ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

Rossy De Palma: Μια καλτ που διαρκεί Facebook Twitter

Rossy De Palma: Μια καλτ που διαρκεί

0

Το όνομα και το χαρακτηριστικό πρόσωπο της είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με το έργο του δημιουργού της Movida: Πέδρο Αλμοδόβαρ και Rossy De Palma μαζί πορεύτηκαν τα τελευταία 20 χρόνια. Όσο εκείνος προσέγγιζε δύσκολα κινηματογραφικά θέματα, εκείνη ήταν η άσχημη μούσα του, η γυναίκα με τη μεγάλη μύτη, τα μικρά μάτια και την αξεπέραστη φωνή να σφραγίζει τις πιο σημαντικές ταινίες του με την περσόνα και το ταλέντο ανθρώπου, που όχι απλώς αγάπησε τις ατέλειες του, όχι απλώς τις έκανε σημαία και σήμα - κατατεθέν, αλλά αγαπήθηκε γι' αυτά, με όρους καλλονής. 

Γιατί στην πραγματικότητα, η "ασχημούλα Rossy", όπως με συμπάθεια την αποκαλούσαν οι συμπατριώτες της, ήταν μία δυναμική κυρία, που παραμέρισε τους χαρακτηρισμούς για να αποδείξει όχι ότι είναι καλή ηθοποιός και ότι και οι άσχημες έχουν ψυχή -κλισέ που αντιμετωπίζουν όσες βρίσκονται μακριά από τα στερεότυπα θηλυκότητας-, αλλά για να γίνει fashion icon της πατρίδας της και αφορμή για συζητήσεις επαναπροσδιορισμού της αληθινής ομορφιάς. 

Rossy De Palma: Μια καλτ που διαρκεί Facebook Twitter
Στο τελευταίο σόου του Ζαν Πολ Γκοτιέ, 2020
Rossy De Palma: Μια καλτ που διαρκεί Facebook Twitter
Rossy De Palma: Μια καλτ που διαρκεί Facebook Twitter
Στο τελευταίο σόου του Ζαν Πολ Γκοτιέ, 2020

Ήταν τα τελευταία χρόνια της Movida (σ.σ.: του κινήματος τέχνης που αναπτύχθηκε μετά τον θάνατο του δικτάτορα Φράνκο). Κανείς δεν νοιαζόταν να γίνει διάσημος ή πλούσιος. Ό,τι κάναμε ήταν για την τέχνη και την ελευθερία. Και οι γυναίκες τότε ήταν πραγματικά ανεξάρτητες, ελεύθερες ― Rossy de Palma

Όπως αυτή που κρύβει η ετεροχρωμία και το σχήμα των ματιών της: το αριστερό είναι βαθύ πράσινο και μικρότερο από το δεξί που είναι ολοστρόγγυλο σε ανοιχτό καφέ χρώμα. Μια ανθρώπινη γάτα που για χρόνια ριχνόταν με πάθος στους ρόλους που της εμπιστευόταν το κακό παιδί του ισπανικού κινηματογράφου και κατάφερνε να στρέψει τους προβολείς επάνω της, ακόμη κι αν είχε να πει δύο ατάκες.  Μετά εγκατέλειψε τον Αλμοδόβαρ, αλλά όχι το σύμπαν του. Ένιωθε, όπως εξομολογείται, εγκλωβισμένη στις δικές του φόρμες. Όμως, ακόμη κι όταν τον άφησε, ήταν σαν βρισκόταν σε κάθε του γύρισμα. Σαν ένα ζωντανό φάντασμα στις ταινίες του. Στη "Julietta", η De Palma, για πρώτη φορά μετά από 21 χρόνια έχει τον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Rossy De Palma: Μια καλτ που διαρκεί Facebook Twitter
Γεμάτη ζωντάνια, ενθουσιώδης, ακτινοβόλα, η Rossy De Palma είναι μια ασυνήθιστη γυναίκα
Rossy De Palma: Μια καλτ που διαρκεί Facebook Twitter
Με την άλλη τεράστια περσόνα των ταινιών του Αλμοδόβαρ, την Τσους Λαμπρεάβε

Κι αν στην πραγματικότητα είναι μια θεωρητική γυναίκα, που δεν περνά απαρατήρητη, λόγω του ύψους, των στιλιστικών επιλογών, του εντυπωσιακού χαμόγελου της που εξαφανίζει τα ασύμμετρα χαρακτηριστικά του προσώπου της, σ' αυτή την ταινία εμφανίζεται πιο άσχημη και παραιτημένη από ποτέ. Με κοντά κακοβαμμένα ξανθά μαλλιά μετά από μία άθλια περμανάντ, η Rosa Elena Garcia Echave, όπως είναι το πραγματικό της όνομα, έχει πολλά να πει  για την καταπίεση του άλλο να είσαι και αλλιώς να νιώθεις, το αγκάθι του να μεγαλώνεις και από κορίτσι να γίνεσαι γυναίκα, ώριμη, ανεπιθύμητη, στο περιθώριο της ζωής των άλλων. 

Τον επόμενο μήνα η De Palma γίνεται 52 ετών. Αισθάνεται, όμως, 25, όπως λέει και αυτό της επιτρέπει να προσπερνά την τυραννία του ηλικιακού ρατσισμού τόσο στη ζωή όσο και στον κινηματογράφο. "Ποιος σκοτίζεται για το πόσων χρονών είσαι; Εγώ νιώθω 25. Είμαι υγιής και νιώθω ευγνωμοσύνη και ενθουσιασμό γι' αυτό. Αυτό είναι το σημαντικό. Κι αν παραμένεις περίεργος και γεμάτος απορίες, αν ακόμη σε συναρπάζουν οι άνθρωποι και ένα όμορφο λουλούδι στον δρόμο που περπατάς, αν ακόμη σκέφτεσαι τις ταινίες που θες ακόμη να δεις και τα ποιήματα που θες να γράψεις, η ηλικία δεν σε απασχολεί". Το καλλιτεχνικό της ψευδώνυμο είναι το όνομα της γενέτειρας της στη Μαγιόρκα, εκεί που ως έφηβη είχε φτιάξει μαζί με άλλους 8 φίλους της ένα πανκ ποπ συγκρότημα, τους "Peor Impossible" (μτφ.: "Το χειρότερο δυνατό").

Rossy De Palma: Μια καλτ που διαρκεί Facebook Twitter
Με τον Αλμοδοβάρ. Υπήρξε πάντα μια από τις πιο εμβληματικές περσόνες που εισήγαγε στον χώρο του θεάματος.

"Βαφτίσαμε το συγκρότημα έτσι, ώστε όσοι έρχονταν να μας ακούσουν και δεν τους αρέσαμε, να μην μπορούν να παραπονεθούν", αποκαλύπτει γελώντας σε συνέντευξη της στον "Guardian". "Ήμασταν πολύ θεατρικοί, αυθόρμητοι. Στη ζωή πρέπει να τα κάνεις όλα με ένταση και χιούμορ. Πέφτεις, σηκώνεσαι, ξαναπέφτεις. Δεν μπορείς να τη ζεις στις μύτες των ποδιών σου! Πρέπει να τη ζεις, να πατάς γερά, να τολμάς!".

Προφανώς η μπάντα δεν ήταν το... χειρότερο δυνατό, γιατί έφτασε να περιοδεύει μέχρι τη Μαδρίτη. Εκεί ήταν που  De Palma γνωρίστηκε με τον Αλμοδόβαρ σε ένα καφέ και ξεκίνησε η φιλία και η συνεργασία τους. 

"Ήταν τα τελευταία χρόνια της Movida (σ.σ.: του κινήματος τέχνης που αναπτύχθηκε μετά τον θάνατο του δικτάτορα Φράνκο). Κανείς δεν νοιαζόταν να γίνει διάσημος ή πλούσιος. Ό,τι κάναμε ήταν για την τέχνη και την ελευθερία. Και οι γυναίκες τότε ήταν πραγματικά ανεξάρτητες, ελεύθερες". Είναι η εποχή που η De Palma, λίγο για την πλάκα της και λίγο για το χαρτζιλίκι, αρχίζει να εργάζεται ως φωτομοντέλο. Δεν έχει καμία σημασία που δεν είναι όμορφη. Έχει χαρακτηριστικά που γράφουν μοναδικά στο φακό, είναι ψηλή και μοιάζει λίγο με άγριο άγαλμα. Αυτά τα στοιχεία της είχαν συγκινήσει ακόμη και τον πρόωρα χαμένο Alexander McQueen που το 1996 την επέβαλε στο fashion show του στο Παρίσι και για λογαριασμό του οίκου Givenchy. Ένας άσχημος άγγελος που έκλεψε την παράσταση από ονόματα όπως η Ναόμι Κάμπελ και η Ελένα Κρίστενσεν... 

 

Δεν την ενδιέφερε να συνεχίσει στα catwalks, λέει. Απλώς την ενθουσίαζε όλο αυτό το κοριτσίστικο πανηγύρι, τα φώτα, η τρέλα και κυρίως την εφοδίασε με μερικές φιλίες ζωής, μεταξύ των οποίων και αυτή με τον Jean Paul Gaultier. Περνά τον καιρό της ανάμεσα στο Παρίσι και τη Μαδρίτη, όπου βρίσκονται και τα δύο παιδιά της. Εξακολουθεί να αγαπά τα όμορφα ρούχα, τα μεγάλα περίτεχνα σκουλαρίκια, τα κατάμαυρα ίσια μαλλιά της, το περίεργο πρόσωπο της, την αλλοπρόσαλλη, αλλά ολόσωστη καριέρα της. 

 

Όπως λέει, ποτέ δεν προγραμμάτισε τίποτα στα επαγγελματικά της και μπορεί να βάλει τα γέλια, αν ακόμη και σήμερα αρχίσει κάποιος να της μιλά για στρατηγική. Θεωρεί εαυτόν τυχερό μέσα στην ατυχία της. "Πάντα ένιωθα ότι ήμουν το outsider, αλλά ποτέ δεν ένιωσα μειονεκτικά γι' αυτό. Αντίθετα, μου άρεσε, γιατί ήξερα που να κινούμαι". Παντού με λίγα λόγια. Μετά την "Julietta" που βγαίνει στους κινηματογράφους στις 26 Αυγούστου θα ήθελε, λέει, να πρωταγωνιστήσει σε μία ταινία δράσης, με πολύ kung fu και ένταση.

Rossy De Palma: Μια καλτ που διαρκεί Facebook Twitter
Μια θρυλική εμφάνισή της στην πασαρέλα του Γκοτιέ, το 2014
Rossy De Palma: Μια καλτ που διαρκεί Facebook Twitter
Τον Ιούλιο του 2016 στο Παρίσι για να παρακολουθήσει την επίδειξη του Γκοτιέ στην Εβδομάδα Μοδας... Pascal Le Segretain/Getty Images

 

 

Αγκαλιάζει και φιλά εγκάρδια τους δημοσιογράφους που τη ρωτούν για την ταινία και όταν παρατηρούν ότι μυρίζει υπέροχα τους απαντά με χαμόγελο, σχεδόν τσαχπινιάς: "Μα, είναι το άρωμα μου. Το δικό μου άρωμα. Λέγεται Rossy De Palma Eau De Protection. Έφτιαξα ένα άρωμα για την... προστασία. Γιατί τα περισσότερα είναι φτιαγμένα απλώς για αποπλάνηση. Καλή η αποπλάνηση, αλλά το να είσαι γυναίκα είναι πολύ περισσότερα από αυτό, από το απλώς να αποπλανείς"... Αν δεν είναι αυτό κορίτσι, τότε, ποια είναι; 

 

Με στοιχεία από τον Guardian, Faena.com, allocine.fr  

 

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 20.8.2016

Πρόσωπα
0

ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο βασιλιάς της Όπερας λεγόταν Λουτσιάνο, ήταν προληπτικός, ανοικονόμητος, ανεπανάληπτος

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ο βασιλιάς της Όπερας λεγόταν Λουτσιάνο, ήταν προληπτικός, ανοικονόμητος, ανεπανάληπτος

Στις 6 Σεπτεμβρίου του 2007 σιγεί για πάντα η πιο υπέροχη φωνή που πέρασε από τα λυρικά θέατρα τον 20ό αιώνα και έμεινε στην ιστορία με το όνομα Λουτσιάνο Παβαρότι
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Γεννήθηκε και Πέθανε Σαν Σήμερα / Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Η ομορφιά, η σκανδαλώδης -για την εποχή της- σχέση με τον Ροσελίνι, ο ορμητικός χαρακτήρας της κορυφαίας Σουηδέζας σταρ μέσα από ένα ντοκιμαντέρ.
THE LIFO TEAM
Ζαν Μορό: η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ζαν Μορό: Η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Η σπουδαία Γαλλίδα ηθοποιός που έζησε με έμπνευση και ενέργεια για το παρόν και πέθανε σαν σήμερα το 2017 απεχθανόταν τις μελό αναδρομές στο παρελθόν, τις γενικές ερωτήσεις και την ανοησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνα Κώνστα: «Έκανα αυτό που ήθελα, δεν έπληξα στη ζωή μου με γάμους και παιδιά»

Σαν Σήμερα Πέθανε / Ντίνα Κώνστα (1938-2022): «Έκανα αυτό που ήθελα, δεν έπληξα στη ζωή μου με γάμους και παιδιά»

Η Ελληνίδα ηθοποιός που πέρασε από όλες τις μεγάλες θεατρικές σκηνές της Αθήνας και αγαπήθηκε από το ευρύ κοινό για τους τηλεοπτικούς της ρόλους ως «Γιολάντα» στο «Δις Εξαμαρτείν» και Ντένη Μαρκορά στους «Δύο ξένους» αφηγήθηκε την πολυκύμαντη ζωή της στο LiFO.gr.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η σύντομη αλλά φωτογενής και απόλυτα τραγική ιστορία ζωής του Billy Bo

Πέθανε Σαν Σήμερα / Η σύντομη αλλά φωτογενής και απόλυτα τραγική ιστορία ζωής του Billy Bo

Το όμορφο αγόρι από την Κοκκινιά που στα λαμπερά '80s ήταν ο σούπερσταρ της μόδας και της αθηναϊκής κοσμικής ζωής ήταν από τα πρώτα θύματα του AIDS στη χώρα μας. Πέθανε σαν σήμερα, στις 13 Ιουνίου του 1987.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Πρόσωπα / Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Η γυναίκα που έζησε την ιστορία του ελληνικού θεάτρου, και πάλεψε για την Αριστερά αφηγείται τη ζωή της στο LIFO.gr σε μια συνέντευξη-ποταμό στον Αντώνη Μποσκοΐτη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Ιωάννινα - 45 Πρόσωπα

Faces of Ioannina / 45 πρόσωπα και δημιουργικές ομάδες που κάνουν τα Ιωάννινα ξεχωριστά

Γιαννιώτες, Γιαννιώτισσες και κάτοικοι των Ιωαννίνων κάθε ιδιότητας και ηλικίας φωτογραφίζονται στη LiFO, μιλούν για τις ασχολίες τους και για όσα κάνουν την πόλη τους ξεχωριστή.
M. HULOT, ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ & ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ