Ένας Λιβανέζος τραγουδιστής σπάει τα ταμπού, κάνοντας vogueing και χορό κοιλιάς

Ένας Λιβανέζος τραγουδιστής σπάει τα ταμπού, κάνοντας vogueing και χορό κοιλιάς Facebook Twitter
Ο Χάνσα με τις περφόρμανς του θέλει να αφαιρέσουν το αρνητικό πρόσημο από την επιλογή ενός άνδρα να χορέψει με τρόπο που διαχρονικά αποκαλείται γυναικείος.
3

Στη λαϊκή μουσική παράδοση του αραβικού κόσμου οι ρόλοι και η εικόνα των δύο φύλων είναι εδραιωμένοι και η αντιστροφή τους θεωρείται κάτι αδιανόητο. Ο Λιβανέζος τραγουδιστής και χορευτής Χάνσα όμως αποφάσισε πως πρέπει να πει αυτό που κρύβει μέσα στην καρδιά του και τόλμησε να γυρίσει ένα βιντεοκλίπ που ακροβατεί μεταξύ της αραβικής και της ηλεκτρονικής μουσικής και των χορευτικών κινήσεων του Vogue της Μαντόνα, αποδεικνύοντας πως η τέχνη και η ομορφιά δεν γνωρίζουν γλώσσα και στερεοτυπικούς περιορισμούς.

Ο νεαρός καλλιτέχνης είχε ξεκινήσει τις σπουδές του μη γνωρίζοντας ακριβώς με το τι θέλει να καταπιαστεί. Στο πρώτο έτος σπούδασε υποκριτική, ενδυματολογία, χορογραφία, ασχολήθηκε με την τζαζ, συμμετείχε σε σουίνγκ και ποπ συγκροτήματα και θεατρικές παραγωγές. Όλα αυτά όμως μπήκαν στο περιθώριο όταν ο Χάνσα συνάντησε τη δασκάλα φωνητικής του και ανακάλυψε πως οι μορφές τέχνης που τον συγκινούν και τον εκφράζουν καλύτερα είναι ο χορός και το τραγούδι.

Παρακολουθώντας το βιντεοκλίπ δεν μπορεί κανείς να μη σκεφθεί ότι η σκηνή που εκτυλίσσεται θα μπορούσε εξίσου άνετα να μεταφερθεί στο εσωτερικό ενός ελληνικού σπιτιού σε μια οικογενειακή γιορτή.

Όμως αυτό το ταξίδι προς την καλλιτεχνική ολοκλήρωση τον οδήγησε και στην προσωπική έκφραση και την ελευθερία να μην κρύβει το ποιος είναι. Συνοδοιπόρος του είναι ο Μοχαμάντ Ζαχζά, με τον οποίον συναντήθηκαν στο πανεπιστήμιο. Η συνεργασία τους ξεκίνησε σε μια πανεπιστημιακή μουσική παραγωγή για την οποία είχαν επιλέξει να διασκευάσουν και να παρουσιάσουν ένα κλασικό τραγούδι της Μέσης Ανατολής. Την περίοδο εκείνη έτυχε να μελετά ο Χάνσα το Khayef Akoul Eli fi Qalbi, ένα τραγούδι του Αιγυπτίου συνθέτη Μοχαμέντ Αμντέλ Ουαχάμπ και πρότεινε στον Ζαχζά να το «πειράξουν» και κάπως έτσι ξεκίνησε η ιστορία της δημιουργίας ενός από τα πιο προβοκατόρικα βιντεοκλίπ του είδους που πλέον αποκαλείται middle eastern avant-pop.

 


Όσο αβανγκάρντ κι αν θεωρείται το βίντεο, τόσο πιο πολύ ο Χάνσα επιμένει πως πρόκειται απλά για την ειλικρινή και αυθεντική δική του ερμηνεία της μουσικής παράδοσης, των ηθών και εθίμων της αραβικής οικογένειας. Όταν ήταν παιδάκι θυμάται πως τον χειροκροτούσαν και τον ενθάρρυναν όταν σηκωνόταν να χορέψει στις οικογενειακές συναθροίσεις, συνοδεύοντας το λίκνισμα του με ρυθμικά παλαμάκια. Μεγαλώνοντας όμως οι κανόνες κοινωνικής συμπεριφοράς απαιτούσαν να σταματήσει να κάνει κάτι που τον ευχαριστεί. Οι χοροί του πλέον συνοδεύονταν από σηκωμένα φρύδια, καταδικαστικά βλέμματα και σχόλια του τύπου «μη χορεύεις όπως οι γυναίκες» ή «είσαι άνδρας, γίνε πιο σκληρός», λες και η απόλαυση της μουσικής και της κίνησης ορίζονται από τα χρωμοσώματα σου.

Επιθυμώντας να εκφράσουν κάτι βαθύ αλλά συνάμα απλό και προφανές, οι δύο καλλιτέχνες απέρριψαν τις αρχικές τους ιδέες για το βιντεοκλίπ ως υπερβολικά σύνθετες και μαζί με τον σκηνοθέτη Μοχαμάντ Σαμπάχ κατέληξαν στην επιλογή μιας απλούστερης γλώσσας επιθυμώντας να απευθυνθούν στο σύνολο της λιβανέζικης κοινωνίας, και όχι σε λίγους εστέτ που πιθανά να έχουν ήδη ενστερνιστεί το μήνυμα τους. Έχοντας κατά νου αναφορές στον χορό της κοιλιάς και της απεχθούς πρακτικής του «παιχνιδιού με το παιδί - bacha bazi», όπου νεαρά αγόρια στο Αφγανιστάν ντύνονται γυναικεία και χορεύουν ώστε να θέλξουν άνδρες, θέλησαν να αφαιρέσουν το αρνητικό πρόσημο από την επιλογή ενός άνδρα να κουνηθεί με τρόπο που διαχρονικά αποκαλείται γυναικείος.

Ένας Λιβανέζος τραγουδιστής σπάει τα ταμπού, κάνοντας vogueing και χορό κοιλιάς Facebook Twitter
Το τραγούδι συνοδεύεται από μία χορογραφία που ξεπηδά από την παράδοση και βγαίνει από τα στενά όρια της, δανειζόμενη στοιχεία από τον σύγχρονο χορό, την ποπ κουλτούρα και μπολιάζεται με τις κινήσεις του ύμνου των '90s, του «Vogue».

Γι' αυτό διάλεξαν ως φόντο για να αφηγηθούν την ιστορία τους μια εικόνα συνηθισμένη σε όλους τους Λιβανέζους, ανεξαρτήτως μορφωτικού, κοινωνικού ή οικονομικού υπόβαθρου. Όταν ξεκινά το βιντεοκλίπ ο τραγουδιστής βρίσκεται σε μία οικογενειακή συνάθροιση, εμφανώς αποστασιοποιημένος. Η χιλιοπροβαρισμένη ροή της διακόπτεται όταν μπροστά στους συγγενείς εμφανίζονται οι εγγενείς και διαφορετικές εκφράσεις της προσωπικότητάς του που απρόσμενα ξεσπούν σε έναν χορό χωρίς φύλο, γένος ή όνομα. Υπάρχουν μόνο η μουσική και τα σώματα που αφήνονται να εκφραστούν χωρίς να αυτολογοκριθούν, σε μία χορογραφία που γεννιέται από την παράδοση και ξεπερνά τα όριά της, δανειζόμενη στοιχεία από τον σύγχρονο χορό και την ποπ κουλτούρα και μπολιασμένη με τις κινήσεις του ύμνου των '90s Vogue.

Η επιλογή του τραγουδιού επίσης κινείται στο ίδιο μήκος κύματος. Η γνωστή και αγαπημένη μελωδία είναι ντυμένη με λόγια που μιλούν για την αγάπη και τα αισθήματα που κάποιος φοβάται, διστάζει να εκφράσει και μετατρέπεται στο ιδανικό όχημα που επιτρέπει στον Χάνσα να μιλήσει για όσα ο ίδιος και πολλοί άλλοι διστάζουν να πούνε. Με τον τρόπο αυτό, το θέμα ταμπού της ταυτότητας φύλου και της αναίρεσης των στερεοτύπων περί ανδροπρέπειας και θηλυπρέπειας αρθρώνεται με μία φυσικότητα, ο δισταγμός του ατόμου που επιθυμεί διακαώς να μιλήσει για το ποιος ή ποια είναι τοποθετείται πλάι πλάι με τον δισταγμό του ερωτευμένου να εκφέρει το σ΄αγαπώ, κάτι που κανείς ποτέ δεν διανοήθηκε να λοιδορήσει.

Ένας Λιβανέζος τραγουδιστής σπάει τα ταμπού, κάνοντας vogueing και χορό κοιλιάς Facebook Twitter
Όταν ήταν παιδάκι θυμάται πως τον χειροκροτούσαν και τον ενθάρρυναν όταν σηκωνόταν να χορέψει στις οικογενειακές συναθροίσεις, συνοδεύοντας το λίκνισμα του με ρυθμικά παλαμάκια. Μεγαλώνοντας όμως οι κανόνες κοινωνικής συμπεριφοράς απαιτούσαν να σταματήσει να κάνει κάτι που τον ευχαριστεί.

Παρακολουθώντας το βιντεοκλίπ δεν μπορεί κανείς να μη σκεφθεί ότι η σκηνή που εκτυλίσσεται θα μπορούσε εξίσου άνετα να μεταφερθεί στο εσωτερικό ενός ελληνικού σπιτιού σε μια οικογενειακή γιορτή. Είναι εμφανές πως τα πρόσωπα, η εγγύτητα, ακόμα και ο τρόπος που τα μέλη της κάθονται στον καναπέ και αλληλοκοιτάζονται, ανήκουν σε ένα κοινό πλαίσιο κοινωνικών και εθιμικών αναφορών ενώ το υπόβαθρο της αντίστοιχης λαϊκής κουλτούρας στην Ελλάδα δεν διαφέρει καθόλου στη στερεοτυπική αναπαραγωγή και εδραίωση των ρόλων των φύλων.

Μάλιστα αν λάβει κανείς υπόψιν την απίστευτη ομερτά που διαχρονικά τηρείται γύρω από την αμφίσημη σεξουαλικότητα μερικών Ελλήνων αοιδών του λαϊκού πενταγράμμου, αυτή η σιγή ιχθύος αγγίζει την ομοφοβία. Η απάντηση του Λιβανέζου καλλιτέχνη λοιπόν δεν προορίζεται για κατανάλωση αποκλειστικά εντός της Μέσης Ανατολής αλλά και στις παρυφές της Ευρώπης, νοηματοδοτώντας αλλιώς τον χαρακτηρισμό Bon pour l'Orient.

Ουσιαστικά εκείνο που επιδιώκει να επιτύχει ο Χάνσα είναι να πιάσει από το χέρι το εύθραυστο εγώ μας, τον εαυτό που φοβάται την απόρριψη, και να μας οδηγήσει χορεύοντας και τραγουδώντας στην αλήθεια μας. Εκεί όπου πλέον η ματιά των άλλων δεν θα μας βαραίνει ακόμα κι αν βρεθούμε αντιμέτωποι με το κάθετο όχι τους, είτε γιατί δεν εγκρίνουν την πολυπλοκότητα της ύπαρξης μας, είτε γιατί ο έρωτας μας είναι χωρίς αντίκρυσμα. 

Ένας Λιβανέζος τραγουδιστής σπάει τα ταμπού, κάνοντας vogueing και χορό κοιλιάς Facebook Twitter
Το ταξίδι του Λιβανέζου τραγουδιστή και χορευτή προς την καλλιτεχνική ολοκλήρωση τον οδήγησε στην προσωπική έκφραση και την ελευθερία να μην κρύβει το ποιος είναι.
Lgbtqi+
3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Διεθνής Ημέρα Τρανς Μνήμης: Tουλάχιστον 350 δολοφονίες φέτος παγκοσμίως

Lgbtqi+ / Διεθνής Ημέρα Τρανς Μνήμης: Tουλάχιστον 350 δολοφονίες φέτος παγκοσμίως

Περισσότερα από 350 τρανς και intersex άτομα έχουν χάσει τη ζωή τους το 2024, σύμφωνα με τα στοιχεία νέας έκθεσης του προγράμματος παρακολούθησης δολοφονιών των τρανς που συμπίπτει με τη Διεθνή Ημέρα Τρανς Μνήμης
THE LIFO TEAM
ΗΠΑ: Η οργή της τρανς βουλευτή Σάρα Μακμπράιντ στην απαγόρευση να χρησιμοποιεί τις γυναικείες τουαλέτες στο Καπιτώλιο

Lgbtqi+ / Η οργή της τρανς βουλευτή Σάρα ΜακΜπράιντ στην απαγόρευση να χρησιμοποιεί τις γυναικείες τουαλέτες στο Καπιτώλιο

Η Ρεπουμπλικανή Νάνσι Μέις εισάγει ψήφισμα προκειμένου να απαγορευτεί στις τρανς γυναίκες να χρησιμοποιούν τις γυναικείες τουαλέτες, σχεδόν δύο εβδομάδες μετά την εκλογή της πρώτης εκλεγμένης τρανς στο Κογκρέσο των ΗΠΑ
THE LIFO TEAM
Ταϊλάνδη: Η νομιμοποίηση του γάμου των ομόφυλων ζευγαριών προσελκύει τεράστιο κύμα τουριστών

Διεθνή / Ταϊλάνδη: Η νομιμοποίηση του γάμου των ομόφυλων ζευγαριών προσελκύει τεράστιο κύμα τουριστών

Η Ταϊλάνδη έχει το πλεονέκτημα ότι βρίσκεται κοντά σε χώρες χωρίς ισότητα στον γάμο, όπως η Ινδία, με περισσότερους από 3,6 δισεκατομμύρια ανθρώπους να κατοικούν εντός πτήσης πέντε ωρών από τη χώρα
LIFO NEWSROOM
Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Βιβλίο / Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Μια διαφωτιστική συζήτηση με τον γνωστό δικηγόρο παρ’ Αρείω Πάγω και συγγραφέα με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του ΛΟΑΤΚΙ + Δικαιώματα & Ελευθερίες (εκδ. Σάκκουλα), ένα μνημειώδες όσο και πολύτιμο βοήθημα για κάθε ενδιαφερόμενο άτομο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Τραμπ επέλεξε την ομοφοβική κυβερνήτη Κρίστι Νόεμ για υπουργό Εσωτερικής Ασφάλειας

Lgbtqi+ / Ο Τραμπ επέλεξε την ομοφοβική κυβερνήτη Κρίστι Νόεμ για υπουργό Εσωτερικής Ασφάλειας

Μόλις λίγες ημέρες μετά την εκλογική του νίκη, οι επιλογές του για τις υψηλόβαθμες θέσεις της κυβέρνησής του επιβεβαιώνουν τις προθέσεις του απέναντι στην ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα
LIFO NEWSROOM
Η woke κουλτούρα, η «ψήφος της λεβάντας» και οι αμερικανικές εκλογές

Οπτική Γωνία / Η «ψήφος της λεβάντας» και οι αμερικανικές εκλογές

Μπορεί η ιστορία να «γυρίσει πίσω»; Όχι βέβαια ή έτσι πιστεύουμε. Οι «LGBTQI+ unfriendly» πολιτικές του Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος επανεξελέγη Πρόεδρος των ΗΠΑ κόντρα σε κάθε λογική –ή μήπως όχι;‒ προβληματίζουν την αμερικανική ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Όμορφο το άρθρο και πολλά μπράβο για την αναφορά στην δουλειά του συγκεκριμένου καλλιτέχνη.Θα ήθελα να κάνω μια διόρθωση: το voguing δεν είναι ο χορός του βιντεοκλίπ που συνοδεύει το τραγούδι vogue της Madonna.Το voguing είναι ένα είδος χορού που ανήκει στην «ballroom» σκηνή της Νέας Υόρκης της δεκαετίας του ‘80. Μπορείτε να βρείτε ακριβέστερες πληροφορίες στο internet.Είναι άξιο αναφοράς διότι αντιπροσωπεύει κάτι εξαιρετικά δυνατό και συγκεκριμένο. Η Madonna όπως κάθε έξυπνος καλλιτέχνης απλά το χρησιμοποίησε και το έφερε στη δουλειά της συνδυάζοντας το με το τραγούδι Vogue. Σίγουρα μπορεί να πάρει τα εύσημα για την παρουσίαση του στο ευρύτερο κοινό, αλλά σε καμία περίπτωση το συγκεκριμένο είδος χορού δεν προέρχεται από την ίδια.