Μια απλή εξήγηση για τον θάνατο της δημοσιογραφίας

1

Σε όλον τον κόσμο η ενημέρωση αντιμετωπίζει προβλήματα πάσης φύσεως: ηθικά, δεοντολογικά, αλλά κυρίως οικονομικά. Άλλοτε κραταιοί της έντυπης δημοσιογραφίας όπως ο Observer, η Telegraph, το ΤΙΜΕ είτε φλερτάρουν με το λουκέτο είτε εμφανίζονται κάθε χρόνο με παθητικό στα ταμεία τους. 

Σύμφωνα με την εξαιρετική ανάλυση του Stig Abell στο "Newsnight" του BBC, το πρόβλημα - και καθώς ο Τύπος στήριζε πάντα την ύπαρξη του στη διαφήμιση- ξεκίνησε από τη μέρα που τα μέσα ενημέρωσης έχασαν το βασικό εργαλείο ή παιχνίδι τους για να παραμείνουν στην αγορά: το αναγνωστικό κοινό, τους ακροατές, τους τηλεθεατές. 

Γιατί πολύ απλά μπήκαν άλλοι παίκτες σ' αυτό το παιχνίδι εκατομμυρίων που έκαναν καλύτερο ταίριασμα διαφημίσεων - κοινού, ήξεραν ακριβώς πού να στοχεύσουν τη διαφήμιση τους και πόσο ακριβά (ή μάλλον φθηνά) να πουλήσουν αυτή τη στόχευση. Στο τέλος της ημέρας δεν έχει καμία σημασία αν το BuzzFeed είναι ένα δημοφιλές site με εκατομμύρια αναγνώστες. 

Ή αν η Washington Post είναι η εφημερίδα που τα ρεπορτάζ της κερδίζουν τα Πούλιτζερ. 

«Δεν υπάρχουν ειδήσεις, ανακοίνωσε ο εκφωνητής ειδήσεων στις 18 Απριλίου του 1930 μέσα από τον ραδιοφωνικό σταθμό του BBC και έτσι οι ακροατές άκουσαν κλασική μουσική και ρεσιτάλ πιάνου. Αυτό θα ήταν αδιανόητο στις μέρες μας, που σκρολάρουμε με πάθος στα τηλέφωνα μας, καθώς πάντα θα υπάρχουν όλο και περισσότερες ειδήσεις», λέει ο Abell. 

«Αυτό θα σήμαινε ότι η δημοσιογραφία είναι στα καλύτερά της, όμως, μόνο έτσι δεν είναι. Η οικονομική βάση των Μέσων είναι κατεστραμμένη. Ακόμη κι αν η διαφήμιση από τα έντυπα μετακινήθηκε online, αυτό δεν σημαίνει ότι βοήθησε τα ενημερωτικά sites. Κυρίως, οι τεχνολογικοί κολοσσοί ευνοήθηκαν από αυτή την αλλαγή, όπως το Google και το Facebook.

»Πρακτικά αυτοί οι δύο στέλνουν κυκλοφορία στα sites, συγκεντρώνοντας ωστόσο το 90% της διαφημιστικής δαπάνης. Η εξήγηση είναι απλή: κάνουν στόχευση προϊόντος - καταναλωτή καλύτερα απ' οποιαδήποτε άλλη εφημερίδα».

Κατά τον ίδιο, όταν χάνεται το χρήμα, χάνεται η εξουσία. Όταν χάνεται η εξουσία, εξαφανίζεται και το κύρος. Μέσα χωρίς κύρος και αναγνώστες, όσο έγκυρες ειδήσεις κι αν δημοσιεύουν, εξαφανίζονται. Στο τέλος δεν υπάρχουν ειδήσεις. Και ποιος θα παίξει πιάνο σήμερα..; 

Διεθνή
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ο Ζούκερμπεργκ λέει ψέματα για το fact checking»: Αντιδράσεις σε όλο τον κόσμο στην απόφαση της Meta να το καταργήσει

Διεθνή / «Ο Ζούκερμπεργκ λέει ψέματα για το fact checking»: Αντιδράσεις σε όλο τον κόσμο στην απόφαση να το καταργήσει

Το Διεθνές Δίκτυο Fact Checking απορρίπτει το «επιχείρημα» περί λογοκρισίας - Ηνωμένα Έθνη και Συμβούλιο της Ευρώπης προειδοποιούν για αρνητικές συνέπειες για τα ανθρώπινα δικαιώματα
LIFO NEWSROOM
Γάλλία: Καταδικάστηκε φοιτητής που έφαγε ζωντανό ποντίκι για να δημοσιεύσει τα αποκρουστικά πλάνα

Διεθνή / Γαλλία: Καταδικάστηκε φοιτητής που έφαγε ζωντανό ποντίκι για να δημοσιεύσει τα αποκρουστικά πλάνα

Τόσο ο ίδιος, όσο και ο φίλος του που τον βιντεοσκοπούσε καταδικάστηκαν με ανασταλτικού χαρακτήρα ποινές κάτι που έφερε «κύμα» αντιδράσεων για το πώς η πολιτεία τιμωρεί τέτοιου είδους συμπεριφορές
LIFO NEWSROOM
Πριγκίπισσα Νταϊάνα: Πουλήθηκε σε δημοπρασία επιστολή της στην οποία αποκαλύπτει την αγάπη του Ουίλιαμ για τον Χάρι

Διεθνή / Πριγκίπισσα Νταϊάνα: Πουλήθηκε σε δημοπρασία επιστολή της στην οποία αποκαλύπτει την αγάπη του Ουίλιαμ για τον Χάρι

Η επιστολή πουλήθηκε δέκα φορές πάνω από την αναμενόμενη τιμή - Πώς δημιουργήθηκε το αγεφύρωτο χάσμα στις σχέσεις των Ουίλιαμ και Χάρι
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ

σχόλια

1 σχόλια
Παλιά υπήρχε μονοπώλιο των μέσων στην παρουσίαση της είδησης καθώς και της ανάλυσης αυτής.Όταν ο καθείς από εμάς μπορεί να καταστεί μέσο, λόγω των τεχνολογικών εξελίξεων, τότε δεν είναι παράλογο να υπάρχει απώλεια εσόδων και άρα εξουσίας και κύρους.Εκεί ανοίγονται δύο επιλογές: είτε τα ΜΜΕ λειτουργούν σαν ένα κλειστό σύστημα και λένε "είδηση είναι ότι λέμε εμείς και όλα τα άλλα είναι εν δυνάμει φήμες" σε μια απόπειρα να αυξήσουν την εγκυρότητά τους (όπου εννοείται δεν θα δημοσιεύουν ΠΟΤΕ ανακρίβειες και ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες) είτε επενδύουν στην ανάλυση όπου κάθε άρθρο / ρεπορτάζ θα είναι ένα μικρό διδακτορικό / ντοκιμαντέρ. Δεδομένο είναι ότι δεν θα επιστρέψεις ποτέ στην παλιά κατάσταση οικονομικά. De facto ο πιτσιρικάς στα Εξάρχεια που ανεβάζει βιντεάκι από τα επεισόδια θα είναι εκεί πριν το βαν του ΣΚΑΪ. Αυτό δεν αλλάζει. Τα ΜΜΕ μπορούν να αλλάξουν. Η Lifo είναι από τα καλύτερα παραδείγματα προσαρμογής, με πολλά περιθώρια βελτίωσης.Τα ΜΜΕ στην Ελλάδα, ηλεκτρονικός και έντυπος τύπος, επένδυσαν πολύ στο sensationalism που έφερε κέρδη άμεσα αλλά ταύτισε το προϊόν με το χαμηλό επίπεδο και με την εδραία πεποίθηση ότι anyone can do it. Από Ακρίτα σε Μικρούτσικο και από Παπαδάκη σε Παπαχρήστου.