Χρόνια πολλά, Facebook: 10 όχι ακριβώς εξαιρετικές στιγμές στη σχέση του με τη βιομηχανία της ενημέρωσης

0

Όχι με ιδιαίτερους πανηγυρισμούς, αλλά με άνοδο σε όλα τα επίπεδα το Facebook, το δημοφιλέστερο κοινωνικό δίκτυο γιόρτασε τα 15α γενέθλιά του κι αν αποφάσιζε κανείς να περιγράψει την κάπως άβολη φάση που βρίσκεται σήμερα -ανάμεσα στην πραγματική ζωή και τον κόσμο των ειδήσεων- θα μπορούσε να εντοπίσει 10 (όχι ακριβώς μεγάλες, αλλά ουσιαστικές) στιγμές. 

Σε κάθε περίπτωση, αν μιλούσαμε για την εφηβεία ενός ζωντανού οργανισμού, θα μπορούσαμε να πούμε ότι ήταν στιγμές έντασης με φωνές προς τους κηδεμόνες -όπως συμβαίνει σε κάθε έφηβο- ή με κλείδωμα και κατεβασμένα αυτιά στο δωμάτιο, τη μέρα που πιάστηκε να κάνει κάτι κακό... 

Αλλά δεν μιλάμε για έφηβο. Μιλάμε για έναν τεχνολογικό κολοσσό που μαζί με τη Google, αλληλεπιδρά στις κοινωνίες και κυρίως διαχειρίζεται ειδήσεις και ταυτόχρονα έλκει την προσοχή εκατομμυρίων ανθρώπων, κάθε μέρα, κάθε στιγμή, κάθε λεπτό εδώ και τόσα χρόνια. Ας ρίξουμε μια ματιά σ' αυτές τις στιγμές. 

Πολύ σύντομα, πολλοί έφτασαν στο σημείο να διαμαρτύρονται για τις λέξεις, τις ιδέες, ολόκληρα άρθρα, ιδέες και ειδήσεις που πνίγονταν τόσο από το συγκεκριμένο κοινωνικό δίκτυο, όσο κι από μηχανές αναζήτησης, όπως η Google. Κάτι που τελικά εξελίχθηκε σε κάτι περισσότερο από θεωρία συνωμοσίας...

5 Σεπτεμβρίου, 2006

Το Facebook παρουσιάζει το NewsFeed

Μπορεί τώρα πια να είναι δύσκολο να θυμηθείτε τις μέρες που το Facebook δεν διέθετε όλο αυτό τον ορυμαγδό καταναλωτικών μηνυμάτων και χορηγούμενων, αλλά, ναι, κάπως έτσι, αθώο και αθόρυβο ήταν στο ξεκίνημά του. Δύο χρόνια μετά, εμφανίστηκε στη ζωή μας με ένα σχετικό μήνυμα από τον Product Manager, Ruchi Sanghvi στο οποίο ανέφερε ότι πλέον θα υπήρχε η δυνατότητα «να βλέπουμε εξατομικευμένη λίστα ενημερώσεων με τα αγαπημένα και την καθημερινότητα των φίλων μας» και όχι μόνο, βέβαια. 

Χρόνια πολλά, Facebook: 10 όχι ακριβώς εξαιρετικές στιγμές στη σχέση του με τη βιομηχανία της ενημέρωσης Facebook Twitter
To newsfeed του Facebook το 2006

Για την ακρίβεια, αυτή ήταν και η πρώτη φορά που οι χρήστες του δικτύου θα έρχονταν αντιμέτωποι με τη σκληρή πραγματικότητα που έλεγε ότι άπαξ και καταχωρούσαν προσωπικές πληροφορίες από εκεί και μετά, κατά κάποιον τρόπο, θα παραχωρούσαν τον έλεγχο αυτών των πληροφοριών στο δίκτυο. Τα υπόλοιπα είναι ιστορία. Όταν έγινε αντιληπτό τι ακριβώς είχε συμβεί και φυσικά υπήρξαν αντιδράσεις, είχαμε εκείνη την πρώτη παρέμβαση του Μαρκ Ζούκερμπεργκ: «Ηρεμήστε. Πάρτε μια ανάσα. Σας ακούμε», έγραψε με το πλέον συγκαταβατικό ύφος και ξαφνικά ο κόσμος κατάφερε να ξεπεράσει τις αρχικές του ενστάσεις. Ναι, αυτό ήταν εύκολο. 

Εκείνοι που ίσως κατάλαβαν λίγο βαθύτερα τι ακριβώς συνέβαινε τότε ήταν οι εκδότες. Ο τρόπος που η...προσωπική ειδησεογραφία της θείας από το χωριό αναμειγνυόταν με την ευρύτερη επικαιρότητα μετέτρεπε ξαφνικά τις «ειδήσεις» σε μία μεγαλύτερη εμπειρία. Και κυρίως έκανε σαφές ότι με τον όρο «ειδήσεις», δεν μιλούσαμε πάντα για πραγματικές ειδήσεις. 

9 Απριλίου, 2012

Το Facebook εξαγοράζει το Instagram. Για 1 δις δολάρια

Δεν είναι η πρώτη φορά που η τιμή εξαγοράς ενός brand φαντάζει εξωφρενική τη στιγμή που συμβαίνει, αλλά γελοία χαμηλή λίγα χρόνια μετά. Αυτό συνέβη και όταν ο Ζούκερμπεργκ αποφάσισε να «χτυπήσει» τη φωτογραφική πλατφόρμα. Είχε διακρίνει τη δημοφιλία της, το γεγονός ότι ο κόσμος χάζευε με τις ώρες φωτογραφίες φίλων και αγνώστων εκεί και απλώς αποφάσισε να κάνει τη μεγάλη κίνηση.

Επίσης, είχε γίνει σαφές ότι ο κολοσσός αγόραζε μόνο ό,τι είχε αξία, ό,τι προσέλκυε το ενδιαφέρον του. Κι αν κατάφερνε να τραβήξει την προσοχή του Ζούκερμπεργκ, ναι ήταν καλό. Αυτομάτως έμπαινε στο κάδρο. Δεν έχει καμία σημασία αν πριν από 20 χρόνια τέτοιου είδους εξαγορές, με τέτοιου είδους όρους θα θεωρούνταν αντικανονική επέκταση μιας επιχείρησης. Τα πράγματα, ειδικά στην τεχνολογία, έχουν αλλάξει. Και ειδικά στις συμφωνίες. Γι' αυτό ευθύνεται προσωπικά ο Ζούκερμπεργκ. 

23 Ιουνίου, 2014

Το Facebook ενδίδει στα βίντεο 

Ήταν ο αλγόριθμος -κοινώς ο τρόπος με τον οποίο οι χρήστες αναζητούσαν βιντεάκια στο feed τους- που ανάγκασε το δίκτυο να τα λάβει σοβαρά υπ' όψιν. Εκείνο τον Ιούνιο πρακτικά ανακοινώθηκε ότι αν σας αρέσει να βλέπετε βίντεο, το Facebook θα σας εμφανίζει πολύ περισσότερα, απλά πράγματα. Βασικά, όλο αυτό ήταν και μία παραδοχή για το πόσο οι άνθρωποι του δικτύου δεν είχαν προσέξει τη μανία του κόσμου με τα βίντεο. Οι διαφημιστές και οι διαφημιζόμενοι, στο μεταξύ, είχαν προλάβει να εκμεταλλευθούν αρμοδίως αυτή την απροσεξία. 

12 Μαΐου,2015

Το Facebook εγκαινιάζει τα Instant Articles

Χρόνια πολλά, Facebook: 10 όχι ακριβώς εξαιρετικές στιγμές στη σχέση του με τη βιομηχανία της ενημέρωσης Facebook Twitter
Πολλοί εκδότες φάνηκε να πιάνονται στον ύπνο εκείνη την ημέρα...

Ας πούμε, ασχέτως της αποτελεσματικότητας ή της επιτυχίας της συγκεκριμένης ενέργειας, ότι αυτή ήταν η μέρα που άλλαξε το διαδίκτυο και τις ιστοσελίδες ενημέρωσης, τουλάχιστον, όπως τα γνωρίζαμε μέχρι τότε. Πολλοί εκδότες φάνηκε να πιάνονται στον ύπνο εκείνη την ημέρα, πολλά δίκτυα κοντοστάθηκαν για να καταλάβουν τι ακριβώς συνέβαινε, οι δημοσιογράφοι ίσως θεώρησαν ότι δόθηκε ένας δίαυλος ακόμη στην έκφραση τους, όμως πολύ σύντομα όλοι μαζί κατάλαβαν -και κυρίως τα ειδησεογραφικά sites- ότι δεν άξιζε τον κόπο να επενδύσουν σ' αυτή την πρωτοβουλία που στην αρχή λανσαρίστηκε ως μονόδρομος στην ενημέρωση. Αλλά, τελικά, δεν ήταν καθόλου έτσι. Εκδότες και δημοσιογράφοι επέστρεψαν σ' αυτό που γνώριζαν να κάνουν καλύτερα και -ναι- θα μπορούσε να είναι μία σπουδαία κίνηση, αν δεν παρουσιαζόταν ως -αυτό που περιγράφηκε δύο γραμμές πιο πάνω- μονόδρομος. 

3 Δεκεμβρίου, 2015

Το Facebook Live διατίθεται πλέον στους χρήστες

Εάν το Facebook έλεγε ότι πρέπει να κάνεις ένα live βίντεο, θα έκανες ένα live βίντεο ή κάπως έτσι. Είναι η εποχή που το δίκτυο έχει τρομοκρατηθεί από την άνοδο και την προσέλκυση κοινού από το Snapchat και αποφασίζει ότι θα προχωρήσει σ' αυτό που όλοι σήμερα γνωρίζουμε ως δημοσιογραφία των πολιτών, για να μη χάσει χρήστες και επισκεψιμότητα. Αυτή η μορφή βίντεο και η ευελιξία της ανάμεσα στους απλούς χρήστες της πλατφόρμας πυροδότησε για καιρό μία σύγχυση στη στρατηγική που ακολουθούσαν μέχρι τότε μεγάλα μέσα ενημέρωσης και συν τοις άλλοις είχαν να αντιμετωπίσουν και τα "πληρωμένα" του δικτύου, δηλαδή τα χορηγούμενα σε βίντεο που έπρεπε να εμφανίσουν συγκεκριμένη απήχηση μέσα στη μέρα. Βέβαια, τη συγκεκριμένη περίοδο με τη διαφημιστική αγορά να προσπαθεί να ανέβει από τα τάρταρα που είχε βυθιστεί, τα χρήματα για τα εν λόγω βίντεο ήταν μια πολύ καλή τόνωση για το τσακισμένο διαφημιστικό γόητρο, αλλά μέχρι εκεί. Ούτε αυτό τελείωσε τόσο καλά.  

9 Μαΐου, 2016

Το Gizmodo ισχυρίζεται ότι το Facebook συνήθως «πνίγει» τις ειδήσεις της συντηρητικής πτέρυγας 

Α, η ιστορία του Gizmodo. Ήταν η μέρα που βγήκε προς τα έξω το παράπονο -η διαμαρτυρία για την ακρίβεια- συντηρητικών εκδοτών, αλλά και υποστηρικτών της συντηρητικής πτέρυγας που ευθέως πλέον κατηγορούσαν το δίκτυο για την καταστολή της αλήθειας. Η εταιρεία κινήθηκε άμεσα, καλώντας σε έκτακτη συνεδρίαση τους Glenn Beck, Erick Erickson και άλλους. Προσπάθησε να πείσει το Κογκρέσο. Αλλάξε το πώς λειτουργούσαν τα Trending Topics. Έκανε αυτό που υποτίθεται ότι έπρεπε να κάνει με τους αλγόριθμους της. Έφτασε στο σημείο να εξολοθρεύσει τελικά Trending Topics, συνολικά. Μόνο που αυτή η ιστορία ήταν μόνο η αρχή. Πολύ σύντομα, πολλοί έφτασαν στο σημείο να διαμαρτύρονται για τις λέξεις, τις ιδέες, ολόκληρα άρθρα, ιδέες και ειδήσεις που πνίγονταν τόσο από το συγκεκριμένο κοινωνικό δίκτυο, όσο κι από μηχανές αναζήτησης, όπως η Google. Κάτι που τελικά εξελίχθηκε σε κάτι περισσότερο από θεωρία συνωμοσίας... 

8 Σεπτεμβρίου, 2016

Το Facebook αποφασίζει ότι μία βραβευμένη με Pulitzer φωτογραφία συνιστά παιδική πορνογραφία

Χρόνια πολλά, Facebook: 10 όχι ακριβώς εξαιρετικές στιγμές στη σχέση του με τη βιομηχανία της ενημέρωσης Facebook Twitter
Η διάσημη φωτογραφία του Nick Ut, με το κορίτσι από το Βιετνάμ που τρέχει γυμνή, πανικόβλητη, απελπισμένη για να σωθεί από τις βόμβες ναπάλμ.

Όχι ακριβώς μια σπουδαία στιγμή για το αμήχανο -σε τέτοιες περιστάσεις- κοινωνικό δίκτυο. Αυτή ήταν μια στιγμή που πολλοί άνθρωποι συνειδητοποίησαν ότι με κάποιο τρόπο, χωρίς κανείς να το ζητήσει, το Facebook είχε διοριστεί αρχισυντάκτης της παγκόσμιας επικαιρότητας. Και όχι πολύ καλός.

Το παρασκήνιο: Ένας Νορβηγός συγγραφέας είχε δημοσιεύσει στη σελίδα του στο Facebook τη διάσημη φωτογραφία του Nick Ut, με το κορίτσι από το Βιετνάμ που τρέχει γυμνή, πανικόβλητη, απελπισμένη για να σωθεί από τις βόμβες ναπάλμ. Να, μια φωτογραφία που θυμόμαστε όλοι. Οι διαχειριστές περιεχομένου του Facebook απεφάνθησαν ότι πρόκειται περί παιδικής πορνογραφίας και απαγόρευσαν στον συγγραφέα να δημοσιεύσει ξανά στο δίκτυο. Η μεγαλύτερη εφημερίδα της Νορβηγίας δημοσίευσε εκτενώς άρθρο για το θέμα, χωρίς φυσικά να φαντάζεται ότι οι άνθρωποι του δικτύου ήταν ικανοί να μπλοκάρουν ακόμη και τον πρωθυπουργό της Νορβηγίας, αν το έκριναν πρέπον... 

Βέβαια, μία μέρα μετά οι επικεφαλής του Μέσου Κοινωνικής Δικτύωσης -και φυσικά μετά την κατακραυγή που προκλήθηκε- αναθεώρησαν και αποφάσισαν ότι είχαν κάνει λάθος. Αρκετοί από την ομάδα διαχείρισης κρίσεων πήγαν στο σπίτι τους, διαχειριστές υλικού απολύθηκαν, αλλά πλέον υπήρχε μία ξεκάθαρη απόδειξη ότι σε ζητήματα ευθυκρισίας το κοινωνικό δίκτυο δεν τα κατάφερνε ακριβώς καλά... Ούτε καν μέτρια. 

8 Νοεμβρίου, 2016

Ο Ντόναλντ Τραμπ εκλέγεται πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών

Χρόνια πολλά, Facebook: 10 όχι ακριβώς εξαιρετικές στιγμές στη σχέση του με τη βιομηχανία της ενημέρωσης Facebook Twitter
Δεν υπήρξε αντικειμενική κάλυψη των πολιτικών γεγονότων στην Αμερική, τόσο προεκλογικά, όσο και τη μέρα των εκλογών.

Κανείς δεν ισχυρίζεται ότι ο Τραμπ βγήκε πρόεδρος των ΗΠΑ γιατί το κανόνισε το Facebook. Αυτό που προκύπτει, ωστόσο, είναι ότι δεν υπήρξε αντικειμενική κάλυψη των πολιτικών γεγονότων στην Αμερική, τόσο προεκλογικά, όσο και τη μέρα των εκλογών. Το σκάνδαλο της  Cambridge Analytica το 2018, οι αποκαλύψεις που πυροδοτήθηκαν από αυτό και ό,τι ακολούθησε είναι μια σημαντική απόδειξη για την ολιγωρία -τουλάχιστον- που σημειώθηκε και από τον τρόπο που έδρασαν οι υπεύθυνοι του δικτύου. 

Όλες αυτές οι συζητήσεις με επίκεντρο τα fake news ανάγκασαν το δίκτυο όχι μόνο να λάβει επιπλέον μέτρα προστασίας της διάχυσης και της επιλογής των ειδήσεων, αλλά και αρκετές φορές να βρεθεί απολογούμενο, κάποτε και χωρίς να φταίει. Το κοινό άρχισε να αμφιβάλλει σοβαρά για τις προθέσεις του κοινωνικού δικτύου, οι εκδότες των παραδοσιακών Μέσων άρχισαν να αισθάνονται λίγο καλύτερα γενικώς και σταδιακά δημιουργήθηκε η εντύπωση -και παγιώθηκε- ότι, ναι, σίγουρα πρόκειται περί κολοσσού, αλλά ως συνήθως σε πήλινα πόδια. 

21 Μαρτίου, 2017

Το Facebook ξεκινά την επισήμανση ψευδών ειδήσεων και τη σήμανσή τους ως "αμφισβητούμενων"

Αυτή ήταν η πρώτη σημαντική προσπάθεια του Facebook να σώσει τους ίδιους του τους χρήστες από το να μοιράζονται ανοησίες. Ήταν επίσης μια σημαντική στιγμή στην εταιρική σχέση του Facebook με υπηρεσίες όπως το PolitiFact, το AP και το Snopes, υπό την αιγίδα του Διεθνούς Δικτύου Ελέγχου Ενημέρωσης. Αν δύο ξεχωριστοί οργανισμοί που συνεργάζονταν με το Facebook είχαν δηλώσει ως ψευδή μια είδηση, το Facebook θα το χαρακτηρίζει ως "αμφισβητούμενο από πολλαπλούς ανεξάρτητους ελεγκτές πραγματικών περιστατικών". Αυτό το σύστημα δεν λειτούργησε πολύ καλά και το Facebook απομακρύνθηκε από αυτό μέσα σε μήνες. Αλλά αυτό που δεν άλλαξε ιδιαιτέρως είναι η εξωτερική ανάθεση του Facebook τέτοιου είδους δουλειάς σε ειδησεογραφικούς οργανισμούς.

11 Ιανουαρίου, 2018

Tο Facebook υποστηρίζει ότι υπάρχουν άπειρες ειδήσεις πλέον στο δίκτυο, σχεδόν εκνευριστικά πολλές

Το Facebook, ως γνωστόν, θέλει να «φέρνει τους ανθρώπους πιο κοντά». Γι' αυτό και τον Ιανουάριο του 2018 αποφάσισε να παίξει και πάλι με τα νεύρα των εκδοτών, να αλλάξει και πάλι τον αλγόριθμο και στο timeline των χρηστών να εμφανίζονται λιγότερα άρθρα από ιστοσελίδες και περισσότερα νέα φίλων. Όπως εξηγούσε, αυτό ήταν κάτι που είχε παρατηρήσει να ζητούν οι χρήστες, οι οποίοι παραπονούνταν για το γεγονός ότι έβλεπαν περισσότερες ειδήσεις και διαφημίσεις από τα ποσταρίσματα των φίλων τους. Πολύ σύντομα έγινε σαφές, ότι οι χρήστες εννοούσαν άλλο, που περισσότερο είχε να κάνει με τη στόχευσή τους από τις διαφημιστικές καμπάνιες εταιρειών, παρά με την πρόσβαση τους σε πηγές ενημέρωσης... 

Με στοιχεία από το niemanlab.org

 

Τech & Science
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Influencers για κλάματα: Η τρελή μπίζνα των fake views στο YouTube και το Instagram

TV & Media / Influencers για κλάματα: Η τρελή μπίζνα των fake views στο YouTube και το Instagram

Views και likes που μπορεί να αγοράσει κανείς πολύ φθηνά, εξασφαλίζοντας τεράστια επισκεψιμότητα: να κάτι που καθιστά τον γίγαντα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης θύμα χειραγώγησης του κάθε τυχάρπαστου
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δείτε τις πέντε καλύτερες φωτογραφίες του National Geographic για το 2024

Τech & Science / Δείτε τις 4 καλύτερες φωτογραφίες του National Geographic για το 2024

Οι φωτογραφίες «αποτυπώνουν μια προκλητική ματιά στα θαύματα του κόσμου γύρω μας, τα οποία μας δίνουν ένα αναζωογονητικό διάλειμμα από το ταραχώδες φθινόπωρο που περάσαμε όλοι», γράφει το περιοδικό
LIFO NEWSROOM