλιτέχνη, τέθηκαν ως δυσδιάκριτα. Οι GOMENES I βρέθηκαν στις 19/4 στο Μπάγκειον της Ομόνοιας, ενώ στις 20 και 22/4 στο υπόγειο επίπεδο της στοάς στην οδό Πανεπιστημίου 64, καθώς και την πλατεία Ομονοίας, σε μια προσπάθεια να εισέλθουν στο αστικό τοπίο του περιβάλλοντα χώρου.


Στην δεύτερη εκδοχή του project που θα παρουσιαστεί στην Βιέννη, οι ίδιοι συμμετέχοντες θα δράσουν και πάλι από κοινού, έτσι ώστε να διερευνήσουν το Αυστριακό κοινωνικό πλαίσιο με γνώμονα τα ζητήματα Φύλου και στερεοτύπων, ανακαλύπτοντας ενδεχόμενες συνάφειες η διαφορές.

Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Μεταθεοδοσία, Σεμέν

— Θα λέγατε ότι υπάρχει μια ευδιάκριτη διαφορά στα στερεότυπα και στην προσέγγιση του φύλου ανάμεσα στην Ελλάδα και την Αυστρία; Υπάρχουν κάποιες διαπιστώσεις από τις πρώτες συναντήσεις στην Ομόνοια;

Θα λέγαμε πως ναι και όχι παράλληλα. Μοιραζόμαστε σε μεγάλο βαθμό την ίδια διάθεση ερμηνείας των συνθηκών που περιβάλλουν τα Φύλα και τις μεταβαλλόμενες δυναμικές τους σε μία περίοδο έντονης και κριτικής θεωρητικής αναζήτησης. Από την άλλη η Αυστρία είναι μια χώρα στην οποία έχουν δοθεί λύσεις σχετικά με την ισότητα των Φύλων π.χ. Στην Ελλάδα νοιώθουμε πως πρέπει ακόμα να γίνουν πολλά, ειδικά σε ό,τι αφορά στην Διεμφυλικότητα και την κοινωνικοπολιτική της διάσταση.  

  

— Εκτός από την εικαστική προσέγγιση, τι άλλο σκοπεύει να διερευνήσει το project;

H προσέγγισή μας είχε διττό χαρακτήρα, αφενός μια αφηγηματικότητα που άπτεται ζητημάτων των Φύλων μέσω μιας εμπειρικής προσέγγισης και αφετέρου ζητήματα κονωνικοπολιτικής επιτελεστικότητας σε περιόδους κρίσης. Οι 23 καλεσμένες/οι μας, καλλιτέχνες και θεωρητικοί, κυρίως από την Αυστρία και την Ελλάδα αλλά και από την Γαλλία και την Γερμανία, κλήθηκαν να δράσουν από κοινού και να συνδιαμορφώσουν ένα πλαίσιο διερεύνησης, συνύπαρξης και διαλόγου που σχετίζονται με θέματα Φύλου στην σύγχρονη Αθηναϊκή πραγματικότητα. Θεωρήσαμε ότι για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο θα έπρεπε να εισάγουμε στην πρακτική μας την συνθήκη των Συμποσίων, ένα φαγοπότι δηλαδή που λειτούργησε καταλυτικά για την σύμπραξή μας, εφόσον κατά την διάρκεια των δυο εκ των τριών ημερών του project συμμετέχοντες και θεατές κλήθηκαν να παρακολουθήσουν τις παρουσιάσεις με ποτό και φαγητό.  

— Τι είδους καταγραφή θα υπάρχει;

Υπάρχουν ήδη φωτογραφίες και videos όπου έχουν καταγραφεί όλες οι δράσεις των συμμετεχόντων. Οι μορφές καταγραφής της εικαστικής performance είναι κατά κύριο οπτικές, εμείς όμως αποφασίσαμε να εισάγουμε και την παράμετρο της "λεκτικής αποτύπωσης" στο project. Στην περίπτωση του GOMENES I θα υπάρξει και γραπτή καταγραφή από τον συγγραφέα Δούκα Καπάνταη ο οποίος παρευρέθη στις παρουσιάσεις με σκοπό να αποτυπώσει λογοτεχνικά τις εντυπώσεις του. Το Φθινόπωρο του 2016 σκοπεύουμε να εκδώσουμε ένα εικαστικό κατάλογο όπου θα συμπεριλαμβάνονται οι δράσεις όλων των συμμετεχόντων στην Ελλάδα και την Αυστρία.     

Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Περσεφόνη Μύρτσου, Perspectives more southern than the southern ones

— Το είναι το Netting The Work; Πώς προέκυψε ως ιδέα; 

Το Netting the Work είναι μια πλατφόρμα που συστάθηκε με πρωτοβουλία της Rilène Markopoulou και της Εύας Γιαννακοπούλου. Πρόκειται για ένα μεταβαλλόμενο και ελισσόμενο "οργανισμό" ο οποίος με αφετηρία την Αθήνα ταξιδεύει σε διάφορες Ευρωπαϊκές χώρες συμμετέχοντας συνήθως σε Φεστιβάλ ή διοργανώσεις εικαστικής performance. H ιδέα προέκυψε αρχικά γιατί και οι δύο βρισκόμαστε εδώ και πολλά χρόνια σε μια κατάσταση έντονης κινητικότητας και ταξιδιών μοιράζοντας τη προσωπική και επαγγελματική μας ζωή μεταξύ διαφορετικών χωρών. Σε αυτό προστέθηκαν σύντομα κάποιες σκέψεις περί μετάβασης, εικαστικής πρακτικής και καλλιτεχνικού νομαδισμού. Σκεφτήκαμε λοιπόν πως όλο αυτό μας αφορούσε και μας ενδιέφερε με πολλούς τρόπους, οπότε αποφασίσαμε να το υλοποιήσουμε. Συνήθως δουλεύουμε με κύκλους παρουσιάσεων που διαρκούν ένα έτος και παρουσιάζονται σπονδυλωτά σε διαφορετικές χώρες. Το concept, η μορφή παρουσίασης και ο αριθμός συμμετεχόντων ποικίλουν από παρουσίαση σε παρουσίαση και από χώρα σε χώρα. 

     

— Στην Ελλάδα πώς μπορεί να παρακολουθήσει κάποιος τη συνέχεια του project;

Μπορεί κάποιος να ενημερώνεται μέσω της ιστοσελίδας του Netting the Work http://nettingthework.com και να ακολουθεί τις ενημερώσεις του facebook οι οποίες εμπλουτίζονται κάθε φορά που γίνονται οι παρουσιάσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Φωτεινή Καλλέ, Reproduction
Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Lauren Zoe Landeg Martinson and Laura Renvoize
Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Mαρία Μπουντούκα, Ξενάγηση
Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Stefanie Seibold, I am not half the man I used to be
Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Valentine Verhaeghe, Wind (2)
Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
I don_t write diaries I&II On Love and Crisis and the Power of Fragility, video-text-montage, Yara Haskiel
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ