Το μουσείο Fitzwilliam επιστρέφει πίνακα του Κουρμπέ που είχε κλαπεί από τους Ναζί

Επιστροφή ενός κλεμένου πίνακα του Κουρμπέ με συμβουλή κυβερνητικής Βρετανικής επιτροπής Facebook Twitter
Gustave Courbet, La Ronde Enfantine, περ. 1862. Φωτ.: The Fitzwilliam Museum, Cambridge
0

Το μουσείο Fitzwilliam στο Κέμπριτζ θα επιστρέψει τον πίνακα «La Ronde Enfantine» του Γκιστάβ Κουρμπέ στους κληρονόμους ενός άνδρα που διέφυγε από τους Ναζί, ακολουθώντας την παραίνεση μιας βρετανικής κυβερνητικής επιτροπής.

Ο πίνακας απεικονίζει παιδιά να παίζουν σε ένα καταπράσινο σκοτεινό δάσος με ψηλά δέντρα.

Ο Κουρμπέ, που υπήρξε μια από τις επιβλητικότερες μορφές της γαλλικής τέχνης του 19ου αιώνα, θεωρείται πρωτεργάτης του ρεαλισμού και φιλοτέχνησε μια σειρά από εντυπωσιακά έργα που φιλοξενούνται σήμερα στα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου.

Η ιστορία του πίνακα ξεκινά από τη ναζιστική κατοχή της Γαλλίας το 1940, όταν ένας Εβραίος μηχανικός από επιφανή οικογένεια εγκατέλειψε μαζί με τη μητέρα του το σπίτι του στο εύπορο 16ο διαμέρισμα στο Παρίσι.

Ανάμεσα στα υπάρχοντα που άφησαν πίσω τους ήταν ο πίνακας του Κουρμπέ. Το έργο μεταφέρθηκε αρχικά στο Jeu de Pomme, που οι Γερμανοί μετέτρεψαν σε αποθήκη για τα λεηλατημένα έργα τέχνης τους. Εκεί, απογράφηκε και προοριζόταν για τη συλλογή του Χέρμαν Γκέριγκ, του ναζιστή αξιωματούχου που καταδικάστηκε για εγκλήματα πολέμου στη δίκη της Νυρεμβέργης.

Μια δεκαετία μετά την κλοπή του, ο πίνακας κατέληξε στο Μουσείο Fitzwilliam του Κέμπριτζ, όπου παραμένει έκτοτε. Τώρα, μετά από απόφαση μιας επιτροπής της βρετανικής κυβέρνησης, ο πίνακας αναμένεται να επιστραφεί στους κληρονόμους του Εβραίου μηχανικού, ο οποίος πέθανε το 1993. Η έκθεση της επιτροπής, που δημοσιεύθηκε την Τρίτη, επιβεβαίωσε ότι το έργο τέχνης είχε λεηλατηθεί από τους Ναζί, όπως είχε ισχυριστεί η οικογένεια, και θα πρέπει να μεταφερθεί από τη συλλογή του πανεπιστημίου.

Επιστροφή ενός κλεμένου πίνακα του Κουρμπέ με συμβουλή κυβερνητικής Βρετανικής επιτροπής Facebook Twitter
Μια δεκαετία μετά την κλοπή του, ο πίνακας κατέληξε στο Μουσείο Fitzwilliam του Κέμπριτζ, όπου παραμένει έκτοτε. Φωτ.: The Fitzwilliam Museum, Cambridge

«Πρόκειται για μια σκόπιμη κατάσχεση από τις γερμανικές αρχές από έναν Εβραίο πολίτη της Γαλλίας με την εκτροπή του έργου τέχνης προς τους ηγέτες των Ναζί», έγραψε στην απόφασή της η Συμβουλευτική Επιτροπή Λεηλασιών του Ηνωμένου Βασιλείου. «Οι κληρονόμοι του ιδιοκτήτη του πίνακα έχουν ισχυρή αξίωση επιστροφής».

Η Συμβουλευτική Επιτροπή για τις Λεηλασίες ιδρύθηκε από την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου το 2000 για να επιλύει αξιώσεις από άτομα, ή τους κληρονόμους τους, που έχασαν περιουσιακά στοιχεία κατά τη διάρκεια της ναζιστικής περιόδου, τα οποία σήμερα βρίσκονται σε εθνικές συλλογές του Ηνωμένου Βασιλείου. 

Ο πίνακας βρέθηκε στο μουσείο μέσω δωρεάς το 1951 από έναν αγγλικανό ιερέα.

Ο πίνακας, ο οποίος αναφέρεται στη συλλογή του μουσείου ως La Ronde Enfantine και πιστεύεται ότι φιλοτεχνήθηκε γύρω στο 1862, συγκαταλέγεται μεταξύ εκατοντάδων χιλιάδων έργων τέχνης που λεηλατήθηκαν από τους Ναζί κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Το αίτημα υποβλήθηκε στην επιτροπή το 2021 από την εταιρεία Mondex Corporation, μια εταιρεία με έδρα το Τορόντο που βοηθάει τους κληρονόμους που ζητούν αποζημιώσεις.

Οι κληρονόμοι του Ρόμπερτ Μπινγκ πιστεύουν ότι ο Κουρμπέ πιθανότατα αποκτήθηκε αρχικά από τη γιαγιά της μητέρας του, η οποία ήταν συλλέκτρια έργων τέχνης και είχε αναφερθεί στην αλληλογραφία του Κουρμπέ. Ο Μπινγκ πήρε μέρος στη Γαλλική Αντίσταση, φυλακίστηκε και το 1945 του απονεμήθηκε μετάλλιο.

Με πληροφορίες από ΝΥΤ







 

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η απίστευτη περιπέτεια ενός πίνακα του Βαν Γκογκ, δυο εβραϊκές οικογένειες και 30 εκ. δολάρια

Πολιτισμός / Η απίστευτη περιπέτεια ενός πίνακα του Βαν Γκογκ, δυο εβραϊκές οικογένειες και 30 εκ. δολάρια

Από την Προβηγκία όπου ζωγραφίστηκε έφτασε στο Άμστερνταμ, στο Παρίσι, στην Αυστρία και τη Νέα Υόρκη. Σε ποιον ανήκει ο πίνακας και οι σκληρές διαπραγματεύσεις για ένα αριστουργηματικό έργο που βλέπουμε πρώτη φορά έγχρωμο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας πίνακας του Γκιστάβ Κουρμπέ στο Κέιμπριτζ λεηλατημένο έργο τέχνης από τους Ναζί;

Πολιτισμός / Ένας πίνακας του Γκιστάβ Κουρμπέ στο Κέιμπριτζ λεηλατημένο έργο τέχνης από τους Ναζί;

Ο Κουρμπέ έχει υπογράψει ένα από τα πιο προκλητικά έργα στην ιστορία της τέχνης, τον περίφημο πίνακα «L'Origine du Monde» (Η προέλευση του κόσμου) που απεικονίζει ένα αιδοίο, ο οποίος δεν είχε εκτεθεί δημοσίως μέχρι το Γαλλία έως το 1995 και σήμερα βρίσκεται στο μουσείο Ορσέ.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

Πολιτισμός / Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

«Οι επισκέπτες θα κατανοήσουν καλύτερα γιατί ο ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο η κοιτίδα του Δυτικού Πολιτισμού, αλλά έχει τεράστιο αποτύπωμα και στην Ασία» τόνισε ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κίνα
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Πολιτισμός / Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Η έκθεση «Χέρι με χέρι: Γλυπτική και Χρώμα στην Ισπανική Χρυσή Εποχή», καταδεικνύει ότι ο δυτικός καλλιτεχνικός κανόνας δεν έκανε διακρίσεις σε βάρος ορισμένων καλλιτεχνών μόνο λόγω γεωγραφίας και φύλου, αλλά και λόγω των υλικών που χρησιμοποιούσαν
LIFO NEWSROOM
Κίλιαν Μέρφι

Πολιτισμός / Ο Κίλιαν Μέρφι, ο Νόμος του Μέρφι και η Μαριόν Κοτιγιάρ από αύριο στους κινηματογράφους

Η κινηματογραφική μεταφορά των «Μικρών Πραγμάτων σαν κι Αυτά», ένα εγχώριο εμπορικό στοίχημα από τον σκηνοθέτη της «Ευτυχίας» και τρεις ακόμα επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Πολιτισμός / Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Ο βιογράφος του Αλέν Ντελόν, δήλωσε πως ο μεγάλος Γάλλος ηθοποιός «από σεξουαλική άποψη είχε εξερευνήσει τα πάντα, με άνδρες, με γυναίκες και κάνοντας τρίο»
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ