Ένα έρωτας, ένα ποτήρι κρασί... τι άλλο κρύβει ο πίνακας του Βερμέερ;

Ένα έρωτας, ένα ποτήρι κρασί, τι άλλο κρύβει ο πίνακας του Βερμέερ; Facebook Twitter
Ο πίνακας του Βερμέερ «Το κορίτσι που διαβάζει ένα γράμμα». Φωτο: © Gemäldegalerie Alte Meister, SKD
0

Άλλη μια αποκάλυψη ήρθε στο φως, αυτή τη φορά ένα κρυμμένο αντικείμενο στον περίφημο πίνακα του Βερμέερ «Το κορίτσι που διαβάζει ένα γράμμα» λίγες ημέρες μετά την αποκάλυψη ενός κρυμμένου έρωτα που είχε ζωγραφιστεί στο φόντο του πίνακα και ήταν μια προσθήκη από άλλο άτομο. 

Αυτή τη φορά ένα μυστηριώδες ποτήρι κρασιού βρέθηκε στο κάτω μέρος του έργου από τους συντηρητές στη Gemäldegalerie της Δρέσδης.

Μετά την αφαίρεση του βερνικιού, το στρογγυλεμένο σχήμα της βάσης του γυαλιού φαίνεται ζωγραφισμένο σε σκούρο μπλε-γκρι χρώμα, με λευκές ανταύγειες καθώς αντανακλά το φως.

Σχεδόν όλο το πέταλο της βάσης ήταν κρυμμένο από μια πράσινη κουρτίνα, που προστέθηκε από τον ίδιο τον Βερμέερ ενώ δούλευε στη σύνθεση - αλλά η βάση του ποτηριού παρέμεινε. Η βάση καλύφθηκε αργότερα με υπερχρωματισμό του 18ου αιώνα, η οποία έχει πλέον αφαιρεθεί επιμελώς.

Το πλήρες ποτήρι, το οποίο θα είχε ύψος 18 εκατοστά, είναι ορατό στις ακτινογραφίες. Οι συντηρητές μπορούν ακόμη και να διαμορφώσουν μια ιδέα για τη διακόσμησή του με μοτίφ αμπέλου και να δουν το επίπεδο του κρασιού.

Ένα έρωτας, ένα ποτήρι κρασί, τι άλλο κρύβει ο πίνακας του Βερμέερ; Facebook Twitter
Κατά τη διάρκεια της αποκατάστασης, το κάτω μέρος ενός ολλανδικού μεγάλου ποτηριού για κρασί βρέθηκε επίσης στο κάτω μέρος της σύνθεσης. Φωτο: © Gemäldegalerie Alte Meister, SKD

Ο Vermeer μπορεί αρχικά να ήθελε το γυάλινο ποτήρι να φαίνεται να ακουμπά σε ένα κιγκλίδωμα, μπροστά στον θεατή.

Είναι ακόμη πιθανό ο Βερμέερ να σκόπευε ο πίνακας με κορνίζα να κρεμαστεί σε εσωτερικό χώρο για να δώσει την ψευδαίσθηση ότι βλέπουμε το κορίτσι από ένα άλλο δωμάτιο ή μια χαραμάδα. Ή το ποτήρι δεν έχει καμία σχέση με το «Κορίτσι που διαβάζει ένα γράμμα σε ένα ανοιχτό παράθυρο», αλλά είναι απλώς τα απομεινάρια μιας προηγούμενης σύνθεσης που απορρίφθηκε, και ο καλλιτέχνης χρησιμοποίησε ξανά τον καμβά.

Όποια και αν ήταν η αρχική πρόθεση του Βερμέερ, προφανώς άλλαξε γνώμη, καλύπτοντας σχεδόν όλη την κούπα κρασιού με την κουρτίνα. Αλλά η ανακάλυψη του κρυμμένου ποτηριού είναι ένα ακόμη κομμάτι του παζλ μιας τελικά αινιγματικής σύνθεσης.

Η εμφάνιση του έρωτα στον τοίχο είχε κάνει το γερμανικό μουσείο να αποκαλεί τον πίνακα «νέο» Βερμέερ.

Ο πίνακας ήταν στη συλλογή του μουσείου για περισσότερα από 250 χρόνια και θα εκτεθεί στην μεγάλη έκθεση On Reflection που θα κάνει εγκαίνια στις 10 Σεπτεμβρίου και θα διαρκέσει έως τις 2 Ιανουαρίου 2022 στη Gemäldegalerie της Δρέσδης. Με τα έργα του Βερμέερ που έχουν ανακαλυφθεί να είναι τριάντα πέντε παγκοσμίως, η έκθεση που συγκεντρώνει δέκα από αυτά θεωρείται μια από τις σημαντικότερες εκθέσεις αφιερωμένες στο έργο του.

«Το κορίτσι που διαβάζει ένα γράμμα» θα είναι το κεντρικό στοιχείο της έκθεσης στα δωμάτια του κτιρίου Semper που προορίζονται για τις περιοδικές εκθέσεις. Μαζί με εννέα άλλους πίνακες του Βερμέερ, συμπεριλαμβανομένης της «Γυναίκας με τα μπλε που διαβάζει ένα γράμμα» (Άμστερνταμ, Rijksmuseum) και της «Κοπέλλας δίπλα στο βιργινάλι» (Λονδίνο, Εθνική Πινακοθήκη), που σχετίζονται στενά με τον πίνακα, περίπου 50 ακόμη έργα θα αφορούν την ολλανδική ζωγραφική από το δεύτερο μισό του 17ου αιώνα.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν έχω έτοιμη λύση αλλά οφείλουμε να συνεργαζόμαστε» λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Πολιτισμός / Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν έχω έτοιμη λύση αλλά οφείλουμε να συνεργαζόμαστε» λέει ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

 «Θα ήθελα να μιλήσουμε περισσότερο για μια εταιρική σχέση παρά να συζητήσουμε για την ιδιοκτησία»: Για το αίτημα επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα μίλησε ο επικεφαλής του Βρετανικού Μουσείου
LIFO NEWSROOM
Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Πολιτισμός / Διαμαντένιο κολιέ που συνδέεται με τη Μαρία Αντουανέτα πουλήθηκε σε δημοπρασία για $4,81 εκατ.

Το κόσμημα φέρει ιστορική σημασία, καθώς θεωρείται ότι περιλαμβάνει μερικά από τα αυθεντικά διαμάντια του θρυλικού "κολιέ των διαμαντιών" που βρέθηκε στο επίκεντρο σκανδάλου τη δεκαετία του 1780
LIFO NEWSROOM
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ