Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα

Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Katrina Daschner, Powder Placenta
0

Στις 22 του μήνα οι GOMENES I –ένα καλλιτεχνικό project που διερευνά τα στερεότυπα του φύλου στην Ελλάδα, την Αυστρία αλλά και άλλες ευρωπαϊκές χώρες- παρουσιάστηκαν κατά την διάρκεια της Σύναψης 2, στα πλαίσια της Biennale Αθηνών 2015-2016, ενώ το φθινόπωρο θα βρεθούν στην Βιέννη της Αυστρίας για την δεύτερη παρουσίασή τους υπό τον τίτλο GOMENES II. Η Εύα Γιαννακοπούλου και η Rilène Markopoulou που βρίσκονται πίσω από το project μας εξήγησαν τι ακριβώς είναι και ποια σχεδιάζουν να είναι η πορεία του.

 

— Γιατί χρησιμοποιήσατε μια λέξη με τόσο αμφιλεγόμενη έννοια στα ελληνικά όπως οι γκόμενες; Και γιατί είναι γραμμένη με λατινικούς χαρακτήρες;

Θεωρούμε ότι ο όρος στα Ελληνικά συμπυκνώνει σε μια λέξη έννοιες που σχετίζονται με προκλητικό τρόπο με την διερεύνηση των Φύλων και την σεξουαλικότητα. Πρόκειται για ένα "μη πολιτικά ορθό" όρο, ο οποίος αν και οργανικό στοιχείο της καθομιλουμένης, προκαλεί ως επί το πλείστον αρνητικούς συνειρμούς. Αυτό το πλαίσιο σε συνδυασμό με μια έντονη δική μας διάθεση αυτοσαρκασμού και χιούμορ μας γοήτευε, οπότε αποφασίσαμε να υιοθετήσουμε τον αμφιλεγόμενο αυτό τίτλο ως αφορμή για αμφιλεγόμενες εικαστικές και θεωρητικές προσεγγίσεις. Ο τίτλος, στην συγκεκριμένη γραπτή του εκδοχή όπου χρησιμοποιούνται κεφαλαίοι λατινικοί χαρακτήρες και αρίθμηση, θεωρούμε ότι αποσυντίθεται εννοιολογικά. Πιστεύουμε ότι το οπτικό αποτέλεσμα αποδυναμώνει την αρνητικά χροιά του όρου προσδίδοντάς του υπαινιγμούς και αφαιρώντας του οποιαδήποτε σαφήνεια.

Σκοπός του εγχειρήματος είναι μια διαδικασία διερεύνησης κατά την οποία αποκαλύπτονται ενδεχόμενες αλληλοεξαρτώμενες συνάφειες του Φύλου και των στερεοτύπων στην Ελλάδα και την Αυστρία υπό ένα εικαστικό πρίσμα.

— Στα αυστριακά υπάρχει λέξη με παρόμοια έννοια;

Στα Γερμανικά υπάρχουν δυο παρόμοιοι όροι (Tussi, Braut), οι οποίοι όμως δεν αποδίδουν επακριβώς την ελληνική έννοια. Αυτό είχε εξαιρετικό ενδιαφέρον γιατί από νωρίς, όταν δηλαδή προτείναμε το concept στις/στους συμμετέχουσες/οντες, χρειάστηκε να  εξηγήσουμε περιφραστικά περί τίνος επρόκειτο.   

— Τι ακριβώς είναι το project GOMENES; Τι παρουσιάσατε στην Bienalle και τι θα παρουσιάσετε στη Βιέννη;

Οι GOMENES προκύπτουν τόσο από την διερεύνηση των στερεοτύπων του Φύλου έτσι όπως αυτά νοούνται σε κοινωνικό επίπεδο, όσο και από μοτίβα που σχετίζονται με τις κυρίαρχες δομές αφήγησης. Σκοπός του εγχειρήματος  είναι μια διαδικασία διερεύνησης κατά την οποία αποκαλύπτονται ενδεχόμενες αλληλοεξαρτώμενες συνάφειες του Φύλου και των στερεοτύπων στην Ελλάδα και την Αυστρία υπό ένα εικαστικό πρίσμα. Σκοπός μας είναι η διερεύνηση της επίδρασης της πολύπλευρης Ευρωπαϊκής κρίσης στην ενσώματη διάσταση των Φύλων μέσω της πολιτικής, της σεξουαλικότητας και των κυρίαρχων κοινωνικών δομών.


Ως επίκεντρο της πειραματικής τους πρακτικής οι GOMENES I, μέρος της Σύναψης 2 της Αθηναϊκής Biennale, παρουσίασαν performances και Συμπόσια όπου τα όρια μεταξύ θεωρητικού λόγου και καλλιτεχνικής αναπαράστασης, ο ρόλος μεταξύ ομιλητή και καλλιτέχνη, τέθηκαν ως δυσδιάκριτα. Οι GOMENES I βρέθηκαν στις 19/4 στο Μπάγκειον της Ομόνοιας, ενώ στις 20 και 22/4 στο υπόγειο επίπεδο της στοάς στην οδό Πανεπιστημίου 64, καθώς και την πλατεία Ομονοίας, σε μια προσπάθεια να εισέλθουν στο αστικό τοπίο του περιβάλλοντα χώρου.


Στην δεύτερη εκδοχή του project που θα παρουσιαστεί στην Βιέννη, οι ίδιοι συμμετέχοντες θα δράσουν και πάλι από κοινού, έτσι ώστε να διερευνήσουν το Αυστριακό κοινωνικό πλαίσιο με γνώμονα τα ζητήματα Φύλου και στερεοτύπων, ανακαλύπτοντας ενδεχόμενες συνάφειες η διαφορές.

Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Μεταθεοδοσία, Σεμέν

— Θα λέγατε ότι υπάρχει μια ευδιάκριτη διαφορά στα στερεότυπα και στην προσέγγιση του φύλου ανάμεσα στην Ελλάδα και την Αυστρία; Υπάρχουν κάποιες διαπιστώσεις από τις πρώτες συναντήσεις στην Ομόνοια;

Θα λέγαμε πως ναι και όχι παράλληλα. Μοιραζόμαστε σε μεγάλο βαθμό την ίδια διάθεση ερμηνείας των συνθηκών που περιβάλλουν τα Φύλα και τις μεταβαλλόμενες δυναμικές τους σε μία περίοδο έντονης και κριτικής θεωρητικής αναζήτησης. Από την άλλη η Αυστρία είναι μια χώρα στην οποία έχουν δοθεί λύσεις σχετικά με την ισότητα των Φύλων π.χ. Στην Ελλάδα νοιώθουμε πως πρέπει ακόμα να γίνουν πολλά, ειδικά σε ό,τι αφορά στην Διεμφυλικότητα και την κοινωνικοπολιτική της διάσταση.  

  

— Εκτός από την εικαστική προσέγγιση, τι άλλο σκοπεύει να διερευνήσει το project;

H προσέγγισή μας είχε διττό χαρακτήρα, αφενός μια αφηγηματικότητα που άπτεται ζητημάτων των Φύλων μέσω μιας εμπειρικής προσέγγισης και αφετέρου ζητήματα κονωνικοπολιτικής επιτελεστικότητας σε περιόδους κρίσης. Οι 23 καλεσμένες/οι μας, καλλιτέχνες και θεωρητικοί, κυρίως από την Αυστρία και την Ελλάδα αλλά και από την Γαλλία και την Γερμανία, κλήθηκαν να δράσουν από κοινού και να συνδιαμορφώσουν ένα πλαίσιο διερεύνησης, συνύπαρξης και διαλόγου που σχετίζονται με θέματα Φύλου στην σύγχρονη Αθηναϊκή πραγματικότητα. Θεωρήσαμε ότι για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο θα έπρεπε να εισάγουμε στην πρακτική μας την συνθήκη των Συμποσίων, ένα φαγοπότι δηλαδή που λειτούργησε καταλυτικά για την σύμπραξή μας, εφόσον κατά την διάρκεια των δυο εκ των τριών ημερών του project συμμετέχοντες και θεατές κλήθηκαν να παρακολουθήσουν τις παρουσιάσεις με ποτό και φαγητό.  

— Τι είδους καταγραφή θα υπάρχει;

Υπάρχουν ήδη φωτογραφίες και videos όπου έχουν καταγραφεί όλες οι δράσεις των συμμετεχόντων. Οι μορφές καταγραφής της εικαστικής performance είναι κατά κύριο οπτικές, εμείς όμως αποφασίσαμε να εισάγουμε και την παράμετρο της "λεκτικής αποτύπωσης" στο project. Στην περίπτωση του GOMENES I θα υπάρξει και γραπτή καταγραφή από τον συγγραφέα Δούκα Καπάνταη ο οποίος παρευρέθη στις παρουσιάσεις με σκοπό να αποτυπώσει λογοτεχνικά τις εντυπώσεις του. Το Φθινόπωρο του 2016 σκοπεύουμε να εκδώσουμε ένα εικαστικό κατάλογο όπου θα συμπεριλαμβάνονται οι δράσεις όλων των συμμετεχόντων στην Ελλάδα και την Αυστρία.     

Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Περσεφόνη Μύρτσου, Perspectives more southern than the southern ones

— Το είναι το Netting The Work; Πώς προέκυψε ως ιδέα; 

Το Netting the Work είναι μια πλατφόρμα που συστάθηκε με πρωτοβουλία της Rilène Markopoulou και της Εύας Γιαννακοπούλου. Πρόκειται για ένα μεταβαλλόμενο και ελισσόμενο "οργανισμό" ο οποίος με αφετηρία την Αθήνα ταξιδεύει σε διάφορες Ευρωπαϊκές χώρες συμμετέχοντας συνήθως σε Φεστιβάλ ή διοργανώσεις εικαστικής performance. H ιδέα προέκυψε αρχικά γιατί και οι δύο βρισκόμαστε εδώ και πολλά χρόνια σε μια κατάσταση έντονης κινητικότητας και ταξιδιών μοιράζοντας τη προσωπική και επαγγελματική μας ζωή μεταξύ διαφορετικών χωρών. Σε αυτό προστέθηκαν σύντομα κάποιες σκέψεις περί μετάβασης, εικαστικής πρακτικής και καλλιτεχνικού νομαδισμού. Σκεφτήκαμε λοιπόν πως όλο αυτό μας αφορούσε και μας ενδιέφερε με πολλούς τρόπους, οπότε αποφασίσαμε να το υλοποιήσουμε. Συνήθως δουλεύουμε με κύκλους παρουσιάσεων που διαρκούν ένα έτος και παρουσιάζονται σπονδυλωτά σε διαφορετικές χώρες. Το concept, η μορφή παρουσίασης και ο αριθμός συμμετεχόντων ποικίλουν από παρουσίαση σε παρουσίαση και από χώρα σε χώρα. 

     

— Στην Ελλάδα πώς μπορεί να παρακολουθήσει κάποιος τη συνέχεια του project;

Μπορεί κάποιος να ενημερώνεται μέσω της ιστοσελίδας του Netting the Work http://nettingthework.com και να ακολουθεί τις ενημερώσεις του facebook οι οποίες εμπλουτίζονται κάθε φορά που γίνονται οι παρουσιάσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Φωτεινή Καλλέ, Reproduction
Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Lauren Zoe Landeg Martinson and Laura Renvoize
Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Mαρία Μπουντούκα, Ξενάγηση
Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Stefanie Seibold, I am not half the man I used to be
Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
Valentine Verhaeghe, Wind (2)
Οι GOMENES Ι μόλις πέρασαν από την Αθήνα Facebook Twitter
I don_t write diaries I&II On Love and Crisis and the Power of Fragility, video-text-montage, Yara Haskiel
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Εικαστικά / Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Η Χριστίνα Ανδρουλιδάκη μετέφερε τη γκαλερί CAN από το Κολωνάκι στην Ομόνοια και μιλά για τη γοητεία του κέντρου και για την αρμονική συνύπαρξη με τις προκλήσεις της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στην Tate Modern και Tate Britain, στα έργα της δωρεάς Δ. Δασκαλόπουλου

Εικαστικά / «Η τέχνη έχει νόημα μόνο όταν βρίσκεται σε συνδιαλλαγή»: Η Tate υποδέχεται τα έργα της δωρεάς Δασκαλόπουλου

Έργα των Louise Bourgeois, Βλάση Κανιάρη, Martin Kippenberger, Damien Hirst και πολλών ακόμα μεγάλων ονομάτων της σύγχρονης τέχνης περιλαμβάνονται στη δωρεά του Δημήτρη Δασκαλόπουλου και φιλοξενούνται πλέον σε νέες εκθέσεις στην Tate Modern και στην Tate Britain.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι δουλειά έχει ένα ρομπότ στην οδό Κριεζώτου;

Εικαστικά / Τι δουλειά έχει ένα ρομπότ στην οδό Κριεζώτου;

Η γκαλερί Ζουμπουλάκη εγκαινιάζει τη φθινοπωρινή της βιτρίνα με ένα ρομπότ εντυπωσιακών διαστάσεων, φιλοδοξώντας να ανοίξει μια νέα συζήτηση για το αποτύπωμα της τεχνητής νοημοσύνης σε πεδία δημιουργίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Anna Boghiguian: Μια ακάματη ταξιδεύτρια επιστρέφει με νέα έκθεση στην Ελλάδα

Εικαστικά / Το εκπληκτικό ταξίδι της Anna Boghiguian καταλήγει στην Αθήνα ― μια συνέντευξη

Με αφορμή τη νέα της έκθεση στον Πειραιά, η σπουδαία καλλιτέχνις, που παρουσιάζει παράλληλα μια εκπληκτική εγκατάσταση στην Tate Modern, μας μίλησε για τις εμπειρίες μιας ζωής και για όσα τη συνδέουν με τον Καβάφη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ