Ο «θείος» από την Ταϊλάνδη

Ο «θείος» από την Ταϊλάνδη Facebook Twitter
0

Στην απονομή του Χρυσού Φοίνικα στις Κάννες πέρυσι τον Μάιο για την ταινία Ο θείος Μπούνμι θυμάται τις προηγούμενες ζωές του, μεταξύ άλλων, ο Απίτσατπονγκ Ουερασεθάκουλ ευχαρίστησε τα πνεύματα και τα φαντάσματα της πατρίδας του. Η ταινία, βασισμένη στο βιβλίο ενός μοναχού για έναν άντρα που μέσα από τον διαλογισμό μπορούσε να θυμάται προηγούμενα περάσματά του από τη Γη ως βουβάλι, πνεύμα, άνθρωπος, αγελάδα και ούτως καθεξής, είναι μέρος του περίφημου Primitive Ρroject του. Ο Ταϊλανδός κινηματογραφιστής έχει συμπεριλάβει σ' αυτό installations, φωτογραφίες, video art, αυτή την ταινία και κάποιες επόμενες. Ένα work in progress που θα απασχολήσει για αρκετά χρόνια τους θαυμαστές του Τζο, όπως προτιμάει να τον αποκαλούν οι φίλοι του. Παρών στο τελευταίο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για ένα τιμητικό αφιέρωμα στο σύνολο του έργου του χάρη στις «Ημέρες Ανεξαρτησίας», μίλησε εκτενώς για τα ερεθίσματά του, τη ζούγκλα, τους γιατρούς γονείς του, τα πνεύματα και τον κινηματογράφο ως εμπειρία.

Σε μια εποχή που κυριαρχεί ο αθεϊσμός και αμφισβητείται οτιδήποτε μεταφυσικό, εσείς με τον «Θείο Μπούνμι» προσπαθείτε να εικονογραφήσετε τον άυλο κόσμο...

Νομίζω ότι μπορεί κανείς να δει ανάλογα φιλμ από πολλές χώρες της Ευρώπης. Πάντως, δεν την αντιμετωπίζω ως μια ταινία γύρω από τη θρησκεία. Πολλοί νομίζουν ότι είναι βουδιστική, αλλά δεν είναι. Είναι ένα έργο υποκειμενικής οπτικής. Συγκεντρώνει πολλές από τις μνήμες που έχω ως παιδί από ένα νοσοκομείο στη βορειοανατολική Ταϊλάνδη όπου εργάζονταν οι γονείς μου, μια πολύ δύσκολη περιοχή να μεγαλώνεις, καθώς είναι έντονα φορτισμένη πολιτικά από τις διώξεις και τις δολοφονίες των κομμουνιστών, αλλά και αναφορές στα παλιού τύπου κόμικ τα οποία διάβαζα τότε και στις ταινίες που έβλεπα στην τηλεόραση. Οπότε δεν μπορώ να βάλω ετικέτες. Πάνω απ' όλα, η ταινία είμαι εγώ.

Πώς θα περιγράφατε τον εαυτό σας;

Ίσως ως ένα υβρίδιο. Νομίζω αυτή είναι η σωστή λέξη.

Εξακολουθείτε να βλέπετε τον κινηματογράφο που βλέπατε μικρός; Βλέπετε mainstream αμερικανικές ταινίες;

Φυσικά! Τις λατρεύω τις χολιγουντιανές ταινίες, ειδικά τις ταινίες καταστροφής με τα πολλά ειδικά εφέ.

Αλήθεια; Δεν προτιμάτε τα ψυχολογικά δράματα;

Όλα μου αρέσουν. Το Χόλιγουντ είναι εξπέρ στον συμβιβασμό με την αγορά. Οφείλεις να το θαυμάσεις αυτό.

Εσείς νιώθετε ότι συμβιβαστήκατε με τον «Θείο Μπούνμι»; Σε σχέση με τις προηγούμενες ταινίες σας, είναι πιο κατανοητή ίσως...

Αυτό πιστεύουν και οι παραγωγοί μου. Ότι είναι η πιο προσιτή ταινία που έχω κάνει. Αλλά δεν μπορώ να κρίνω την ταινία μου ο ίδιος. Εγώ νομίζω ότι απλά κάνω πάντα την ίδια ταινία.

Δεν κατηγοριοποιείτε τη δουλειά σας;

Φυσικά, αλλά όσον αφορά το πόσο προσιτό είναι ένα φιλμ και πόσο εμπορικό και mainstream, αυτό δεν το ξέρω. Εγώ κάνω ταινίες για μένα.

Οπότε, δεν σκεφτήκατε «ας κάνω κι ένα τέτοιου τύπου φιλμ, να είναι πιο κατανοητό στο ευρύ κοινό»;

Ίσως να πω «ας κάνω αυτό το φιλμ πιο πολιτικοποιημένο». Αλλά δεν μπορώ να ξέρω πώς θα το κρίνει το κοινό.

Πώς αντέδρασε το κοινό στην Ταϊλάνδη όταν βγήκε ο «Θείος Μπούνμι» στις αίθουσες;

Πολύ θετικά. Το προγραμματίσαμε για δύο εβδομάδες, και μάλιστα σε multiplex, και παίχτηκε για έξι.

Πώς αποφασίζετε ποιο θα είναι το επόμενο σχέδιό σας;

Είναι μια φυσιολογική διεργασία. Πάω σε ένα μέρος, μιλάω με τους ανθρώπους, κοιτάζω. Ταξιδεύω συχνά με το συνεργείο μου και συζητάμε μαζί τις ιδέες μας.

Δεν έχετε πρόβλημα να συνδυάζετε ζώα με ανθρώπους. Όπως στην ερωτική σκηνή της πριγκίπισσας με το ψάρι, που είτε σοκάρει είτε προξενεί γέλιο.

Μέσα στην ταινία έχω εντάξει πολλά διαφορετικά είδη κινηματογράφου. Ένα από αυτά είναι οι παλιές δραματικές ταινίες εποχής με πριγκιπόπουλα που μπορείς να δεις ακόμα στην τηλεόραση. Στη συγκεκριμένη σκηνή απλώς πρόσθεσα την ιδέα της ερωτικής περίπτυξης, ώστε να δείξω την πριγκίπισσα πιο ευτυχισμένη (γέλια).

Ποιο θα ήταν το ιδανικό μέρος όπου θα θέλατε να παίζονται τα φιλμ σας; Μια γκαλερί, μια κινηματογραφική αίθουσα ή το ίντερνετ;

Έχω κάνει διαφορετικών ειδών φιλμ. Κάποια μπορεί να τα δει κανείς στο ίντερνετ και άλλα στις αίθουσες. Όταν υπογράφεις συμβόλαιο με μια εταιρεία παραγωγής πρέπει να σχεδιάσεις την ταινία σου έτσι ώστε να μην ξεπερνάει τις δύο ώρες και να προορίζεται για κανονικό κινηματογράφο με dolby system.

Αυτό δεν έχει αλλάξει τη σχέση σας με την τέχνη. Δεν μοιάζει να σας απασχολεί ένα αναγνωρίσιμο στυλ ως κινηματογραφιστή.

Έτσι είμαι. Έχω διαφορετικούς χρόνους. Ο κινηματογράφος είναι σαν τη ζωή. Η ζωή δεν λειτουργεί με έναν ρυθμό. Οπότε, κι εγώ έχω διαφορετικούς ρυθμούς. Το να επαναλαμβάνομαι δεν είναι κάτι που μου αρέσει. Πώς αλλάζει συνεχώς στυλ ο Γκέρχαρντ Ρίχτερ, μια ρεαλιστικό, μια αφηρημένο; Είναι ελευθερία να μην περιορίζεις τον εαυτό σου σε έναν τύπο έκφρασης.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Lgbtqi+ / Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Η κλινική ψυχολόγος και συνιδρύτρια του Orlando LGBT+ σε μια συγκινητική, διαφωτιστική και ενδυναμωτική συζήτηση για την πορεία που έχει διανύσει η εγχώρια ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, αλλά και η ίδια, προς την ορατότητα και για όσα ακόμα πρέπει να γίνουν για την ισότητα και την αποδοχή άμεσα, εδώ και τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Συνέντευξη / Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Ο υποψήφιος ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας εξηγεί πώς πήρε το όνομά του, ποιο είναι το πρόβλημα με τις περιουσίες των Χειμαρριωτών, τι θα κάνει αν πάει στην Ευρωβουλή και δηλώνει πως θα υπερασπιζόταν με χαρά τα δικαιώματα oποιασδήποτε άλλης μειονότητας.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ