Η απροσδόκητη αναμόρφωση του περιεχομένου της Meta, υπό το πρόσχημα της «ελευθερίας του λόγου» από τον Μαρκ Ζούκερμπεργκ, έχει προκαλέσει ανησυχίες στους διαφημιστές ότι θα οδηγήσει σε αύξηση του επιβλαβούς περιεχομένου και της παραπληροφόρησης στον κολοσσό των social media.
Πολλοί επικεφαλής διαφημιστικών εταιρειών δήλωσαν στους Financial Times ότι η κίνηση της Meta να τερματίσει το fact checking και να αποδυναμώσει τις πολιτικές για τη ρητορική μίσους θα μπορούσε να κοστίσει στην πλατφόρμα, όπου το μάρκετινγκ αντιπροσωπεύει το μεγαλύτερο μέρος των ετήσιων πωλήσεών της ύψους 135 δισ. δολαρίων, αν οι μάρκες φοβούνται ότι οι διαφημίσεις τους μπορεί να τρέξουν δίπλα σε τοξικό περιεχόμενο.
«Ορισμένα εμπορικά σήματα θα αξιολογούν ήδη προσεκτικά τα σχέδιά τους και αναμφίβολα θα γίνει ένα εμπορικό αίνιγμα και για τις δύο πλευρές» δήλωσε ο Fergus McCallum, επικεφαλής της διαφημιστικής εταιρείας TBWA\MCR.
Η δραστική χαλάρωση των κανόνων του διαδικτυακού περιεχομένου της εταιρείας αξίας 1,5 τρισεκατομμυρίων δολαρίων σηματοδοτεί μια κλιμάκωση στην πρόσφατη προσπάθεια του Μαρκ Ζούκερμπεργκ να κερδίσει την εύνοια του εκλεγμένου προέδρου Ντόναλντ Τραμπ και του νέου δεξιού του χεριού, Έλον Μασκ.
Μέσα σε λίγες μόνο ημέρες, ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ αντικατέστησε τον επικεφαλής της παγκόσμιας πολιτικής της Meta Νικ Κλεγκ, με τον εξέχοντα Ρεπουμπλικανό σύμμαχο του Τραμπ, Τζόελ Κάπλαν, ενώ διορίζει τον τιτάνα των πολεμικών τεχνών και φίλο του Τραμπ, Ντάνα Γουάιτ, στο διοικητικό συμβούλιο της Meta.
Την Παρασκευή (10/1), η εταιρεία ανακοίνωσε ότι τερματίζει επίσης τις προσπάθειές της για ποικιλομορφία, ισότητα και ένταξη (DEI), ενώ ο Ζούκερμπεργκ εμφανίστηκε στο podcast του Τζο Ρόγκαν για να πει ότι οι εταιρείες έχουν γίνει «πολιτισμικά ευνουχισμένες» και πως χρειάζονται περισσότερη «αρσενική ενέργεια» και να «γιορτάζουν λίγο περισσότερο την επιθετικότητα».
Όμως η κίνηση να εγκαταλείψει το fact checking υπέρ μιας προσέγγισης των «community notes» -την οποία εφάρμοσε η X του Έλον Μασκ, όπου οι ίδιοι οι χρήστες επισημαίνουν την παραπληροφόρηση- έχει αναστατώσει τη διαφημιστική βιομηχανία, δεδομένων των ανησυχιών για την ασφάλεια των εμπορικών σημάτων στους ανταγωνιστές X και TikTok τα τελευταία χρόνια.
Η Meta κυριαρχεί εδώ και καιρό στις δαπάνες μάρκετινγκ μαζί με την Google, δημιουργώντας τη φήμη ενός σχετικά ασφαλούς καταφυγίου, με υψηλή απόδοση των επενδύσεων και στενές σχέσεις με τις μεγάλες μάρκες. Αντίθετα, το X χτυπήθηκε από την έξοδο των διαφημιστών λόγω ανησυχιών για τον περιορισμό μετά την αγορά της πλατφόρμας από τον Μασκ πριν από δύο χρόνια, γεγονός που αποδεκάτισε τα έσοδά του.
«Η Meta έχει κάνει σπουδαία δουλειά συμμαζεύοντας τις χειρότερες υπερβολές τοξικού περιεχομένου και αν οι νέες πολιτικές της το αναιρέσουν αυτό, οι διαφημιστές θα το εντοπίσουν γρήγορα και θα τους τιμωρήσουν» δήλωσε ο Ρίτσαρντ Έξον, ιδρυτής της διαφημιστικής εταιρείας Joint.
Με πληροφορίες από Financial Times