Γιάννης Κόκκος

Γιάννης Κόκκος Facebook Twitter
Αν δεν βρούμε την προσωπική μας σύνδεση με ένα έργο, τότε δεν θα μπορέσουμε να το δώσουμε στους άλλους για να γίνει δικό τους... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
0


Ο Γιάννης Κόκκος έφτασε στην Αθήνα για να σκηνοθετήσει τον Οθέλλο του Βέρντι στο Ηρώδειο κατευθείαν από τη Ρωσία. Αθηναίος, μακριά από την Ελλάδα τα τελευταία πενήντα χρόνια, χειρίζεται την ελληνική γλώσσα με εντυπωσιακό τρόπο. Σπανίως «σκοντάφτει» σε κάποια λέξη και δεν του αρέσει καθόλου.


«Το πατρικό μου ήταν στην Αχαρνών, ένα νεοκλασικό. Στη συνέχεια, μέναμε στην Πατησίων. Η μητέρα μου αγαπούσε το θέατρο. Ήμουν παθιασμένος με τη σκηνογραφία και το θέατρο από πολύ μικρός. Μυστήρια πράγματα. Δεν ξέρω πότε έγινε η αρχή, ξέρω σίγουρα ότι το θέατρο της Τετάρτης που ακούγαμε στο ραδιόφωνο έπαιξε ρόλο. Νομίζω ότι το ραδιοφωνικό θέατρο, που δεν υπάρχει πια, ήταν μια πόρτα για να ανοίξει η φαντασία. Από την άλλη, ήταν το θέατρο που έβλεπα από μικρός. Μου άρεσε η τραγωδία. Κουβαλάω πάντα αυτή την πρώτη αγάπη στην τραγωδία και αυτός ίσως είναι ένας από τους λόγους που αγαπώ την όπερα. Η σύνδεση του λόγου με τη μουσική είναι κάτι που βρίσκω υπερβατικό, που ξεφεύγει από τη νατούρα, γιατί είμαι απόλυτα αντινατουραλιστής».


Στα ταξίδια του στον κόσμο κουβαλάει πάντα τους ποιητές, τον Ρίτσο, τον Σεφέρη, τον Ελύτη, τον Σαχτούρη. Τον Μποντλέρ, τον Ρεμπό, τον Πούσκιν, τον Ουγκό και τον Στίβενσον. Τον Χέρμαν Μέλβιλ, ως ποιητή του πολέμου αλλά και ποιητή της Ελλάδας.


«Ο Μέλβιλ έχει γράψει ένα-δυο ποιήματα πάνω στον Παρθενώνα που είναι από τα πιο ωραία που υπάρχουν. Και πάνω απ' όλους βάζω τον Τσαρούχη. Για μένα ο Τσαρούχης ήταν πρωτοπόρος ως σκηνογράφος και ως ζωγράφος και για προσωπικούς λόγους μια παρουσία πολύ σημαντική. Γιατί ο Τσαρούχης και κάποιοι από τη γενιά του, και στη λογοτεχνία και στη ζωγραφική και στις άλλες τέχνες, έκαναν τη μεγάλη σύνδεση της σύγχρονης Ελλάδας με το Βυζάντιο, την αρχαία Ελλάδα, τη λαϊκή τέχνη, την αστική τέχνη και τη μοντέρνα, ευρωπαϊκή τέχνη, χωρίς κανένα εθνικιστικό στοιχείο. Είναι κάτι που μπορούμε να εκτιμήσουμε πολύ, ιδιαίτερα στην Ελλάδα, και σήμερα ακόμα περισσότερο. Αυτή η τέχνη είναι σύγχρονη, ουσιαστική και πέρα από τον χρόνο».

Γιάννης Κόκκος Facebook Twitter
Το πιο φοβερό που μπορεί να συμβεί σε μια χώρα είναι το παραμικρό στάχυ, ο παραμικρός κόκκος άμμου, να μην της ανήκει... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO


Η αληθινή πατρίδα του Γιάννη Κόκκου είναι το θέατρο. Όπου και να βρίσκεται, η κάθε παράσταση είναι ένας κύκλος ζωής αλλά και η αφορμή να συναντηθεί με άλλες κουλτούρες, με ανθρώπους που έχουν έναν άλλο τρόπο ζωής. Με περισσότερες από διακόσιες παραστάσεις στο ενεργητικό του, μας αναφέρει αυτές που έχει αγαπήσει περισσότερο. Είναι η Ηλέκτρα και ο Άμλετ σε σκηνοθεσία Αντουάν Βιτέζ, τα Πουλιά του Μπράουνφελς, οι Τρώες στο Σατλέ, η Λευκή Πριγκίπισσα, η Ορέστεια του Ξενάκη, η Ορέστεια στην Επίδαυρο, η Ιφιγένεια στην Κομεντί Φρανσέζ, το Φονικό στην εκκλησιά στη Σκάλα και ο Μπόρις Γκουντούνοφ στη Βιέννη, ο Δον Κιχώτης του Μασνέ στο Μαριίνσκι και οι Βασσαρίδες.


«Σήμερα σκηνοθετώ όπερες σχεδόν αποκλειστικά. Αυτό συνέβη φυσικά. Κατά κάποιον τρόπο, βοήθησε το ότι ήμουν σκηνογράφος. Αυτός είναι ο πρώτος τρόπος με τον οποίο εκφράζομαι. Από πολύ παλιά ήθελα να ανεβάσω μόνο ένα έργο και, τελικά, το έκανα το 1987, μετά από πίεση της γυναίκας μου, που μου έλεγε "πρέπει να το κάνεις". Ήταν η Λευκή Πριγκίπισσα του Ρίλκε που ανέβηκε στο θέατρο πρώτη φορά παγκοσμίως. Μετά από αυτό δεν είχα την ανάγκη να ασχοληθώ με κάτι άλλο. Αμέσως μετά έτυχε να κάνω την Ορέστεια του Ξενάκη. Ήταν ένα αριστούργημα, μια στιγμή στη ζωή μου πολύ σημαντική. Ακολούθησε ο Μπόρις Γκουντούνοφ και είδα ότι η όπερα με γέμιζε. Από την άλλη, στην απόφασή μου συντέλεσε και ο θάνατος του Βιτέζ. Συνεργαζόμασταν είκοσι χρόνια και δεν ήθελα να συνεργαστώ με κανέναν άλλο πια. Ήταν μια ένωση σπουδαία. Βλέπαμε με τον ίδιο τρόπο το θέατρο και επικοινωνούσαμε αισθητικά χωρίς να μιλάμε πολύ πάνω στις παραστάσεις – σαν τα ζευγάρια. Στο θέατρο, όταν υπάρχουν αυτά τα ζευγάρια, "σκηνοθέτης - σκηνογράφος", όταν υπάρχει αυτή η σύνδεση, τα πράγματα "γίνονται"».


Στο θέατρο ο Γιάννης Κόκκος αποδέχεται τα πάντα, όσα πηγάζουν από μια εσωτερική ανάγκη του δημιουργού, τα πιο έξαλλα, τα πιο ακραία, αρκεί, όπως υποστηρίζει, να υπάρχει «μια ποιητική πειστικότητα».
«Αυτό που δεν αποδέχομαι είναι να συμβαίνει κάτι απλώς για να είναι διαφορετικό. Αν δεν βρούμε την προσωπική μας σύνδεση με ένα έργο, τότε δεν θα μπορέσουμε να το δώσουμε στους άλλους για να γίνει δικό τους. Γιατί, τελικά, τι είμαστε; Οι μεταφραστές των έργων, των σύγχρονων και των παλαιών. Και αυτά που πιστεύουμε βγαίνουν μέσα από τις ερμηνείες που δίνουμε».


Με τον Οθέλλο ασχολείται για πρώτη φορά. Είναι από τους ήρωες που προσωπικά τον ενδιαφέρουν περισσότερο. Οι ήρωες που παρακολουθούμε αρχικά τη λάμψη, κατόπιν τη συνεχή φθορά και τελικά την πτώση τους. Ο Βέρντι ακολουθεί αρκετά πιστά τον Σαίξπηρ και δίνει με πολύπλοκο και ακριβή ψυχολογικά τρόπο και μουσικά τις πιο λεπτές αποχρώσεις του θεατρικού αυτού χαρακτήρα.


«Ο Οθέλλος έχει κάτι το πολύ ιδιαίτερο. Μουσικά, κατά κάποιον τρόπο ανοίγει το δρόμο για τη σύγχρονη όπερα. Ο Βέρντι, μετά από μια μακρά καλλιτεχνική σιωπή, βρίσκει έναν διαφορετικό τρόπο να αντιμετωπίσει την όπερα. Ο λόγος βγαίνει ιδιαίτερα, τραγουδιστά και μιλητά με μεγάλη ακρίβεια. Έχει αφαιρέσει τη λυρικότητα από τις σκηνές που είναι άγριες και οι καλοί τραγουδιστές του Βέρντι το κάνουν αυτό, δεν φοβούνται να τους πουν ότι δεν τραγουδάνε. Ο Βέρντι αφήνει οτιδήποτε είναι συνδεδεμένο με το μελόδραμα και μπαίνει στο δράμα. Αλλάζει όλους τους κανόνες της όπερας και των προσώπων, των μεγάλων ρόλων της όπερας. Αγαπάω τον Οθέλλο και ως πρόσωπο, επειδή φέρει το στίγμα του διαφορετικού, προέρχεται από μία συγκεκριμένη κουλτούρα, ενώ έχει εισδύσει κι έχει αποδεχτεί μια άλλη – μάλιστα, έχει αναδειχτεί μέσα σε αυτήν. Εδώ μπαίνει και το ισχυρό κοινωνικό πλαίσιο: μια κοινωνία συντηρητική, ταξική κι έντονα θρησκευτική, η οποία έχει ανάγκη από έναν δυνατό στρατηγό που υπερασπίζεται την πόλη. Η ισορροπία αυτή είναι ανασφαλής. Μόλις έρχεται η κατάπτωση, ο ρατσισμός, που για μια στιγμή δεν υπήρχε σε πρώτο πλάνο, εμφανίζεται όπως τα πράγματα που γνωρίζουμε και βλέπουμε καθημερινά και στις δικές μας κοινωνίες. Είναι και το σημείο στο οποίο ο Ιάγος τον βρίσκει τρωτό».

Γιάννης Κόκκος Facebook Twitter
Αυτό που μου είναι ανυπόφορο είναι ότι στις εξτρεμιστικές θρησκευτικές απόψεις που προέρχονται κυρίως από φανατικά αντρικά μυαλά όλων των δογμάτων η γυναίκα είναι πάντα το εξιλαστήριο θύμα ή ο αποδιοπομπαίος τράγος... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO


Ο Βέρντι είχε σκεφτεί να δώσει στο έργο τον τίτλο «Ιάγος». Η ακραία μορφή αυτού του αρνητικού χαρακτήρα εμφανίζεται όχι ως δαιμονικό πρόσωπο αλλά ως πρόσωπο κενό, πρόσωπο γεμάτο φθόνο προς οτιδήποτε ανθίζει γύρω του. Το πρόσωπο ενός μέτριου ανθρώπου. Μια άρνησή του είναι που εκφράζεται μέσα από τον μηδενισμό του. Το «δεν είμαι εγώ αυτό που είναι». Άρα τίποτα. Ποια θα είναι η σκηνογραφία αυτών των ψυχικών συγκρούσεων;


«Παρόλο που γενικά στους αρχαίους χώρους, που έχουν μια ιδιαίτερη δύναμη, σκηνογραφώ με έναν τρόπο πολύ απλό, εδώ, αντίθετα, προσπάθησα να δώσω έναν χώρο που είναι ακριβώς η εικονογράφηση του εσωτερικού κόσμου του Ιάγου: το χάος. Όπως και το χάος του Οθέλλου, δοσμένο με έναν τρόπο ποιητικά εξπρεσιονιστικό».


Ο Γιάννης Κόκκος πιστεύει ότι όσο δυνατοί είναι οι ανδρικοί χαρακτήρες, άλλο τόσο είναι και ο χαρακτήρας της Δυσδαιμόνας.


«Η Δυσδαιμόνα δεν είναι μια γυναίκα εύθραυστη. Έχει πολεμήσει την οικογένεια και την κοινωνία για να παντρευτεί αυτό τον διαφορετικό άνθρωπο, έχει μαγευτεί από τα λόγια του και μέσα σε αυτή την απέραντη αγάπη δέχεται και τον θάνατο από το χέρι του. Μέσα στη θρησκευτική φαντασίωση του Οθέλλου και πέρα από τη ζήλια του γίνεται η γυναίκα-δαίμονας. Αυτό που μου είναι ανυπόφορο είναι ότι στις εξτρεμιστικές θρησκευτικές απόψεις που προέρχονται κυρίως από φανατικά αντρικά μυαλά όλων των δογμάτων η γυναίκα είναι πάντα το εξιλαστήριο θύμα ή ο αποδιοπομπαίος τράγος».


Ο Γιάννης Κόκκος έρχεται συχνά στην Ελλάδα, στην Κέρκυρα. Σιγοτραγουδά το αγαπημένο του τραγούδι, το «Ο ταχυδρόμος πέθανε», και ανησυχεί γιατί βλέπει στο Ίντερνετ να πουλιέται όλη η Ελλάδα.
«Το πιο φοβερό που μπορεί να συμβεί σε μια χώρα είναι το παραμικρό στάχυ, ο παραμικρός κόκκος άμμου, να μην της ανήκει. Δεν λέω στους Έλληνες αλλά στην Ελλάδα. Όταν χτιστούν όλα, κάθε σπιθαμή γης, κάθε ακτή, τότε θα εκλείψει και ο λόγος για τον οποίο φτάνουν εδώ από όλα τα μέρη της Γης. Αυτός είναι αληθινά ένας φαύλος κύκλος».

Τζουζέππε Βέρντι, Οθέλλος
Μουσική διεύθυνση: Μύρων Μιχαηλίδης
Σκηνοθεσία - σκηνικά - κοστούμια: Γιάννης Κόκκος
27, 29, 30, 31 Ιουλίου
Ωδείο Ηρώδου Αττικού
Νέα παραγωγή στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών
Ώρα έναρξης: 21.00
www.nationalopera.gr

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μόνη πλέον λύση η δημιουργία ενός διεθνικού ομοσπονδιακού κράτους Ισραηλινών και Παλαιστινίων»

Διεθνή / «Μόνη πλέον λύση η δημιουργία ενός διεθνικού ομοσπονδιακού κράτους Ισραηλινών και Παλαιστινίων»

Από τις πιο έγκυρες πηγές αναφορικά με τα τεκταινόμενα στη Μέση Ανατολή, ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Πέτρος Παπακωνσταντίνου σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στην ισραηλινοπαλαιστινιακή σύγκρουση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν χρειάζεται να έχει ένας αστυνομικός προοδευτικές ιδέες, προέχει να είναι επαγγελματίας»

Οπτική Γωνία / «Δεν χρειάζεται να έχει ένας αστυνομικός προοδευτικές ιδέες, προέχει να είναι επαγγελματίας»

Ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, Ανδρέας Τάκης, μιλά για την αστυνομική βία και αυθαιρεσία με αφορμή την έκδοση της έρευνας που συνέπεσε με τη δημοσιοποίηση της υπόθεσης του Μοχάμεντ Καμράν Ασίκ, ο οποίος βρέθηκε νεκρός στο τμήμα του Αγίου Παντελεήμονα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Lgbtqi+ / Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Η κλινική ψυχολόγος και συνιδρύτρια του Orlando LGBT+ σε μια συγκινητική, διαφωτιστική και ενδυναμωτική συζήτηση για την πορεία που έχει διανύσει η εγχώρια ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, αλλά και η ίδια, προς την ορατότητα και για όσα ακόμα πρέπει να γίνουν για την ισότητα και την αποδοχή άμεσα, εδώ και τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Συνέντευξη / Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Ο υποψήφιος ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας εξηγεί πώς πήρε το όνομά του, ποιο είναι το πρόβλημα με τις περιουσίες των Χειμαρριωτών, τι θα κάνει αν πάει στην Ευρωβουλή και δηλώνει πως θα υπερασπιζόταν με χαρά τα δικαιώματα oποιασδήποτε άλλης μειονότητας.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ