«Elenit»: Η διεθνής επιτυχία του Ευριπίδη Λασκαρίδη επιστρέφει στη Στέγη

ELENIT του Ευριπίδη Λασκαρίδη Facebook Twitter
Μια απόλυτα ιδιοσυγκρασιακή σκηνική γλώσσα διέπει το Elenit, το εξαίσια αστείο και απείρως γοητευτικό έργο του Ευριπίδη Λασκαρίδη. Φωτ.: Julian Mommert
0

Μια πανύψηλη κυρία με ιδιαίτερη κώμη και ακόμη πιο ιδιαίτερη μύτη σηκώνει το τηλέφωνο, τραγουδάει μόνη της και συναναστρέφεται άλλα παράξενα όντα, μιλώντας τους σε μια ολόδική της γλώσσα.

Πρόκειται για τον Ευριπίδη Λασκαρίδη αυτοπροσώπως, μεταμορφωμένο σε μια αξιολάτρευτη όσο και εξωφρενική περσόνα, η οποία μας καλωσορίζει σε ένα σύμπαν όπου συμβιώνουν, μεταξύ άλλων, δεινόσαυροι και ανεμογεννήτριες, ο Stephen Hawking και μια στοίβα από λαμαρίνες, το βάθρο ενός DJ και η Νίκη της Σαμοθράκης.

Μια απόλυτα ιδιοσυγκρασιακή σκηνική γλώσσα διέπει το Elenit, το εξαίσια αστείο και απείρως γοητευτικό έργο του καταξιωμένου εντός και εκτός συνόρων Έλληνα καλλιτέχνη που παρουσιάζεται για δεύτερη φορά στη Στέγη από 16 έως 19 Φεβρουαρίου 2023.

Έχουν προηγηθεί σημαντικοί σταθμοί σε εξέχοντες πολιτιστικούς οργανισμούς και σπουδαία φεστιβάλ από το Βέλγιο ως την Ολλανδία, από τη Γαλλία έως τον Καναδά, από την Πορτογαλία έως την Ιταλία, με διθυραβικές κριτικές και sold out παραστάσεις.

Λίγο πριν τον τέταρτο κύκλο περιοδείας του στο εξωτερικό, το Elenit κάνει μια αποχαιρετιστήρια στάση στη Στέγη, εκεί όπου, τέσσερα χρόνια πριν, έδωσε την παγκόσμια πρεμιέρα του.

Οι διεθνείς κριτικές περιγράφουν το έργο του Ευριπίδη Λασκαρίδη ως «αναρχικό σωματικό θέατρο που θα μείνει για καιρό στη μνήμη» (Graham Watts, «Dance Tabs»), «μοναδικό στο είδος του που δεν μοιάζει με τίποτε άλλο» (Catherine Lalonde, «Le Devoir») και τον ίδιο ως «έναν τεχνίτη στους χρόνους και στις ατμόσφαιρες, έναν δημιουργό ασυνήθιστων χαρακτήρων, ικανό να συνδέει το οικιακό με απηχήσεις του κοσμικού» (Clàudia Brufau, «Núvol»).

Με τα έργα του να χαρακτηρίζονται «τραγικές κωμωδίες», ο Ευριπίδης Λασκαρίδης δεν κατηγοριοποιείται εύκολα. Κινείται με αιφνιδιαστικό τρόπο στα όρια του χάπενινγκ, του μπουρλέσκ και του σύγχρονου χορού, καλώντας το βλέμμα μας να σταθεί στο μεταμορφωτικό «εδώ και τώρα» της κάθε σκηνικής στιγμής που καθιστά το γνώριμο ανοίκειο και το παράλογο θαυμαστό.

ELENIT του Ευριπίδη Λασκαρίδη Facebook Twitter
Ο Ευριπίδης Λασκαρίδης δεν κατηγοριοποιείται εύκολα, κινείται με αιφνιδιαστικό τρόπο στα όρια του χάπενινγκ, του μπουρλέσκ και του σύγχρονου χορού. Φωτ.: Julian Mommert

Λίγο πριν από τον τέταρτο κύκλο περιοδείας του στο εξωτερικό, το Elenit κάνει μια αποχαιρετιστήρια στάση στη Στέγη, εκεί όπου, τέσσερα χρόνια πριν, έδωσε την παγκόσμια πρεμιέρα του. Το Elenit έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση τον Νοέμβριο του 2019, ως η πρώτη μεγάλης κλίμακας διεθνής συμπαραγωγή του Ευριπίδη Λασκαρίδη. Στη συνέχεια, περιόδευσε σε θέατρα και φεστιβάλ του εξωτερικού, μαζί με τα προηγούμενα έργα του, Relic και Τιτάνες.

Με το Relic, το 2015, ο Λασκαρίδης ανοίγει τον κύκλο των ιδιότυπων, εξωφρενικών spectacles που συστήνουν μια εντελώς πρωτότυπη σκηνική γλώσσα, καταφέρνοντας με μαγικό τρόπο να ξεπερνά τα όρια του θεάτρου, του χορού, των εικαστικών.

Στο Relic –που επελέγη και από το ευρωπαϊκό δίκτυο Aerowaves της ίδιας χρονιάς– επιδίδεται σε έναν μοναχικό μαραθώνιο παράδοξων μεταμορφώσεων, που αφορούν το σώμα, το σκηνικό, τα φώτα αλλά και τον ήχο.

Δύο χρόνια αργότερα, στους Τιτάνες, οι συναντήσεις του με το γκροτέσκο πραγματώνονται μέσα από ένα απίθανο ντουέτο: Δύο άφυλα πλάσματα σε έναν άχρονο τόπο παίζουν, γεννώντας συναισθήματα οικειότητας, τρυφερότητας αλλά και μιας απόκοσμης, θλιμμένης ομορφιάς, διατηρώντας τη μεταμόρφωση ως πυρήνα σε όλα τα μέσα.

Ο Απρίλιος του 2019 βρίσκει τον Ευριπίδη Λασκαρίδη και το Relic του στον προγραμματισμό του φεστιβάλ «Democracy Is Coming» του Ιδρύματος Ωνάση στη Νέα Υόρκη. Η παράσταση παρουσιάστηκε ακόμα σε 30 διεθνή φεστιβάλ και θέατρα στην Ευρώπη και συνεχίζει να περιοδεύει ανά τον κόσμο.

ELENIT του Ευριπίδη Λασκαρίδη Facebook Twitter
Με το Relic ο Λασκαρίδης ανοίγει τον κύκλο των ιδιότυπων, εξωφρενικών spectacles που συστήνουν μια εντελώς πρωτότυπη σκηνική γλώσσα, καταφέρνοντας με μαγικό τρόπο να ξεπερνά τα όρια του θεάτρου, του χορού, των εικαστικών. Φωτ.: Julian Mommert

Το φθινόπωρο του 2020, και ενώ ο Ευριπίδης Λασκαρίδης ετοιμαζόταν για τη διεθνή περιοδεία του Elenit με πρώτο σταθμό το Théâtre de la Ville του Παρισιού, το δεύτερο λόκνταουν μπλόκαρε τα πάντα. Όμως, ο κόσμος του Elenit δεν μπορούσε να περιμένει. Έτσι, γεννήθηκε το Εδώ, παρά εδώ, μια ταινία μικρού μήκους που μας έβαζε από την πίσω πόρτα στη δημιουργική διαδικασία και κατέγραφε ελλειπτικά την προετοιμασία της ομάδας στη διάρκεια «ξανακοιτάγματος» του έργου.

Ήταν ο τρόπος του Ευριπίδη Λασκαρίδη να εξηγήσει πως η δουλειά του προτιμά να ερεθίζει την καρδιά και το συναίσθημα του θεατή παρά το μυαλό του. Το Εδώ, παρά εδώ ολοκληρώθηκε με τη δημιουργική σύμπραξη της Εύας Στεφανή και της κινηματογραφικής της ομάδας (Παύλος Κοσμίδης, Αιμιλία Μηλού, Φανή Μπήτου και Παναγιώτης Παπαφράγκου). Προβλήθηκε για πρώτη φορά τον Ιανουάριο του 2021 από το Onassis Channel στο YouTube.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση «Elenit» εδώ.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Κάμαρες»: Ο Ευριπίδης Λασκαρίδης μάς καλεί στο παραισθησιογόνο σύμπαν του

Θέατρο / «Κάμαρες»: Ο Ευριπίδης Λασκαρίδης μάς καλεί στο παραισθησιογόνο σύμπαν του

Η νέα δημιουργία του διεθνούς καλλιτέχνη, στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, είναι ένα αναπάντεχο κοκτέιλ ιδεών και υλικών που ερεθίζει τη φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Τουρνέ» του Ευριπίδη Λασκαρίδη: Αυτό το Παρασκευοσάββατο η Μικρή Επίδαυρος θα σειστεί από τα γέλια

Θέατρο / «Τουρνέ» του Ευριπίδη Λασκαρίδη: Ένας ξεκαρδιστικός φόρος τιμής στη θεατρική μας κληρονομιά

Στο νέο του έργο, που παρουσιάζεται σήμερα και αύριο στη Μικρή Επίδαυρο, ο ιδιοφυής καλλιτέχνης εντάσσει για πρώτη φορά τον λόγο στην καλλιτεχνική του γλώσσα, σχολιάζοντας μοναδικά τη θεατρική μας κληρονομιά – και τη θεατρική μας παράνοια.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ευριπίδης Λασκαρίδης

PORTRAITS 2022 / Ευριπίδης Λασκαρίδης: «Η ρευστότητα του φύλου των χαρακτήρων μου συμβαίνει χωρίς να τη σκέφτομαι»

Το είδος της παράστασης που κάνει ο Ευριπίδης Λασκαρίδης, κάτι μοναδικά δικό του μεταξύ θεάτρου και χορού, που κατηγοριοποιήθηκε διεθνώς με το όνομά του και έφερε το αβανγκάρντ σε μεγάλες σκηνές, γνωρίζει τεράστια επιτυχία, καλλιτεχνική και εμπορική, σε ολόκληρο τον κόσμο. Τα άφυλα, αλλόκοτα πλάσματά του, που ορίζουν ξανά το queerness, είναι αστεία και σπαρακτικά μαζί, ένα μοντέρνο είδος θεάτρου με αλήθεια, χιούμορ και συγκίνηση.
M. HULOT
Ευριπίδης Λασκαρίδης: «Τα έργα μου είναι φτιαγμένα ώστε να έχουν ανοιχτό νόημα»

Οι Αθηναίοι / Ευριπίδης Λασκαρίδης: «Τα έργα μου είναι φτιαγμένα ώστε να έχουν ανοιχτό νόημα»

Ο σκηνοθέτης και ερμηνευτής Ευριπίδης Λασκαρίδης μιλά για τη ζωή του, την πορεία του στο θέατρο και τη μοναδική αίσθηση του χιούμορ του, που πλέον χαίρει διεθνούς αναγνώρισης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

Πολιτισμός / Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

«Οι επισκέπτες θα κατανοήσουν καλύτερα γιατί ο ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο η κοιτίδα του Δυτικού Πολιτισμού, αλλά έχει τεράστιο αποτύπωμα και στην Ασία» τόνισε ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κίνα
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Πολιτισμός / Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Η έκθεση «Χέρι με χέρι: Γλυπτική και Χρώμα στην Ισπανική Χρυσή Εποχή», καταδεικνύει ότι ο δυτικός καλλιτεχνικός κανόνας δεν έκανε διακρίσεις σε βάρος ορισμένων καλλιτεχνών μόνο λόγω γεωγραφίας και φύλου, αλλά και λόγω των υλικών που χρησιμοποιούσαν
LIFO NEWSROOM
Κίλιαν Μέρφι

Πολιτισμός / Ο Κίλιαν Μέρφι, ο Νόμος του Μέρφι και η Μαριόν Κοτιγιάρ από αύριο στους κινηματογράφους

Η κινηματογραφική μεταφορά των «Μικρών Πραγμάτων σαν κι Αυτά», ένα εγχώριο εμπορικό στοίχημα από τον σκηνοθέτη της «Ευτυχίας» και τρεις ακόμα επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Πολιτισμός / Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Ο βιογράφος του Αλέν Ντελόν, δήλωσε πως ο μεγάλος Γάλλος ηθοποιός «από σεξουαλική άποψη είχε εξερευνήσει τα πάντα, με άνδρες, με γυναίκες και κάνοντας τρίο»
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ