Αποθεωτικές κριτικές από τους New York Times και το Vulture για τους «Όρνιθες» του Νίκου Καραθάνου

Αποθεωτικές κριτικές από τους New York Times και το Vulture για τους «Όρνιθες» του Νίκου Καραθάνου Facebook Twitter
Ο κριτικός των New York Times καταλήγει πως «τέτοιο διονυσιασμό που δυναμιτίζει ολόκληρο το θέατρο έχουν να δουν οι Νεοϋορκέζοι από την εποχή της ακμής του καινοτόμου Living Theater στα '60s». Φωτο: Κική Παπαδοπούλου
1

Την αποθέωση και τις διθυραμβικές κριτικές των σημαντικότερων εντύπων της Αμερικής γνωρίζουν εδώ και λίγες ώρες οι «Όρνιθες» του Αριστοφάνη, η παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση σε σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου που έχει ταξιδέψει στη Νέα Υόρκη.

Μετά από sold out παραστάσεις σε Επίδαυρο και Αθήνα, το 2016, με live streaming όπου συνδέθηκαν 44.000 υπολογιστές από 110 χώρες σε κάθε γωνιά του πλανήτη, οι «Όρνιθες» παρουσιάζονται στον ετήσιο προγραμματισμό του St. Ann's Warehouse στο Μπρούκλιν, από 2 έως 13 Μαΐου.

Η κωμωδία του Αριστοφάνη έχει πρωταγωνιστική θέση στο «Φεστιβάλ των Τεχνών και των Ιδεών» που διοργανώνει το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο στη Νέα Υόρκη, με τον τίτλο «Birds: a Festival inspired by Aristophanes».

Ο Μπεν Μπράντλεϊ, κριτικός της εφημερίδας New York Times, περιγράφει χαρακτηριστικά τις αναφορές του έργου στη σύγχρονη πολιτική σκηνή της Αμερικής και του προέδρου Τραμπ. «Το χάος που προκύπτει από τις προσπάθειες δημιουργίας νέων πολιτικών τάξεων είναι κάτι με το οποίο οι σύγχρονοι Έλληνες θα είναι σίγουρα εξοικειωμένοι. Αλλά αυτή η προσαρμογή του κειμένου του Αριστοφάνη από τον Καράθανο και τον Γιάννη Αστέρη δεν πρέπει να ερμηνεύεται ως ένα σχόλιο για τα σύγχρονα γεγονότα» αναφέρει στην κριτική του.

«Οι Όρνιθες συχνά απλώνονται ως ένα θυμωμένο όργιο, στο οποίο είναι δύσκολο να ξεχωρίσεις την αγάπη και τον πόλεμο», αναφέρει σε άλλο σημείο. «Δεν είναι ακριβώς όμορφο, αλλά είναι σκληρό και υπνωτικό, πρωτόγονο και αιθέριο ταυτόχρονα. Είναι η μουσική της γήινης ύπαρξης, με όλες τις μυστηριώδεις, δελεαστικές υποσχέσεις της, που περιμένουν να εκπληρωθούν - και να ματαιωθούν».

Ο κριτικός καταλήγει πως «τέτοιο διονυσιασμό που δυναμιτίζει ολόκληρο το θέατρο έχουν να δουν οι Νεοϋορκέζοι από την εποχή της ακμής του καινοτόμου Living Theater στα '60s».

Αποθεωτικές κριτικές από τους New York Times και το Vulture για τους «Όρνιθες» του Νίκου Καραθάνου Facebook Twitter
St. Ann's Warehouse. Φωτο: Pavel Antonov

Αλλά και η κριτική της Σάρα Χόλντρεν για το Vulture του New York Magazine είναι εξίσου θερμή. «Είναι μια παράξενη, πρόστυχη κωμωδία, 400 χρόνια παλιότερη από τον Ιησού, αλλά γεμάτη με αλληγορίες που ακόμα αναγνωρίζουμε και μας απασχολούν».

Η κριτικός κάνει λόγο για ένα έργο που «με έναν ατρόμητο θίασο 19 ηθοποιών, είναι ένα φεστιβάλ από μόνο του», αναφέροντας ότι «μετά το τέλος της παράστασης νιώθεις κάπως περίεργα και πολύ μεθυστικά».

Η κριτική καταλήγει να κάνει λόγο για «καθαρή θεατρική απόλαυση»: «Αυτές τις μέρες, η απόλαυση μοιάζει με πρόκληση. Το να βρίσκεις πράγματα και ανθρώπους για να γιορτάσεις, μοιάζει από μόνο του πολιτική πράξη, πολύ πιο απαραίτητη από οτιδήποτε άλλο. Δόξα τους Θεούς που κάποια έργα φέρνουν ακόμα χαρά».

Οι πρώτες παραστάσεις του έργου ήταν sold out και οι συντελεστές λαμβάνουν θερμό standing ovation μετά τη λήξη. Μεταξύ των διάσημων που παρακολούθησαν το έργο ήταν και ο Τζέρεμι Άιρονς. 

Culture
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Δεν έχω σχέση με τη νοσταλγία. Ούτε ελάχιστη. Πιστεύω στο παρόν και μόνο».

Οι Αθηναίοι / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Δεν έχω σχέση με τη νοσταλγία. Ούτε ελάχιστη. Πιστεύω στο παρόν και μόνο».

Η Διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση είναι μια ισχυρή προσωπικότητα που γεννήθηκε στα Γιάννενα, αλλά κατάφερε να αλλάξει τον πολιτιστικό ρυθμό της ομορφάσχημης Αθήνας - αυτής που στο μυαλό της φάνταζε ως «η γη της ελευθερίας».
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 - ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια