Μια βροχερή Τρίτη στο Σαν Φρανσίσκο, πριν από 12 ολόκληρα χρόνια, στελέχη της Apple ανέβηκαν στη σκηνή ενός κατάμεστου αμφιθεάτρου για να παρουσιάσουν το iPhone πέμπτης γενιάς.
Εκείνο το smartphone αν και εξωτερικά έδειχνε πανομοιότυπο με την προηγούμενη γενιά, διέθετε ένα νέο καινοτόμο χαρακτηριστικό: τη Siri, μια εικονική βοηθό.
Ο Σκοτ Φόσταλ, τότε επικεφαλής του τμήματος λογισμικού της Apple, πάτησε ένα κουμπί του iPhone για να μιλήσει με τη Siri. Κατόπιν αιτήματός του, η Siri έλεγξε την ώρα στο Παρίσι («8:16 μ.μ.», απάντησε), έδωσε έναν ορισμό για τη λέξη «μίτωση» και δημιούργησε μια λίστα με 14 ελληνικά εστιατόρια που είχαν υψηλή βαθμολογία, πέντε από τα οποία βρίσκονταν στο Πάλο Άλτο της Καλιφόρνια.
Αυτή όμως η θεαματική, για τα δεδομένα της εποχής, παρουσίαση της Siri ήταν πριν από 12 χρόνια. Σταδιακά, οι άνθρωποι άρχισαν να συνηθίζουν την είσοδο εικονικών βοηθών που χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη στη ζωή τους, με γνωστά πλέον προϊόντα όπως η Alexa της Amazon και η Google Assistant. Η εν λόγω τεχνολογία, ωστόσο, έχει παραμείνει σε μεγάλο βαθμό στάσιμη και πολλές φορές αντικείμενο χλευασμού και αστείων.
Η άνοδος των chatbots
Ο τεχνολογικός κόσμος τώρα στρέφεται μαζικά προς ένα νέο είδος εικονικού βοηθού: τα chatbots. Αυτά τα εργαλεία με τη βοήθεια τεχνητής νοημοσύνης, όπως το ChatGPT από την εταιρεία OpenAI, μπορούν να αυτοσχεδιάζουν γρήγορα απαντήσεις σε ερωτήσεις που πληκτρολογούνται. Οι χρήστες χρησιμοποιούν πλέον το ChatGPT για να διεκπεραιώσουν πολύπλοκες εργασίες, όπως η κωδικοποίηση λογισμικού, η σύνταξη επιχειρηματικών προτάσεων και η συγγραφή μυθιστορημάτων.
Παράλληλα, ως τεχνολογία δεν δείχνει καθόλου στάσιμη: Το ChatGPT, για παράδειγμα, αποτελεί ένα chatbot που βελτιώνεται με γρήγορους ρυθμούς, λίγους μόλις μήνες μετά την κυκλοφορία του. Πριν λίγες μόλις ημέρες, η OpenAI παρουσίασε το εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης επόμενης γενιάς, το GPT-4, το οποίο τροφοδοτεί το ChatGPT.
Στο πλαίσιο αυτό, τόσο ο ενθουσιασμός γύρω από τα chatbots όσο και η ταχεία εξέλιξή τους φαίνεται πως έχει αρχίσει να θέτει τους εικονικούς βοηθούς όπως η Siri και Alexa στο περιθώριο της «κούρσας» για την κυριαρχία στον χώρο της τεχνητής νοημοσύνης.
Κατά την τελευταία δεκαετία, οι εικονικοί βοηθοί βρέθηκαν ενώπιον πολλών εμποδίων. Η Siri, για παράδειγμα, αντιμετώπισε τεχνολογικά εμπόδια, συμπεριλαμβανομένου του δύσχρηστου κώδικα που χρειαζόταν εβδομάδες για να ενημερωθεί με βασικά χαρακτηριστικά. Παράλληλα, η Amazon και η Google επένδυσαν σε δυνατότητες των εικονικών βοηθών που οι χρήστες σπάνια χρησιμοποιούσαν και επομένως δεν απέδωσαν όπως αναμενόταν. Όλα αυτά καθώς ο ενθουσιασμός για την εν λόγω τεχνολογία σταδιακά υποχωρούσε και υποχωρεί.
Οι διαφορές των chatbots και των εικονικών βοηθών
Οι βοηθοί και τα chatbots βασίζονται σε διαφορετικές εκδοχές της τεχνητής νοημοσύνης.
Τα chatbots λειτουργούν με τα λεγόμενα «μεγάλα γλωσσικά μοντέλα», τα οποία είναι συστήματα που έχουν εκπαιδευτεί να αναγνωρίζουν και να παράγουν κείμενο με βάση τεράστια σύνολα δεδομένων από τον ιστό. Στη συνέχεια, μπορούν να προτείνουν λέξεις για τη συμπλήρωση μιας πρότασης.
Αντίθετα, η Siri, η Alexa και η Google Assistant είναι ουσιαστικά τα λεγόμενα συστήματα εντολών και ελέγχου. Αυτό σημαίνει ότι μπορούν να κατανοήσουν μόνο έναν πεπερασμένο κατάλογο ερωτήσεων και αιτημάτων όπως «Ποιος είναι ο καιρός στη Νέα Υόρκη;» ή «Άναψε τα φώτα της κρεβατοκάμαρας». Έτσι, εάν ένας χρήστης ζητήσει από τον εικονικό βοηθό να κάνει κάτι που δεν περιλαμβάνεται στον κώδικά του, το ρομπότ απλώς λέει ότι δεν μπορεί να βοηθήσει εν αντιθέσει με τα chatbots.
Το Siri είχε επίσης έναν δυσκίνητο σχεδιασμό που καθιστούσε χρονοβόρα την προσθήκη νέων χαρακτηριστικών. Φαινομενικά απλές ενημερώσεις, όπως η προσθήκη κάποιων νέων φράσεων στο σύνολο των δεδομένων, θα απαιτούσαν την ανοικοδόμηση ολόκληρης της βάσης δεδομένων, η οποία θα μπορούσε να διαρκέσει έως και έξι εβδομάδες. Παράλληλα, η προσθήκη πιο σύνθετων χαρακτηριστικών, όπως νέα εργαλεία αναζήτησης, θα μπορούσε να διαρκέσει σχεδόν ένα χρόνο.
Η Alexa και η Google Assistant πέραν του ότι βασίστηκαν σε τεχνολογία παρόμοια με αυτή της Siri, δεν δημιούργησαν και τα αναμενόμενα έσοδα, όπως έχουν αποκαλύψει πρώην στελέχη της Amazon και της Google με ότι συνεπάγεται αυτό για τη βιωσιμότητα τους ως προϊόν και την ενδεχόμενη επένδυση για βελτίωσή τους.
Τι επιφυλάσσει το μέλλον;
Πολλές από τις μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας προσπαθούν εδώ και μήνες να ανταγωνιστούν το ChatGPT της OpenAI.
Στα κεντρικά γραφεία της Apple τον περασμένο μήνα, η εταιρεία πραγματοποίησε την ετήσια σύνοδο κορυφής για AI, μια εσωτερική εκδήλωση για τους υπαλλήλους της ώστε να εξοικειωθούν με τέτοιου τύπου εργαλεία.
Την Τρίτη, η Google δήλωσε επίσης ότι σύντομα θα κυκλοφορήσει αντίστοιχα εργαλεία ΑΙ με σκοπό να βοηθήσει επιχειρήσεις, κυβερνήσεις και προγραμματιστές λογισμικού να δημιουργήσουν εφαρμογές με ενσωματωμένα chatbots και να ενσωματώσουν την υποκείμενη τεχνολογία στα συστήματά τους.
Πάντως, ειδικοί στον τομέα εκτιμούν ότι στο μέλλον οι τεχνολογίες των chatbots και των φωνητικών βοηθών τελικά θα συγκλίνουν.
Αυτό σημαίνει ότι οι άνθρωποι θα μπορούν να μιλούν στα chatbots ενώ όσοι χρησιμοποιούν προϊόντα της Apple, της Amazon και της Google θα μπορούν να ζητούν από τους εικονικούς βοηθούς να τους βοηθήσουν σε δουλειές και όχι μόνο να απαντούν σε απλές ερωτήσεις, όπως ο καιρός.
Με πληροφορίες από New York Times