Οι πλούσιοι στην Ρωσία παρακάμπτουν συστηματικά τους εμπορικούς περιορισμούς στις μάρκες πολυτελείας από την Ευρώπη, χρησιμοποιώντας μια μικρή ομάδα προσωπικών αγοραστών, μεταπωλητών και διασυνοριακών λαθρεμπόρων για να μπορούν να αποκτήσουν τα καλύτερα προϊόντα της ευρωπαϊκής μόδας.
Το Instagram και η πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης Telegram έχουν γεμίσει με μεταπωλητές που απευθύνονται τόσο σε μεγάλους λιανοπωλητές όσο και σε ιδιώτες αγοραστές στη Ρωσία, υποσχόμενοι - με το αζημίωτο- την παράκαμψη των κυρώσεων στις ακριβές τσάντες και την υψηλή ραπτική.
Οι ευρωπαϊκές μάρκες πολυτελείας επλήγησαν με τους περιορισμούς στις πωλήσεις στη Ρωσία μετά την εισβολή του Βλαντίμιρ Πούτιν στην Ουκρανία το 2022, καθώς η ΕΕ περιόρισε τις νόμιμες πωλήσεις μόνο σε είδη αξίας κάτω των 300 ευρώ.
Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι οι μέσες τιμές για τα προϊόντα υψηλής ραπτικής είναι πολύ πάνω από το όριο, οι πλούσιοι Ρώσοι συνεχίζουν να τα προμηθεύονται μέσω μιας ακμάζουσας σκιώδους αλυσίδας εφοδιασμού. Τα τελωνειακά αρχεία δείχνουν ότι οι περιορισμοί των κυρώσεων εκτρέπουν το εμπόριο μέσω μεταπωλητών σε τρίτες χώρες που δεν εφαρμόζουν τέτοιους περιορισμούς. Τον Σεπτέμβριο, για παράδειγμα, ένα φορτίο με περισσότερες από 300 τσάντες Bottega Veneta ιταλικής κατασκευής, με μέση τιμή 1.800 δολάρια, στάλθηκε στη Ρωσία από το Ντουμπάι από έναν μεταπωλητή με έδρα την Κίνα.
Κάτω από τα όρια των κυρώσεων
Ορισμένες μάρκες και Ρώσοι εισαγωγείς έχουν επίσης προσαρμόσει τις προσφορές τους για να διασφαλίσουν ότι τα είδη θα πέσουν κάτω από τα όρια των κυρώσεων, σύμφωνα με αναλυτές και τελωνειακά στοιχεία.
Η IBC Real Estate, μια εταιρεία συμβούλων λιανικής πώλησης ακινήτων με έδρα τη Μόσχα, δήλωσε ότι περίπου οι μισές από τις μεγάλες δυτικές μάρκες που ήταν παρούσες στη Ρωσία στις αρχές του 2020 εξακολουθούν να είναι διαθέσιμες και φέρνουν νέες σειρές ρούχων στη χώρα.
Οι μεσάζοντες είδαν τις επιχειρήσεις να ανθίζουν μετά την έναρξη των κυρώσεων. Από ένα διαμέρισμα γεμάτο με πολυτελείς τσάντες, ένας αγοραστής στην Ιταλία δήλωσε ότι έστελνε 10 έως 20 δέματα στη Ρωσία κάθε εβδομάδα, κερδίζοντας έως και 6.000 ευρώ την εβδομάδα σε προμήθεια. «Οι Ιταλοί δεν ενδιαφέρονται», δήλωσε ο αγοραστής, ο οποίος ζήτησε να τον αποκαλούν Μιχαήλ. «Γι' αυτούς είναι σημαντικό να πουλήσουν το προϊόν, και το τι θα συμβεί σε αυτό αργότερα είναι δική μας δουλειά». Οι τελωνειακοί υπάλληλοι της Λετονίας δήλωσαν στους Financial Times ότι από την αρχή του έτους απέρριψαν 60 αποστολές πολυτελών αγαθών προς τη Ρωσία, πολλές από τις οποίες είχαν τεχνητά χαμηλή τιμή. Οι μεσάζοντες συχνά προσπαθούν να εμφανίσουν τις αποστολές ως προσωπικές παραδόσεις, αφαιρώντας, για παράδειγμα, τις ετικέτες από τις τσάντες.
Πάντως, οι δυτικές επώνυμες μάρκες μπορούν να θεωρηθούν υπεύθυνες για παραβιάσεις των ελέγχων των εξαγωγών, εάν τα προϊόντα τους εμφανιστούν στη ρωσική αγορά, ανεξάρτητα από τη διαδρομή εισόδου στη χώρα.
Πώς αλλάζουν τις τιμές για να περάσουν από το τελωνείο
Σύμφωνα με τους FT τα ρωσικά τελωνειακά αρχεία δείχνουν ότι τα ανδρικά κοστούμια που αποστέλλονταν στη χώρα από την ιταλική εταιρεία Canali είχαν τιμή για τους χονδρέμπορους κατά μέσο όρο περίπου 600 ευρώ πριν από το ξέσπασμα του πολέμου.
Μετά τις κυρώσεις η τιμή μονάδας σχεδόν όλων των αποστολών έπεσε λίγο κάτω από το όριο των 300 ευρώ. Αυτό δεν φαίνεται να αντικατοπτρίζει μια γενική αλλαγή στην τιμολογιακή στρατηγική της εταιρείας. Για παράδειγμα τα κοστούμια της Canali που δηλώθηκαν κατά την είσοδο στην Ινδία, δεν δείχνουν καμία τέτοια αλλαγή.
Εκπρόσωπος της Canali δήλωσε ότι «συμμορφώνονται πλήρως με όλους τους ισχύοντες κανονισμούς». Ερωτηθείς σχετικά με τη τιμολογικαή πολιτική, δήλωσε ότι είναι «άκρως εμπιστευτική» και πρόσθεσε ότι «οι τιμές δεν έχουν μειωθεί για τους Ρώσους αγοραστές». Ορισμένα κοστούμια που κατασκευάζονται από την Canali τιμώνται σήμερα στο Tsum, ένα μεγάλο πολυκατάστημα της Μόσχας, σε περίπου 170.000 Rbs (1.600 ευρώ).
«Αν και ίσως όχι τόσο προφανής όσο η εξαγωγή δυτικών εξαρτημάτων που χρησιμοποιούνται στα ρωσικά όπλα, η εξαγωγή ειδών πολυτελείας παίζει επίσης σημαντικό ρόλο στην ενίσχυση του καθεστώτος Πούτιν», δήλωσε ο Vitali Volovoi, ερευνητής του Squeezing Putin, ο οποίος πρώτος παρατήρησε τη μεταβολή των τιμών χονδρικής στην Canali.
«Νιώθω σαν να κατέβηκα μια κοινωνική τάξη»
«Οποιεσδήποτε δημόσιες περιπτώσεις καταστρατήγησης των κυρώσεων βοηθούν το καθεστώς Πούτιν να οικοδομήσει το αφήγημα ότι μπορεί ακόμη να έχει πρόσβαση σε ολοκαίνουργια δυτικά προϊόντα», δήλωσε η Yuliia Pavytska, υπεύθυνη του προγράμματος κυρώσεων στο Ινστιτούτο Οικονομικής Σχολής του Κιέβου.
Μια Ρωσίδα, η οποία ζήτησε να μην κατονομαστεί, δήλωσε ότι οι έλεγχοι των εξαγωγών είχαν αντίκτυπο μόνο σε αγοραστές της μεσαίας τάξης όπως η ίδια, οι οποίοι δεν αγοράζουν συχνά πολυτελή προϊόντα και τώρα σταμάτησαν εντελώς λόγω των υψηλών προσαυξήσεων που χρεώνουν οι μεταπωλητές.
«Οι πλούσιοι Ρώσοι, οι οποίοι μπορούσαν εύκολα να το αντέξουν οικονομικά πριν, συνεχίζουν να προμηθεύονται τα πάντα μέσω των αγοραστών μόδας, τίποτα δεν έχει αλλάξει γι' αυτούς», δήλωσε στους FT η 28χρονη web designer που ζει στη Μόσχα. «Πάντα προσπαθούσα να εργάζομαι περισσότερο, να κερδίζω λίγο περισσότερα για να μπορώ να αντέξω οικονομικά αυτές τις πολυτέλειες και με τον πόλεμο νιώθω σαν να κατέβηκα μια κοινωνική τάξη».
Με πληροφορίες από Financial Times