Η Γερμανίδα υπουργός Διατροφής Γιούλια Κλέκνερ θέλει να αντιμετωπίσει σε εθνική κλίμακα την παχυσαρκία. Ταυτόχρονα όμως δεν επιθυμεί να έρθει σε σύγκρουση με τη βιομηχανία τροφίμων. Πώς μπορούν να συμβαδίσουν αυτοί οι δύο στόχοι;
Για πρωινό γλυκά δημητριακά, στο ενδιάμεσο ένα ντόνατ ή μπρέτσελ και το βράδυ προψημένη πίτσα, έτοιμη από την κατάψυξη. Κάπως έτσι είναι η καθημερινή διατροφή πολλών Γερμανών. Αρκετοί προτιμούν να αγοράζουν έτοιμα μαγειρεμένα τρόφιμα, είτε λόγω έλλειψης χρόνου είτε επειδή δεν θέλουν να μαγειρέψουν. Πολλά από αυτά τα προϊόντα όμως είναι ανθυγιεινά.
Για αυτό το λόγο η υπουργός Γεωργίας, Διατροφής και Προστασίας του Καταναλωτή Γιούλια Κλέκνερ σχεδιάζει την εφαρμογή μιας εθνικής στρατηγικής στον κλάδο της διατροφής.
Ο λόγος είναι η ανησυχητική κατάσταση υγείας των Γερμανών. Σχεδόν οι μισές γυναίκες, έξι στους δέκα άνδρες και επτά στα δέκα παιδιά στη Γερμανία είναι υπέρβαρα. Οι συνέπειες είναι αυξημένη πίεση και χοληστερίνη ενώ παράλληλα αυξάνεται και ο κίνδυνος για διαβήτη και καρδιαγγειακά νοσήματα. Αυτό δεν αποτελεί πρόβλημα μόνο για τους πάσχοντες αλλά και για ολόκληρη την κοινωνία αφού συνεπάγεται σημαντικά έξοδα.
Η νέα στρατηγική του υπουργείου βάζει στο στόχαστρο τα έτοιμα τρόφιμα και φαγητά, τα οποία αποτελούν το 50% των τροφίμων που καταναλώνουν οι Γερμανοί. Στο μέλλον αυτά θα πρέπει να είναι πιο υγιεινά και με λιγότερες θερμίδες. Επιπλέον το σχέδιο προβλέπει να μικρύνουν ορισμένες συσκευασίες.
Στο στόχαστρο: ζάχαρη, λιπαρά και αλάτι
Ένα παράδειγμα είναι τα αναψυκτικά για τα οποία στόχος είναι να μειωθεί η ποσότητα ζάχαρης μέχρι το 2025. Το ίδιο ισχύει και για γαλακτοκομικά προϊόντα και δημητριακά τύπου corn flakes.
Την ίδια ώρα εξετάζεται αν μπορούν ντόνατς και παρόμοια προϊόντα να τηγανίζονται με τέτοιον τρόπο ώστε να απορροφούν λιγότερο λάδι.
Η μείωση της ποσότητας σε αλάτι αφορά περισσότερο ψωμιά και είδη φούρνου, αλλά και αλλαντικά και κλασικά έτοιμα τρόφιμα κατάψυξης, όπως είναι η πίτσα, που προτιμούν πολλοί Γερμανοί.
Την ίδια ώρα αρκετοί ανησυχούν κατά πόσο τα «νέα προϊόντα» θα διατηρήσουν τη συνηθισμένη γεύση τους. Πάντως στη στρατηγική του υπουργείου επισημαίνεται ότι «οι αλλαγές στις συνταγές πρέπει να οδηγήσουν σε γευστικά αποτελέσματα που μπορούν να γίνουν αποδεκτά από τους καταναλωτές».
Μη δεσμευτικό σχέδιο
Ωστόσο η Γιούλια Κλέκνερ δεν θέλει να επιβάλει απλά νόμους αλλά να συνεργαστεί με τους παραγωγούς και να θέσουν από κοινού στόχους. Στόχος είναι να δεσμευτεί ο κλάδος με δική του πρωτοβουλία και όχι να αναγκαστεί να εφαρμόσει οδηγίες. Αντιπολίτευση και οργανισμοί προστασίας καταναλωτών εκτιμούν ότι το σχέδιο δεν είναι αρκετά δεσμευτικό.
Παράλληλα το υπουργείο θα προχωρήσει σε καμπάνιες ενημέρωσης για συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες: παιδιά και εφήβους, ανθρώπους με μεταναστευτικό υπόβαθρο και πολίτες που ζουν σε κοινωνικά αδύναμες αστικές περιοχές.
Από τη νέα χρονιά θα υπάρχει και πιο ξεκάθαρη σήμανση στις συσκευασίες για τα συστατικά των προϊόντων ενώ σε ολόκληρη την ΕΕ αναμένεται να περιοριστούν οι διαφημίσεις προϊόντων με μεγάλη περιεκτικότητα σε ζάχαρη, λιπαρά και αλάτι που απευθύνονται σε παιδιά.
Με πληροφορίες από Deutsche Welle
σχόλια