Βανέσσα Ζουγανέλη

Βανέσσα Ζουγανέλη Facebook Twitter
0

Γεννήθηκα στην Αθήνα. Πήγα νηπιαγωγείο στη Μύκονο, στην Αλεξάνδρεια και στην Αθήνα. Δεν ήξεραν τι να με κάνουν, φαίνεται, και με έστελναν συνέχεια νηπιαγωγείο. Η μητέρα μου είναι Ιταλίδα από την Αλεξάνδρεια, οπότε μέχρι 6 χρόνων, που άρχισα το σχολείο, ήμασταν κάτι μεταξύ Μυκόνου τα καλοκαίρια και Αλεξάνδρειας τους χειμώνες, όπου ζούσαν ο παππούς και η γιαγιά...

Με βάφτισαν Βανέσσα από τη... Βανέσσα Ρεντγκρέιβ! Είχε δει η μητέρα μου το Blow Up, ξετρελάθηκε και είπε «άμα κάνω κορίτσι, θα το βγάλω έτσι».

Μικρή ήθελα να ασχοληθώ με το θέατρο. Ήμουν «άρρωστη». Τα χρόνια του δημοτικού και του γυμνασίου μπορεί να πήγαινα μέχρι και τρεις ή τέσσερις φορές την εβδομάδα στο θέατρο. Όχι με το ζόρι. Οικειοθελώς! Όπου πια τελειώνοντας το σχολείο είχα πάθει overdose. Έβλεπα ό,τι κυκλοφορούσε στην Αθήνα - τα μικρά θέατρα κυρίως. Τα πιο πρωτοποριακά. Με είχε εντυπωσιάσει της Οδού Κυκλάδων περισσότερο.

Ήθελα να κάνω κουστούμια. Τρία χρόνια, όσο ήμουν ακόμα στο σχολείο, έκανα και μαθήματα υποκριτικής, στο σύστημα Στανισλάφσκι στην Ελληνοαμερικανική Ένωση. Ουδέποτε όμως είχα σκοπό να γίνω ηθοποιός. Ήθελα απλώς να μάθω τα πάντα για το θέατρο.

Στο γυμνάσιο και το λύκειο για να βγάζω χαρτζιλίκι έπαιζα σε διαφημιστικά. Είχα παίξει σε μια διαφήμιση μπίρας... Ήμουν πάρα πολύ αναπτυγμένο κοριτσάκι, σε βαθμό τρομαχτικό, γιατί από 10 χρόνων ήμουν το πιο ψηλό παιδί του σχολείου. Οι συμμαθητές μου με κοίταζαν ως άλιεν. Οι φωτογραφίες μου μαζί τους είναι πάρα πολύ αστείες... Τα παιδιά με φοβόντουσαν και φυσικά το εκμεταλλευόμουν στο έπακρο. Ήμουν κι η πιο δυνατή, έκανα πολλά σπορ, είχα μυική δύναμη και όγκο κι όλα τα αγοράκια τα σάπιζα. Έκανα μπρα ντε φερ στοιχήματα με λεφτά και τα κέρδιζα όλα!

Είχα κάνει και διαφήμιση της Τράπεζας Κρήτης λίγο πριν το σκάνδαλο, όπου έπαιζα μπάσο ηλεκτρικό με έναν τεράστιο κότσο... Εκεί, μέσα από όλα αυτά, άρχισε η επαφή με αυτό που λέμε «γύρισμα». Με το που πήγα σε γύρισμα τρελάθηκα κι ένιωσα πάρα πολύ άνετα, ότι εδώ είναι το σπίτι μου δηλαδή. Είχα επαφή με όλο το συνεργείο, ήθελα να βλέπω τι κάνουν, γι' αυτό και πήγαινα σε όλο και περισσότερα γυρίσματα, όπου χρειάζονταν κομπάρσο ή βοήθεια για οτιδήποτε.

Πήγα στην Αγγλία να σπουδάσω κουστούμια για τον κινηματογράφο.Αλλά δεν μ' άρεσε καθόλου εκεί. Δεν ξέρω, μ' έπιασε τρομερή κατάθλιψη, πήρα 15 κιλά και γύρισα πίσω κυριολεκτικά νύχτα.

Άρχισα να δουλεύω ως βοηθός ενδυματολόγου... Δούλεψα αρκετά χρόνια, έγινα γνωστή, αλλά κάποια στιγμή αισθάνθηκα ότι δεν μου φτάνει. Πήγαινα στο γύρισμα και ενδιαφερόμουν για όλο το υπόλοιπο εκτός από τα κουστούμια μου. Γι' αυτό και γράφτηκα στη σχολή Σταυράκου και σιγά σιγά άρχισα να δουλεύω ως βοηθός σκηνοθέτης. Ήταν μια σκληρή αλλαγή, ειδικά όταν είσαι στον ίδιο χώρο και αλλάζεις ειδικότητα, ξεκινάς από την αρχή και επιπλέον σε αντιμετωπίζουν και πολύ περίεργα. Αλλά το 'κανα. Δούλεψα για 8 χρόνια. Και ως καμεραγούμαν σε δημοσιογραφικές εκπομπές της τηλεόρασης.

Μετά, ο καλύτερος μου φίλος μού λέει ότι το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου δίνει υποτροφίες για μεταπτυχιακές σπουδές στο εξωτερικό. Κάνουμε αίτηση, μας παίρνουν και πηγαίνουμε στην Ακαδημία του Μονάχου. Είχα φοβερούς δασκάλους, απ' όλο τον κόσμο, Τσέχους, Πολωνούς, Ρώσους, Άγγλους, Αμερικανούς, είχαν μαζέψει τους καλύτερους, επειδή είναι κρατική σχολή και πλούσια. Ήταν συγκλονιστικό. Έμαθα όσα όχι μόνο δεν είχα μάθει όλα αυτά τα χρόνια, αλλά δεν είχα φανταστεί καν.

Είχα κάνει ήδη τη σπουδαστική μου ταινία, το Προσεχώς, που ήταν το τρέιλερ μιας ανύπαρκτης ταινίας. Μ' αυτήν πήρα την υποτροφία, είχα πάρει και κρατικό βραβείο, βρήκα και διανομή, είχε πάει ανέλπιστα καλά. Αυτά το 1997. Έχουν περάσει 10 χρόνια... εντάξει, ντροπή!

Πρέπει να έχεις το χρόνο να αφοσιωθείς, να γράψεις, να βρεις μια ιδέα και μετά μια χρηματοδότηση. Αναγκάζεσαι ταυτόχρονα να έχεις μια δουλειά, που μπορεί να σε απορροφήσει απόλυτα και να χάσεις το στόχο σου.

Το σενάριο της Τζίνα Ντοστογιέφσκι, της ταινίας που έκανα τώρα, το είχα καταθέσει στο Κέντρο το 2003. Κανονικά υποτίθεται ότι τα σενάρια εγκρίνονται ή δεν εγκρίνονται μέσα σε 6 μήνες. Εγώ είχα την ατυχία να πέσω σε κάτι αλλαγές διοίκησης, σε εκλογές, σε απανωτά γεγονότα που καθυστερούσαν τη διαδικασία... φοβερή γραφειοκρατία. Όπου πια, όταν το ενέκριναν, λέω, τι είναι αυτό, ούτε που θυμάμαι και δεν ξέρω πια αν θέλω να το κάνω...

Πρόκειται για την ιστορία ενός φαροφύλακα που μετατίθεται σε ένα απομακρυσμένο νησί. Εκεί συναντάει έναν χωροφύλακα και έναν αχθοφόρο. Οι τρεις τους είναι εντελώς διαφορετικοί ως προσωπικότητες, ο φαροφύλακας έχει εμμονή με τη λογοτεχνία και έτσι αντιμετωπίζει τη μοναξιά του, το χωροφύλακα τον έχουν ξεχάσει εκεί για χρόνια... Δεν είναι εντελώς φιξιόν, είναι εμπνευσμένο από μια ιστορία που μου είχε διηγηθεί ένας πρώην φαροφύλακας που είχα γνωρίσει σε ένα νησί και μου περιέγραψε πώς έφτασε σ' αυτό το νησί και τι αντιμετώπισε. Όσο μου το διηγιόταν, μου φάνηκε πάρα πολύ κινηματογραφικό. Το συζήτησα με τον φίλο μου συγγραφέα Σωτήρη Κακίση, του άρεσε κι έτσι κάτσαμε και το γράψαμε μαζί.

Το αντιμετώπισα ως κωμωδία. Στο μοντάζ, όσοι ήρθαν να το δουν, είχαν μείνει ανέκφραστοι και στο τέλος μου είπαν ότι είναι μια πάρα πολύ μελαγχολική ταινία. Και αισθάνθηκα ότι απέτυχα παταγωδώς. Ευτυχώς όμως στη Δράμα το κοινό ανταποκρίθηκε και γέλασε πάρα πολύ, ακόμα και σε σημεία που δεν το πίστευα. Αυτό είναι τρομερή χαρά, πολύ μεγαλύτερη από το βραβείο.

Πάντα είναι πολύ ευχάριστο να παίρνεις ένα βραβείο, γιατί αισθάνεσαι ότι οι κόποι σου ανταμείβονται. Βέβαια, από την άλλη, επειδή πάρα πολύ συχνά τα βραβεία δεν είναι δίκαια για διάφορους λόγους -πας στα φεστιβάλ και βλέπεις ότι υπάρχουν πάρα πολύ καλές ταινίες και βραβεύονται οι χειρότερες- έφτασα να ανησυχώ μήπως τώρα που πήρα βραβείο σημαίνει ότι έχω κάνει μια πολύ κακή ταινία! Μήπως κάτι δεν έχω κάνει καλά;

Για πολλούς ήταν θαύμα που βραβεύτηκε η ταινία μου, γιατί δεν είναι «κοινωνικού προβληματισμού» (και ό,τι τέλος πάντων σημαίνει αυτό). Οι ταινίες που βραβεύονται φαίνεται ότι πρέπει οπωσδήποτε να έχουν παιδάκια ή μετανάστες για να συγκινήσουν. Πιστεύω ότι υπάρχει κι άλλος τρόπος να πεις τα πράγματα που θέλεις, να μιλήσεις στο κοινό.

Για τη δουλειά μου τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα εδώ. Όσο για το εξωτερικό, αν πεις σκηνοθέτης, διευθυντής φωτογραφίας κ.λπ. από την Ελλάδα, σε αντιμετωπίζουν σαν ένα τίποτα. Που μπορεί να μην ισχύει, αλλά γι' αυτούς έτσι είναι, δεν υπάρχεις στο χάρτη. Θυμάμαι όταν πήγαινα στο Μόναχο και έλεγα από πού έρχομαι, έπεφτε γέλιο. Δυστυχώς, ακόμα και σήμερα, όποιος θέλει να ασχοληθεί σοβαρά με το σινεμά πρέπει να ξενιτευτεί.

Αλλά είμαι αισιόδοξη, γιατί πλέον υπάρχει εδώ μια γενιά νέων σκηνοθετών που έχουν εκπαιδευτεί στο εξωτερικό, κατέχουν την τεχνική, έχουν και μια ματιά και πιστεύω ότι θα προχωρήσει η κατάσταση. Το «νέος σκηνοθέτης» στην Ελλάδα, βέβαια, έχει εντελώς διαφορετική έννοια από αυτήν που έχει στην Αγγλία ή τη Γερμανία. Εδώ όλα είναι ετεροχρονισμένα. Αναγκαστικά. Αν παρουσιαζόταν κάποια ευκαιρία, κάποια δουλειά, κι εγώ θα έφευγα από την Ελλάδα. Και θα νοσταλγούσα πάντα την Αθήνα και τη Μύκονο.

Αγαπώ την Αθήνα, ειδικά το κέντρο. Όταν λείπω πολύ καιρό τη νοσταλγώ. Δεν μπορώ να διανοηθώ να μένει κάποιος στα βόρεια προάστια, δεν το καταλαβαίνω. Είτε πας στην περιφέρεια να μείνεις, σε ένα νησί, ή στο κέντρο. Γιατί και τα βόρεια προάστια έχουν φασαρία και επιπλέον είναι αποστειρωμένα, δεν έχουν ζωή, αλλά ούτε είσαι κοντά στη φύση. Οπότε άμα ζω στην πόλη, θέλω να είμαι μέσα στο χάος, στη βρόμα, σε όλα.

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Γιώργος Τσιαντούλας, ηθοποιός, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / «Γελάτε γιατί χανόμαστε, κάντε σεξ, ταξιδέψτε, διαβάστε και φάτε, φάτε, φάτε»

Ο πολυσυζητημένος πρωταγωνιστής της ταινίας «Το καλοκαίρι της Κάρμεν», Γιώργος Τσιαντούλας, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ζει στο Παγκράτι, διατηρεί θεατρική ομάδα στα Τρίκαλα, έχει παίξει σε παραστάσεις του Ρομέο Καστελούτσι και του Δημήτρη Παπαϊωάννου και τα πιο ριψοκίνδυνα πράγματα που έχει κάνει είναι «γαστρονομικοί συνδυασμοί σε λάθος στιγμή και λάθος ώρα».
M. HULOT
Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LIFO

Οι Αθηναίοι / Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LiFO

Η μεγάλη κυρία του ελληνικού τραγουδιού μιλά για τις ανεξίτηλες συναντήσεις της πορείας της, για το πώς πήγε κόντρα στο ρεύμα της εποχής της, για μια ζωή χορτάτη. Δουλεύοντας επί 67 συναπτά έτη δεν ανέχεται να της πει κανείς «τι ανάγκη έχεις;».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αγνή Πικιώνη: «Η Αθήνα έχει εξελιχθεί σ’ ένα μαζικό λούνα παρκ»

Οι Αθηναίοι / «Δυσκολεύονταν να με πλησιάσουν επειδή ήμουν η κόρη του Πικιώνη»

Η Αγνή Πικιώνη, κόρη του οραματιστή αρχιτέκτονα που είχε αφοσιωθεί στη λαϊκή αρχιτεκτονική, μιλά για τη ζωή της δίπλα σε εκείνον, που της έμαθε ότι «ένας απλός άνθρωπος μπορεί να φτιάξει κάτι σημαντικό». Αρχιτέκτονας και η ίδια, φρόντισε να διασώσει και να ταξινομήσει το έργο του. Τη θυμώνει η μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική και πιστεύει ότι η Αθήνα έχει χάσει το στοίχημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Από το Μπανγκλαντές ως τη Μόρια και την Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Oliveya Myrah

Οι Αθηναίοι / Μπανγκλαντές / Μόρια / Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Ovileya Myrah

«Για πολύ καιρό ο κόσμος μόνο έπαιρνε από μένα. Τώρα προσπαθώ κι εγώ να κερδίσω πράγματα, να νιώσω ότι έχω μια θέση»: Η διερμηνέας και ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και σερβιτόρα στο Shamone είναι η Αθηναία της εβδομάδας. (Προσοχή: Το κείμενο περιλαμβάνει περιγραφές σεξουαλικής κακοποίησης και αυτοτραυματισμού.)
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μανώλης Παπουτσάκης

Οι Αθηναίοι / Μανώλης Παπουτσάκης: «Νομίζεις ότι το χαίρεται ο εστιάτορας που αγοράζει και πουλάει ακριβά;»

Χαρούπι και Δέκα Τραπέζια στη Θεσσαλονίκη, Pharaoh στην Αθήνα. Ένας σεφ με μεγάλες επιτυχίες στο παλμαρέ του μιλά για το τώρα της γαστρονομίας, εξηγεί γιατί η ελληνική κουζίνα σήμερα δεν έχει σχέση με αυτό που ήταν κάποτε και ανοίγει το θέμα που συζητάνε οι foodies: Το sitting στα εστιατόρια.
M. HULOT