Την αποθέωση και τις διθυραμβικές κριτικές των σημαντικότερων εντύπων της Αμερικής γνωρίζουν εδώ και λίγες ώρες οι «Όρνιθες» του Αριστοφάνη, η παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση σε σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου που έχει ταξιδέψει στη Νέα Υόρκη.
Μετά από sold out παραστάσεις σε Επίδαυρο και Αθήνα, το 2016, με live streaming όπου συνδέθηκαν 44.000 υπολογιστές από 110 χώρες σε κάθε γωνιά του πλανήτη, οι «Όρνιθες» παρουσιάζονται στον ετήσιο προγραμματισμό του St. Ann's Warehouse στο Μπρούκλιν, από 2 έως 13 Μαΐου.
Η κωμωδία του Αριστοφάνη έχει πρωταγωνιστική θέση στο «Φεστιβάλ των Τεχνών και των Ιδεών» που διοργανώνει το Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο στη Νέα Υόρκη, με τον τίτλο «Birds: a Festival inspired by Aristophanes».
Ο Μπεν Μπράντλεϊ, κριτικός της εφημερίδας New York Times, περιγράφει χαρακτηριστικά τις αναφορές του έργου στη σύγχρονη πολιτική σκηνή της Αμερικής και του προέδρου Τραμπ. «Το χάος που προκύπτει από τις προσπάθειες δημιουργίας νέων πολιτικών τάξεων είναι κάτι με το οποίο οι σύγχρονοι Έλληνες θα είναι σίγουρα εξοικειωμένοι. Αλλά αυτή η προσαρμογή του κειμένου του Αριστοφάνη από τον Καράθανο και τον Γιάννη Αστέρη δεν πρέπει να ερμηνεύεται ως ένα σχόλιο για τα σύγχρονα γεγονότα» αναφέρει στην κριτική του.
«Οι Όρνιθες συχνά απλώνονται ως ένα θυμωμένο όργιο, στο οποίο είναι δύσκολο να ξεχωρίσεις την αγάπη και τον πόλεμο», αναφέρει σε άλλο σημείο. «Δεν είναι ακριβώς όμορφο, αλλά είναι σκληρό και υπνωτικό, πρωτόγονο και αιθέριο ταυτόχρονα. Είναι η μουσική της γήινης ύπαρξης, με όλες τις μυστηριώδεις, δελεαστικές υποσχέσεις της, που περιμένουν να εκπληρωθούν - και να ματαιωθούν».
Ο κριτικός καταλήγει πως «τέτοιο διονυσιασμό που δυναμιτίζει ολόκληρο το θέατρο έχουν να δουν οι Νεοϋορκέζοι από την εποχή της ακμής του καινοτόμου Living Theater στα '60s».
Αλλά και η κριτική της Σάρα Χόλντρεν για το Vulture του New York Magazine είναι εξίσου θερμή. «Είναι μια παράξενη, πρόστυχη κωμωδία, 400 χρόνια παλιότερη από τον Ιησού, αλλά γεμάτη με αλληγορίες που ακόμα αναγνωρίζουμε και μας απασχολούν».
Η κριτικός κάνει λόγο για ένα έργο που «με έναν ατρόμητο θίασο 19 ηθοποιών, είναι ένα φεστιβάλ από μόνο του», αναφέροντας ότι «μετά το τέλος της παράστασης νιώθεις κάπως περίεργα και πολύ μεθυστικά».
Η κριτική καταλήγει να κάνει λόγο για «καθαρή θεατρική απόλαυση»: «Αυτές τις μέρες, η απόλαυση μοιάζει με πρόκληση. Το να βρίσκεις πράγματα και ανθρώπους για να γιορτάσεις, μοιάζει από μόνο του πολιτική πράξη, πολύ πιο απαραίτητη από οτιδήποτε άλλο. Δόξα τους Θεούς που κάποια έργα φέρνουν ακόμα χαρά».
Οι πρώτες παραστάσεις του έργου ήταν sold out και οι συντελεστές λαμβάνουν θερμό standing ovation μετά τη λήξη. Μεταξύ των διάσημων που παρακολούθησαν το έργο ήταν και ο Τζέρεμι Άιρονς.
σχόλια