Superblocks: Το ριζοσπαστικό πείραμα της Βαρκελώνης, αλλάζει τη ζωή όλης της πόλης

Superblocks: Το ριζοσπαστικό πείραμα της Βαρκελώνης, αλλάζει τη ζωή όλης της πόλης Facebook Twitter
Τα Superblocks θέλουν να αλλάξουν τη ζωή των κατοίκων στις γειτονιές
3

Σε κάποιες περιοχές στο κέντρο της πολυσύχναστης και πολύβουης Βαρκελώνης υπάρχει ασυνήθιστη ησυχία και ακούει κανείς μόνο το θόρυβο παιδιών που παίζουν σε μια μικρή παιδική χαρά και το κελάηδισμα των πουλιών.

Δεν υπάρχει σχεδόν καμία κίνηση και ο χώρος όπου τα αυτοκίνητα θα ήταν παρκαρισμένα έχει γίνει χώρος για παιχνίδι, φιλοξενεί δέντρα και έναν πεζόδρομο. Το πείραμα δείχνει να πέτυχε: Τα Superblocks είναι ένα ριζοσπαστικό σχέδιο για να απομακρυνθεί ο θόρυβος και η ρύπανση της κυκλοφορίας, κάτι που θα μπορούσε να σώσει εκατοντάδες ζωές που διαφορετικά θα μπορούσαν να χαθούν εξαιτίας του μολυσμένου αέρα. Ελπίζει επίσης να λειτουργήσει ως παράδειγμα για άλλες πόλεις και ήδη η φήμη του εξαπλώνεται διεθνώς.

Superblocks: Το ριζοσπαστικό πείραμα της Βαρκελώνης, αλλάζει τη ζωή όλης της πόλης Facebook Twitter
Τα superblocks «ξεπηδάνε» σαν όαση μέσα στην πόλη

Υπάρχουν μόλις έξι superblocks μέχρι στιγμής, αλλά η Βαρκελώνη σχεδιάζει εκατοντάδες ακόμη. Αποτελούνται από εννέα υφιστάμενα μπλοκ τα οποία ενώνονται μεταξύ τους σε μια περιοχή που απαγορεύει όλα τα οχήματα, ενώ οι χώροι στάθμευσης για τους κατοίκους είναι υπόγειοι. Μερικοί κάτοικοι είναι αντίθετοι στο σχέδιο, είτε επειδή θέλουν να έχουν τα αυτοκίνητά τους έξω από τα σπίτια τους είτε επειδή έχουν τοπικές επιχειρήσεις και αισθάνονται ότι το εμπόριο θα επηρεαστεί από τη διακοπή της ροής της κυκλοφορίας. Υπάρχει επίσης η πρόκληση της αύξησης της τιμής των ακινήτων και των ενοικίων που είναι ορατή σε περιοχές δημιουργίας των αποκλεισμένων ζωνών, αλλά το συμβούλιο σκοπεύει να ρυθμίσει και αυτό το πλαίσιο.

Αλλά, καθώς οι πόλεις πρέπει να διαχειριστούν τους πόρους και τις προτεραιότητές τους για τη δημιουργία βιώσιμων χώρων για τους επισκέπτες και τους κατοίκους και να προωθήσουν την καινοτομία και την ανάπτυξη, η Βαρκελώνη αποφάσισε να ξεκινήσει με τα πρώτα superblocks το 2016 και τώρα ετοιμάζεται για τη δεύτερη μεγαλύτερη φάση ανάπτυξης.

«Τα αυτοκίνητα καταλαμβάνουν το 60% του δημόσιου χώρου στην πόλη», εξήγησε η αντιδήμαρχος της πόλης της Βαρκελώνης, Janet Sanz, σε πρόσφατη συνέντευξη στο BBC. «Μόλις αναδιανείμετε αυτό το χώρο και αποκαταστήσετε την ισορροπία της κατάστασης, υποστηρίζετε ομάδες που μέχρι τότε δεν είχαν πρόσβαση σε αυτό το χώρο», λέει για το σχέδιο. 

Superblocks: Το ριζοσπαστικό πείραμα της Βαρκελώνης, αλλάζει τη ζωή όλης της πόλης Facebook Twitter
Δημόσιος χώρος για πολίτες εκεί που μέχρι τώρα ήταν κόμβος αυτοκινήτων

Μια πρόσφατη μελέτη που πραγματοποιήθηκε από το Ινστιτούτο Παγκόσμιας Υγείας της Βαρκελώνης εκτιμά ότι, αν 503 ανοιχτά μπλοκ σε ολόκληρη την πόλη ενταχθούν στο σύστημα, οι μετακινήσεις με ΙΧ θα μειωθούν κατά 230.000 την εβδομάδα, καθώς οι άνθρωποι θα χρησιμοποιούν δημόσιες συγκοινωνίες, ποδήλατα ή θα περπατάνε.

Η έρευνα δείχνει ότι αυτό θα βελτίωνε σημαντικά την ποιότητα του αέρα και τα επίπεδα θορύβου στους δρόμους χωρίς αυτοκίνητα, αλλά θα είχε και σημαντικά οφέλη για την υγεία και την ευεξία των πολιτών. Αναμένεται επίσης να υπάρξουν οφέλη για την ψυχική υγεία. Η πρόσβαση σε τέτοιους χώρους μπορεί να αποτρέψει τη μοναξιά και την απομόνωση - ειδικά μεταξύ των ηλικιωμένων - καθώς οι κοινότητες σχηματίζουν ισχυρότερους δεσμούς και γίνονται πιο ανθεκτικές.

Superblocks: Το ριζοσπαστικό πείραμα της Βαρκελώνης, αλλάζει τη ζωή όλης της πόλης Facebook Twitter
Στα superblocks υπάρχει ειδική διαδρομή για τρέξιμο και ποδήλατο

Tην ίδια ώρα, στη Βαρκελώνη οριοθετήθηκε η μεγαλύτερη ζώνη χαμηλών εκπομπών στη Νότια Ευρώπη και από την Πρωτοχρονιά, απαγορεύτηκε η κίνηση των πλέον ρυπογόνων οχημάτων σε μια μεγάλη αστική περιοχή της πόλης. Η ζώνη χαμηλών εκπομπών έχει σχεδιαστεί για να συμπληρώσει το  σύστημα superblocks της πόλης.

Τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα που αγοράστηκαν πριν από το 2000 και τα ΙΧ με πετρελαιοκινητήρες παλιότερους από το 2006 θα απαγορευτούν και θα υπάρχουν πρόστιμα ύψους από 100 έως 500 ευρώ κάθε φορά που εισέρχονται στη ζώνη. Ένα μορατόριουμ θα τεθεί σε ισχύ για τους πρώτους τρεις μήνες, κατά τη διάρκεια των οποίων οι παραβάτες θα λαμβάνουν ειδοποίηση για την παράβαση αλλά δεν θα επιβληθούν πρόστιμα. Η ζώνη της Βαρκελώνης καλύπτει 95 τετραγωνικά χιλιόμετρα και θα παρακολουθείται από 150 κάμερες.

Διεθνή
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έλον Μασκ: Έφτιαξε poll για τον εαυτό του - «Μαριονέτα Σιωνιστών;» ή «Αντισημιτιστής;», τι απάντησαν όσοι ψήφισαν

Διεθνή / Έλον Μασκ: Έφτιαξε poll για τον ίδιο - «Μαριονέτα Σιωνιστών;» ή «Αντισημιτιστής;», τι απάντησαν όσοι ψήφισαν

Μετά τις αντιδράσεις με τις παρεμβάσεις του υπέρ ακροδεξιών κομμάτων και ότι «μόνο η AfD μπορεί να σώσει τη Γερμανία», ο δισεκατομμυριούχος έθεσε τέσσερις επιλογές
LIFO NEWSROOM
Λουίτζι Μαντζιόνε: Λαϊκός ήρωας στα μάτια πολλών - Δέχεται χρήματα και γράμματα μέσα από τη φυλακή

Διεθνή / Λουίτζι Μαντζιόνε: Λαϊκός ήρωας στα μάτια πολλών - Δέχεται χρήματα και γράμματα μέσα από τη φυλακή

Οι αρχές καταδικάζουν την υποστήριξη που λαμβάνει ο Μαντζιόνε, με την Επίτροπο της NYPD, Jessica Tisch, να δηλώνει: «Η γιορτή υπέρ ενός ψυχρού εγκλήματος είναι σοκαριστική και αποτρόπαιη»
LIFO NEWSROOM

σχόλια

1 σχόλια
Η Βαρκελώνη, όπως φαίνεται από την αεροφωτογραφία, έχει ιπποδαμειο σύστημα. Η Αθήνα μπουρδελώνιο. Στη Βαρκελώνη όταν είχαν τους Ολυμπιακούς φτιάξανε μέτρο σε χρόνους ρεκόρ και αξιοποίησαν τα Ολυμπιακά ακίνητα ενώ αναβάθμισαν την πόλη τους χωρίς αέναες προσφυγές στο αντίστοιχο ΣτΕ.
Γιατι οι κατοικοι της Βαρκελωνης ειναι στη μεγαλη τους πλειοψηφια ...Βαρκελονεζοι! Με ριζες στην πολη τους και γι αυτο την αγαπανε...Με φωτογραφιες και αναμνησεις απο τους παπουδες, τους γονεις τους και την παιδικη τους ηλικια στις γειτονιες της πολης τους...Την Αθηνα ποιος να την αγαπησει;Το 90% των κατοικων της που ειναι επαρχιωτες και τρεχουν κατα εκατονταδες χιλιαδες στα χωρια τους σε καθε τριημερη αργια;Που δεν εχουν ιδεα πως ηταν αυτη η πολη την δεκαετια του '60 αλλα το μαθαινουν απο κατι αφιερωματα περιοδικων και ιστοσελιδων και απο παλιες ελληνικες ταινιες;!Που ημουν στο σουπερμαρκετ στους Αμπελοκηπους(!) και μου πιανει κουβεντα τυπος 60αρης για τα κολοκυθακια και οταν με ρωταει "απο που εισαι" και του λεω "Αθηνα", μου χαμογελαει ειρωνικα και μου λεει "ελα τωρα, λεγε"!!!Φανταζεσαι ενα Λονδινο χωρις Λονδρεζους; Ενα Παρισι χωρις Παριζιανους; Να λες οτι εισαι Παριζιανος και να μη σε πιστευουν!!!Μια Ρωμη χωρις Ρωμαιους; κλπ κλπ.Κι ομως εχεις μια Αθηνα με Αθηναιους ...μουσειακο ειδος!Με κατοικους απλα, κατοικους Αθηνων κι οχι δεμενους επι γενιεςμε την πολη.Ας ελπισουμε οτι η νεα γενια που εχει γεννηθει και μεγαλωνει τωρα στην πολη θα νιωθει διαφορετικα...
Από τους χιλιάδες επαρχιώτες περάσαμε στους χιλιάδες αφρικανους, ασιάτες κτλ. Αυτό μπορούμε να το πούμε ή είναι ρατσισμός;Και αυτοί οι χιλιάδες αφρικανοί, ασιάτες κτλ έρχονται εδώ και βρίσκουν έναν ντόπιο πληθυσμό μη γηγενών Αθηναίων.Αυτά είναι στα πεδια των "σκοτεινών επιστημών" ή όχι;Οι Έλληνες της επαρχίας κάναν 60 χρόνια να αφομοιωθούν. Οι μη-Έλληνες της αφγανικής ή της πακιστανικής επαρχίας ποσο θέλουν; Έχει τέτοιες χρονικές πολυτέλειες η σημερινή Αθήνα;Εγώ αυτό που έχω δει είναι τρία κύματα μετανάστευσης (εσωτερικό, βαλκανιο και παγκοσμιο) πάνω που περίπου αφομοιωνοταν το προηγούμενο να έρχεται το νέο.Ο προπαππους μου ήταν λαναχαγορίτης στην Αθήνα. Αλλά ο ίδιος ήταν Συριανός. Ο παππούς μου με τη γιαγιά μου γνωρίστηκαν και ερωτεύτηκαν σε σινεμά. Προπολεμικά. Αυτό δεν μου δίνει τίτλους ευγενείας. Απλά σειρά προτεραιότητας. Αλλά είναι το ίδιο; Ο Συριανός στην Αθήνα έναν αιώνα πριν με τον Πακιστανό ή τον Νιγηριανό σήμερα;Φρονώ ότι δεν υπάρχει καμία σχέση. Και δεν το λέω απο αυταρέσκεια.