Κάμαρες Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO

«Κάμαρες»: Ο Ευριπίδης Λασκαρίδης μάς καλεί στο παραισθησιογόνο σύμπαν του

0

Φτάνεις, κόβεις εισιτήριο, μπαίνεις σε ένα ωραίο προαύλιο όπου σε υποδέχεται η Ειρήνη Μπούνταλη με την περφόρμανς της: λέει πόσο σημαντική καλλιτέχνις είναι και με έναν φακό και μια μακέτα εξηγεί τις «δράσεις» που θα πραγματοποιηθούν το τριήμερο 20-22 Ιανουαρίου στο Πολιτιστικό Κέντρο «Λεωνίδας Κανελλόπουλος», εκεί όπου θα κάνει πρεμιέρα η νέα δημιουργία του Ευριπίδη Λασκαρίδη «Κάμαρες» στο πλαίσιο της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.

Εν τω μεταξύ, ένας δεινόσαυρος από το «Ελενίτ» κόβει βόλτες και ετοιμάζεται να προβάρει με τον Kristof ένα τραγούδι που θα ακουστεί στη συναυλία η οποία θα γίνει στο μικρό αμφιθέατρο στον πίσω χώρο του πολιτιστικού κέντρου. Σε αυτήν θα πάρουν μέρος οι μουσικοί Σίλια Τσιούφη/Colorgraphs, Θάνος λόst/Lost Bodies, Kristof & Κωνσταντίνος Γεωργόπουλος, Γιώργος Στενός & Γιώργος Σταυρίδης.

Τραβάμε τη βαριά βελούδινη κόκκινη κουρτίνα και μπαίνουμε στο κτίριο, στις «Κάμαρες», όπου μας ξεναγεί ο δημιουργός μιας μοναδικής και παράδοξης γλώσσας που βρίσκεται στην καρδιά της περφόρμανς και της αρχιτεκτονικής του θεάτρου, ο Ευριπίδης Λασκαρίδης, που ποζάρει σαν φαγιούμ σε μια αφίσα τοποθετημένη με σεμνότητα στην είσοδο.

Οι «Κάμαρες» είναι ένα έργο στο οποίο ξετυλίγεται σχεδόν παραισθητικά όλη η «κουζίνα» του Ευριπίδη Λασκαρίδη, σοφά τακτοποιημένη και εννοιολογικά «άτακτη», ένας κόσμος λαμπρός, με πολλά χρυσά κρόσσια, ένα πολυμορφικό πείραμα μέσω του οποίου ο καλλιτέχνης ανιχνεύει με την ομάδα του νέες παραστατικές φόρμες.

Βασικά συστατικά κάθε παραγωγής του Ευριπίδη Λασκαρίδη είναι η δημιουργία χώρων και αντικειμένων υβριδικών, φανταστικών και ευφάνταστων που κατασκευάζονται από τον Άγγελο Μέντη εξαρχής, δοκιμάζονται ατέλειωτες φορές, αλλά κάποια από αυτά δεν φτάνουν ποτέ στη σκηνή.

Αυτά είναι οι πρωταγωνιστές στις «Κάμαρες», όπως και οι περφόρμερ-χαρακτήρες της εργογραφίας του Ευριπίδη, ατόφιοι ή ιδωμένοι μέσα από έναν παραμορφωτικό καθρέφτη, ήρωες των έργων του «Ρέλικ» (2015), «Τιτάνες» (2017), «Ελενίτ» και της «Τουρνέ» που παρουσιάστηκε στη Μικρή Επίδαυρο το περασμένο καλοκαίρι. Στις «Κάμαρες» φορούν τα αριστουργηματικά κοστούμια τους – μερικά από αυτά τα βλέπουμε για πρώτη φορά σε αυτές τις εξωφρενικές εγκαταστάσεις.

Κάμαρες Facebook Twitter
Ο Ευριπίδης Λασκαρίδης. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO

Οι «Κάμαρες» είναι ένα έργο στο οποίο ξετυλίγεται σχεδόν παραισθητικά όλη η «κουζίνα» του Ευριπίδη Λασκαρίδη, σοφά τακτοποιημένη και εννοιολογικά «άτακτη», ένας κόσμος λαμπρός, με πολλά χρυσά κρόσσια. Μοιάζει με την αποθήκη του στούντιό του που είναι ένα μικρό επιστημονικό εργαστήριο παράδοξων ιδεών, ένα πολυμορφικό πείραμα, στο οποίο ο καλλιτέχνης ανιχνεύει, μαζί με την ομάδα του, νέες παραστατικές φόρμες που βρίσκονται μεταξύ της εικαστικής διάστασης και της site specific performance.

Σε πρώτο πλάνο, στην υποδοχή, το καμαρίνι του Ευριπίδη Λασκαρίδη με τα υλικά των εκάστοτε μεταμορφώσεων, χαρτόνια, μύτες και προσθετικά μέλη, λαμπάκια, ψείρες και εκατοντάδες μέτρα tape που κρύβουν χιλιάδες ώρες προετοιμασίας, χιούμορ, ελαφρότητα, σκληρή δουλειά και έναν πόλεμο εναντίον της σοβαροφάνειας με όπλα τα άφθονα τσιτάτα της τέχνης και τα λόγια μεγάλων ανδρών και γυναικών που ερεθίζουν τη φαντασία του θεατή, οδηγώντας τον στο όριο της γελοιοποίησης, της ειρωνείας και της ψευδαίσθησης, για να ανακαλύψει ένα ανάγλυφο του παρόντος έτσι όπως εκθειάζεται και αποθεώνεται από το λεξιλόγιο του καλλιτέχνη.

Κάμαρες Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO
Κάμαρες Facebook Twitter
Πάνω από τη μη ομιλούσα κεφαλή του περνάνε τα «μηνύματα» σε μια μικρή φωτεινή επιγραφή, από τις γνωστές που βλέπουμε στα μαγαζιά στα όρια των εθνικών οδών. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO

Οι δύο όροφοι του κτιρίου έχουν μετατραπεί σε ένα πεδίο καλλιτεχνικής έρευνας και δοκιμών που είναι ανοιχτό στο κοινό, το οποίο μπορεί να περιηγηθεί ελεύθερα στον χώρο, να βγει και να επιστρέψει σε αυτόν, να ακούσει μουσική, να πιει ένα ποτό και να συνεχίσει την εξερεύνηση σε αυτό το έργο ανθολογίας με μικρές pop-up σκηνές που επαναλαμβάνονται.

Ο θεατής ανακαλύπτει κάτι διαφορετικό σε ένα μοναδικό close-up με τους φανταστικούς και παράδοξους αυτούς χαρακτήρες που μένουν κρυμμένοι μέσα σε προσθετικά μέλη, παίζουν μπουζούκι, συντονίζονται με τη μουσική, δημιουργούν περίεργες οφθαλμαπάτες και γενικώς ζουν και περιφέρονται ανάμεσά μας με τις μάσκες, τις ουρές και τη σχεδόν γκροτέσκα ανατομία τους.  

Στο ισόγειο δεν θα μπορούσε παρά να υπάρχει η προτομή του Ευριπίδη Λασκαρίδη από τους «Τιτάνες» σε βάθρο ντυμένο με πολλά μέτρα χρυσό πανί – χρυσό πανί βλέπουμε και στο φόντο.

Πάνω από την προτομή μια μικρή φωτεινή επιγραφή, σαν αυτές που βλέπουμε στα μαγαζιά στις εθνικές οδούς, απ' όπου περνάνε «μηνύματα» που διαφημίζουν βραστή γίδα, ενημερώνουν για ωράρια λειτουργίας, προβάλλουν quotes από τα σόσιαλ και φράσεις βιβλίων που ενισχύουν την καθημερινή πρακτική και μας μεταμορφώνουν σε «σοφολογιότατους», ενώ ένα λιβανιστήρι ξορκίζει το «μάτι» και τα κακά πνεύματα που ενδέχεται να εισβάλουν στον χώρο.

Κάμαρες Facebook Twitter
Φωτο: Ιωάννα Παπακώστα

Στη σκάλα που οδηγεί στον πρώτο όροφο βλέπουμε αυτοπροσωπογραφίες από το «Personas» του 2014, όταν ο Ευριπίδης Λασκαρίδης εξερευνούσε μια σειρά από διαφορετικούς χαρακτήρες και ταυτότητες, στοχεύοντας στην προβολή διαφορετικών προσωπικοτήτων σε ένα μόνο πρόσωπο, χωρίς να καταφεύγει σε εργαλεία post-production όπως το photoshop, ρίχνοντας φως στις δικές μας προκατασκευασμένες αντιλήψεις περί κοινωνικών κανόνων και αφομοίωσης.

Στο πρώτο δωμάτιο, ανάμεσα σε σωρούς από ουρές, πάνινα μέλη και ρέλια, που άλλα αιωρούνται και άλλα είναι καταγής, μια περφόρμερ παρακολουθεί μαζί με τους επισκέπτες μια συνέντευξη της Σούζαν Σόνταγκ, η οποία δεν αντέχει καθόλου τον δημοσιογράφο και κάνει ό,τι μπορεί για να του δυσκολέψει τη ζωή.

Στο επόμενο δωμάτιο βρίσκεις δειγματολόγια από μύτες, δόντια, περούκες, ένα ψυγείο στο οποίο διατηρούνται ευπαθή υλικά και μια ξεχασμένη κόκα-κόλα, μικρά ηχεία και ενισχυτές υπεύθυνους για τους αλλόκοσμους ήχους των παραστάσεων. Στο κέντρο υπάρχει ένα black box· στο εσωτερικό του είναι ένας ασημένιος κόθορνος που κρύβει ένα ηχείο από το οποίο ακούγεται σε λούπα η «Τουρνέ».

Κάμαρες Facebook Twitter
Φωτο: Ιωάννα Παπακώστα
Κάμαρες Facebook Twitter
Ένα αναπάντεχο κοκτέιλ ιδεών και υλικών. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO

Το κοστούμι ενός δεινοσαύρου με τα βατραχοπέδιλά του, αφημένο σε μια γωνιά, χαλιά, ένας σκύλος με έναν αρχαιοπρεπή κίονα, φωτορρυθμικά και οι γέροι του «Ελενίτ» που κάνουν τα δικά τους όπως και όποτε τους έρθει έμπνευση, μια γερή δόση ψυχεδέλειας και οφθαλμαπάτης, ένα σωρό αντικείμενα με χρήσεις που ούτε καν φαντάζεσαι, τα οποία μετατρέπονται σε μαγικές κολοκύθες μόλις τα αγγίξεις.

Ένα ηχητικό σύστημα, ηλεκτρονικοί ήχοι σε ένα δωμάτιο που μοιάζει με escape room, ένα συνονθύλευμα ήχων που δημιουργούν μια απρόσμενη αρμονία, το χρυσό βουνό από τους «Τιτάνες» πάνω σε ένα παλιό γραμμόφωνο, που περιστρέφεται σε 78 στροφές, η σουπιά από το «Ελενίτ».

Όλα τα χαρακτηριστικά των έργων του Ευριπίδη Λασκαρίδη είναι παρόντα, το τσίρκο, το καμπαρέ και το μπουρλέσκ, πρωταγωνιστώντας αυτόνομα και συγκροτώντας έναν κόσμο με αλλοπρόσαλλες ιστορίες, αυτές που θέλει να μας αφηγηθεί κάθε φορά ο δημιουργός τους, σε ένα πολύπλοκο και λεπτομερές terrarium, ένα αναπάντεχο κοκτέιλ ιδεών και υλικών που ερεθίζει τη φαντασία και αναφέρεται σε έναν εξίσου σουρεαλιστικό κόσμο ο οποίος βρίσκεται γύρω και δίπλα μας και απελευθερώνει τους θεατές, που μπορούν έτσι να δημιουργήσουν τις δικές τους ιστορίες και, απαλλαγμένοι από το σωστό ή το λάθος, απλώς να αφεθούν στις αισθήσεις τους, χωρίς να νιώθουν ότι πρέπει να καταλάβουν.

Μακριά από τον κανόνα και δοκιμάζοντας τα όρια της αποδοχής, το ταξίδι του Ευριπίδη Λασκαρίδη μέσα σε πράγματα αταίριαστα μεταξύ τους, μαζί με όλα τα απίθανης ευρηματικότητας υλικά του, δημιουργεί μαγεία από το καθημερινό, μια διαδρομή σε ένα σύμπαν με όλες τις πονηρές στιγμές της τέχνης, με εφόδια τη μνήμη, το αντικείμενο, τον χώρο, τη γλώσσα, την ύπαρξη, τη μεταμόρφωση, τη γελοιοποίηση, την ειρωνεία και την ψευδαίσθηση.

Κάμαρες Facebook Twitter
Δειγματολόγια από μύτες, δόντια, περούκες. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO
Κάμαρες Facebook Twitter
Όλα τα χαρακτηριστικά των έργων του Ευριπίδη Λασκαρίδη είναι παρόντα, το τσίρκο, το καμπαρέ και το μπουρλέσκ, πρωταγωνιστώντας αυτόνομα και συγκροτώντας έναν κόσμο με αλλοπρόσαλλες ιστορίες. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO
Κάμαρες Facebook Twitter
Μια ντισκομπάλα αιωρείται πάνω από ασημένιους κοθόρνους. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO
Κάμαρες Facebook Twitter
Ένα ψυγείο στο οποίο διατηρούνται τα ευπαθή υλικά και μια ξεχασμένη κοκακόλα. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO

Περισσότερες πληροφορίες για το νέο έργο του Ευριπίδη Λασκαρίδη «Κάμαρες» εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ευριπίδης Λασκαρίδης

PORTRAITS 2022 / Ευριπίδης Λασκαρίδης: «Η ρευστότητα του φύλου των χαρακτήρων μου συμβαίνει χωρίς να τη σκέφτομαι»

Το είδος της παράστασης που κάνει ο Ευριπίδης Λασκαρίδης, κάτι μοναδικά δικό του μεταξύ θεάτρου και χορού, που κατηγοριοποιήθηκε διεθνώς με το όνομά του και έφερε το αβανγκάρντ σε μεγάλες σκηνές, γνωρίζει τεράστια επιτυχία, καλλιτεχνική και εμπορική, σε ολόκληρο τον κόσμο. Τα άφυλα, αλλόκοτα πλάσματά του, που ορίζουν ξανά το queerness, είναι αστεία και σπαρακτικά μαζί, ένα μοντέρνο είδος θεάτρου με αλήθεια, χιούμορ και συγκίνηση.
M. HULOT
Ελευσίνα μουσείο έκθεση

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το παρόν και το παρελθόν της Ελευσίνας σε μια μεγάλη έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Το «Μυστήριο_29: Ελευσίνα - Ωμό Μουσείο», σε συμπαραγωγή με τη διοργάνωση 2023 Ελευσίνα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης είναι ένα έργο-προάγγελος του προγράμματος για τη θεατή και αθέατη ιστορία της Ελευσίνας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ