Η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου των ΗΠΑ (FTC) εξακολουθεί να καθορίζει ποιοι θεωρούνται οι βασικοί ανταγωνιστές της Amazon.com Inc. στη μεγάλη αντιμονοπωλιακή αγωγή που κατέθεσε το 2023. Η υπόθεση, που στοχεύει στην αποδόμηση της κυριαρχίας του κολοσσού του ηλεκτρονικού εμπορίου, έχει προγραμματιστεί να εκδικαστεί τον Οκτώβριο του 2026.
Κατά τη διάρκεια ακροαματικής διαδικασίας στο Σιάτλ, ο δικηγόρος της FTC, Kenneth Merber, δήλωσε ότι η αγορά των «ηλεκτρονικών υπερκαταστημάτων» ενδέχεται να περιλαμβάνει αποκλειστικά την Amazon ή να περιλαμβάνει και τις Walmart Inc. και eBay Inc. Ωστόσο, τόνισε πως η FTC εξακολουθεί να συλλέγει στοιχεία προκειμένου να διαμορφώσει οριστικό συμπέρασμα.
Από την πλευρά της, η Amazon επιδιώκει έναν ευρύτερο ορισμό της αγοράς στην οποία δραστηριοποιείται, εντάσσοντας συνολικά τον χώρο του λιανεμπορίου. Μια τέτοια προσέγγιση μειώνει το φαινομενικό μερίδιο αγοράς της και δυσκολεύει την προσπάθεια της FTC να αποδείξει μονοπωλιακές πρακτικές.
Ο δικηγόρος της Amazon, John Schmidtlein, υποστήριξε ότι ο ανταγωνισμός της εταιρείας εκτείνεται πολύ πέρα από την eBay, την Target και τη Walmart. «Υπάρχουν πολλοί ακόμη ανταγωνιστές», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Η νομική στρατηγική της FTC και το επιχείρημα της μονοπωλιακής δύναμης
Η FTC υποστηρίζει ότι η Amazon ελέγχει το 82% της αξίας των εμπορευμάτων που πωλούνται διαδικτυακά μεταξύ Amazon, eBay, Walmart και Target, σύμφωνα με στοιχεία της EMarketer. Παράλληλα, η Επιτροπή υποστηρίζει ότι η εταιρεία κατέχει μονοπωλιακή δύναμη τόσο ως ηλεκτρονικό κατάστημα όσο και ως πάροχος υπηρεσιών σε τρίτους εμπόρους που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα της.
Σημαντικό σημείο της αγωγής αφορά την πολιτική της Amazon, που απαγορεύει στους πωλητές να προσφέρουν χαμηλότερες τιμές σε ανταγωνιστικές πλατφόρμες. Η FTC υποστηρίζει ότι η πολιτική αυτή αναγκάζει τους πωλητές να ανεβάζουν τις τιμές τους και σε άλλα ηλεκτρονικά καταστήματα, όπως το Walmart.com, υπό τον φόβο ότι η Amazon θα υποβαθμίσει τα προϊόντα τους στις δικές της αναζητήσεις.
Οι προκλήσεις του νομικού αγώνα και ο μεταβαλλόμενος ανταγωνισμός
Ένα επιπλέον στοιχείο που περιπλέκει την υπόθεση είναι η συνεχής εξέλιξη του ηλεκτρονικού εμπορίου. Αν η υπόθεση εκδικαστεί το 2026, θα έχουν περάσει επτά χρόνια από την έναρξη της έρευνας της FTC για την Amazon. Η εμφάνιση και η ραγδαία ανάπτυξη νέων παικτών, όπως η κινεζική πλατφόρμα Temu, ενδέχεται να χρησιμοποιηθεί ως επιχείρημα υπέρ της Amazon, ενισχύοντας τον ισχυρισμό ότι η εταιρεία δεν δρα μονοπωλιακά.
Ο δικαστής John Chun έθεσε το ερώτημα αν η Walmart θεωρείται σίγουρα ανταγωνιστής της Amazon, με τον εκπρόσωπο της FTC να απαντά: «Πιθανώς, αλλά αν η Amazon αυξήσει τις τιμές της και κανείς δεν μετακινηθεί σε άλλο κατάστημα, τότε ίσως είναι μόνο η Amazon».
Η υπόθεση αυτή αποτελεί κομβικό σημείο για τη ρύθμιση του διαδικτυακού εμπορίου στις ΗΠΑ, καθώς η FTC προσπαθεί να διαμορφώσει ένα νέο νομικό πλαίσιο που θα περιορίσει τις μονοπωλιακές πρακτικές των τεχνολογικών κολοσσών.
Με πληροφορίες από Bloomberg