Τις συνθήκες για το τελευταίο αεροπορικό δυστύχημα στο Νεπάλ επιχειρεί να διερευνήσει η βρετανική Telegraph.
Η τραγωδία εγείρει νέες ανησυχίες για την ασφάλεια των ουρανών του Νεπάλ, γράφει η βρετανική εφημερίδα. Στη χώρα έχουν σημειωθεί 18 σοκαριστικά αεροπορικά ατυχήματα από την αλλαγή του αιώνα, με συνολικά 341 νεκρούς. Ενώ το τελευταίο δυστύχημα είναι το πιο θανατηφόρο των τελευταίων 30 ετών, το προηγούμενο θανατηφόρο ατύχημα σημειώθηκε μόλις πριν από οκτώ μήνες, όταν ένα αεροπλάνο της Tara Air κατέπεσε στα βόρεια της χώρας, σκοτώνοντας 22 ανθρώπους.
Όλες οι αεροπορικές εταιρείες του Νεπάλ έχουν αποκλειστεί από τον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο από το 2013 λόγω των κακών επιδόσεων ασφαλείας τους και ενώ οι ρυθμιστικές αρχές αεροπορίας έχουν σημειώσει κάποιες βελτιώσεις τα τελευταία χρόνια, λένε ότι τα προβλήματα παραμένουν.
Η Telegraph επεδίωξε να αναλύσει τα αίτια της τελευταίας συντριβής, αλλά και τους λόγους που το Νεπάλ παραμένει ένα από τα πιο επικίνδυνα μέρη στον κόσμο για να πετάξει κανείς.
Τι προκάλεσε την τελευταία συντριβή;
Τα αίτια της τελευταίας συντριβής παραμένουν ασαφή, σύμφωνα με την Telegraph. Ωστόσο, εκπρόσωπος της αεροπορικής εταιρείας δήλωσε ότι ο πιλότος δεν ανέφερε «κάτι το ασυνήθιστο» καθώς το αεροπλάνο προσέγγιζε το αεροδρόμιο και ότι «δεν υπήρχε κανένα πρόβλημα με τον καιρό». «Τα βουνά ήταν καθαρά και η ορατότητα ήταν καλή», πρόσθεσε ο Anup Joshi.
Ένας μάρτυρας της συντριβής δήλωσε ότι έμοιαζε με κανονική προσγείωση μέχρι που το αεροπλάνο ξαφνικά έστριψε προς τα αριστερά. Ένα βίντεο έδειξε το αεροσκάφος της Yeti Airlines να γέρνει απότομα.
Nepal plane crash near #PokharaAirport caught on camera from ground, these visuals show the plane engine caught fire, which may have been a bird hit after which it just went down tilted. Heart Breaking 💔#NepalPlaneCrash #YetiAirlines pic.twitter.com/DQeyNC7fIm
— Kelly Cohen (@KellyCo37718841) January 17, 2023
Εν τω μεταξύ, ο Amit Singh, πιλότος και ιδρυτής του Ιδρύματος Safety Matters της Ινδίας, δήλωσε ότι το βίντεο φαίνεται να δείχνει ένα stall, μια κατάσταση κατά την οποία ένα αεροπλάνο χάνει την άνωση, η οποία είναι πιο πιθανή σε χαμηλές ταχύτητες αέρα.
Το αεροπλάνο επρόκειτο να προσγειωθεί στο ολοκαίνουργιο Διεθνές Αεροδρόμιο της Ποκάρα, το οποίο άνοιξε μόλις στις αρχές του έτους, οπότε κάποιοι μπορεί να υποθέσουν ότι η έλλειψη εξοικείωσης του πιλότου με το αεροδρόμιο μπορεί να έπαιξε ρόλο.
Πέρα από αυτό, το δύσκολο έδαφος και το σχετικά δύσκολο αεροσκάφος ATR 72-500 μπορεί να έπαιξαν επίσης ρόλο. Με το μαύρο κουτί του αεροπλάνου να έχει πλέον ανακτηθεί, είναι πιθανό να προκύψουν περισσότερες λεπτομέρειες τις επόμενες ημέρες.
Το Νεπάλ καταγράφει περισσότερα δυστυχήματα από άλλες χώρες;
Η Telegraph απαντάει θετικά και σημειώνει πως η συντριβή της Yeti Airlines είναι το 11ο θανατηφόρο αεροπορικό ατύχημα του Νεπάλ σε ισάριθμα χρόνια, ένα εντυπωσιακό στατιστικό στοιχείο, αν αναλογιστεί κανείς το σχετικά μέτριο πρόγραμμα πτήσεων του.
Αν και δεν υπάρχει οριστική παγκόσμια καταγραφή της αεροπορικής ασφάλειας ανά χώρα, με βάση τις περισσότερες μετρήσεις το Νεπάλ είναι ένα από τα πιο επικίνδυνα μέρη στον κόσμο για να πετάξει κανείς. Το 2019, ένας κατάλογος των λιγότερο ασφαλών αεροπορικών εταιρειών στον κόσμο που δημοσιεύθηκε από την AirlinesRatings.com κατέταξε τόσο την Tara όσο και την Nepal Airlines στις επτά τελευταίες θέσεις, μαζί με τους εγχώριους αερομεταφορείς από το Αφγανιστάν και το Σουρινάμ.
Επιπλέον, πέρυσι, ένας έλεγχος του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας για την ασφάλεια των αερομεταφορών διαπίστωσε ότι το επίπεδο εφαρμογής ορισμένων στοιχείων της διαχείρισης της ασφάλειας στο Νεπάλ παρέμενε κάτω από τον παγκόσμιο μέσο όρο.
Ποιες είναι οι αιτίες του κακού ρεκόρ ασφάλειας του Νεπάλ;
Ένας συνδυασμός παραγόντων έχει οδηγήσει στο ανησυχητικό ρεκόρ του Νεπάλ. Ο αρχισυντάκτης του AirlineRatings.com, Geoffrey Thomas, απαριθμεί στην Telegraph τρεις βασικούς λόγους:
- οι ιδιαίτερες συνθήκες πτήσης στα Ιμαλάια και γύρω από αυτά,
-μερικές φορές η υποβαθμισμένη εκπαίδευση πιλότων και συνεπώς το ζήτημα των δεξιοτήτων
-καθώς και τα ελλιπή και επικίνδυνα αεροδρόμια που συχνά είναι κάτω από τα παγκόσμια πρότυπα λόγω του ορεινού εδάφους.
Τα ορεινά αεροδρόμια έχουν γενικά μικρότερους διαδρόμους προσγείωσης, οι οποίοι απαιτούν υψηλότερες δεξιότητες των πιλότων και μπορούν να φιλοξενήσουν μόνο μικρότερα, λιγότερο αξιόπιστα αεροσκάφη. Το αεροδρόμιο Lukla του Νεπάλ, η πύλη προς την περιοχή του Έβερεστ, έχει χαρακτηριστεί στο παρελθόν ως το πιο επικίνδυνο στον κόσμο. Ο διάδρομος του αεροδρομίου έχει μήκος λιγότερο από 600 μέτρα και καταλήγει απότομα σε έναν τοίχο από τούβλα. Με τα βουνά να υψώνονται παντού τριγύρω, υπάρχουν ελάχιστες ευκαιρίες για ματαίωση της προσγείωσης, οπότε οι πιλότοι πρέπει να το προσγειωθούν σωστά με την πρώτη. Το υψόμετρο του αεροδρομίου σημαίνει επίσης ότι ο αέρας είναι πιο αραιός, οπότε τα αεροπλάνα δεν έχουν άλλη επιλογή από το να φτάνουν πιο γρήγορα.