Τριπλασιάζεται το κόστος στάθμευσης για τα βαριά, μεγάλα και ρυπογόνα SUV στο Παρίσι, μετά τη χθεσινή ψήφιση του σχετικού δημοψηφίσματος, με στόχο να αντιμετωπιστεί η ατμοσφαιρική ρύπανση και η κλιματική καταστροφή.
Το 54,6% ψήφισε υπέρ των ειδικών τελών στάθμευσης για τα SUV, σύμφωνα με τα μέχρι τώρα αποτελέσματα. Ωστόσο, η προσέλευση για το δημοψήφισμα ήταν χαμηλότερη από ό,τι ήλπιζαν οι πράσινες οργανώσεις.
Το κόστος της στάθμευσης στον δρόμο για ένα αυτοκίνητο SUV ή 4x4 για μια ώρα στο κέντρο του Παρισιού ανέρχεται σε 18 ευρώ, αντί των 6 ευρώ που ισχύουν σήμερα και για 12 ευρώ αντί των 4 ευρώ στα προάστια. Οι τιμές θα ισχύουν για οχήματα βάρους άνω των 1,6 τόνων με κινητήρα εσωτερικής καύσης ή υβριδικά οχήματα και άνω των 2 τόνων για ηλεκτρικά οχήματα. Θα εξαιρούνται ωστόσο οι κάτοικοι της πρωτεύουσας. Τα νέα τιμολόγια στάθμευσης ενδέχεται να τεθούν σε ισχύ στις αρχές Σεπτεμβρίου.
«Οι Παριζιάνοι έχουν κάνει μια σαφή επιλογή. Θα ακολουθήσουν και άλλες πόλεις», δήλωσε η σοσιαλίστρια δήμαρχος της πρωτεύουσας, Αν Ινταλγκό, προσθέτοντας ότι η οδική ασφάλεια και η ατμοσφαιρική ρύπανση ήταν βασικοί λόγοι για την ψηφοφορία. Η ίδια είχε αναφέρει παλιότερα σχετικά με τον περιορισμό των SUV και την αύξηση των τιμών στάθμευσης πως είναι «μια μορφή κοινωνικής δικαιοσύνης». Είπε ότι σκοπός ήταν να στοχοποιηθούν οι πλουσιότεροι οδηγοί ακριβών, βαρέων και ρυπογόνων αυτοκινήτων που δεν είχαν συμπεριλάβει στη συμπεριφορά τους τους σχετικούς κανόνες, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η κλιματική κρίση.
Υπενθυμίζεται πως πέρυσι, το Παρίσι διεξήγαγε παρόμοια ψηφοφορία σχετικά με το αν θα απαγορεύσει τα ενοικιαζόμενα ηλεκτρικά πατίνια και στη συνέχεια έγινε η πρώτη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα που το έκανε. Η συμμετοχή σε αυτήν την ψηφοφορία ήταν υψηλότερη από την ψηφοφορία για τα SUV, καθώς συμμετείχαν περίπου 103.000 άτομα, δηλαδή το 7% των εγγεγραμμένων ψηφοφόρων.
Υπό τη δημαρχεία της Αν Ινταλγκό, το Παρίσι άσκησε μεγάλη πίεση στους οδηγούς αυξάνοντας το κόστος στάθμευσης και σταδιακά απαγορεύοντας τα πετρελαιοκίνητα οχήματα, ενώ επέκτεινε το δίκτυο ποδηλατοδρόμων. Παράλληλα, μειώθηκαν οι χώροι στάθμευσης στους δρόμους προκειμένου οι οδηγοί να προτιμούν τους υπόγειους αντίστοιχους χώρους, ενώ σημειώθηκε αύξηση 71% στη χρήση ποδηλάτων μεταξύ του τέλους του lockdown Covid και του 2023, δήλωσε το δημαρχείο.
Ο αντιδήμαρχος του Παρισιού, αρμόδιος για τις μεταφορές, Ντέιβιντ Μπέλιαρ, είπε ότι περίπου το 10% των οχημάτων στο Παρίσι θα «χτυπηθεί» από τα υψηλά τέλη στάθμευσης, τα οποία θα μπορούσαν να αποφέρουν έως και 35 εκατομμύρια ευρώ στα ταμεία της πόλης, ετησίως.
Με πληροφορίες από Guardian