Ακτιβιστές διοργανώνουν τουρ για τα κλεμμένα Ελγίνεια στο Βρετανικό μουσείο

Ακτιβιστές διοργανώνουν τουρ για τα κλεμμένα Ελγίνεια στο Βρετανικό μουσείο Facebook Twitter
0

Το Σάββατο 4 Μαΐου, η ομάδα ακτιβιστών «BP or not BP?» διοργάνωσε μια δεύτερη ξενάγηση «Κλεμμένων Αρχαιοτήτων» στο Βρετανικό Μουσείο, κατά τη διάρκεια της οποίας οι ομιλητές ζήτησαν τον επαναπατρισμό αρχαιοτήτων όπως τα Ελγίνεια («που αποκτήθηκαν μέσω αποικιοκρατίας») και τον τερματισμό της χορηγίας από την πετρελαϊκή εταιρεία BP.

Η ξενάγηση ήταν η 38η δράση που διοργάνωσε η ομάδα ακτιβιστών στο Βρετανικό Μουσείο. Στη σελίδα τους στο Facebook, οι διοργανωτές έγραψαν: «Η άρνηση να επιστρέψουμε τα κλεμμένα αντικείμενα είναι αρκετά κακή, στερούμε από πολιτισμούς σε ολόκληρο τον κόσμο ζωτικά τμήματα της ιστορίας τους, καλύπτοντας τη βία της αποικιοκρατίας. Αλλά ακόμα χειρότερα, το Βρετανικό Μουσείο προωθεί επίσης την BP, μια πετρελαϊκή εταιρεία που απειλεί τα εδάφη και τα μέσα διαβίωσης πολλών, από τις ίδιες κοινότητες από τς οποίες προέρχονται αυτά τα λεηλατημένα αντικείμενα».

Η ανεπίσημη ξενάγηση περιελάμβανε ομιλίες ακτιβιστών από την Ελλάδα, την Αυστραλία, το Ιράκ και την Παλαιστίνη και περίπου 300 άτομα έδωσαν το παρών. Το Βρετανικό Μουσείο, το αρχαιότερο εθνικό δημόσιο μουσείο στον κόσμο, φιλοξενεί οκτώ εκατομμύρια αντικείμενα από όλο τον κόσμο, πολλά από τα οποία αποκτήθηκαν κατά την εποχή της Βρετανικής Αυτοκρατορίας.

Η ανεπίσημη ξενάγηση ξεκίνησε από την αίθουσα του Διαφωτισμού, όπου στεγάζει χιλιάδες αντικείμενα από το 1680 έως το 1820, που καταδεικνύουν «πώς οι Βρετανοί αντιλαμβάνονταν τον κόσμο», σύμφωνα με την περιγραφή. Ένα από αυτά τα αντικείμενα είναι μία ασπίδα Gweagal, που είχε αποκτηθεί από τον καπετάνιο Τζέιμς Κουκ, όταν συνάντησε μία ομάδα αυτοχθόνων Αυστραλών το 1770. «Η ασπίδα αφηγείται την ιστορία της πρώτης συνάντησης στα 1770. Μας τα έκλεψαν όλα, ασπίδες, ακόντια. Είναι σημαντικό επειδή η Αυστραλία είναι ένας τόπος με ρατσισμό που δεν μας αντιμετώπισε ως ανθρώπους από την αρχή. Ο κόσμος πρέπει να ξέρει την αληθινή ιστορία του τι συνέβη», εξηγεί ο Ρόντεϊ Κέλι. 

Ακτιβιστές διοργανώνουν τουρ για τα κλεμμένα Ελγίνεια στο Βρετανικό μουσείο Facebook Twitter
Ο Ρόντεϊ Κέλι
Ακτιβιστές διοργανώνουν τουρ για τα κλεμμένα Ελγίνεια στο Βρετανικό μουσείο Facebook Twitter

Εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου απάντησε ότι το μουσείο «αναγνωρίζει πως κάποια από τα αντικείμενα, όπως η ασπίδα, είναι μεγάλης πολιτιστικής σημασίας για τις κοινότητες που προήλθαν και, σε αυτή την περίπτωση, για τους αυτόχθονες Αυστραλούς. Αντιλαμβανόμαστε ότι κάποιες κοινωνίες έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον τους, ώστε αυτά τα αντικείμενα να εκτίθενται πιο κοντά στον τόπο τους και είμαστε πάντα πρόθυμοι να εξετάζουμε πως μπορούμε να συνεργαστούμε για να το πετύχουμε αυτό. Το Μουσείο μπορεί να εξετάσει το ενδεχόμενο να δανείσει την ασπίδα ξανά (με όσα προβλέπονται για τα τυπικά δάνεια). Είχε δοθεί πρόσφατα στο Εθνικό Μουσείο της Αυστραλίας το 2015-2016».

Σύμφωνα με το Βρετανικό Μουσείο, ο Ρόντεϊ Κέλι επισκέφθηκε τον χώρο στις 30 Απριλίου για να δει από κοντά την ασπίδα και άλλα αντικείμενα, συναντώντας και εργαζόμενους στο μουσείο. «Ήταν μία πολύ θετική επίσκεψη, με προτάσεις για μελλοντικές συνεργασίες για τη βαθύτερη κατανόηση της ασπίδας και άλλων αντικειμένων. Το μουσείο προσβλέπει στην εξακολούθηση των συζητήσεων». 

Οι ομιλητές της ξενάγησης των «Κλεμμένων Αρχαιοτήτων» επέκριναν και την χορηγία της BP στο Βρετανικό μουσείο, καθώς η πολυεθνική πετρελαϊκή εταιρεία με έδρα τη Βρετανία αποτελεί έναν από τους πλέον μακροχρόνιους συνεταίρους που υποστηρίζουν τις εκθέσεις και τις εκδηλώσεις του Μουσείου τα τελευταία 22 χρόνια. Ήταν μάλιστα και χορηγός της έκθεσης «Είμαι ο Ασσουρμπανιπάλ: Βασιλιάς του κόσμου, βασιλιάς της Συρίας», με αρχαιότητα από την αρχαία πόλη της Νινευή (στο βόρειο Ιράκ). 

Η Γιασμίν Γιούνις, μέλος της ομάδας από το Ιράκ, είπε στο ακροατήριο: «Από τον Νοέμβριο του 2018 έως τον φετινό Φεβρουάριο, η BP χρηματοδότησε την έκθεση (...) Προσβλέπω σε κάθε ευκαιρία να μάθω για την κουλτούρα μου, αλλά το να γίνεται αυτό υποστηρίζοντας τον ίδιο οργανισμό που είναι συνένοχος για την καταστροφή της πατρίδας μου, δεν μπορώ να το δεχτώ. Πώς τολμά το Βρετανικό Μουσείο να χρησιμοποιεί την ιστορία και την κουλτούρα μου για να κρύψει αποικιακούς "σκελετους";» 

Ακτιβιστές διοργανώνουν τουρ για τα κλεμμένα Ελγίνεια στο Βρετανικό μουσείο Facebook Twitter
Η Γιασμίν Γιούνις

Εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου υπερασπίστηκε τη συνεργασία με την BP. «Η μακροχρόνια υποστήριξη που παρέχει η BP επιτρέπει στο μουσείο να σχεδιάζει το πρόγραμμά του εκ των προτέρων, ώστε να προσφέρει σε ένα παγκόσμιο κοινό διαφορετικούς πολιτισμούς από όλον τoν κόσμο, μέσα από τις ιδιαίτερα δημοφιλείς εκθέσεις του. Πάνω από 4 εκατομμύρια άτομα έχουν απολαύσει κάποια δραστηριότητα στο μουσείο που έχει υποστηριχθεί από την BP».

Η ξενάγηση διοργανώνεται σε μία περίοδο έντονης κριτικής για τις ιδιωτικές χορηγίες σε ιδρύματα τέχνης και πολιτισμού. Μέσα σε λίγους αρκετά μουσεία, μεταξύ των οποίων η Εθνική Γκαλερί Πορτρέτων στο Λονδίνο, το μουσείο Guggenheim Museum στη Νέα Υόρκη και το Εβραϊκό Μουσείο στο Βερολίνο διέκοψαν τις σχέσεις τους με την οικογένεια Σάκλερ, που εμπλέκεται στην αμερικανική κρίση με τα οπιοειδή στις ΗΠΑ. Οι Σάκλερ είναι ιδιοκτήτες της φαρμακευτικής εταιρείας Purdue Pharma που παρασκευάζει το OxyContin που αποδείχτηκε ότι είναι ιδιαίτερα εθιστικό. 

Culture
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.