Ξέρετε πόσο αλάτι περιέχει μια φέτα ψωμί;

Ξέρετε πόσο αλάτι περιέχει μια φέτα ψωμί; Facebook Twitter
Πολλοί παρασκευαστές διεθνώς εξακολουθούν να προσθέτουν τεράστιες και αχρείαστες ποσότητες αλατιού στα προϊόντα τους.
0

Η World Action On Salt and Health (WASH) ιδρύθηκε το 2005 με σκοπό να βοηθήσει στη βελτίωση της υγείας του παγκόσμιου πληθυσμού μέσω της μείωσης της πρόσληψης νατρίου (αλατιού) με την τροφή.

Την απαρτίζουν περίπου 600 μέλη από 100 διαφορετικές χώρες που συγκροτούν μια διεθνή ομάδα ιατρών και επιστημόνων, οι οποίοι εργάζονται στον τομέα της δημόσιας υγείας και της διατροφής και στην πλειοψηφία τους είναι ειδικοί σε θέματα υπέρτασης, καρδιαγγειακών νοσημάτων ή νεφρικής ανεπάρκειας.

Η WASH εμπλέκεται ενεργά στις εθνικές εκστρατείες ώστε να επιτευχθεί ο στόχος που έχει θέσει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας για την πρόσληψη νατρίου (5 γρ./ημέρα). 

Η WASH αναπτύσσει διάφορες δράσεις ευαισθητοποίησης του κοινού και των κυβερνήσεων για την ανάγκη σχεδιασμού και υλοποίησης στρατηγικών βελτίωσης της δημόσιας υγείας μέσω της μείωσης της κατανάλωσης αλατιού.

Συνολικά οι ολικής αλέσεως και οι άζυμοι άρτοι, τους οποίους έχουμε την τάση να προτιμούμε θεωρώντας πως είναι πιο υγιεινοί από το λευκό ψωμί, ήταν οι πιο αλμυροί, με έναν μέσο όρο περιεκτικότητας 1,08 γρ. ανά 100 γρ. σε σύγκριση με τους πολύσπορους που διέθεταν τον χαμηλότερο μέσο όρο, 1,02 γρ./100 γρ.

Επιπλέον προσπαθεί να ενθαρρύνει τις πολυεθνικές εταιρίες τροφίμων, οι οποίες στην πραγματικότητα ελέγχουν σχεδόν ασφυκτικά την πλειονότητα των τροφών που μπαίνουν στο πιάτο μας, να μειώσουν την περιεκτικότητα αλατιού στα προϊόντα τους.

Έτσι, στα πλαίσια των δραστηριοτήτων της και με τη βοήθεια των μελών της, πραγματοποιεί διεθνείς έρευνες προϊόντων σε ετήσια βάση και πρόσφατα δημοσίευσε τα αποτελέσματα της έρευνάς της για το 2018 σχετικά με την περιεκτικότητα αλατιού σε ένα από τα βασικότερα είδη διατροφής των ανθρώπων ανά τον κόσμο, το ψωμί. 

Και τα αποτελέσματα ήταν μάλλον αποκαρδιωτικά, αν αναλογιστεί κανείς πως υπήρξε ακόμα και ψωμί που βρέθηκε να περιέχει ίδια ποσότητα αλατιού με το θαλασσινό νερό!

Στα πλαίσια της έρευνας αυτής η WASH μελέτησε πάνω από 2.000 προϊόντα (λευκό, ολικής αλέσεως, πίτα, πολύσπορο και άζυμο ψωμί) που κυκλοφορούν στο εμπόριο σε 32 χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας.

Στην κορυφή αυτής της στήλης άλατος βρίσκεται η φοκάτσια δεντρολίβανου της καναδέζικης ACE Bakery με 2,65 γρ. αλατιού σε 100 γρ. προιόντος, ωστόσο δεν πρόκειται για κάποια εξαίρεση.

Πάνω από το ένα τρίτο (34%) των προϊόντων άρτου βρέθηκαν να ξεπερνούν το μέγιστο όριο περιεκτικότητας αλατιού (1,13 γρ./100 γρ.) που έχει θέσει το Ηνωμένο Βασίλειο. 

Ξέρετε πόσο αλάτι περιέχει μια φέτα ψωμί; Facebook Twitter
Tα αποτελέσματα της έρευνας ήταν μάλλον αποκαρδιωτικά, αν αναλογιστεί κανείς πως υπήρξε ακόμα και ψωμί που βρέθηκε να περιέχει ίδια ποσότητα αλατιού με το θαλασσινό νερό!

Συνολικά οι ολικής αλέσεως και οι άζυμοι άρτοι, τους οποίους έχουμε την τάση να προτιμούμε θεωρώντας πως είναι πιο υγιεινοί από το λευκό ψωμί, ήταν οι πιο αλμυροί, με έναν μέσο όρο περιεκτικότητας 1,08 γρ. ανά 100 γρ. σε σύγκριση με τους πολύσπορους που διέθεταν τον χαμηλότερο μέσο όρο, 1,02 γρ./100 γρ.

Κάποιοι τύποι πίτας μάλιστα περιείχαν πάνω από 1,50 γρ. αλατιού ανά μερίδα, δηλαδή το 1/3 της μέγιστης επιτρεπόμενης ημερήσιας πρόσληψης νατρίου σύμφωνα με τον ΠΟΥ, ποσότητα που ισούται με 100 γρ. τσιπς! 

Το 44% των λευκών ψωμιών που συμπεριελήφθησαν στην έρευνα ξεπερνούσαν το μέγιστο όριο που έχει τεθεί στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η ΠΓΔΜ είναι η χώρα που παράγει λευκό ψωμί με την υψηλότερη περιεκτικότητα αλατιού (1.42 γρ./100 γρ.), ενώ αντίστοιχα η Κίνα μπορεί να υπερηφανεύεται πως διαθέτει τον χαμηλότερο μέσο όρο, μόλις 0.65 γρ./100 γρ.

 Όταν κανείς συγκρίνει το αλάτι που υπάρχει σε κάθε μερίδα ψωμιού, το Toaster Bread της Golden Crust που πωλείται στη Νότιο Αφρική περιέχει 2,46 γρ. ανά μερίδα των 250 γρ., δηλαδή περισσότερο αλάτι από 4 μερίδες τηγανητής πατάτας στα McDonald's!

Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, τα ψωμιά που συμπεριλήφθηκαν στην έρευνα της WASH για το 2018 ήταν το ολικής αλέσεως «Σίκαλης» της εταιρείας Κρις Κρις, τα προϊόντα «Το Τοστ» και «Το Παραδοσιακό» της εταιρείας Κατσέλης, τα «Σταρένιο» και «Σίκαλης» της εταιρείας Καραμολέγκος, το «Σταρένιο» της εταιρείας Mr. Grand και το «Σταρένιο» της εταιρείας Χρυσός Μύλος.

Από αυτά το ολικής αλέσεως σίκαλης της Κρις Κρις βρισκόταν στην «κόκκινη λίστα» της WASH με 1,90 γρ. αλατιού ανά 100 γρ. προϊόντος και ακολουθούν με κίτρινη επισήμανση τα δύο προϊόντα της Κατσέλης με 1,30 γρ./100 γρ., τα σταρένια των Καραμολέγκου και Mr. Grand με 1,15 γρ./100 γρ., το ολικής αλέσεως σίκαλης του Καραμολέγκου με 1,10 γρ./100 γρ. και χαμηλότερο όλων στην λίστα, αλλά και πάλι με κίτρινη επισήμανση, το σταρένιο ψωμί του Χρυσού Μύλου με περιεκτικότητα 0,80 γρ. αλατιού ανά 100 γρ. προϊόντος.

Από τα στοιχεία της πλήρους λίστας της έρευνας προϊόντων της WASH προκύπτει πως χρειάζεται ακόμα να σημειωθεί μεγάλη πρόοδος προκειμένου να επιτευχθεί η σύσταση του ΠΟΥ και να μειωθεί η πρόσληψη αλατιού κατά 30% μέχρι το 2025, γεγονός που δυσκολεύει πολύ το «κρυμμένο» αλάτι σε προϊόντα καθημερινής κατανάλωσης όπως το ψωμί.

Το γεγονός πως ο μόνος τρόπος για να ελέγξουμε απολύτως το αλάτι που τρώμε είναι το να μην καταναλώνουμε κανένα επεξεργασμένο προϊόν, καθιστά σαφώς προβληματική την κατάσταση, όχι μόνο για όσους ήδη πάσχουν από καρδιαγγειακά νοσήματα αλλά και για εκείνους που επιθυμούν να αποφύγουν προβλήματα υγείας στο μέλλον. 

Επ' ευκαιρία της δημοσίευσης της φετινής έκθεσης ο Γκράχαμ ΜακΓκρέγκορ, Καθηγητής Καρδιολογίας στο Πανεπιστήμιο Queen Mary του Λονδίνου και πρόεδρος της WASH, λέει: «Η υπερβολική κατανάλωση αλατιού αυξάνει την αρτηριακή μας πίεση, κύριο αίτιο εγκεφαλικών επεισοδίων, εμφραγμάτων και καρδιακής ανεπάρκειας, που αποτελούν τις κύριες αιτίες θανάτου και αναπηρίας παγκοσμίως.

»Η μείωση της κατανάλωσης αλατιού θα μπορούσε να σώσει εκατομμύρια ζωές ετησίως και όλες οι χώρες θα έπρεπε να εργάζονται ώστε να επιτύχουν τη μείωσή του κατά 30% μέχρι το 2025.

»Η έρευνά μας έδειξε πως πολλοί παρασκευαστές διεθνώς εξακολουθούν να προσθέτουν τεράστιες και αχρείαστες ποσότητες αλατιού στα προϊόντα τους. Οι κυβερνήσεις οφείλουν να δράσουν άμεσα και να πιέσουν για την μείωση της προσθήκης αλατιού στην βιομηχανία των τροφίμων».

Υγεία & Σώμα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΙΟΥΛΙΑ ΑΡΜΑΓΟΥ

Good Business Directory Vol.5 / Ιουλία Αρμάγου: Επιστήμη, βιωσιμότητα και εξωστρέφεια από μια ελληνική εταιρεία που πρωτοπορεί

Σε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση μιλά για την επιμονή της όσον αφορά την εξατομικευμένη φροντίδα του δέρματος, την έμφαση στη βιωσιμότητα, αλλά και την εξωστρέφεια, χάρη στην οποία η Juliette Armand βρίσκεται σε 42 χώρες(!).
ΕΦΗ ΑΝΕΣΤΗ
Σάββας Χαραλαμπίδης

Good Business Directory Vol.5 / Βιώσιμο σύστημα υγείας επιτυγχάνεται με καινοτομία και σταθερό πλαίσιο συνεργασίας με την πολιτεία

Σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης ο Σάββας Χαραλαμπίδης, γενικός διευθυντής Ελλάδος, Κύπρου & European Distributor Μarkets της Gilead Sciences, χαρτογραφεί τους παράγοντες που διασφαλίζουν τη βιωσιμότητα του συστήματος υγείας στη χώρα μας.
ΑΛΕΞΙΑ ΣΒΩΛΟΥ
Τι στρέφει έναν άνθρωπο στους εθισμούς;

Άκου την επιστήμη / Τι στρέφει έναν άνθρωπο στους εθισμούς;

Oι εξαρτήσεις, οι ψυχοδραστικές ουσίες και η απειλή μιας νέας πανδημίας. Ο καθηγητής Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής στο ΕΚΠΑ, Άγγελος Χατζάκης, εξηγεί στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
SOS, το παιδί μου έχει διάσπαση προσοχής

Radio Lifo / SOS, το παιδί μου έχει διάσπαση προσοχής

Τι είναι η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας; Πόσα παιδιά και έφηβοι έχουν; Είναι η ΔΕΠΥ διαταραχή της εποχή μας; Τι πρέπει να γνωρίζει ένας γονιός όταν το παιδί του παρουσιάσει σημάδια διάσπασης προσοχής; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την παιδοψυχίατρο Τέρψη Κόρπα και τον ψυχοπαιδαγωγό Χρήστο Σκαλούμπακα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
HIV: Στην Gilead δεν κάνουμε εκπτώσεις στην αλήθεια

Υγεία & Σώμα / HIV: Στην Gilead δεν κάνουμε εκπτώσεις στην αλήθεια

Η Βίκυ Τσάμη, Director Public Affairs, και ο Ιωάννης Κατσαρόλης, παθολόγος-λοιμωξιολόγος, Director Medical Affairs της Gilead Sciences, μιλούν για τις πρωτοβουλίες της βιοφαρμακευτικής εταιρείας που στόχο έχουν να προκαλέσουν την κοινωνία ώστε να σκεφτεί βαθύτερα, να αναμετρηθεί με τον φόβο και την άγνοια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Φλόγα που ζεσταίνει τις καρδιές των παιδιών με καρκίνο και των οικογενειών τους

Υγεία & Σώμα / Η Φλόγα που ζεσταίνει τις καρδιές των παιδιών με καρκίνο και των οικογενειών τους

Ο παιδικός καρκίνος είναι μια πολύ δύσκολη δοκιμασία. Όμως καμιά οικογένεια δεν είναι μόνη γιατί έχει συμπαραστάτη εδώ και 42 χρόνια τη «Φλόγα», ενώ το ιατρικό οπλοστάσιο διευρύνεται με πρωτοποριακές θεραπείες που εφαρμόζονται στα ελληνικά νοσοκομεία και η χώρα αποκτά περισσότερους δότες μυελού των οστών.
ΑΛΕΞΙΑ ΣΒΩΛΟΥ
MOUTH TAPE

Υγεία & Σώμα / Μπορεί το κλείσιμο του στόματος με ταινία να βοηθήσει με το ροχαλητό και την υπνική άπνοια;

Εικόνες ανθρώπων που κοιμούνται με το στόμα τους κλεισμένο με ταινία έχουν κατακλύσει το Instagram και το TikTok, αλλά και την έβδομη σεζόν του δημοφιλούς ριάλιτι «Love is Blind».
THE LIFO TEAM