Μπορεί να γιορτάζουν τα εξηκοστά τους γενέθλια, αλλά τα Shinkansens, τα χαρακτηριστικά τρένα της Ιαπωνίας, μοιάζουν ακόμη και σήμερα με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας. Ευρέως γνωστά ως «bullet trains», δηλαδή τρένα-σφαίρα, τόσο για την ταχύτητα τους, όσο και για το σχήμα της «μύτης» τους, τα Shinkansens είναι από τα πιο γρήγορα και ασφαλή τρένα στον κόσμο.
Όμως για τους Ιάπωνες, συμβολίζουν πολλά παραπάνω. Το τέλος του Β' Παγκοσμίου πολέμου βρήκε την χώρα ρημαγμένη και ήταν ξεκάθαρο πώς θα έπρεπε να περάσουν χρόνια, αν όχι δεκαετίες για να ανακάμψει. Τελικά, τα σχέδια για ένα εθνικό σύστημα σιδηροδρόμων τέθηκαν σε εφαρμογή στα τέλη της δεκαετίας του 50' και το 1964, πραγματοποιήθηκε το πρώτο ταξίδι με Shinkansen, από το Τόκυο προς την Οσάκα.
Όπως αναφέρει το CNN, το 1889 η ίδια διαδρομή με τρένο γινόταν σε 16 ώρες και 30 λεπτά. Το 1965, ένα Shinkansen διένυε την ίδια απόσταση σε 3 ώρες και 10 λεπτά.
Ταχύτατο, αποδοτικό και εξαιρετικά ασφαλές, το τρένο-σφαίρα γρήγορα έγινε ένα από τα «στολίδια» της Ιαπωνίας, σηματοδοτώντας την επάνοδο της χώρας σε διεθνές επίπεδο, μαζί με τους καλοκαιρινούς Ολυμπιακούς αγώνες που το Τόκιο διοργάνωσε το 1964.
Είναι πολύ εύκολο να φανταστεί κανείς πώς η όψη ενός Shinkansen θα εντυπωσίαζε τόσο τους Ιάπωνες, αλλά και τους εκατομμύρια επισκέπτες που συγκεντρώθηκαν στην χώρα του ανατέλλοντος ηλίου εκείνο το καλοκαίρι. Αρχικά, είναι η περίτεχνη «μύτη» των Shinkansens, εντυπωσιακή ακόμη και σήμερα, που είναι ειδικά σχεδιασμένη για να αποσιωπάει τις εκρήξεις ήχου που προκαλούνται όταν το τρένο σπάει το φράγμα του ήχου.
Αλλά φυσικά δεν μετράει μόνο η εξωτερική εμφάνιση και τα Shinkannens είναι γνωστά για την απαράμιλλη σταθερότητα τους, ακόμη και όταν ταξιδεύουν με ταχύτητες που ξεπερνούν τα 300 χιλιόμετρα την ώρα. Επιπλέον, στα 60 χρόνια λειτουργίας τους, δεν έχει υπάρξει ούτε ένας θάνατος που προκλήθηκε από εκτροχιασμό τρένου-σφαίρα, ένα τουλάχιστον αξιοθαύμαστο επίτευγμα.
Βέβαια, η ασφάλεια των Ιαπωνικών τρένων δεν είναι αποτέλεσμα τύχης. Ο στόλος των Shinkanens ανανεώνεται συστηματικά και πλέον κανένα από τα τρένα που ήταν εν ενεργεία το 1964 λειτουργεί σήμερα. Όσο για την εμπειρία στο εσωτερικό τους, είναι αμιγώς Ιαπωνική, το οποίο σημαίνει ότι είναι πάντα πεντακάθαρα, οι επιβάτες φροντίζουν να μιλούν χαμηλόφωνα και το σύστημα παραγγελίας φαγητού είναι ηλεκτρονικό.
Με πληροφορίες από CNN